Antwan Tolhoek moet op zoek naar een nieuwe ploeg
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 12 oktober 2023 om 07:45

Antwan Tolhoek moet op zoek naar een nieuwe ploeg

Antwan Tolhoek krijgt geen nieuw contract bij Lidl-Trek. De 29-jarige klimmer uit het Zeeuwse Yerseke heeft de pechduivel al twee jaar achter elkaar op zijn bagagedrager zitten en krijgt daarmee de zoveelste tegenslag te verwerken. Hij is nu naarstig op zoek naar een nieuwe ploeg, vertelt Tolhoek aan WielerFlits.

De klimmer is in China, waar hij komende week de Gree-Tour of Guangxi rijdt. Vier jaar geleden werd Tolhoek hier nog vierde in het eindklassement. De renner van Lidl-Trek hoopt er zichzelf nu opnieuw te kunnen laten zien, zodat hij zich van een plek in het profpeloton van 2024 kan verzekeren. Twee jaar geleden maakte hij nog de overstap van Jumbo-Visma naar Trek-Segafredo, om meer voor eigen kans te kunnen rijden. Een hardnekkige knieblessure voorkwam dat en de rekening die Tolhoek nu krijgt gepresenteerd, is daarvoor een dure: geen contractverlenging. 

De Zeeuw is nog lang niet van plan te stoppen en wil vechten voor zijn kans. “Ik ben absoluut supergemotiveerd om het beste uit mezelf te halen. De afgelopen twee jaren zijn voor mij persoonlijk de allerslechtste twee seizoenen ooit geweest. Het zou enorm zonde zijn als het daarom nu stopt. Ik heb nog genoeg jaren voor me waarin ik kan presteren. Mijn vertrouwen is groot dat ik nog altijd het niveau heb dat ik hiervoor bij Jumbo-Visma heb laten zien. Ik hoop voor volgend jaar een mooie profploeg te vinden waar ik dat er opnieuw uit kan laten komen.”

Stormachtige ontwikkeling
Tolhoek – die intussen zijn tijd een aantal weken per jaar in Thailand spendeert – hoopt dat geïnteresseerde ploegen zijn resultaten uit het verleden nog niet vergeten zijn. In 2019 won hij in de Ronde van Zwitserland nog een bergrit vanuit de vroege vlucht, tot op heden zijn enige profzege. In datzelfde jaar werd hij dus vierde in Guangxi en dertiende in de Ronde van Polen. Een jaar eerder eindigde hij als elfde in het Critérium du Dauphiné, tiende in de Clásica San Sebastián en tweede in de Japan Cup. Ook werd hij in 2020 twaalfde in de Ronde van Lombardije en tweede in de Ruta del Sol.

Tolhoek won in 2019 op de Flumserberg – foto: Cor Vos

Tolhoek debuteerde in 2015 op Continental-niveau bij de opleidingsploeg van Rabobank. Hij ontwikkelde zich stormachtig, want nog hetzelfde jaar kreeg hij een stagecontract bij Tinkoff-Saxo. In 2016 volgde dan zijn profdebuut bij Roompot-Oranje Peloton, waarmee de Zeeuw meteen een uithangbord werd voor Roompot. De vakantie-aanbieder was gevestigd in Zeeland. Lang zou de samenwerking overigens niet duren, want al in 2017 nam Jumbo-Visma hem met wederzijds goedvinden over. Na vijf jaar besloot hij in 2022 de overstap naar Trek-Segafredo te maken.

RIDE Magazine
41 Reacties
11-10-2023 13:23
En in dit soort instanties is het dus zo ontzettend jammer dat er in Nederland geen ploeg actief is op UCI Pro niveau, tenminste dat is mijn bescheiden mening. Voor renners zoals een Tolhoek, Julius van den Berg en nog een heel pak anderen zou dat een ideale oplossing zijn. Maar blijkbaar is er buiten de vele fans en enkele diehard doorzetters nul animo voor de wielersport in Nederland. Sponsors zijn niet te vinden, koersen worden afgelast of hebben al een buitenlandse overname nodig om te overleven, politie geeft aan niet in staat te zijn om de veiligheid gedurende koersen te garanderen en geen manschappen te hebben voor dit soort futiliteiten, en bij de twee Nederlandse ploegen op het hoogste niveau moet je met een vergrootglas zoeken naar Nederlanders...... Nu kunnen we niet alles in de schoenen van de voorzitter van de KNWU schuiven, maar veel goed werk heb ik Woutertje Bos nog niet zien afleveren..... We kunnen niet zeggen dat het Nederlandse wielrennen bloeit op dit moment, en dan druk ik me zachtjes uit.
    11-10-2023 15:17
    Zelfs als die ploeg er komt, is de focus veruit op de noordelijke en vlakke koersen. Een Tolhoek heeft bij zo'n ploeg echt weinig te zoeken. Een Spaanse, Italiaanse, Amerikaanse, of Colombiaanse pro ploeg is veel meer passend voor een klimmerstype als hij.
    11-10-2023 20:45
    Hoi Titaantje ...> Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Natuurlijk zullen er een aantal renners in zo'n UCI Pro tour ploeg nodig zijn voor koersen hier in de lage landen. Maar ploegen op dit niveau rijden natuurlijk ook een hele rits aan buitenlandse races waar wel degelijk geklommen wordt. Als we even naar de huidige ploegen op dit niveau kijken en vervolgens naar het race schema kijken van die ploegen, dan kunnen we niet ontkennen dat er wel degelijk genoeg kansen zijn om ook aan de rondes van een week deel te nemen. Ook een relatief zeer klein ploegje als Roompot mocht meerdere malen deelnemen in Catalonië, Zwitserland, Oostenrijk, Burgos, Amstel Gold Race, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Oman, Deutschland Tour en nog tal van races waarbij toch echt wel wat geklommen werd. Maar zoals je zelf helemaal juist aangaf zijn er uiteraard ook tal van koersen die gereden worden waar je een Tolhoek misschien niet 1, 2, 3 nodig hebt. .... Voordeel voor een Nederlandse ploeg op het tweede hoogste niveau is dat er automatisch ook een hoop uitnodigingen komen voor koersen in België en Nederland. Dus ook aan een Binckbank/Eneco/Renewi/BeNeLux-tour en tal van kasseienraces is deelname min of meer gegarandeerd. Dit is zoals je helemaal correct aangeeft niet het speelveld voor een type zoals Tolhoek. Maar ik heb toch echt genoten van bijvoorbeeld een Pieter Weening toen hij in dienst reed van Roompot, en ik vindt het dan ook zeer moeilijk te bevatten dat in het land van Jaap Eden geen plek is voor een ploeg dat net onder het niveau van de World Tour zit. Voor een Nederlands bedrijf dat een afzetmarkt heeft binnen Europa, en dat op zoek is naar meer naamsbekendheid zouden de investeringen die plaatsvinden binnen de wielrennerij toch op te brengen moeten zijn ? (Voor het geld waarmee je drie jaar lang sponsor bent op UCI Pro Tour niveau, daar kan zelfs een middelmatige voetbalclub uit Nederland of België z'n reservespelers niet van betalen. En misschien is dit laatste iets wat overdreven, maar je snapt mijn punt neem ik aan ?)
11-10-2023 11:58
Ik vind hem wel passen bij een team als Burgos, het rijden in Spanje moet hem zeker liggen.
    11-10-2023 12:22
    Samen met Jetse de Vuelta rijden als aanvallers. Ik zie het wel voor me.
    11-10-2023 15:22
    Dat of Tudor lijken me prima opties voor hem. Hij moet trouwens wel leren zijn truitje dicht te ritsen voordat hij als eerste over de finish komt want met bovenstaande foto is de sponsor niet blij
11-10-2023 12:25
Twannes zal echt moeten knokken voor een plekje. Z'n resultaten bij TREK zijn niet worldtour waardig daarom is het vertrek begrijpelijk.

Hij is ook geen knecht voor de grotere klassementsploegen en geen allround renner voor de Noord Europese koersen. Zal nog niet meevallen een mooie ploeg te vinden.
11-10-2023 11:06
TDT-Unibet?
    11-10-2023 11:10
    Lijkt me meer iemand voor een ploeg die veel exotische klimkoersen rijdt, zoals Adne van Engelen of Jeroen Meijers ook doen.
    11-10-2023 11:21
    Maar die rijden op continental niveau en Tolhoek spreekt duidelijk van een zoektocht naar een profploeg.....
    11-10-2023 11:43
    Ik vraag me af of dat verschil tussen een goed continentaal team en een matig pro team er in praktijk wel is, afgezien van een kans op een wildcard voor de Eendaagse De Panne enzo.
    11-10-2023 16:49
    Verwachte reflex-reactie en likes want 'Nederlandse ploeg'. Echter rijdt TDT vooralsnog geen programma waar de wegen omhoog lopen en ze gaan ook niet ineens naar de Tour of the Alps vanwege Tolhoek. Kortom: Twannes heeft daar he-le-maal niks te zoeken.
11-10-2023 13:57
Ik voorzie een roemloos einde door zijn blessures, maar Tudor of Q.65 is meer kansrijk voor hem. Twannes is steengoed geweest en een mooie vent
11-10-2023 15:03
Een vrij fragiel renner met een wereldse blik is het. Misschien eens inderdaad in het alternatieve circuit a la van Engelen rondhangen om vanuit daar weer terug in de hoogste klasse te keren? Ik zie niet meteen een WT team op hem toehappen eerlijk gezegd.
    11-10-2023 18:17
    Tolhoek samen met die andere halve Thai Van Engelen en Alex Aruya Phounsavath bij Roojai Online Insurance in 2024, lijkt me een hele mooie tridente voor de rittenkoersen van de Asia Tour
11-10-2023 11:50
Lidl-Trek heeft richting 2024 een flinke kwaliteitsinjectie gekregen, dus op zich snap ik wel dat er bij dit team voor Tolhoek geen plaats meer is. Maar ik denk dat hij echt wel voor waarde is voor een subtop renner in een grote ronde, bijvoorbeeld Team Jayco AlUla (voor Simon Yates of Dunbar).
11-10-2023 12:19
Hoster nokke
    11-10-2023 19:59
    LOL +1
11-10-2023 12:20
Het lijkt erop dat Antwan net als zijn vader Patrick het wegrennen voortijdig vaarwel moet zeggen als gevolg van blessures. Vader Patrick werd later nog een succesvolle mountainbiker. Misschien dat een PCT ploeg of een betere CT ploeg nog een optie is voor Antwan. Na twee verloren jaren zijn de opties zeer beperkt.
11-10-2023 12:29
hoort op zich wel in de wt thuis, maar zal toch eerst eens moeten laten zien dat hij het nog kan voor er echt interesse gaat komen

anders misschien naar iets als q36.5 gaan of zoiets
11-10-2023 13:16
Intermarché?
    11-10-2023 13:37
    Was ook mijn eerste denkpiste... Die durven nog wel eens een prof in verval te proberen reanimeren, zoals ze met bv Rui Costa en Calmejane deden.
11-10-2023 13:22
Misschien iets voor Tudor? Daar zit een kleine Nederlandse enclave en de jonge klimmers daar kunnen wel een ervaren ploegmaat gebruiken.
12-10-2023 10:01
Lotto heeft ruimte in elk geval, en wie weet willen ze wel n rondeploegje rond Van Eetvelt ontwikkelen
11-10-2023 11:50
Zal wel niet teruggaan naar JV, maar vraag me wel af welke renners JV nog zal toevoegen voor 2024? Roglic, Hooydonck, Dennis, Foss, Leemreize, Roosen, Van Emden en Oomen gaan weg.

Tulett, Jorgenson + 3 development renners (Hagenes, Staune Mittet, Van Belle) komen er bij, dus daar mogen nog wel 3 renners bijkomen lijkt me?
    11-10-2023 11:53
    ze zitten nu voor volgend jaar op 26 renners. Dus er moet er nog 1 bij. er kunnen er nog maximaal 4 bij
    11-10-2023 12:02
    1 jarig contract bij TJV? Wie weet. Niet duur, zal niet veel eisen (kunnen) hebben, en ze kunnen daar idd nog wel iemand gebruiken.
    11-10-2023 12:16
    Tolhoek gaan ze zeker niet terugnemen bij Jumbo.
    11-10-2023 13:02
    Op zich een interessante vraag wie de vervangers van Van Hooydonck en Roglic worden, maar Tolhoek zal niet het antwoord op deze vraag zijn. Capiot lijkt me geen onaardige optie voor de ploeg, maar verder zie ik het even niet. Nou rijden ze een relatief klein programma, dus misschien wordt er helemaal niemand aangetrokken.
    11-10-2023 13:31
    @Shinzawai
    Ze moeten nog 1 renner aannemen (of overhevelen van development), want WT teams moeten 27 renners hebben.
    11-10-2023 13:45
    Dit artikel gaat niet over Jumbo, er zijn méér dan genoeg andere artikelen die wel over Jumbo gaan waar dit soort discussies wat meer op zijn plaats zijn.
    11-10-2023 15:49
    maar deze discussie gaat over JV en of Tolhoek terug zou kunnen.
    En ja het zou kunnen, ze missen namelijk nog 1 renner voor volgend jaar.
11-10-2023 13:52
Quickstep, af en toe knechten voor Evenepoel lijkt een optie. Of anders lottodstny voor eigen kans.
11-10-2023 14:20
Zonde. Begon nochtans aan zijn Trek-carrière met een hele goeie Ronde van Valencia. Nadien dus omwille van (onder meer) die knieblessure compleet weggedeemsterd. Als hij volledig kan herstellen van die knieblessure kan hij voor heel wat teams wel een beredeneerde gok zijn. Er zijn toch wel wat ProTeams die een renner met zijn potentieel kunnen gebruiken en de ruimte hebben om het gokje te wagen.
11-10-2023 14:59
Natuurlijk 2 klote jaren gehad met blessures. Als die blessures verholpen zijn, dan moet het er nog gewoon inzitten lijkt me. Een vrije rol zal wel moeilijk worden na 2 jaar zonder resultaten. maar een prima knecht toch?
11-10-2023 13:04
Hij heeft een vrijbuiters ploeg nodig, waar hij zelf kansen heeft. Wellicht UNO-X ?
Dan rijdt hij ook de grote wedstrijden komend jaar. Want zij hebben een wildcard gekregen voor alle pro-tour wedstrijden volgend jaar.
11-10-2023 11:33
Alpecin-Deceuninck kan misschien wel een goeie match zijn voor beide partijen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine