Anna van der Breggen wint zevende achtereenvolgende Waalse Pijl

woensdag 21 april 2021 om 12:17
Anna van der Breggen wint zevende achtereenvolgende Waalse Pijl

foto: Cor Vos

Voor de zevende keer op rij heeft Anna van der Breggen de Waalse Pijl gewonnen. Na 130 kilometer kwam de wereldkampioene van SD Worx als eerste boven op de Muur van Hoei. Ze was op de steile slotklim de beste van een elitegezelschap dat zich op het slotcircuit had afgescheiden. Katarzyna Niewiadoma (Canyon-SRAM) en Elisa Longo Borghini (Trek-Segafredo) vervolledigden het podium.

Na een goede twintig kilometer werden de eerste aanvallen genoteerd. Silvia Magri (Valcar-Travel & Service) en Barbara Sniezynska (Doltcini-Van Eyck-Proximus) openden de wedstrijd met hun versnelling. Lang duurde dit feest niet voor het Pools-Italiaanse duo, want enkele kilometers verder werden twee nieuwe koploopsters gemeld door de koersradio.

De jury had het verder druk met geloste rensters melden. Ook waren er diverse valpartijen. Zo viel Ashleigh Moolman-Pasio (SD Worx) twee keer in de openingsfase, maar Sarah Gigante (Tibco-SVB) was het voornaamste slachtoffer. Zij moest de koers staken met een sleutelbeenbreuk.

De uitvalspoging van Marta Lach (Ceratizit-WNT) en Femke Gerritse (Parkhotel Valkenburg) was een langer leven beschoren. Dit tweetal overleefde de eerste klimmetjes, maar ze konden niet voorkomen dat Lucinda Brand (Trek-Segafred0, de Zwitserse kampioene Elise Chabbey (Canyon-SRAM) en de Britse Anna Henderson (Jumbo-Visma) even later het commando overnamen. Dit trio reed met ongeveer een halve minuut voorsprong een eerste keer over de finishlijn op de Muur van Hoei.

Brand, Henderson en Chabbey kleurden de koers- foto: Cor Vos

Winder opent attractieve slotfase
Op het afsluitende circuit wachtten nog de Côte d’Ereffe en de Côte du Chemin des Guesses om de finale te kruiden. Toen de drie koploopsters vrij snel na het luiden van de bel waren ingerekend was het Ruth Winder die een aanval op touw zette. De Amerikaans kampioene sloeg gelijk een mooi gaatje en ze dwong daarmee SD Worx tot achtervolgen. Een tegenaanval van opnieuw Chabbey werd door de Zwitserse zelf teniet gegaan toen ze onderaan de voorlaatste klim onderuit schoof op wat grind.

De voorsprong van Winder liep zeer snel terug op de voorlaatste klim, onder meer dankzij aanvallen van Demi Vollering en Annemiek van Vleuten. Marianne Vos werd het slachtoffer van de aanval van de Movistar-kopvrouw, waardoor de eerste groep met achtervolgers werd gedecimeerd tot negen rensters. Daarin was het echter meer hollen en stilstaan, terwijl Winder in haar stars and stripes-tenue door bleef boren. Haar voorgift liep weer op, dus moest er in aanloop naar de Muur van Hoei moest er echt nog iets gebeuren.

En dat is zeven!
Vollering zette zich richting de steile slotbeklimming op kop van de negenkoppige groep met achtervolgsters. Zij offerde haar kansen op om Winder definitief in te rekenen, om onderaan de Chemin des Chapelles het stokje over te geven aan Van der Breggen, die zich op kop zette en de koffiemolen aanzwengelde. Een voor een moesten de rensters afhaken. Enkel Katarzyna Niewadioma zat er op 150 meter van de streep nog bij, maar precies op dat moment plaatste AvdB haar ultieme versnelling. Het bleek genoeg voor een zevende opeenvolgende zege.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

34 Reacties

Stijn Lemmens 21 april 2021 om 12:20

Heel mooi, 7de maal PROFICIAT!!!!!!

Murcia 21 april 2021 om 12:22

Groots!
De hele muur op kop gereden en met een hoog tempo de rest er een voor een afgereden. Alleen Niewadoma kon volgen en even er naast rijden maar ook niet meer dan dat. Voor de zevende keer en vandaag mag ze ook zeker Vollering danken die het gat met Winder dicht reed. Maar het is haar eigen machtsvertoon die het verschil maakt.
Zeer groot Kampioene!

Michelangelo 21 april 2021 om 14:25

Recept van de vorige keer herhaald. Vanaf de voet vol gas. In het wiel zitten heeft geen voordeel, dus het is eigenlijk zo hard mogelijk dat ding op fietsen. Laat ze een tijdrit rijden vanaf de voet en je krijgt dezelfde uitslag.

Vanaf de voet dus geen tactiek, maar vooral zo hard mogelijk duwen, trekken en stoempen. Da’s dus eigenlijk de tactiek van Anna. En die werkte weer perfect.

Barry Batsbak 21 april 2021 om 12:22

Geweldig. De koningin van Hoei.

S'mon 21 april 2021 om 12:24

Dit is gewoon een zéér indrukwekkende overwinning, meer kan je er niet over zeggen! Chapeau!

FW07 21 april 2021 om 12:26

Behoorlijk unieke en grootste prestatie weer! En eigenlijk doodzonde dat ze er na dit jaar mee stopt als ze dit nog kan, maar ja wie ben ik om haar te verplichten om op die fiets te gaan zitten.

Ab Normaal 21 april 2021 om 12:30

Fenomeen!!

Koers 21 april 2021 om 12:30

Slordigheidje van Van Vleuten, die werd net voor de meet voorbij gesneld

AnderJ 21 april 2021 om 12:34

Supermooi dat ze in haar laatste jaar juist deze koers nog een keer pakt!

FDJ 21 april 2021 om 12:35

Wat een fenomeen toch!

de nieuweMerckx 21 april 2021 om 12:39

Kent iemand de naam van die nieuwe speakerin voor de Belgische tv en zoja, is dat een beetje een knappe?

NajroKwintana 21 april 2021 om 12:41

Ine Beyen. En het is een knappe

S'mon 21 april 2021 om 12:45

Is dat ook niet de vrouw van Serge Pauwels?

AnderJ 21 april 2021 om 12:47

@de nieuweMerckx: ik neem aan dat je vroeg of de naam va nde nieuwe speakerin een beetje een knappe is. Persoonlijk vind ik Ine Beyen wel goed klinken.

kkv81 21 april 2021 om 13:00

Wat een puberale vraag. Ik ga er vanuit dat je een tiener bent, anders is het triest gesteld. Totaal niet relevant voor de functie die ze uitvoert.

VerstandOpNul 21 april 2021 om 13:04

Prima kkv, blijf jij lekker bij Jose Been..

de nieuweMerckx 21 april 2021 om 13:04

Ik vind van wel, want ze klinkt ook als een knappe. Jammer van die zeikerd Ruben. Ik ben voorstander van volledig vrouwelijk commentaar bij vrouwenwedstrijden, met een man erbij is dat zo betuttelend. Dank voor de antwoorden overigens!

Wheely 21 april 2021 om 13:13

Wel echt een Vlaams bekkie hoor, doe mij de Kneet maar. ;)

VerstandOpNul 21 april 2021 om 13:43

Demi Vollering mag er ook zijn trouwens.. Stuk leuker dan de huidige toppers, tbh..

oscarito1908 21 april 2021 om 17:36

Ine Beyen is een leuke dame. Ook een prettig stemgeluid.

Wheely 21 april 2021 om 12:54

Het werk van Demi niet voor niets geweest gelukkig, of het nodig was kun je over speculeren maar het resultaat staat er! Prachtige zegereeks van Anna.

horsm 21 april 2021 om 13:00

Indrukwekkend, hoor: in regenboogtrui, in je laatste jaar voor de zevende keer op rij winnen.

VerstandOpNul 21 april 2021 om 13:03

Heel indrukwekkend.. De Armstrong van de Waalse Pijl!

Emergo 21 april 2021 om 13:42

Het verschil is dat zij zonder … kan.

Verweggistan 21 april 2021 om 13:47

Dus er komt een come-back van Anna? Dat zou mooi zijn.

Cayolle 21 april 2021 om 14:23

Een comeback zou zeker mooi zijn, maar ik vrees dat dat niet doorgaat..

VerstandOpNul 21 april 2021 om 14:35

Ze wil met kinderen beginnen, dus ik denk dat Sierk Jan daar een stokje voor steekt..

Cayolle 21 april 2021 om 14:36

Als je gewoon 7x achter elkaar kan winnen (waarvan de laatste 2x in de WK-trui ;-)), onafhankelijk van de tegenstand(ers), ben je echt een heel grote!!
Qua explosiviteit in de (middellange en lange) klim is ze nog steeds ongeëvenaard. Dat is ook te zien in de gewonnen WK’s in 2018 en 2020, maar zeker in deze WP.

Marik 21 april 2021 om 14:39

Deze had ik niet verwacht na haar matige Amstel. Heel knap!

Wim 21 april 2021 om 16:40

Het koffiemolentje kunnen draaien blijkt afdoende te zijn om te veel te groot draaiende van Vleuten met speels gemak achter zich te houden. Wanneer gaat iemand van Vleuten nu eens duidelijk maken dat een tandje lichter ook effectief kan zijn.

Wim 21 april 2021 om 16:45

Heb gelezen dat Van der Breggen ploegleidster wordt, waardoor de prestatiedruk eraf en er niet getraind hoeft te worden, maar een ploegleidster is bijna net zoveel van huis als een renster. Dus Verstand oPNul, kindertjes krijgen lijkt mij geen optie.

Verweggistan 21 april 2021 om 16:49

Sierk kan ook op de kindjes passen.

Wim 22 april 2021 om 11:10

Is ook ploegleider. Buggy mee.

Cayolle 21 april 2021 om 17:18

Net nog even koers (laatste 30 km) teruggekeken.
Mooie/zware finale met een kleine groep met veel toppers (o.a. Vollering, AvdB, AvV, Longo B., Niewiadoma) vooruit, al op de op één na laatste klim (in achtervolging op Winder). Het begon dus, ook voor de favorieten, al ruim voor de voet van de muur. Ook dan kan Anna het blijkbaar, al had ze zeker goede steun van Vollering.

Headlines

Materiaalzone

Populair