Annemiek van Vleuten: “Voor Marianne schaam ik me de ogen uit mijn kop”

zondag 26 september 2021 om 08:45
Annemiek van Vleuten: “Voor Marianne schaam ik me de ogen uit mijn kop”

Annemiek van Vleuten baalt van de ontknoping op het WK wielrennen. Haar blik voor de camera van de NOS sprak boekdelen. “Ik had het Marianne heel erg gegund”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.
“Het is superzonde dat ze hier een zilveren medaille pakt”, vervolgt Van Vleuten. Vos werd in de eindsprint verslagen door de Italiaanse Elisa Balsamo.

“Ik heb mij persoonlijk gehouden aan het plan. Dat was de koers zwaar maken op de klimmetjes, aanvallen, reageren en gaten dichtrijden. Iedereen keek naar elkaar dus dacht ik: ik ga maar aanvallen.”

Kritiek
Van Vleuten herkende zich niet in de kritiek die andere dames uit de Nederlandse selectie uitten op de manier waarop de Nederlandse dames als team reden. “Ik had de teamspirit erin zitten. Ik ging echt voor goud en wist dat dit niet mijn parcours was. Ik had graag iemand in een oranje shirt zien winnen.”

“Maar in de koers zag ik inderdaad dat niet bij iedereen die spirit erin zat. Wat er ontbrak? Dat moeten we straks bespreken als we bij elkaar zitten. Voor mijn gevoel heb ik wel heel erg voor TeamNL gereden.”

“Voor Marianne schaam ik me de ogen uit mijn kop. Als je de sprint terug kijkt…. dat moet beter. Als ze daardoor tweede wordt, is dat echt superzonde. Het was niet aan Ellen en mij om nog de lead-out te doen. De andere meiden die er nog zaten mogen zich dat aanrekenen.”

Dit artikel delen:

51 Reacties

Chippen 25 september 2021 om 17:51

vollering leek in de sprint in ieder geval meer bezig met een eigen ereplaatsje dan met een overwinning voor vos.

Barend Boudewijn 26 september 2021 om 08:05

Vollering rijdt alleen maar voor de BV Vollering, was als bij de Olympische spelen en blijkt nu opnieuw. Of je maakt haar kopman of je kunt haar beter thuis laten

SoloSlim 26 september 2021 om 12:22

Zou ik toch de laatste 6km nog eens opnieuw bekijken. Van Dijk zit constant te demareren maar als ze voorop zit met Vos, is ze moe.. en daarna opnieuw demareren. Vollering moest telkens het gat dichtrijden en heeft zich kapotgereden voor Vos. Echt onbegrijpbaar wat Van Dijk daar deed!

Donna Tello 25 september 2021 om 17:54

Van Vleuten was heel kritisch.

Ik denk persoonlijk dat Nederland het echt wel geprobeerd heeft. Maar ze zeggen vaak: “work smarter, not harder”. En je zag dat het peloton een antwoord had op de losse demarrages. En da’s niet voor het eerst.

Ik denk dat ze het verloren hebben door gewoon niet slimmer te zijn dan dat. Waarom niet een gecoordineerde aanval: met twee of 3 vertrekken, gaatje laten vallen in een bocht, je ploegmaat helpen om echt ruimte te krijgen. En niet 5-10 meter, maar gewoon 50 meter. Zodat je het ook niet zomaar meer dicht rijdt als eenling.

Dat mag de bondscoach zich aanrekenen. Maar die had juist contractverlening gekregen volgens mij.

fietsvriend 26 september 2021 om 09:13

Hé Michelangelo, ik had het even gemist maar waarom was je verbannen? Had je lelijke dingen gezegd over onze Zuiderlijke drinkenboer?

williams 25 september 2021 om 18:01

Echte vriendinnen zijn het die meiden…

Bimbo Visma 25 september 2021 om 18:01

SDWorx reed weer voor de eigen bv dus.

Dat Vollering boos is dat haar fiets niet op de kopvrouwpositie op de auto staat en uiteindelijk naar plek 7 sprint, zegt mij genoeg

Mwielerfan 25 september 2021 om 23:45

Inderdaad Anna rijdt alleen voor vollering, vollering zou een lead out kunnen doen maar is alleen met zichzelf bezig

fietsvriend 26 september 2021 om 09:12

Dit idee heb ik dus ook, SD worx tegen het soepie. SD Worx dames lijken vaak wat meer te kunnen als de kopvrouw uit eigen gelederen komt.
Overigens vond ik van Vleuten wel erg mild tav van Dijk. Kreeg de indruk dat die laatste ook nog wel zin had om een truitje aan haar collectie toe te voegen.

SprintMaster 26 september 2021 om 10:31

Dat denk ik ook. Er is duidelijk een kamp Van Vleuten/Van Dijk/Vos en een kamp SD Worx. Vind de bondscoach iemand die veel harder moet zijn. Iemand die het aandurft een paar vedettes uit het team te gooien als ze niet goed samenwerken met de rest. Maar dat zal Loes nooit doen. Maar misschien maakt het afscheid van Van der Breggen de zaken wel iets makkelijker.

S'mon 25 september 2021 om 18:02

Zit Michelangelo nog op het forum en bij de reacties?

Wheely 25 september 2021 om 18:24

Nee die is verbannen.

Jacco van Stierop 25 september 2021 om 18:29

Inmiddels al weer terug.

Reiger 25 september 2021 om 18:37

Ik zal wel weer verketterd worden door ene RV, maar ik denk dat ik al weet in welke hoedanigheid Michelangelo is wedergekeerd. In ieder geval van harte welkom terug!

platteprijs 25 september 2021 om 18:50

@Reiger laat ons niet langer in spanning!

Lalsacien 25 september 2021 om 18:51

@Reiger ik denk dat iedereen het snel komt te weten.

Lalsacien 25 september 2021 om 18:52

@platteprijs scroll even naar boven.

Wheely 25 september 2021 om 18:56

Hint: "Ninja Turtle"

Ik had hem zelf ook nog niet door hoor!

platteprijs 25 september 2021 om 19:02

Ah, ik zie dat hij zijn boek The World of Art weer als inspiratie heeft gebruikt.

klootje kriekeljon 25 september 2021 om 18:13

Vind dat er bij de dames te vaak een vriendinnen-sfeer hangt rondom topsport. Maar dit laat weinig aan de verbeelding over. Prima!

Harrogate19 25 september 2021 om 18:22

Das vaak voor de Bühne, intern gaat het er minstens zo bits aan toe als bij de mannen.

beppe-saronni 25 september 2021 om 18:17

Klopt als een bus. Van Vleuten moet je geen sprint lsten aantrekken. Dat is meer voor Pieters en vd Brandt. En Vollering had zich na zoveel pech al leeg gereden. Nederlandse dames maar weer eens getoond dat men elkaar niet alles gunt

Brabander 25 september 2021 om 18:22

Gewoon ‘Brand’ hoor. Maak het niet moeilijker dan het is

chasse patat 25 september 2021 om 18:22

Chantal Blaak en Amy Pieters heb ik in de finale gemist. Wat was hun rol? Zaten vaak van achteren en misten dus ook op het laatst de aansluiting.

Mwielerfan 25 september 2021 om 23:46

Blaak was rond de 15k in de aanval, pieters zat in groep 2

Wheely 25 september 2021 om 18:33

Als die dames hier allemaal zo'n slecht gevoel aan overhouden mag de bondscoach zich dit aantrekken want dan was het gewoon onduideliijk wat het plan was. Met zijn allen voor Vos lijkt me een nobel streven waar je normaal gesproken met zijn allen voor kunt gaan.

Reiger 25 september 2021 om 18:39

Kan ook zijn dat er niemand binnen de ploeg het overwicht heeft om de vooraf uitgestippelde lijn op te leggen aan de anderen. Ik bedoel dat je eigenlijk elke imbecielin bondscoach kan maken van deze ploeg want de samenstelling zal niet veranderen.

Wheely 25 september 2021 om 18:48

Misschien zijn Vos en Van Vleuten gewoon te lief ja.

platteprijs 25 september 2021 om 18:51

Gunnewijk is in elk geval geen succes, maar Veneberg heeft altijd een bijzondere kijk op wielerzaken.

Jean Dumas 25 september 2021 om 19:25

Eens. Kampioenen als Miek en Ellen geven alles, dat kun je ze niet verwijten. De tweede lijn (inclusief Blaak en Vollering) rijdt een beetje voor zich. Dat betekent: er is geen strakke leiding

DuMoullemAert 25 september 2021 om 18:54

Van Vleuten rijdt alleen voor haarzelf.
Egoïstisch ja. Dat levert haar veel overwinningen op.
Maar een fan van haar? Nee. Integendeel.

platteprijs 25 september 2021 om 19:05

Jammer dat je vandaag niet kon kijken naar het WK Vrouwen, was wel een spannende wedstrijd.

Titaantje 25 september 2021 om 19:08

van vleuten heeft hier toch niks mis gedaan? Heeft zich leeggereden voor Vos na proberen eerst de koers hard te maken. Lijkt me prima

xistnc 25 september 2021 om 19:13

Van Vleuten heeft een aantal keer geprobeerd weg te raken, maar heeft geen situaties gecreëerd die hersteld moesten worden en heeft zich vooral geschikt in een dienende rol. Het waren vooral de twee Trekkies die volledig voor zichzelf reden.

Goed dat Van Vleuten even geen zin had in diplomatie. Maar of het helpt?

Henk van Bouw 25 september 2021 om 19:23

Lol het was juist van Dijk die enkel voor zichzelf reed, wegrijden met kleine groep met alleen vos mee maar dan als van Dijk zijnde niet doorrijden. Vervolgens later als ze zijn teruggepakt weer lekker zelf aanvallen top team!

Murcia 25 september 2021 om 19:27

Annemiek valt vandaag niets te verwijten, in dienst van de ploeg geprobeerd met aanvalletjes op de klimmetjes de boel uit te dunnen en de koers zo hard mogelijk te maken. Dat ze de boel een keer scherp neerzet kan ik wel waarderen maar het gaat niets oplossen met Loes nog drie jaar aan het roer en vrouwen die bijna allemaal dik boven de dertig zijn en nog steeds in een koers die niet selectief genoeg is qua parcours niet in staat zijn zelf orde op zaken te stellen. Vollering kan gewoon een lead out doen als je hier naar plek 7 sprint en Lucinda en Ellen waren duidelijk niet bezig met Vos als kopvrouw in de ultieme finale. Dit gaat dooretteren en je weet nu al dat Gunnewijk veel te zwak is om dit op te lossen. Hopelijk voor Annemiek en Oranje meer klimwerk de komende twee jaar dan heb je geen probleem met tactisch onbenul Loes en egoïstische teamgenotes.

Sijbrands 25 september 2021 om 20:30

Het moment voor mij was inderdaad toen ze met een klein groepje wegreden met Van Dijk en Vos. Van Dijk had toen volle bak door had moeten rijden, maar deed dat niet.

In eerste instantie dacht ik dat dat was omdat ze stuk zat na dat klimmetje.
Maar 3 minuten later demarreerde ze en trok ze wel hard door.

Mwielerfan 25 september 2021 om 23:49

Er moet wel gezegd dat vos zo goed vooraan zat, dat haar nog een lead out geven moeilijk was voor vollering misschien

Ton van Wieringen 25 september 2021 om 20:06

Had Lorena Wiebes iets toe kunnen voegen?
Ik denk van wel.
Die had de sprint niet verloren!

Maillot à Pois 25 september 2021 om 20:14

Had die nog kunnen sprinten?
De pure sprinters waren er ofwel af, ofwel te kapot om nog te sprinten

xistnc 25 september 2021 om 20:16

Ik denk dat die was gevallen.

Daniel Lassche 25 september 2021 om 20:36

Sprint is toch wel beetje heuvel op. En inderdaad het was een select groepje. Zelfs Kopecky kwam er niet aan te pas. en alle andere sprinters ook niet. Dit is te makkelijk roepen.

Daniel Lassche 25 september 2021 om 20:34

Echt tijd om Koos Moerenhout te ontslaan, dit is de druppel

Johnny7 26 september 2021 om 09:36

Tijd voor een Louis van Gaal en out met al die softies!

Romāns Vainšteins 25 september 2021 om 20:49

Van Vleuten is kennelijk naïef/van te veel goed vertrouwen geweest. Wel lullig voor haar want zelf is ze wel een teamplayer wanneer dat moet.

dit is mijn achterwiel 26 september 2021 om 09:46

Is vaker het geval geweest en ze is daar al vaker kritisch op geweest. Kan me voorstellen dat die wel twee keer nadenkt voordat ze volgend jaar meegaat naar australie

dumoman 26 september 2021 om 09:47

Het Nederlandse wielrennen mag zich in het geheel wel schamen, als vanmiddag MvdP geen WK wordt (en die kans is best groot) dan is dit een heel slecht WK voor Nederland.

williams 26 september 2021 om 11:11

Ik denk dat het plan bij NL was om Vos zeker geen wk te laten worden. En daar heeft Van Vleuten ook alles aan gedaan. En dan na de race met een arrogante smoel de anderen beschuldigen.

Aart van Woud 26 september 2021 om 12:44

Leg eens uit? Hoe onderbouw je deze uitspraak? Want deze kan ik niet echt volgen.

FDJ 26 september 2021 om 12:20

Ze waren vooral heel kritisch op elkaar en niet op zichzelf viel mij op. Terwijl ook op de twee ervaren vrouwen voorin Van Dijk en Van Vleuten zelf echt wel e.e.a. aan te merken was en beter had gekund.

Na de Olympische Spelen is dit wel het tweede minnetje in het tijdperk Gunnewijk. Des te opmerkelijk dat ze haar voor zo'n lange periode contractverlenging hebben gegeven. Vooral de timing voor een WK, na de flater op de Spelen is zeer ongelukkig. Dat is waarschijnlijk een kwestie van geforceerd vertrouwen uit willen stralen, maar niet handig.

Aart van Woud 26 september 2021 om 12:46

Van wat uit de berichten bleek, heeft ze alleen verlenging gehad omdat er geen andere vrouwen beschikbaar zijn als bondscoach.

Headlines

Materiaalzone

Populair