Andrea Vendrame: “Ik wil een Touretappe winnen”

donderdag 6 januari 2022 om 10:40
Andrea Vendrame: “Ik wil een Touretappe winnen”

foto: Cor Vos

Andrea Vendrame had in 2021 een uitstekend jaar met onder andere een ritzege in de Giro d’Italia. Voor komend seizoen heeft de Italiaan ook grote plannen. “Ik wil een Touretappe winnen”, vertelt hij aan Bici.pro.

Maak de Tour nog spannender!
Met de game WielerFlits Ploegleider beleef je de Tour als een echte ploegleider. Stel je favoriete renners op in je eigen ploeg en verdien elke etappe punten.
Speel nu mee

Welke grote ronde de Italiaan komend jaar rijdt is nog niet bekend, maar hij hoopt dus op de Ronde van Frankrijk. “We moeten kijken of ik de Giro en de Vuelta doe, de Giro en de Tour of alleen de Tour. Ik moet toegeven dat ik mijn ogen op de Tour heb. Ik wil daar ook een ritzege boeken en op die manier de weg openen voor de trilogie: een ritzege in alle drie de grote ronden.”

“Bovendien is een etappe winnen in de Ronde van Frankrijk ook voor de ploeg erg belangrijk. Als je ze een ritzege schenkt in hun thuisronde, betekent dat echt iets”, vertelt de renner van AG2R Citroën, die ook een uitgebreid voorjaarsprogramma rijdt. Hij zal onder andere deelnemen aan Strade Bianche, Tirreno-Adriatico, Milaan-San Remo, de Amstel Gold Race en de Waalse Pijl.

Geen Luik-Bastenaken-Luik vanwege Van Avermaet
Luik-Bastenaken-Luik staat vooralsnog dus niet op Vendrame zijn programma, maar hij hoopt zelf dat daar nog verandering in komt. “Luik zou een goede wedstrijd voor mij kunnen zijn, maar het team is het daar niet mee eens. In het team hebben ze hun eigen filosofie en voor de klassiekers kiezen ze ervoor om slechts één kopman op te stellen, Greg Van Avermaet.”

“Maar als je naar de grote ploegen kijkt – INEOS, UAE, Quickstep – zie je dat ze allemaal meerdere speerpunten hebben. Ach, wat kan ik zeggen: het is de Franse manier van werken. Maar wielrennen verandert en wellicht verandert het team op een zeker moment ook van denkwijze”, spreekt de 27-jarige renner zijn hoop uit.

Dit artikel delen:

12 Reacties

5211 6 januari 2022 om 11:21

Dat willen er zoveel.
Hoewel hij zou dat zeker kunnen wanneer hij en keer op een dag in de juiste ontsnapping zit. Men moet het afdwingen door inzet en geluk hebben niet hoe het peleton reageert.

Lalsacien 6 januari 2022 om 13:23

Juist wel hoe het peloton reageert!!

5211 6 januari 2022 om 15:07

Foutje inderdaad, goed gezien. N iet moet en zijn.

lo squalo dello Stretto 6 januari 2022 om 11:28

Als het waar is dat ze enkel met Van Avermaet als kopman in Luik willen starten is dat heel dom. Het is niet dat ze de koers moeten dragen en ik kan niet geloven dat ze Jungels (ex-winaar), Vendrame, Paret-Peintre en vooral Cosnefroy in een volledige knechtenrol willen duwen. Zeker Cosnefroy is een outsider en maakt meer kans dan Van Avermaet.

peter s 6 januari 2022 om 11:46

Helemaal met je eens ,waar Cosnefroy een paar keer mocht juichen ,staat me helemaal niets bij van een v. Avermaet

Shinzawai 6 januari 2022 om 11:44

Cosnefroy is natuurlijk de enige logische kopman voor Luik, vreemd verhaal dus. Lijkt er eerder op dat de ploeg hem vooral met klimmers wil omringen en slechts 1 semi-rappe man, waarbij Van Avermaet vermoedelijk wat meer te eisen heeft op basis van zijn verleden.

Maillot à Pois 6 januari 2022 om 12:59

Dat lijkt me een logischer verhaal. Vendrame krijgt trouwes best wel een mooi programma, met Strade, Sanremo, Amstel en Waalse Pijl. Lijken me allemaal beter bij zijn mogelijkheden te passen dan Luik.

Boasson en Hagen 6 januari 2022 om 14:14

Heeft Van Avermaet nog zoveel krediet van 2017 dan, want sindsdien heeft hij niet heel veel meer te vertellen op basis van resultaten toch?

Chippen 6 januari 2022 om 18:57

als je gaat kijken naar de eendagswedstrijden op wt-niveau van ag2r in 2021, dan zijn van de beste 7 resultaten er nog steeds 5 van van avermaet.

logisch dat hij bij ag2r nog steeds het nodige krediet heeft als dé klassieke renner van de ploeg, maar wel raar dat hij dat in lbl zou gaan uitspelen

Murcia 6 januari 2022 om 14:13

Heerlijke sneer over de Franse wielercultuur en die beslissing om Greg het speerpunt voor Luik te maken kan gewoon niet waar zijn maar dit is een renner die mij bevalt en die zichzelf verder mag bewijzen met inderdaad een programma dat bij hem past.

Lalsacien 6 januari 2022 om 19:21

Ik lees hier een contradictio in terminis. Sneer naar de franse wielercultuur en van Avermaet kopman in Luik (wat niet waar kan zijn). Als het tweede niet klopt dan is het die sneer een slag in de lucht.

Edwin Jansen 6 januari 2022 om 19:37

Tsja, met die ambitie stappen er velen op in de Tour. Als ik zelf in de positie zat om te starten zou ik eerst de ambitie hebben om heelhuids de eerste week door te komen. Als dat dan gelukt was dan zou ik eens over wat anders nadenken. Maar goed sommige mensen hebben wat meer vertrouwen in hun geluk en talent dan ik.

Headlines

Materiaalzone