Amstel Gold Race voor vrouwen trekt gemiddeld meer kijkers dan mannenkoers bij NOS

maandag 19 april 2021 om 19:52
Amstel Gold Race voor vrouwen trekt gemiddeld meer kijkers dan mannenkoers bij NOS

foto: Cor Vos

De Amstel Gold Race voor vrouwen is zondag bij de NOS gemiddeld beter bekeken dan de wedstrijd bij de mannen. Dat blijft uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Gemiddeld keken 480.000 mensen naar de vrouwenkoers, tegenover 400.000 kijkers voor de AGR voor mannen.

Het totaal aantal kijkers was bij de mannenwedstrijd wel hoger. Tussen 14.00 en 17.30 uur keken ruim 1,8 miljoen mensen minstens een minuut naar het liveverslag op NPO1. In de ochtend lag dat aantal kijkers bij de vrouwen, waarvan een uur koers uitgezonden werd, op 877.000 kijkers.

Wat betreft marktaandeel had de vrouwenwedstrijd (37,4%) ook een voorsprong op de mannen (14,9%). Daarbij moet opgemerkt worden dat de Amstel Gold Race voor mannen concurreerde met de Formule 1-wedstrijd op het circuit van Imola. Ongeveer 1,3 miljoen kijkers zagen ’s middags de Nederlander Max Verstappen winnen op Ziggo Sport.

Ruim 700.000 Belgen zien Van Aert winnen
In Vlaanderen is het verschil tussen de kijkcijfers voor de mannen- en de vrouwenwedstrijd van de Amstel Gold Race niet te meten. Het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) heeft de kijkcijfers van de vrouwenwedstrijd in de ochtend namelijk niet gepubliceerd. Wel is bekend dat 718.000 Belgen ’s middags via Sporza de winst zagen gaan naar Wout van Aert.

Hoeveel Nederlanders naar Sporza hebben gekeken en hoeveel Belgen naar de NOS schakelden, is niet gemeten.

Dit artikel delen:

35 Reacties

lo squalo dello Stretto 19 april 2021 om 20:08

Geen van der Poel en best aangenaam weer zal er ook wel mee te maken hebben. Daarnaast worden de Vlaamse koersen extreem gehyped hier in Vlaanderen; in tegenstelling tot de Ardennenklassiekers

Gitan 19 april 2021 om 20:21

Laat ons eerlijk zijn, het zijn vaak ook mooiere koersen om naar te kijken met een langere finale.

MSR, Amstel, Waalse Pijl of LBL: als je het laatste half uur inschakelt, mis je zelden veel van de actie. En dan mag je bij MSR of de Waalse Pijl zelfs nog wat langer in de tuin blijven hangen.

Dat ze het grote publiek in het voorjaar vooral proberen te lokken met de kasseiklassiekers vind ik dan ook niet zo vreemd. Veel betere reclame voor de koers vind je moeilijk.

Romāns Vainšteins 19 april 2021 om 20:25

Ik ben zoals erg veel wielerkijkers met name ook een omgevingkijker en om die reden 88% vd de koers afgedaan. Het noodzakelijk maar daarom niet minder k*‘t parcours zal ook meegeholpen hebben. Het heuvelland is hartstikke mooi en sfeervol krijg je dit rundum ein afgeschermd Valkenburg – gedoe.

sjoerdtjen 19 april 2021 om 20:09

Ben nog even aan het verwerken wat ik nu lees, gemiddeld tov van wat? En wat dit nu zegt.

Had de titel dan ook niet kunnen zijn => “Totaal aantal kijkers mannenkoers AGR hoger dan vrouwen”?

Oblomov 19 april 2021 om 22:44

Het gemiddelde aantal kijkers spreekt toch voor zich? Het aantal mensen dat gemiddeld gezien op enig moment aan het kijken is.

Over dat bereik van 1.8 miljoen kan maar beter gezwegen worden, i.i.g. door Leo van Vliet, Iwan Spekenbrink en Richard Plugge. Want anders moeten ze hun Nederlandse sponsors uitleggen waarom zoveel mensen het even bekijken en vervolgens wegzappen.

platteprijs 20 april 2021 om 08:56

@Oblomov gelukkig kunnen de heren de cijfers van Eurosport en Sporza bij die van de Nos tellen en vervolgens aan hun sponsors voorleggen.

Franco Ballerini 19 april 2021 om 20:21

“Tussen 14:00 en 17:30 keken ruim 1,8 miljoen mensen minstens een minuut naar het liveveslag op NPO1”

“Wat zit je nou weer te kijken, schat?”
“Geen idee!”
“Waar is de bal?”
“Hoe moet ik dat verdomme weten!?!. Ik ga nu even pissen en daarna zap ik wel weer verder.”

xistnc 19 april 2021 om 20:27

Danny en Roxane waren beter te pruimen dan Herbert en Maarten. Flink wat NL-fans zullen daarom naar Sporza of eventueel Eurosport zijn overgeschakeld.

Daarbij was het mooi weer, dus ’s middags gingen er mensen op uit. En ook Verstappen zal kijkers hebben gescheeld.

girardengo 19 april 2021 om 20:32

Wat mij betreft klopt dat (het eerste stuk)

CechRepublic 19 april 2021 om 23:53

Heerlijk met de vrouw en hond door de duinen en bollenvelden gestruind om daarna met perfecte timing de TV aan te zetten met precies 25 meter te gaan.

platteprijs 20 april 2021 om 09:00

Het gaat nog gebeuren dat Danny en Roxane het bij mij gaan winnen van Ruben en Liselotte. Het is alleen de laatste die mij nog bij Sporza houdt.

Wheely 20 april 2021 om 09:37

Roxanne is een pareltje!

Wim 21 april 2021 om 10:23

Kijk altijd naar de Belg, want ondanks het feit dat Maarten een oud-coureur is, komt er heel wat uit zijn mond wat ik niet kan rijmen met dat wat er op de buis te zien is.

The98Joker 19 april 2021 om 20:38

Was tegen beter weten in begonnen op de NOS, maar na de zoveelste fout van het Duo Ducrot-Dijkstra ben ik geswitcht naar Sporza. Ongekend hoe veel renners zij fout identificeren en wat een onzin er uitgekraamd wordt.

Pizzi 19 april 2021 om 22:21

Tip: begin er gewoon niet meer aan ;)

Wheely 19 april 2021 om 21:01

Ik denk dat die 1,8 miljoen Nederlanders vooral even inschakelden om Dumoulin langs het parcours te zien staan.

Wheely 20 april 2021 om 09:47

Of de miniatuur autootjes van Van Vliet…

Koers 19 april 2021 om 21:02

@redactie “Ruim 700.000 Belgen zien Van Aert winnen” , op La Una keken ook 127k Belgen. En op Sporza keken 445k naar de dames volgens https://www.cim.be/nl/televisie/openbare-resultaten

dumoman 19 april 2021 om 21:58

Tis toch logisch, bij de mannen kan er geen Nederlander winnen, bij de vrouwen wel een Nederlanse

Munnichs 19 april 2021 om 22:13

De andere 400000 hebben naar België gekeken en geluisterd.
Verstandig van deze kijkers .

Pizzi 19 april 2021 om 22:22

Dit dus.

Oblomov 19 april 2021 om 22:34

Nee, het aantal Nederlanders dat naar Sporza kijkt wordt door die-hards altijd enorm overschat. Dat schijnt zelfs bij de grootste wedstrijden maar om enkele tienduizenden kijkers te gaan.

Koers 20 april 2021 om 06:22

@oblomov dat denk ik dus ook. Er zit waarschijnlijk een groot verschil tussen de ‘wielerflitser’ en de gewone sport/tvkijker die eventueel wel kijkt maar op zich zelf geen weet heeft dat er gekoerst wordt. Bij mij zit Één op kanaal 51 dat is voor de normale zapper ver zappen, die vind al eerder iets leuks of ziet dat het overal reclame is en smijt Netflix aan. De Wielerflitser weet wanneer er gekoerst wordt en is vaak aangewezen op Sporza en stemt daar dan ook op af en is inmiddels vertrouwd geraakt met het commentaar. Daarnaast heeft Sporza bij veel wedstrijden Renaat op de motor wat weer extra informatie oplevert. De grote groep neutrale kijkers kijkt normaliter naar NOS en de kleine groep fanatiekelingen eerder naar Sporza, tenminste als ik het vele commentaar op het Vlaamse duo mag geloven…

Oblomov 19 april 2021 om 22:31

Voor alle duidelijkheid:

Die 700.000+ voor Vlaanderen is hoog. Alleen in 2017 zijn het er een keer meer dan 800.000 geweest.

Die 400.000 in Nederland is erg laag. Dat waren er in 2014 nog 900.000.

Maakt eens te meer duidelijk dat de vreemdelingenlegioen strategie van Jumbo een doodlopend pad is voor wat betreft de Nederlandse markt. Die zijn Nederlandse kijkers bij het Wielrennen aan het wegjagen. Hier had je met een Nederlandse vrijbuitersploeg moeten rijden, inclusief een jongen als Schelling die je nooit naar Bora had mogen laten gaan.

Koers 20 april 2021 om 06:27

Ik verbaasde me er vorige week nog over dat hun twitterkanaal in eentalig Engels is. Uiteraard kan de gemiddelde Nederlander een aardig woordje Engels maar met zoveel Nederlandse sponsoren (Jumbo, Hema, Vifit etc.) zou je verwachten dat ze het op z'n minst ook in het Nederlands vertalen, om juist de Nederlander die minder goed in Engels is ook aan zich te binden.

platteprijs 20 april 2021 om 09:02

@ Oblomov +2

@ Koers, je mag Visma ook wel half Nederlands noemen, die hebben nl Raet overgenomen. Toch geen klein bedrijf.

lampje 19 april 2021 om 22:41

Een zege voor de emancipatie. Fijn dat hier gelijke aandacht aan wordt gegeven in de berichtgeving en dat nu zelfs het kijkcijfer beter is. Dat was 10 jaar geleden wel anders.

Oblomov 19 april 2021 om 22:48

Dat de NOS het maar in de oren knoopt, want die hebben dit seizoen al meerdere dubieuze keuzes gemaakt wat betreft het uitzenden van de dameswedstrijden. En in het veldritseizoen trouwens ook.

reusjen 20 april 2021 om 00:13

Ik wil je pret niet drukken, maar dit is gewoon een direct gevolg van de F1, heeft niets met emancipatie te maken.

Massimo Bataille 20 april 2021 om 14:47

Moet zelfs niet direct naar andere sporten gekeken worden.
Kunnen ze van beide koersen gewoon het laatste uur vergelijken?

Dat gemiddeld aantal kijkers zegt gewoon niets als het niet over dezelfde tijdsperioden gaat. Er is geen kat die naar de Amstel kijkt 150km van de finish. Er gebeurt niets, de rondjes zijn hetzelfde dus voor de omgeving moet je niet kijken en ik kijk nooit naar de NOS, maar blijkbaar is het commentaar zelfs niet goed genoeg voor op de achtergrond.

Het feit dat er nog altijd stuk meer mensen in het algemeen gekeken hebben ,betekent gewoon dat er meer mensen naar de finale gekeken hebben.

Veloburto 19 april 2021 om 23:03

Ik schakelde tussen Sporza en Ziggo (f1)

toiletduck 20 april 2021 om 00:12

Hier voor de afwisseling weer eens met Ducrot en Dijkstra gekeken, eigenlijk met name vanwege de achtergronden en extra info vanaf de motor. F1 heb ik braaf in uitgesteld relais gekeken toen de zege van Van Aert helemaal beklonken was.

Marszzz 20 april 2021 om 00:31

Er zullen verschillende oorzaken zijn:
– Het mooie weer in de middag
– Concurrentie Formule 1
– En last but not least: Het commentaarduo… bij de vrouwenwedstrijd aangenaam, bij de mannenwedstrijd tenenkrommend, dan wil je zelfs liever naar Michel Wuyts luisteren.

SpeedyLegs 20 april 2021 om 09:29

Het Hollands commentaar heeft de kilte die hoort bij een schaatswedstrijd. Het Vlaamse commentaar geeft duidelijk blijk van een emotionele beleving en wint daardoor met ruime voorsprong.

Tred 20 april 2021 om 09:30

Max verklaart alles.

Headlines

Materiaalzone

Populair