Amy Pieters wint haar eerste Nederlandse wegkampioenschap

zaterdag 19 juni 2021 om 14:03
Amy Pieters wint haar eerste Nederlandse wegkampioenschap

foto: Cor Vos

Amy Pieters grossierde al in top 5-klasseringen op het NK wielrennen, maar winnen deed ze nog nooit. Daar bracht de renster van SD Worx vandaag verandering in. Na 124 kilometer koers kwam ze solo als de nieuwe Nederlandse wegkampioene boven op de VAM-berg.

Het 124,1 kilometer lange parcours van het NK was identiek aan vorig jaar: een lokale ronde van 7,3 kilometer over de VAM-berg, die door de vrouwen zeventien keer moest worden afgelegd. Elke ronde werd de ‘Col du VAM’ van twee kanten omhoog gereden. Eerst een klim van 200 meter aan 12 procent, na de passage door het dorp Drijber een gedeeltelijke kasseiklim van 500 meter naar de finishstreep.

Om kwart voor elf werd het 92 koppige peloton op gang gebracht. Anna van der Breggen stond als titelverdedigster aan het vertrek en schoof al in de eerste ronden van de wedstrijd naar voren. Het waren in het begin van de koers vooral Jumbo-Visma en SD Worx die het tempo bepaalden. Achterin het peloton stond al snel de poort open en na vier ronden was eenderde van de groep al inmiddels gelost.

foto: Cor Vos

Van Haaften geeft aanzet voor sterke kopgroep
Kirstie van Haaften was de eerste echte aanvalster. De jonge renster van Parkhotel Valkenburg reed in de vijfde ronde weg en pakte in haar eentje meer dan een minuut voorsprong. Het was echter nog een lange weg naar de streep en na zeven ronden ontstond vooraan een omvangrijke kopgroep. Onder anderen de favorieten Anna van der Breggen, Demi Vollering, Annemiek van Vleuten, Lucinda Brand en Marianne Vos hadden de slag niet gemist.

Van der Breggen en Vollering hadden ook hun ploeggenotes Amy Pieters en Lonneke Uneken vooraan, Brand had Shirin van Anrooij bij zich, Vos werd omringd door Jip van den Bos, Nancy van der Burg en Karlijn Swinkels. De andere namen vooraan waren Floortje Mackaij, Lorena Wiebes, Jeanne Korevaar, Sabrina Stultiens, Belle de Gast, Van Haaften en Pien Limpens. Ook Silke Smulders zat mee, maar de renster van Lotto Soudal viel weg door materiaalpech.

foto: Cor Vos

Net na halfkoers splitste de kopgroep; Pieters, Stultiens, Van Anrooij, Van Haaften, Van der Burg en Swinkels reden met elkaar verder, terwijl de overige aanvalsters met daarbij de grote namen werden ingerekend door het peloton. Met nog zeven ronden te gaan was de voorsprong van de kopgroep opgelopen tot een minuut. Van Haaften, de eerste aanvalster van de dag, loste dan van voren en liet zich door het grote pak inlopen.

DSM neemt de kop in het peloton
Team DSM nam vervolgens de controle in het peloton. De ploeg zat eerst al met Mackaij en Wiebes in de kopgroep, maar zette nu twee vrouwen op kop in de achtervolging op de vluchters. In de ronden daarna probeerde Femke Markus naar de kop toe te rijden, maar het was een ongelijke strijd voor de renster van Parkhotel Valkenburg. Ze dreigde met haar tegenaanval in de chasse patate terecht te komen.

Met nog vier ronden te gaan schoot plots het peloton in gang. Annemiek van Vleuten was naar de kop van de groep gekomen en draaide de gastoevoer vol open. Daardoor werd een hap uit de voorsprong van de kopgroep genomen. Maar zodra de Movistar-renster zich aan de kant zette, legden de rensters van SD Worx, onder wie Van der Breggen, de koers weer lam omdat zij met Amy Pieters een ploeggenote vooraan hadden.

foto: Cor Vos

Het was een terugkerend patroon in de koers. De kopgroep begon met ruim anderhalve minuut voorsprong aan de laatste twee ronden, waarna op het eerste klimmetje van 200 meter Pieters van achteruit demarreerde bij haar medevluchters vandaan. De Europese kampioene van 2019 pakte meteen een gaatje en bij het ingaan van de laatste ronde had ze al driekwart minuut op de andere vluchters te pakken.

Pieters kwam niet meer in de problemen en reed na ruim drie uur koers solo als winnares over de streep. Twee jaar na haar Europese wegtitel won de 30-jarige renster zo haar eerste nationale wegkampioenschap. Tweeënhalve minuut later legde Van der Burg beslag op het zilver, het brons was voor haar Jumbo-Visma-ploeggenote Swinkels. Van Anrooij moest genoegen nemen met de vierde plek.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Barry Batsbak 19 juni 2021 om 14:08

Knappe slotaanval.

the student 19 juni 2021 om 14:08

Gefeliciteerd, jammer van een vrij onaantrekkelijke wedstrijd. Wel een mooi demarrage uit t boekje.

Bram93 19 juni 2021 om 14:10

Alle teams lieten zich tactisch wel heel makkelijk naar de slachtbank leiden..

Michelangelo 19 juni 2021 om 14:26

Heb ik me ook over verbaasd… je weet dat je waarschijnlijk niet de sterkste rensters in de kopgroep hebt, en toch gooi je het blok erop ipv de kopgroep binnen schootsafstand te houden. Niet al te snugger als je het mij vraagt.

Wheely 19 juni 2021 om 14:52

Alle teams behalve SD Worx dan, van wie we al wisten dat ze de wedstrijd naar hun hand zouden zetten.

Murcia 19 juni 2021 om 14:11

Pieters maakt de suprematie van SD Worx nog maar eens duidelijk, de sterkste ploeg bepaalde de koers en Amy wist zelf sterk en slim de overige koplopers af te troeven. Jumbo Visma twee en drie maar hun rensters zijn behalve Vos nog niet zo sterk als de SD-Worx dames. Eervolle vermelding voor Shirin die de komende jaren nog meer zal laten zien.

Goed commentaar ook van Roxane en Herbert blijft altijd Herbert.

Aart van Woud 19 juni 2021 om 14:14

Roxane was geweldig vond ik. Vooral de momenten dat ze Herbert -terecht- corrigeerde.

Jean Dumas 19 juni 2021 om 14:19

Goede combinatie.

Westfalen 19 juni 2021 om 14:19

Roxane is iets teveel flapuit. Laat Dijkstra niet fatsoenlijk uitpraten.

Wheely 19 juni 2021 om 14:28

Roxane is een topper! ❤️

Michelangelo 19 juni 2021 om 14:28

Hoor deze combinatie liever dan de Belgische tandem met Ruben en Lieselot.

peervaneynthoven 19 juni 2021 om 20:40

Herbert Dijkstra is een taktische onbenul en werd terecht door Kneteman gecorrigeerd toen hij zei : “ik verbaas mij er over dat de krachten niet gebundeld worden door Annemiek van Vleuten”.Domme opmerking en niet de enige. Verder geeft hij commentaar alsof hij voor de radio microfoon zit. Alsmaar ‘lullen’. “In de Beschränkung zeigt sich der Meister “, zou deze Drent toch moeten weten.

Aart van Woud 19 juni 2021 om 14:12

Zeer knappe en verdiende overwinning van Amy. Durfde aan te vallen en maakte het keurig af.

RidderSchwobin 19 juni 2021 om 14:17

Nette overwinning.

Ook mooi om te zien dat de nummer 3, 4 en 5 respectievelijk 22, 19 en 20 zijn.

Jooop 19 juni 2021 om 14:18

Selectief parcours zorgt niet voor aantrekkelijke wedstrijden. Was vorig jaar op het NK ook al zo.

Aart van Woud 19 juni 2021 om 14:26

Het peloton reed niet echt omdat de grootste blokken allemaal een renster in de kopgroep hadden. Dat kwam de wedstrijd niet ten goede voor wat de spanning betreft.

Michelangelo 19 juni 2021 om 14:30

Maar Aart,
een renster in de kopgroep hoeft toch niet meteen te betekenen dat je de wedstrijd kunt winnen? Tenzij natuurlijk het hebben van een renster in de kopgroep een doel op zich is ipv een middel om te winnen.

Je hebt gezien hoe kansrijk TJV, Liv en Trek waren tegen Pieters… Zelfs met 3 kop over kop werden ze op een minuut gereden. En daar zit je dan met je rensters in de kopgroep…

Michelangelo 19 juni 2021 om 14:25

Dit was geen reclame voor het dameswielrennen. In tegenstelling tot veel andere koersen was dit niet om aan te gluren. Een groepje dat gewoon mag wegrijden, het peloton dat de boel op slot doet, en uiteindelijk Pieters die met twee vingers in de neus wint.

De ploegleiding van grote ploegen als TREK, LIV en TJV moeten m.i. snel terug de schoolbanken in. Leg de erelijsten van de dames in de kopgroep naast elkaar, en de uitslag staat min of meer vast. Hoe kun je dan zo stom zijn om achter in het peloton het blok erop te leggen. Van SD Worx is dat prima te begrijpen, maar van de rest… Tenzij je natuurlijk niet rijdt voor plek 1! Benieuwd naar de reacties van de ploegleiders van deze ploegen. Dachten ze echt te kunnen winnen op deze manier????

Maar linksom of rechtsom: een renster van de slimste en sterkste ploeg heeft gewonnen. Verdiende zege, niks aan gestolen door Pieters.

Maar wat was dit een DRAAK van een wedstrijd!!!!!

Savojor 19 juni 2021 om 14:35

Bizar inderdaad. Zouden de ploegleiders van Jumbo-Visma, Trek en Liv nou daadwerkelijk gedacht hebben dat ze ook maar 1% kans maakten tegenover Pieters..?

Ik vind trouwens sowieso dat de meeste ploegleiders echt verschrikkelijk incompetent zijn en totaal geen verstand hebben van tactisch koersen. Niet allen bij de vrouwen, maar zeker ook bij de mannen. Die documentaires en filmpjes uit de ploegleidersauto's maken altijd pijnlijk duidelijk dat de meesten niet veel verder komen dan 'come on heh' en dom schreeuwen..

Michelangelo 19 juni 2021 om 14:40

Als je het mij vraagt had zeker TJV al eerder een poging moeten wagen, om iedereen (en zeker Pieters als topfavoriete) in de weegschaal te leggen. 3 of 4 ronden van het einde een eerste prik om te zien wie er sterk is en wie niet. En in tussentijd de kloof met het peloton speelbaar houden.

Kom je weg: prima, blok erop
Kom je niet weg maar merk je dat er niemand (ook Pieters niet) bovenuit steekt: ook prima, blok erop en hopen op je overtal
Kom je niet weg en merk je dat je makkelijk terug gepakt wordt door Pieters: stoppen met meerijden, en het peloton weer in het spel betrekken.

harryjohan71 19 juni 2021 om 15:11

@Michelangelo JV heeft ook maar 8 rensters in deze wedstrijd. Als daarvan 2 moeten aanvallen in de kopgroep en de anderen op kop moeten rijden in het peloton om het gat met de kopgroep klein te houden. Volgens mij is SD Works dan ook de lachende 3e. JV heeft een goed resultaat behaald met hun rensters. Ik kan niet zo goed een tactiek bedenken op dit selectief parcours hoe JV de wedstrijd naar hun hand kunnen zetten. Van te voren was volgens mij bekend dat Van der Breggen, Voldering of Pieterse zou winnen. Als het peloton was teruggekomen hadden Voldering en Van der Breggen alles uit elkaar gereden en had 1 van hun gewonnen. De rensters van JV zijn echt niet sterk genoeg om hun bij te benen.

Michelangelo 19 juni 2021 om 15:30

@Harryjohan,
Grootste kanshebber bij TJV was Vos (mits ze goede benen heeft). Maar die heeft nooit een rol kunnen spelen. Klasse van SDWorx, maar ook gewoon tactisch niet slim van TJV

Uiteindelijk weet je dat SDWorx een heel sterk blok heeft. Maar het hele peloton (TJV, Trek, Liv, Parkhotel en noem ze maar op) hebben de ploeg ook wel gewoon in een zetel gezet. Stop voorin maar met trappen, laat de boel maar terugkomen en begin opnieuw. Net zolang tot je ze uit hun spreekwoordelijke zetel hebt, en een kopgroep hebt waarin je met gelijke wapens kunt strijden (Vos/Brand tegen VdBreggen of Vollering). Maar nu ga je als Trek en TJV met een bot mes naar een schietpartij.

Tenzij je er als ploeg voor kiest om te rijden voor de ereplaatsen, bijvoorbeeld als Brand of Vos niet meer de benen hadden. Dan wordt het een ander verhaal. Maar dan nog moet je je niet op die manier naar de slachtbank laten leiden.

SprintMaster 19 juni 2021 om 14:26

Mooie overwinning voor Pieters. Jammer dat van Vleuten het na één flinke snok wel geloofde. Vos had hier denk ik nooit kunnen winnen vanwege vd Breggen.

Pastoor van Dijk 19 juni 2021 om 14:33

Yara Kastelijn eindigt in dezelfde tijd als ….enkele toppers!

Yara Kastelijn eindigde op een mooie 16e plaats in dezelfde tijd als Annemiek van Vleuten, Demi Vollering en Lucinda Brand. (op 3:43).

007 19 juni 2021 om 14:49

Ja net als de rest van het peloton. Dit is niet de fanpage van Kastelijn

platteprijs 19 juni 2021 om 19:13

Kasteleijn reed al een heel mooi voorjaar totdat ze zwaar viel in Vlaanderen.
@007 waarom zo’n lullige opmerking?

007 19 juni 2021 om 19:36

@platteprijs. Hoezo lullig? Is toch gewoon een feit? Ik vind een 16e plek op het NK niet het vermelden waard. Eveneens dat iemand in dezelfde tijd is gefinisht als een aantal toppers wat de helft van het peloton doet.

Beetje hetzelfde dat de Belgische commentatoren vroeger het peloton "groep Boonen" noemden.

Franco Ballerini 19 juni 2021 om 14:50

TJV twee en drie, maar wel met de kanttekening dat van Anrooij meer werk heeft verricht dan beide TJV dames samen. Misschien niet slim van Shirin, maar dat zie ik liever dan het redelijk laffe rijden van die twee.

HSV 19 juni 2021 om 19:41

Daar ben ik het helemaal mee eens. Die tjv deden nog niet de helft van het werk samen. Geef mij maar een strijder als Shirin!

SpeedyLegs 19 juni 2021 om 14:54

Stel dat morgen de gtote favourit met zo’ n voorspong wint, lees ik dan ook zo vele reacties over saaiheid?
Vond de wedstrijd overigens beter klinken met de audio op uit. (Kan natuurlijk niet.) Hoor liever twee vrouwen commentaar geven bij een dameswedstrijd.

Michelangelo 19 juni 2021 om 14:59

@speedy,
Heb je de wedstrijd gezien? En wat was jouw oordeel?

En of mijn oordeel hetzelfde gaat zijn als morgen de favoriet met een dergelijk verschil wint? Als de wedstrijd net zo’n draak is als vandaag, dan gaat mijn oordeel exact hetzelfde zijn. Want als je de wedstrijd gezien hebt, dan weet je dat het peloton zichzelf bewust buitenspel gezet heeft.
Als we morgen hetzelfde te zien krijgen als vorig jaar, dan is dat een ander verhaal. Want vorig jaar heeft niemand zich bewust buitenspel gezet, maar waren we getuige van een renner die in zijn eentje een heel peloton aan gort reed. Ook al was de spanning er snel af, het straffe nummertje maakte heel veel goed.

MoveOn 19 juni 2021 om 15:36

Goed commentaar is goed commentaar, los van m/v. Hier was t half goed.

josemanuelfuente 19 juni 2021 om 15:10

Puck al bijna 2 jaar DNF

007 19 juni 2021 om 16:23

Die moest al in de 1e ronde lossen

FW07 19 juni 2021 om 17:01

De vrouwen die keihard moeten werken voor een mager contractje bij een semiprof-ploeg zien dat ook allemaal gebeuren in de koers. Lijkt me toch heel frustrerend.

WoutMathieu 19 juni 2021 om 19:20

Had net als elke andere deelnemer kunnen winnen in deze NK Loterij …

007 19 juni 2021 om 16:25

Met een groot deel van de reacties eens hier. Ben vandaag aanwezig geweest maar vind het bijna zonde van de 15 euro entree.

Totaal geen reclame voor vrouwenwielrennen. De top 5 zegt waarschijnlijk al genoeg (op Pieters na dan). Ik denk dat de plaatselijke visboer bij Jumbo en Trek in de auto zat

Franco Ballerini 19 juni 2021 om 17:05

Ja, ik zag je inderdaad staan, 007. Maar was het daar echt zo drukkend warm zoals de NOS commentatoren beweerden?

D.Koch 19 juni 2021 om 18:13

Ik zag wel iemand in pak met een martini in de hand staan

007 19 juni 2021 om 18:52

Heheh eagle eye hier hoor. Maar nee was zeker niet drukkend warm. Boven op de Vam toch veel mensen met een extra truitje of jasje aan. Rensters vonden het ook nog mee vallen wat ik zo na de koers mee kreeg

Cayolle 19 juni 2021 om 17:10

Sd-Works ( VdB ) wil iemand anders ( niet VdB ) van de ploeg laten winnen en die ploeg is zo sterk dat ze dat dan ook gewoon kunnen laten gebeuren. Wel enorm sterk van de ploeg, maar natuurlijk niet mooi voor de neutrale kijker omdat die graag strijd ziet (om de overwinning) tussen de wereldtoppers ( VdB, vV, Vos, Vollering ).

Franco Ballerini 19 juni 2021 om 17:28

Als je toch de Veetjes afkort had Vol ook wel volstaan? Wel opmerkelijk dat de Veetjes het zo goed doen, de afkortingen vA en vdP behoeven ook al geen uitleg.

Pastoor van Dijk 19 juni 2021 om 19:00

VRAAG AAN WIELERFLITS OVER CEYLIN DEL CARMEN ALVARADO.

Ceylin stond op de startlijst met nummer 47.
Als zij NIET gestart is dient er achter haar naam dns te staan(did not start)
Als zij WEL gestart is dient er achter haar naam een uitslag te staan..of bij voortijdig uitstappen een dnf(did not finish).
Hoe zit het nu?

Vorig jaar was het dnf.

HSV 19 juni 2021 om 19:47

Vroeg ik mij ook af..

Tony 19 juni 2021 om 19:21

Saaie wedstrijd waar de topvrouwen zonder verzet zich naar de slachtbank lieten voeren.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair