Antwan Tolhoek klautert naar eerste profzege op de Flumserberg

Door , donderdag 20 juni 2019 om 17:14
Antwan Tolhoek klautert naar eerste profzege op de Flumserberg

foto: Cor Vos

Een speciaal moment voor Antwan Tolhoek: de 25-jarige klimmer van Jumbo-Visma wist op de steile Flumserberg namelijk naar zijn eerste profzege te fietsen. De Zeeuw wist weg te rijden uit een omvangrijke kopgroep, om vervolgens uit de greep te blijven van een aanstormende Egan Bernal. Die laatste mag zich wel de nieuwe leider noemen in de Ronde van Zwitserland.


De Ronde van Zwitserland trok vandaag eindelijk de bergen in. De kortste rit-in-lijn van deze ronde bracht de renners naar de top van de Flumserberg, een bijna negen kilometer lange klim aan 9%. Dat de lichtgewichten hier in het voordeel zijn, bleek wel in 1995 en 2008, toen respectievelijk Marco Pantani en Igor Antón als eerste bovenkwamen op de Flumserberg. Wie mag zich na vandaag in één adem noemen met deze klimmers?

Tolhoek en Sagan kiezen voor de aanval 
“Fast and furious”, zo omschreef CCC de start van de etappe. Het peloton zag maar liefst 25 renners wegrijden, die uiteindelijk de vlucht van de dag vormden. De belangrijkste namen: Antwan Tolhoek, leider Peter Sagan, drievoudig eindwinnaar Rui Costa, Matej Mohoric, Europees kampioen Matteo Trentin en Stefan Küng. Het peloton gaf niet meer dan vier minuten toe, maar toch begonnen de koplopers met een mooie bonus aan de Flumserberg.

Voor Sagan, Trentin en andere zwaargewichten zat de etappe erop, maar voor een klimmer als Tolhoek begon het nu pas. De klimmer van Jumbo-Visma duldde eerst nog enkele concurrenten in zijn wiel, maar op enkele kilometers van de top versnelde hij nogmaals. Dit keer wist de klimmer van Jumbo-Visma weg te rijden van zijn moegestreden rivalen. Met nog drie kilometer te gaan had hij een voorsprong van de anderhalve minuut op de favorieten voor de eindzege.

Egan Bernal in de aanval op de Flumserberg – foto: Cor Vos

Tolhoek blijft uit de greep van Bernal 
Dit leek voldoende voor de sterk ogende Tolhoek, maar de man uit Yerseke moest in de laatste twee kilometer nog flink doortrappen, aangezien Bernal op komst was. De kopman van Team Ineos reed zijn rivalen uit het wiel, wist de overige koplopers in te rekenen en leek zelfs even op weg naar Tolhoek. In de laatste loeisteile kilometer viel echter ook Bernal wat stil, waardoor Tolhoek genoeg tijd had om zijn eerste profzege te vieren.

De Nederlander hield uiteindelijk nog zeventien seconden over op Bernal, die op zijn beurt twaalf seconden pakte op de Tsjech Jan Hirt. Tiesj Benoot wist knap als achtste te finishen, terwijl Wilco Kelderman het een stuk moeilijker had. De renner van Team Sunweb verloor veel tijd op de flanken van de Flumserberg.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

66 Reacties

mus van de maasstad 20 juni 2019 om 17:15

JAAAAAAAAAAAAA

betonmolen 20 juni 2019 om 17:16

Knappe zege

TijmenCamps 20 juni 2019 om 17:17

JAAAAAAAAAAAAAAAA

rennerske 20 juni 2019 om 17:17

Kom maar door met die terechte superlatieven!

Jean Dumas 20 juni 2019 om 17:17

Echt fantastisch, goed uitgevoerd. Leve de Col du Postbrug in Yerseke.

Niklas 20 juni 2019 om 17:17

Netjes van Tolhoek. Vorig jaar een goeie Tour en San Sebastian. Nu de lijn doortrekken. Staat heel aardig trouwens: Tolhoek op 1 en Bernal op 0.17 op 2 (ja, ik weet het…).

Man met de hamer 20 juni 2019 om 17:19

We mogen dromen toch?

Merlinappa 20 juni 2019 om 17:22

In de rit ja, niet de GC

CasS 20 juni 2019 om 17:18

JAAAAA superverdiend!!!

attickfan 20 juni 2019 om 17:18

En met dank aan dhr. Lindeman.

Elvs 20 juni 2019 om 17:18

Prachtig gedaan! Erg leuk voor hem ook.

Dolfy 20 juni 2019 om 17:19

Bernal nauwelijks dichterbij gekomen in de 800 meter, zat op 23sec en komt binnen op 17sec… Geweldig gereden van Tolhoek en Bernal zeer sterk uiteraard. En wat te zeggen van Bidard..

vanSpringel 20 juni 2019 om 17:20

Eindelijk iemand die wint en zijn naam ook schrijft zoals je hem uitspreekt.

Samlambeej 20 juni 2019 om 21:03

een zegen voor Bobbie Traksel

mbos 20 juni 2019 om 17:20

Hulde!

Apemantus 20 juni 2019 om 17:20

Wat een stelletje zenuwenlijers bij Eurosport, lullen bijna nog alle glans van z’n overwinning.

Jean Dumas 20 juni 2019 om 17:30

Beginnen over dubbele nationaliteit Stefan Kueng en missen demarrage Tolhoek.

martini151 20 juni 2019 om 17:20

Geweldig voor die jongen! Hele mooie eerste overwinning uit zijn carrière. Overwinning 28 alweer voor TJV?

mooiman 20 juni 2019 om 17:22

Mooi hoor!!

robert-jan 20 juni 2019 om 17:23

Wat een verschrikkelijke eindbaas. Zo’n ventje als Tolhoek kun je niks anders dan empathie voor hebben.

lander luypaert 20 juni 2019 om 17:24

Conclusie:

-Enorm gereden van Tolhoek! Super van hem hij zit daar goed bij TJV!
– Kelderman verliest 3:09 is zeer zwak
– Benoot rijdt een zeer goede rit 8e
– Aru komt als 15e binnen en verliest 51sec op Bernal. Aru zijn 1e rit terug met aankomst bergop zeker niet slecht dus.

Scibby 20 juni 2019 om 18:27

Nou Kelderman heeft allang aangegeven niet top te zijn dus zo gek is het niet

Gilberto 20 juni 2019 om 22:36

Hele sterke ‘rentree’ van Aru. Ook goeie teksten en prima houding. Ik ga het lekker toch zegge, ook al beginnen er dan weer een paar te klagen, vergelijk diens houding en teksten toch eens met een Kelderman.

KissMyAce 20 juni 2019 om 17:25

Hij mag BJ Lindeman wel enorm bedanken!
Maar dat zal ie ook doen

Wildebert 20 juni 2019 om 17:25

Tolhoek top! Wat was dat spannend… klasse en fijn voor deze jonge ruwe bolster.

nickdt 20 juni 2019 om 17:25

Zoo…. nu kan al die kritiek op TJV dat alleen Groenewegen en Roglic kunnen winnen de kast in na Van Emden gisteren en Tolhoek vandaag.

DrJ 20 juni 2019 om 17:29

En van Aert in de Dauphine en Teunissen in de 4-daagse.

kleomantre 20 juni 2019 om 17:31

Deze is iig niet tegen Janneke en Mieke zoals ik hier vaak lees.

Millennium1980 20 juni 2019 om 17:27

Mooi om te zien zo veel blijdschap. Eerste worldtour overwinning voor deze jongen.

Marik 20 juni 2019 om 17:27

Wat een geweldige prestatie van Antwan!
(En in Slovienië wordt hardop gescholden door alle fans. Die denken: waar was die Tolhoek in de Giro dan? Hahaha)

Oh ja, en Bernal wint de Tour

FDJ 20 juni 2019 om 17:40

Laat Bernal eerst maar eens zorgen dat hij dit rondje wint. Dennis staat nog op 0.12. zegt genoeg dat Bernal slechts 1 km gemiddeld sneller reed laatste km dan vluchter Tolhoek. Alles behalve indruk gemaakt vandaag Bernal.

ditisdavid 20 juni 2019 om 18:14

Die laatste etappe is veel te zwaar voor Dennis, morgen gaat hij ook tijd verliezen op Bernal en de tijdrit is sowieso te kort om met minuten te kunnen smijten.

Bernal zelf doet hier wat hij hoort te doen. Niet meer dan dat weliswaar, maar 'totaal geen indruk maken' is wat Mas en vooral Kelderman hier doen.

debarreman 20 juni 2019 om 17:27

Zelf een kans gecreëerd door mee te gaan in de ontsnapping en prachtig afgemaakt. Fraaie ondersteuning van BJL.

kelderfan 20 juni 2019 om 17:28

Dat is een hele mooie zege voor Antwan Tolhoek. Zijn 1e. in UWT. Daar kan hij weer mee verder. Ik denk, dat hij met deze zege weer stappen kan zetten in zijn ontwikkeling.
Hij mag Patrick Bevin heel dankbaar zijn voor het nodige kopwerk in de klim.

bennie024 20 juni 2019 om 17:29

Prachtige overwinning van Tolhoek!

Ook Bernal heel sterk. Mas viel wel een beetje tegen. Verliest toch 50 seconden op Bernal.

  • 1
  • 2