Annemiek van Vleuten: “Elke dag kan ik meer doen met minder pijn”

Annemiek van Vleuten: “Elke dag kan ik meer doen met minder pijn”

foto: Cor Vos

Of Annemiek van Vleuten zaterdag in Imola haar wereldtitel op de weg kan verdedigen is nog altijd een vraagteken, nadat ze in de Giro Rosa haar pols brak. Vandaag was ze wel al aan het trappen op de Veluwse Posbank en stuurde ze een voorspoedig bericht de wereld in.

Van Vleuten kwam tijdens haar training Anouska Koster, de Nederlands kampioene van Ouddorp (2016) tegen. Met de heide op de achtergrond gingen ze met elkaar op de foto. “Leuk om deze legende vandaag tegen te komen”, schreef Van Vleuten op haar social media. “Toevallig in mijn trainingsgebied en we waren allebei wat intervalletjes aan het doen op de kleine hellingen bij de Posbank. Elke dag kan ik meer doen met minder pijn. Ongelooflijk dat ik weer kan fietsen.”

Vrijdag beslist Van Vleuten of zij een dag later haar wereldtitel op de weg kan verdedigen in Imola. Zij reist dan ook af naar Italië om zich bij de nationale ploeg te voegen. “Het is zo dat het staande klimmen nog niet honderd procent gaat” liet ze gisteren nog weten via de KNWU. “En dat moet wel het geval zijn om ook daadwerkelijk het vertrek te nemen. Als ik start, dan doe ik dat met ambities en niet alleen om er bij te zijn.”

Voor de renster van Mitchelton-Scott speelt het wel een rol dat ze niemands plek inneemt als ze besluit van start te gaan. “Mijn plek staat op mijn naam, omdat ik vorig jaar in Harrogate de wereldtitel heb veroverd. Bij de tijdrit van donderdag ligt dat anders. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat een klasbak als Ellen van Dijk aan de kant zou blijven staan omdat ik vast wilde houden aan mijn plek. Daarom heb ik op dat onderdeel mijn startplaats afgestaan.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Michelangelo 23 september 2020 om 17:02

Ik hoop dat het haar lukt om erbij te zijn. Ook al is ze niet 100%, ik denk dat ze altijd wedstrijdbepalend kan zijn. Zelfs met anderhalve arm is ze denk ik net zo goed als 70% van het damespeloton, zeker op dat parcours.

Belangrijkste vind ik dat ze goed moet kunnen sturen en remmen. Staan op de pedalen is dan verder “bijzaak”.

Boomie1 24 september 2020 om 07:53

Belangrijkste zaak is dat ze niks forceert en geen blijvende schade op kan lopen in haar pols bij een eventuele nieuwe val.

007 23 september 2020 om 17:02

Het zou al een overwinning op zich zijn als ze kan starten! Zoals het nu staat moet dat dus gaan lukken.

Marco 23 september 2020 om 17:03

Ik zie haar heel graag rijden en winnen maar ik heb hier toch wat twijfels bij..

Ik kan mij niet voorstellen dat je geen risico neemt met die breuk.. dan zou ik voor een ontsnapping proberen gaan en niet nog eens sprinten in een hoop

Wheely 23 september 2020 om 17:39

Ik verwacht op dit parcours geen sprint, zeker bij de dames niet.

Boomie1 24 september 2020 om 07:55

Als het zo’n risico is moet ze dan überhaupt van start gaan?

Franco Ballerini 23 september 2020 om 17:50

Wat een instelling! Of het allemaal verstandig is is nog maar de vraag, maar ik geniet van haar winnaarsmentaliteit. Ik kan zo één,twee,drie geen andere noemen (ook onder de mannen niet) met zo'n enorme motivatie.

Romāns Vainšteins 23 september 2020 om 18:19

Ik word een beetje simpel van al die ‘wat een bikkel, jongens toch. Och geweldenaar, goede kop er op’ – topics over van Vleuten. Zou het ook een goede ploegleidster zijn ?

Michelangelo 23 september 2020 om 18:36

Wat denk je zelf Romans?

Ze heeft denk ik de brains en het inzicht om een goede ploegleider te zijn. In mijn ogen denk ik dat haar manier van sport bedrijven echter niet voor veel rensters is weggelegd. Als háár standaard ook hetgeen is wat ze verwacht van haar ploeg, dan denk ik dat er veel dames hierop gaan stuk lopen.

Franco Ballerini 23 september 2020 om 18:56

Met de teergevoelige nieuwe generatie zal zij dat waarschijnlijk niet zijn.

Romāns Vainšteins 23 september 2020 om 19:43

Ik zou haar eerder als driller aanstellen voor de olympiërs in alle sporten waar er kansen op goud lonken. Een soort goeroe op het gebied van toewijding en discipline. De punten waarop zij uitblinkt reiken verder dan haar specifieke sport.

Als ploegleider zal ze met name balen dat niet iedereen harder, better, faster, stronger is.

Franco Ballerini 23 september 2020 om 20:03

Dat balen pleit voor haar. Ik neem mijn woorden qua teergevoeligheid wel deels terug wat de Nederlandse sportdames betreft. Ik zie daar een fanatisme wat ik bij de NL heren nog wel eens mis.

FritsvanHoefelen 23 september 2020 om 18:52

Wat maakt Koster een legend?

Jan Blokland 23 september 2020 om 20:22

Frits: Annemiek van Vleuten zegt dat. Even nadenken. Dan begrijp je het misschien.

007 23 september 2020 om 20:39

En het vrouwenwielrennen beter volgen. Ik neem aan dat jij nog nooit van Koster gehoord hebt

toiletduck 24 september 2020 om 09:01

@Jan en @007: vanwaar die zure en hautaine reacties? Hij stelt toch gewoon een vraag?

sooike 23 september 2020 om 22:58

Grote bewondering voor Annemiek, die qua talent maar zeker qua mentaliteit een groot voorbeeld is voor jongeren in de wielersport. Ik zou het haar gunnen dat ze haar titel kan verdedigen, maar er komen nog veel mooie wedstrijden aan op korte termijn. Maar er is er maar één die de beslissing weloverwogen kan nemen en dat is zijzelf. Sterkte !

Kosmonaut 23 september 2020 om 23:07

Als ze meedoet dan zal de sleutel tot de titel bij de tegenstand in de afdalingen liggen dunkt me. Daalde in La Course ook als een natte krant en dat zal met deze blessure niet veel beter worden.

Michelangelo 24 september 2020 om 09:02

Ik weet niet of de afdalingen heel complex zijn daar. Op de tekeningen leken het vooral wegen met wat flauwe bochten erin. En daarbij, je komt daar meerdere keren langs dus je kent iedere bocht. Ik verwacht dus dat daar niet echt de verschillen gemaakt kunnen worden….

Headlines

Materiaalzone

Populair