Opnieuw geen Amstel Gold Race voor Dumoulin: “Dat is wel jammer”

donderdag 3 januari 2019 om 14:58

Tom Dumoulin slaat in 2019 andermaal de Amstel Gold Race over. De Limburgse kopman van Team Sunweb heeft net als de afgelopen jaren enkel Luik-Bastenaken-Luik als heuvelklassieker opgenomen in zijn programma. Dit vertelt Dumoulin voor de camera van WielerFlits.


Het seizoen van Dumoulin begint eind februari in de UAE Tour, de gefuseerde WorldTour-wedstrijd van de Dubai Tour en de Abu Dhabi Tour. Daarna doet de Nederlandse klassementsrenner mee aan Tirreno-Adriatico, kort daarop gevolgd door Milaan-San Remo.

Traditioneel volgt dan een trainingsstage voor Dumoulin, waardoor hij de heuvelklassiekers mist. “Dat vind ik wel jammer”, zo laat hij weten. “Maar goed, het zij zo.” Wel verschijnt hij aan de start van Luik-Bastenaken-Luik als laatste voorbereiding op de Giro d’Italia.

“Tour overslaan was nooit een optie”
Na de Italiaanse rittenkoers staan er (even) geen wedstrijden op zijn programma. De Nederlandse kampioenschappen zijn altijd een vraagteken voor Dumoulin, die vorig seizoen het tijdritkampioenschap oversloeg maar wel de wegrit reed.

Daarna rijdt Dumoulin de Tour de France met klassementsambities. Heeft de Limburger eigenlijk gespeeld met het idee om de Franse ronde over te slaan? “Dat was nooit een optie”, is hij duidelijk. “Het was of alleen de Tour, of de combinatie Giro-Tour.”

Dumoulin over WK-kansen: “Weinig focus op de wegrit”
Het hoofddoel in het najaar is het WK in Yorkshire, waar de wereldkampioen tijdrijden van 2017 zijn regenboogtrui terug wil veroveren. En wat met zijn kansen voor de wegrit? “Daar ga ik weinig focus op leggen, aangezien de wegrit me helemaal niet past. De tijdrit ligt me dan wel weer goed. Daar ga ik me dan ook volledig op focussen.”

Voorlopig programma Tom Dumoulin 2019
flag-ae UAE Tour (24 februari-3 maart)
flag-it Tirreno-Adriatico (13-19 maart)
flag-it Milaan-San Remo (23 maart)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (28 april)
flag-it Giro d’Italia (11 mei-2 juni)
flag-fr Tour de France (6-28 juli)
flag-gb WK wielrennen Yorkshire (21-29 september)


Dit artikel delen:

28 Reacties

hartstikkebedankt 3 januari 2019 om 15:04

Geen Strade Bianchi dit jaar dus en net als in 2017 en 2018 een relatief klein programma qua koersdagen voor Dumoulin. Misschien pakt ie nog een klein rondje mee tussen de Tour en het WK?

assen 3 januari 2019 om 15:07

Begrijpelijk en vergelijkbaar met vorige jaren.

Wel jammer voor de AGR – want Tom had zijn deelneming aan de koers al zowat toegezegd.

wielerman 3 januari 2019 om 15:09

Logisch programma!

achterhoeker 3 januari 2019 om 15:18

Inderdaad begrijpelijk maar wat fietsen de toppers weinig wedstrijden tegenwoordig..temporisering en op hoogte hematocriet opbouwen is heilig

peervaneynthoven 3 januari 2019 om 15:48

Je bedoelt waarschijnlijk periodisering!

achterhoeker 3 januari 2019 om 16:13

Klopt Peer! Thanks

josemanuelfuente 3 januari 2019 om 15:34

Vind het ook maar weinig wedstrijden, jammer

vlek 3 januari 2019 om 15:45

Giro en Tour voor het klassement! Dat is meer dan de overgrote meerderheid van de toppers de afgelopen twintig jaar aandurfden. Mooi toch? Dat wordt weer zes weken genieten van wielrennen op het allerhoogste niveau; wat zal mij dan zo'n dag draaien en keren in Limburg kunnen schelen.

kelderfan 3 januari 2019 om 16:17

Roglic doet ’t ook, maar rijdt voor de volgers een paar rondjes extra.
Misschien is Froome over te halen om mee te doen.

graceland 3 januari 2019 om 16:10

Waardeloos om als Nederlandse toprenner weer niet de AGR te rijden .
Weer als streekgenoot reclame te maken voor onze klassieker.
Ik denk niet dat er een renner is met minder koersdagen voor de Giro.
Qua resultaten in het verleden heeft hij gelijk maar of dit ene dagje jou zo’n verschil maakt ?

Krentenbol 3 januari 2019 om 16:37

Het gaat vaak niet over die ene koersdag meer of minder, maar over de rustperiode na een stage. Heel Nederland zeurt ook als hij niet uitgerust start en 57e wordt, dan kan hij beter wegblijven.

LaurentJalabert 4 januari 2019 om 08:46

In die sprintkoers heeft hij toch ook niets te zoeken. Is lang geleden dat ik nog heb genoten van de AGR. Misschien is het basisniveau van het peloton te hoog geworden voor de heuveltjes in Limburg, maar dat Dumoulin daar niet heen gaat vind ik geheel logisch.

Gelei 3 januari 2019 om 16:34

Wat moet hij in godsnaam in MSR uitvreten? Als je dan toch een beperkt eendagdprogramma rijdt pik dan de wedstrijden met de grootste kans op een goed resultaat. SB & AGR waren een pak logischer geweest.
Ik begrijp Dumoulin’s liefde voor de Giro. Maar als ik hem was zou ik toch maar eens focussen op de Tour, zodat hij die van z’n To-Win list kan schrappen.

Mss “verspeelt” hij nu, zonder het te beseffen, zn beste jaren. Met een Giro in de benen tegen een frisse Froome en Thomas optornen is dit jaar niet meteen een recept voor succes. Mss verliest hij nog een jaar door ziekte of val en ontbolstert een Bernal totaal… Zo snel mogelijk die Tour oogsten zou ik zeggen.

De gereduceerde tijdritkilometers blijken sowieso minder doorslaggevend. Organisatoren beperken ze nu al een aantal jaren en toch staan de tempoklimmers telkens bovenaan.

FDJ 3 januari 2019 om 16:56

Keuze LBL dit jaar snap ik niet. Aankomst midden in Luik op een vlakke weg. Heeft hij nog minder te zoeken dan in de Amstel.

Waar ik tot nu Tom en Sunweb vaak logische keuzes vond maken, snap ik ze dit jaar beiden niet. Er mag dan 1 tijdrit in de Tour zijn, maar in die ploegentijdrit kunnen ze met een ijzersterke ploeg starten en concurrenten als Bardet en Pinot meer tijd aansmeren dan de concurrentie in die 2 kleine tijdritjes in de Giro van resp. 8 en 15 kilometer samen.

Thomas verwacht ik komend jaar niet meer zo sterk als dit seizoen. Froome won zijn laatste grote ronden niet meer met de overtuiging van 3 weken controle en wordt ook een dagje ouder. Dumoulin laat steeds vaker zien de tijdrit helemaal niet nodig te hebben om een goed klassement te rijden.

Met de jonkies als Lopez, Bernal en S. Yates voor de toekomst, kon 2019 juist wel eens de kans op het geel blijken te zijn. Zonde dat er dan weer voor de Giro gekozen wordt. Want de Tourwinst is en blijft het hoogst haalbare in het wielrennen.

Merlinappa 4 januari 2019 om 10:08

De AGR heeft ook een vlakke aankomst en mondde vorig jaar uit in een sprint-a-deux. De RVV heeft al jaren de laatste 15km vlak en dat zijn bijna altijd solo-overwinningen geweest de laatste jaren. Vlak betekent niet (massa)sprint he.

Romāns Vainšteins 3 januari 2019 om 17:33

Dumoulin heeft gewoon 3 doelen en dat is giro / tour en WKTT.

Bij sunweb hebben ze al vaak genoeg bewezen dat ze hun beste renner in de beste vorm kunnen laten aantreden dus geen reden om daarvan af te wijken. Mijns inziens gaan ze vooral voor de giro omdat opboksen tegen het monster van Wielerstein en zijn washandje een godsonmogelijk karwei is.

Mwielerfan 3 januari 2019 om 20:07

Ze gaan dus weer voor een hoop tweede plaatsen en een uitgerangeerde renner op z’n 29ste. Niks gedaan met 4de plek op wk ook. Niks gedaan met conclusies dat giro en tour niet elk jaar moet.

guyremgabdel 3 januari 2019 om 20:29

Wat in godsnaam kan Dumoulin uitrichten in MSR ? Vallen en de rest van zijn seizoen op de helling plaatsen ? MSR is er enkel voor de sprinters. Al die andere kopmannen zoeken er onnodig risico’s. De stage 1 week vervroegen en AGR meedoen lijkt me veel logischer.

Romāns Vainšteins 3 januari 2019 om 20:50

Knechten voor regelrechte kanshebber Matthews wellicht ? Luik iden BTW.

Huubi 3 januari 2019 om 22:15

Als Nibali kan winnen en Dumoulin wordt ook gek in zn hoofd kan ie MSR ook winnen.

salem 3 januari 2019 om 22:27

Dumoulin gaat msr gewoon rijden om te winnen. Het zou mij niet verbazen als hij hem gaat winnen ook…

Bikeage 3 januari 2019 om 22:44

Afgelopen jaren reed ie mooi hard de Poggio op. Hij kan inderdaad wat Nibali ook kan. En anders zijn ballen eraf draaien voor Matthews die dat later weer voor hem doet. Ik snap wel dat hij MSR rijdt.
En waarom zou LBL met nieuwe finish hem slecht liggen? Minder kans voor de wachtwachtpoefers en dus meer voor de aanvallers. Als hij dan zoals Nibali MSR kan winnen, dan kan hij ook zoals Jungels LBL winnen.

assen 4 januari 2019 om 09:54

Twee jaar geleden reed ie zich helemaal uit de naad op de Poggio, maar moest vrijwel niemand lossen. Was vrij genant hoor.

Merlinappa 4 januari 2019 om 10:11

@assen

Dat was omdat Sky achter hem temporiseerde en daardoor kon Tom niet vol doortrekken. Eigenlijk had hij daar solo moeten gaan, hij ging een heel stuk harder dan de Sky mannen.

Lennimator 4 januari 2019 om 01:26

OK dus niet selecteren voor de wegrit Wk…

Thomas Hermans 4 januari 2019 om 16:06

Zelfs als dit niet een hoofddoel is voor Tom , neem ik aan dat Moerenhout hem wel gewoon opstelt , je wilt wel gewoon een paar supersterke renners hebben om MVP te helpen, ervan uitgaande dat MVP er een truitje bijwilt :P

Tripodboom 4 januari 2019 om 10:54

Wij hebben geen enkel idee wat de afspraken met de verschillende organisatoren achter de schermen zijn, mbt tot startgelden, dus moeten we het hier maar mee doen!

Taliesin 5 januari 2019 om 16:31

Vind het persoonlijk jammer dat hij niet meerijdt, had dat erg leuk gevonden om hem toch nog eens live van de kant te mogen aanschouwen.

Is me ook niet helemaal duidelijk waarom L-B-L dan wel kan een week later.

Dat gezegd, ben het niet eens met opmerking dat hij zo'n beperkt programma rijdt. Heb laatst commentaar geleverd op het programma van Pinot, dat is helemaal beperkt. Alleen als die er ook nog een Vuelta aanplakt na de Tour rijdt ie net zoveel als Tom. Dumoulin moet Giro en Tour doen, dan moet je jezelf toch zeker wat sparen, dat mag toch duidelijk zijn?