Annemiek van Vleuten reist naar WK in Imola: “Ik ga rijden, dat denk ik wel”

Annemiek van Vleuten reist naar WK in Imola: “Ik ga rijden, dat denk ik wel”

foto: Cor Vos

Annemiek van Vleuten gaat zaterdag van start op het WK wielrennen voor vrouwen. De titelverdediger van Yorkshire, die vorige week haar pols brak in de Giro Rosa, reist vandaag naar Italië om zich aan te sluiten bij de Nederlandse ploeg. “Ik ga rijden, dat denk ik wel. Ik ga het vrijdag bekendmaken, maar gisteren was heel hoopgevend”, zegt ze tegen de NOS.

Van Vleuten kon de afgelopen dagen de training weer hervatten, met een speciale brace om haar geopereerde pols. “Ik heb gisteren getraind en een goede test gedaan. Dat was heel veelbelovend”, aldus Van Vleuten. “Ik kon nog niet 100 procent aan mijn stuur trekken op een klim. En een heel felle demarrage zat er nog niet in, maar als ik zie hoe snel ik herstel dan verwacht ik dat het zaterdag een heel stuk beter ga zijn.”

Bondscoach Loes Gunnewijk hoeft haar selectie niet te wijzigen. “Dat is ook een reden dat ik dit doe. Als wereldkampioen van vorig jaar heb ik een startplek op naam, die kan ik niet doorgeven aan iemand anders”, aldus de renster van Mitchelton-Scott.

Geen tijdrit: “Maximaal rust voor mijn pols”
Aanvankelijk was Van Vleuten ook aangewezen voor de WK tijdrit van vandaag. “Ik heb overwogen om de tijdrit te rijden, maar in overleg met mijn trainer heb ik besloten om twee dagen extra herstel te nemen. De tijdrit had ik moeten verkennen en daarvoor had ik eerder moeten afreizen. Nu heb ik mijn pols maximaal rust kunnen geven. Ik achtte mij niet in staat om daarin een 100 procent prestatie te leveren”, zegt ze.

“Daarnaast wist ik dat Ellen van Dijk op de reservelijst stond, echt op een parcours voor haar. Ik hoop echt dat zij het heel goed gaat doen. Het voelde niet goed om die plek in te nemen met deze hand. Zaterdag neem ik niemands plek in, dus dat voelde beter”, aldus Van Vleuten.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Bertvd 24 september 2020 om 11:45

Wat een mens. Geweldig

Bianchista 24 september 2020 om 11:55

Ongelofelijk hoe zij met tegenslag omgaat. Echt diep respect. Iedere keer komt ze sterker terug en leeftijd lijkt geen vat op haar te hebben.

madeinstars 24 september 2020 om 11:55

Wat een badass.

Marco 24 september 2020 om 12:00

Allemaal leuk en wel en het is een klasse apart maar ik krijg toch het gevoel dat er vanwege weinig koersen dit jaar risico’s genomen worden om er dan nu maar bij te zijn.

Het is een taaie maar ook zij kan met deze arm heel toevallig nog eens vallen… ik vraag me af hoe lang het dan gaat duren voor ze terug is.

Navardauskas 24 september 2020 om 12:23

Ze had al aangegeven dat het type parcours ook wel echt een factor is. Op een vlak parcours heeft NL al genoeg troeven en zou ze er niet direct kans maken.
Dus dan is een risico om je titel te verdedigen eerder genomen.
Ook heel netjes om rekening te houden met de TT reserve Ellen van Dijk, die ook kansrijk is op het TT parcours.
Weloverwogen keuze, uiteraard wel met een risicootje. Maar goed vallen kan altijd, en wereldkampioen worden, daar heeft ze misschien nog maar 1 kans voor dit jaar. En dan hopelijk volgend jaar een vol seizoen met de trui rijden.

Wat mij betreft dus tof dat het toch kan, en hopen dat ze mee kan doen voor de knikkers!

Chris Van Uden 24 september 2020 om 12:13

Respect!

zacht 24 september 2020 om 12:25

Moet kunnen. Frank Vandenbroucke werd in 1999 7e op het WK, en die reed met twee gebroken polsen zonder gips (eerder in de wedstrijd opgelopen bij een val).

Botte de Bouilloire 24 september 2020 om 12:54

Da’s toch wel iets anders, dan rijd je door op adrenaline. Als je je pols een week tevoren hebt gebroken zit je volop in herstelmodus…

Jerry 24 september 2020 om 13:02

Bij Frank vd B kon je een been afhakken en hij reed nog door. Kwestie van starten met de juiste medicatie….

Oddjob 24 september 2020 om 12:40

Afwachten hoe haar gehevende pols reageert op die steile beklimmingen. Er zal toch serieus aan het stuur getrokken moeten worden.

Paul Bus 24 september 2020 om 12:41

Respect voor deze dame,een en al karakter.

Romāns Vainšteins 24 september 2020 om 12:48

Woooo, wat een bikkel! Nou nou, daar kan de rest nog wat van leren qua kop op romp hebben.

007 24 september 2020 om 13:35

#Sarcasme, maar ik snap je wel

Laatste man 24 september 2020 om 13:00

Het is allemaal vrij bijzonder. Bijna onmenselijk wat ze allemaal doet. Knap hoor mentaal, als het maar goed gaat.

Ligthning 24 september 2020 om 13:20

En dat is nu net het verschil tussen Van Vleuten en vdPoel. De eerste gaat ervoor, tot in het extreme. De tweede rommelt maar wat aan, en laat veel kansen liggen. vdPoel wordt er over enkele maanden ook alweer 26. En zijn loopbaan op de weg moet eigenlijk nog starten. Want als je enkel deelneemt, als het parcours je als gegoten zit, laat je veel kansen liggen. Niet alleen op resultaat, maar ook op ervaring en op “beter worden”. En wat er een jaar geledenmet vdPoel gebeurd is, op een “ideaal” parcours, ligt nog vers in ons geheugen.
Het kan nog goed komen, maar net zo goed wordt het voor vdPoel net niet de volgende jaren.

007 24 september 2020 om 13:34

Waar zie jij vdPoel staan in dit artikel?

de nieuweMerckx 24 september 2020 om 13:22

Oliedom (tenzij de blessure minder ernstig is dan men liet uitschijnen).

wielrenner 24 september 2020 om 17:16

Dat valt wel mee, heb zelf twee jaar geleden 3 nette breuken in evenzoveel middenhandsbeentjes in de linkerpols opgelopen. Ruim een week later gewoon weer met de wegtraining begonnen. Wel natuurlijk klinkers en kasseien vermeden. Zo te lezen is het een nette breuk zonder dat deze "gezet"is, nou dan gaat het bij AVV wel lukken.

Headlines

Materiaalzone

Populair