André Greipel wilde geen onnodige risico’s nemen in Gabon

dinsdag 29 januari 2019 om 09:28
André Greipel wilde geen onnodige risico’s nemen in Gabon

foto: Cor Vos (archief)

Dat André Greipel maar met één zege thuiskwam van La Tropicale Amissa Bongo in Gabon was voor veel liefhebbers tegenvallend. Greipel zelf is er wel tevreden mee, vertelt de nieuwe aanwinst van Arkéa-Samsic tegen Het Nieuwsblad. “Het is leuk om zo vroeg in het seizoen te winnen.”


De Duitse sprinter kreeg veel reacties na zijn zege, ook van oud-ploeggenoten van Lotto Soudal. “Van bijna alle renners en ook van Herman Frison en Marc Sergeant. Van iedereen, eigenlijk”, somt de Gorilla op. “Ik wilde mijn carrière graag beëindigen bij Lotto. Door omstandigheden is dat niet gelukt. Case closed, ik geef er verder geen commentaar over.”

Zijn debuut in de Afrikaanse ronde was een ervaring op zich. “Menselijk verrijkend”, noemt de man van 22 etappezeges in grote rondes het zelf. Ondanks dat hij de loftrompet steekt over de koers, weet Greipel dat La Tropicale Amissa Bongo minder goed georganiseerd is dan wedstrijden in Europa. “De wegen zijn minder goed. De wegafsluiting begint pas op honderd meter van de finish. En dan kan ze plots opnieuw ophouden.”

Liever Down Under
De sprints verliepen hectisch, waarbij renners nog op vijf kilometer van de meet probeerden te ontsnappen en vervolgens met zijn allen aanzetten voor de eindsprint. “De thuisrijders hier nemen veel risico’s. Daar wilde ik in januari niet aan meedoen.” Greipel was zijn jaar liever begonnen in Australië, maar zijn Franse werkgever werd daar als Pro-Continentale ploeg niet toegelaten. “Of ik er nu van genoten heb in Gabon of niet? Wat kan ik zeggen? Laten we die vraag maar overslaan.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

jvh93 29 januari 2019 om 09:33

Was zijn jaar liever begonnen in Down Under en loopt te zeiken over deze koers.
Volgens mij heeft hij er toch echt zelf voor gekozen om op een lager niveau te gaan koersen en had hij dit in kunnen calculeren. Niet zo zeuren dus

Mwielerfan 29 januari 2019 om 10:09

Helemaal mee eens. Verrijkend klinkt hypocriet na de laatste zin

west 29 januari 2019 om 10:30

Überhaupt naar Gabon gaan is toch al een onnodig risico?

Scott Sunderland 29 januari 2019 om 12:04

Dat is fietsen in Afrika. Minder goed onderhouden wegen en lokale jongens die zich koste wat kost in de picture willen rijden. Wat begrijpelijk is. Als je daar geen trek in hebt moet je er niet fietsen. Ik ben meer van of je gaat gewoon niet als je tegenzin hebt of je doet het wel maar dan ook niet klagen.

Scott Sunderland 29 januari 2019 om 12:08

Hij rijdt bij deze ploeg met frisse weerstand. Hij had véél liever zijn carrière afgesloten op het oude nest. Dat is duidelijk. Misschien had hij beter gewoon de remmen dichtgeknepen na 2018 ?

toerist 29 januari 2019 om 12:20

Of (logischerwijze) accepteren dat Lotto-Soudal enkel verlenging van zijn contract wilde als André zijn looneisen in overeenstemming met zijn recente prestaties bracht. Een palmares hoeft wat mij betreft geldelijk niet extreem gewaardeerd te worden, daarvoor zijn er andere kassa’s (lees: reclame-inkomsten die buiten het gewone loon vallen). Toch wat verzuurd met zijn overstap, lijkt het :-/

LB108 29 januari 2019 om 12:13

Haha sommige reacties hier zijn lachwekkend. Waarom zou hij moeten stoppen met koersen? Veel renners komen nog niet in de buurt van wat hij presteert en nog zal presteren..
Dat hij zo'n koersen moet rijden is dan weer natuurlijk een nadeel aan zo een ploeg maar professioneel genoeg is André zeker en maakt hier geen probleem van al reed hij uiteraard liever ergens anders waar toch niks mis mee is. Hij is tenminste eerlijk tegen iedereen.

toerist 29 januari 2019 om 12:22

Vind je dit professioneel, zo openlijk neerbuigend doen over de racekalender van jouw werkgever?

LB108 29 januari 2019 om 12:27

@toerist,
Je moet rekening houden dat dit de pers is, dingen worden helemaal anders geschreven dan dat hij ooit verteld heeft en ja is toch niks mis mee zeggen dat het jammer is dat ze TDU niet mochten rijden… Zeker aangezien hij daar record ritwinnaar is
Als ze straks de Tour niet mogen rijden zal hij dit ook aangeven heel jammer te vinden.

williams 29 januari 2019 om 14:22

presteerT

Zjoske 29 januari 2019 om 12:22

Deze man krijgt wel veel aandacht van de Wielerflits redactie. Bijna meer berichten over Greipel dan over de Poelekes bij elkaar.

Viktrodriguez 29 januari 2019 om 13:48

Het is ook totaal niet zo dat Greipel een rijker palmares dan die twee bij elkaar heeft of zo.

Zjoske 29 januari 2019 om 15:28

Dat ontken ik ook niet, maar Greipel is inmiddels afgegleden naar Arkéa-Samsic en krijgt dagelijks 2 nieuwsberichten.
Zijn hoogtijdagen zijn geweest.

Viktrodriguez 29 januari 2019 om 16:19

Zoveel alternatief nieuws was er anders ook niet te melden in de tussentijd. Het aantal wedstrijddagen in januari is redelijk schaars.