Anna Kiesenhofer: “Een bekendere renster zou nooit zo veel voorsprong hebben gekregen”

zondag 25 juli 2021 om 13:23
Anna Kiesenhofer: “Een bekendere renster zou nooit zo veel voorsprong hebben gekregen”

foto: Cor Vos

Anna Kiesenhofer kon maar moeilijk bevatten dat ze de wegkoers op de Olympische Spelen van Tokio had gewonnen.

“Het is nog moeilijk te bevatten. Als je steeds vaker in interviews kan vertellen dat je olympisch kampioen bent, begin je het op een of andere manier steeds meer te beseffen. Volgens mij is dit de zwaarste medaille, die ik ooit om mijn nek heb gehad”, vertelde Kiesenhofer, die afgelopen winter 30 jaar werd, naderhand.

Dat alles klopte, zei de Oostenrijkse. “In een wegwedstrijd speelt geluk altijd een belangrijke rol. Ik had de moed om aan te vallen en uiteindelijk was ik de sterkste van de vluchters. Het verrassingselement speelde zeker in mijn voordeel. Ze zouden een bekendere renster nooit zo veel voorsprong hebben gegeven.”

“Pas toen ik over de finish kwam, realiseerde ik mij wat ik had bereikt. Tot dat moment zat ik op de limiet. Veel mensen hebben opofferingen gedaan voor mijn wielercarrière. Ik ben heel blij dat ik met deze medaille wat terug kan doen. Ik streef geen profcarrière op de weg na, maar ik wil me wel graag blijven inzetten voor de tijdrit”, aldus de oud-renster van Lotto Soudal.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Cochise 25 juli 2021 om 13:41

Toen ze over de streep kwam en met moeite 3 meter lang haar stuur durfde te lossen om te kunnen juichen snapte ik wel wat ze bedoelden met “kan niet zo goed in een peloton rijden”.

Aerosolo 25 juli 2021 om 13:56

Nadat ze 2/3 wedstrijd in de kopgroep reed met vervolgens een uitputtende solo. Erg flauw.

zacht 25 juli 2021 om 14:22

Ik zou mijn stuur ook vasthouden na dik 130km in de aanval bij 30 graden en een hoge luchtvochtigheid. Kijk ook eens hoe Van Vleuten juicht, dat ging niet veel anders.
Ik krijg dat geluid van de naar adem snakkende Kiesenhofer niet meer uit mijn hoofd vandaag. Wereldprestatie.

Peet Gute 26 juli 2021 om 10:12

wat een denigrerende reactie, 130 km in de aanval waarvan ruim 40 km solo in een verzengende hitte …. ga je mond spoelen met azijnvitriool of whatever

Pelsluis 26 juli 2021 om 14:40

Ontzettend domme opmerking!! Duidelijk afkomstig van iemand die totaal geen weet heeft van hoe het is om helemaal kapot te gaan.

Tripodboom 25 juli 2021 om 13:44

Na na een amateurrenster die wint. Hoe geloofwaardig is dat.

Viktrodriguez 25 juli 2021 om 13:47

Niet minder geloofwaardig dan het carrièreverloop van die nummer twee.

Franco Ballerini 25 juli 2021 om 13:54

edit wf: niet doen

Aerosolo 25 juli 2021 om 13:59

Potsierlijk om met Nederlanders een renster uit andere landen te verdenken op basis van het resultaat. Ze is ook niet zo maar een amateurrenster. De meeste amateurs hebben niet bij Lotto gereden.

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 14:05

Zie de reactie van Poeksel.
Een amateur uit eigen keuze, omdat ze niet in een peloton kan rijden en er als prof toch niet van te leven valt.
Een hardrijdster (5de EK ITT in Alkmaar)
Iemand die al maanden enkel traint in omstandigheden waarin ze het Japanse klimaat simuleert.
En die iemand krijgt 10 minuten cadeau.
Er zijn dingen die ik moeilijker kan geloven.

Drossard Kudus 25 juli 2021 om 14:27

@MaP Bovendien ook in wegkoersen bergop (Ardèche) al enkele keren wat moois laten zien met bijvoorbeeld Mavi Garcia als referentie

Franco Ballerini 25 juli 2021 om 15:09

Edit redactie: Insinuaties mogen in het daarvoor bestemde forumtopic geplaatst worden.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 15:13

Pogacar zit in dat opzicht heul veul dichter hij het dopingvuur, maar die heeft hier bijna een onaantastbare status. Meten met twee maten noemt men zoiets.

Franco Ballerini 25 juli 2021 om 15:22

Hoezo heel veel dichter? Wat mij betreft beiden heel dichtbij en ook bij de prestaties van Pogacar heb ik mijn vraagtekens gezet, met name bij de afsluitende tijdrit vorig jaar.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 15:48

@Franco, ik mag niet inhoudelijk reageren op jouw post, dus vertel mij dan eens welke link er is tussen deze mevrouw en een langlaufschandaal van 19 jaar geleden.

Franco Ballerini 25 juli 2021 om 16:09

@Willem Kieft: 19 jaar geleden? Je mist een komma, eerder 1,9 jaar geleden. Google maar eens op Florian Lienhart.

WoutMathieu 25 juli 2021 om 16:25

die rensters in het oranje reden pas amateuristisch

Peet Gute 26 juli 2021 om 10:14

de Olympische spelen zijn altijd bedoeld geweest voor echte amateurs, daar is slechts schoorvoetend enkele decennia op terug gekomen door de verregaande professionalisering maar ook de ongelijke strijd tussen echte amateurs en staatsamateurs.
Wellicht is Anna Kiesenhofer op deze spelen de enige echte Olympische kampioene en dat na zo’n exploot

Poeksel 25 juli 2021 om 13:53

Ze is dan wel amateur, maar ze schijnt zich wel grondig voorbereid te hebben, o.a. door in een sauna te gaan trainen. Waarschijnlijk reed ze dus met meer ambitie in de kopgroep dan puur in beeld te rijden. En inderdaad, zo vermeed zo ook dat ze in het peloton moest rijden.

Wheely 25 juli 2021 om 13:54

Het is ene speciale zouden onze zuiderburen zeggen. Benieuwd naar haar tijdrit!

De mensen die beweerden dat Anna hier goud zou halen toch gelijk gekregen.

Jean Dumas 25 juli 2021 om 14:38

Gestolen is het niet. Dirk de Mol won Parijs Roubaix, dat werk.

Tripodboom 25 juli 2021 om 14:40

‘Whereabout’ heeft ze getraind? In de hitte van Mexico?

Wheely 25 juli 2021 om 14:47

In de sauna.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 15:12

Een Oostenrijkse heeft geprofiteerd van de lafheid, gebrek aan zelfstandig denkvermogen en onderlinge kinnesinne van de Oranje godendochters. Dat kan maar één ding betekenen: doping!

Zucht.

Viktrodriguez 25 juli 2021 om 15:55

Willem, je weet het, hé. Als een buitenlander iemand uit Nederland verslaat heeft die buitenlander alle geluk van de wereld of heeft vals gespeeld. Als het andersom is, is het gewoon kwaliteitsverschil. Nederlanders spelen ook nooit vals.

Marco 25 juli 2021 om 16:24

Heel typisch ja.. gisteren waren er geen insinuaties maar toen hadden ze Evenepoel als excuus..

Schuif het dan nu op de 27MC van Loes.. of op het 10 min weg laten rijden van een renster uit het zogenaamde rechter rijtje (waarvan trouwens een maximale tijd was afgesproken behoorlijk onder de 10 min)

Tempobeul 25 juli 2021 om 14:49

Proficiat aan de winnares. Zich grondig voorbereid, in de aanval gegaan, solo verder gegaan en dat tot aan de meet volgehouden. Ondanks het tactisch geblunder bij de grote blokken, mag je jezelf dan toch de terechte winnaar noemen. Moet toch ongelooflijk zijn om als amateursporter thuis te komen met olympisch goud.

Michelangelo 25 juli 2021 om 15:14

+1 voor de beul!

Cochise 25 juli 2021 om 16:13

Zonder iets af te doen van haar prestatie: dat verschil tussen amateur en prof (en dan bedoel ik de doorsnee prof, niet de Van Vleutens van deze wereld) is in het wielrennen en zeker in het vrouwenwielrennen heel klein.

Marco 25 juli 2021 om 16:45

Ze is zelfs prof geweest samen met Puckje in 2017 bij Soudal

skylimit 25 juli 2021 om 20:07

Anna Kiesenhofer; toch heel raar dat profrensters als Van der Breggen haar niet kennen. Dan ben je toch ook niet zo gefocused met je sport bezig, maar ja dat zal wel vrouwen eigen zijn.

Uitslagen van Anna Kiesenhofer in een koers uit 2020.

03.09 › 09.09 Tour Cycliste Féminin International de l’Ardèche (2.1) more
12 Mountains classification
6 Points classification
3 General classification 32 70
09.09 73 Stage 7 | Savasse › Beauchastel 98.6
08.09 11 3 Stage 6 | Valréas › Rochemaure 137.9
07.09 32 3 Stage 5 | Pont du Gard › Ruoms 137.9
06.09 4 2 Stage 4 | Meyrueis › Mont-Lozère 133 5 6
05.09 11 2 Stage 3 | Avignon › Avignon 113.5
04.09 2 2 Stage 2 | Saint-Georges-les-Bains › Font d’Urle 131.3 11 12
03.09 12 12 Stage 1 | Saint-Martin-d’Ardèche › Bourg-Saint-Andéo

xistnc 25 juli 2021 om 20:20

Een AK met nr 4 op 5 minuten, nr 7 op 10 minuten en nr 11 op 18 minuten. Logisch dat die koers niet beklijft.

skylimit 25 juli 2021 om 21:39

@xistnc net zoals de tour france bij de mannen met de nr.2 op 5 min. de nr.3 op 7 de nr.4 op 10 min.
Als je zoals zo vaak niets zinnigs heb te melden, reageer dan niet:):)

Paul Bus 25 juli 2021 om 21:41

Lang leve het rijden zonder oortjes

Peet Gute 26 juli 2021 om 10:18

Een echte Olympische kampioene, een amateur die zich jarenlang heeft gefocust op deze O.S. dat is wat anders dan die verwende Ollandse profrensters die blijkbaar met elkaar niet rechtstreeks willen communiceren enkel via de oortjes, tja

Anders kijken 26 juli 2021 om 13:34

Zij heeft 2 x 6 gegooid; wegkomen met de vroege vlucht en onderschatting door de andere landen. Naast zoveel geluk heeft ze zich ook zeer goed voorbereid en dat goed verborgen weten te houden. Ze heeft iets gedaan waarvan iedere individuele sporter met wat minder talent van droomt. Wat fijn dat dat soms lukt; als drijfveer om er helemaal voor te gaan en dan ook nog eens 2 x 6 te kunnen gooien.

Pelsluis 26 juli 2021 om 14:49

Communication breakdown won’t overshadow HOLLYWOOD ENDING for Anna Kiesenhofer!
En een mooi artikel: https://www.cyclingnews.com/news/anna-kiesenhofer-the-anti-authoritarian-mastermind-of-her-own-olympic-glory/
Wijze lessen! Ik zie wel parallellen met Mathieu…

Headlines

Materiaalzone

Populair