Amstel Gold Race en drie andere Nederlandse wielerkoersen mogelijk toch mét politiebegeleiding
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 15 januari 2025 om 19:56

Amstel Gold Race en drie andere Nederlandse wielerkoersen mogelijk toch mét politiebegeleiding

Er zullen in 2025 eventueel toch nog vier Nederlandse wielerwedstrijden doorgaan met politiebegeleiding. Dat heeft de KNWU, de Nederlandse wielerbond, woensdagmiddag naar buiten gebracht. Het gaat onder meer om de Amstel Gold Race, zowel voor mannen als vrouwen, en de Simac Ladies Tour.

Er is de laatste weken en maanden veel gezegd en geschreven over de politiebegeleiding in Nederlandse koersen. Het zag er lange tijd ronduit dramatisch uit, maar vorige week kwam er dan toch – voorzichtig – positief nieuws. De Nationale Politie zette namelijk de deur op een kier om toch politiebegeleiding te voorzien bij enkele koersen.

Voor wie niet meer mee is, herhalen we nog een keer waarom dat aanvankelijk helemaal niet zou lukken. Nederland is eind juni 2025 gastheer van de NAVO-top, en vanwege dat gigantische evenement is er een aanzienlijke politie-inzet, waaronder ook motoragenten, nodig. Daardoor is er tijdelijk minder capaciteit beschikbaar voor andere activiteiten, zoals de begeleiding van wielerwedstrijden. Aanvankelijk was er dus helemaal geen inzet mogelijk.

Goed nieuws voor vier koersen
De KNWU zag dat natuurlijk niet graag gebeuren, waarna ze meerdere keren hebben aangedrongen om de situatie te herbekijken. Dat is nu ook gebeurd, met succes. In een persbericht laat de KNWU namelijk weten dat er in 2025 toch nog vier wielerwedstrijden in Nederland zullen begeleid worden door de politie. Het gaat om de Amstel Gold Race (voor mannen en vrouwen), de Olympia’s Tour, de Nederlandse etappes van de Renewi Tour en de Simac Ladies Tour.

“De afgelopen maanden hebben we intensieve en constructieve gesprekken gevoerd met de politie. Ondanks de uitdagingen van de NAVO-top en de aanzienlijke schaarste in politie-inzet, hebben we ons uiterste best gedaan om zoveel mogelijk politiemotoragenten beschikbaar te krijgen voor de wielerkoersen”, vertelt directeur-bestuurder Maurice Leeser van de KNWU over de situatie.

Leeser: “Had gehoopt een grotere inzet”
“Hoewel ik had gehoopt op een grotere inzet, besef ik ook dat we geen ijzer met handen kunnen breken. Dit komt doordat de politie niet over voldoende capaciteit beschikt en de wedstrijden te dicht op de inzet rondom de NAVO-top zijn gepland. De KNWU blijft in dialoog met de politie over de inzet van politiemotoragenten voor 2025, 2026 en de verder”, besluit Leeser.

RIDE Magazine
14 Reacties
15-01-2025 11:59
De Simac en Renewi Tour vallen buiten de periode waarvan werd gezegd dat er geen begeleiding zou zijn. Dus alleen voor agr en OT wordt een uitzondering gemaakt. Dikke bullshit dit.
    15-01-2025 13:43
    Klopt. En een grote wedstrijd als Amstel Gold vindt zelfs de politiesector misschien wel leuk en zonde om niet te organiseren.

    Het gaat er eigenlijk vooral om dat er op de lagere niveau eigenlijk helemaal niets meer mogelijk is. Uitgezonderd criteriums en omlopen tot +-15km door de polder/rustig gebied. En dat is nou zo zonde.
    15-01-2025 16:42
    Het lastige hieraan is, is dat doordat de politie-inzet rondom de navo-top zo hoog is (vrij welke agent staat paraat/is aan het werk), de agenten de rest van het jaar simpelweg wat minder beschikbaar zijn. Als je in de maand van de navo-top geen vrije dagen op kan nemen, betekent dat dat er de rest van het jaar meer vrije dagen worden opgenomen. Dat veroorzaakt problemen als deze.
    Dus nee, geen dikke bullshit.
    15-01-2025 20:55
    @Leopardo:
    Jawel: hele dikke bullshit! Die achterlijke NAVO top duurt 2 dagen, TWEE! Het is de grootst mogelijke onzin dat er daarom 8 maanden geen motoragenten beschikbaar zouden zijn. Zelfs al zouden ze rond die 2 dagen meer werken dan nog staat dat in geen enkele verhouding tot de beperkingen die ze bijvoorbeeld de wielersport opleggen.
    15-01-2025 22:10
    Rutte komt gewoon op de fiets naar die top hoor ;-)
    15-01-2025 22:15
    Samen met 26.000 agenten, idd complete waanzin. AMS compleet op slot. Ik moet via DUS en CDG naar SFO.
    15-01-2025 22:25
    Interessant, al die afkortingen, Jeebee. Geen idee waar je het over hebt.
    16-01-2025 07:48
    Denk dat de paraatheid in de 1 a 2 weken voor de top ook al wel fors hoger is dan normaal
    16-01-2025 08:06
    Dat weet ik wel zeker Mwielerfan. Maar niet te genuanceerd he, dat kan blijkbaar niet iedereen aan hier..
15-01-2025 17:26
Wanneer komt de onderste steen boven, onvoldoende capaciteit is het grootste kul argument dat er bestaat. Wordt wakker KNWU…….. NAVO top is maar een paar dagen……..
15-01-2025 13:11
Je kunt beter zeggen: GEEN POLITIE-INZET, behalve voor een paar koersen….
15-01-2025 16:19
De KNWU kan dit wel willen en ik snap dat ze zeker de moet niet moeten verliezen in dit dossier, maar zij bepalen niet of een evenement doorgaat of niet, De Burgemeester bepaald over een vergunning afgegeven word voor een wedstrijd en daar knelt het vanuit Den Haag klinken toch niet zo een optimistische geluiden, Er word naar gekeken maar het absoluut niet zeker, Er zal ook weer ergens geld vandaan moeten gehaald worden, en dat is er op dit moment niet als je naar de begrotingen kijkt, Verder zul je ook mensen weer ergens anders vandaan moeten halen om deze uren op te vullen. De Amstel zal met kunst en vliegwerk wel gered worden maar voor de rest zal het lastig worden, Ook nog even kijkent naar de Simac en Renwi Tour, Je kunt niet direct na de NAVO top zeggen, We gaan deze mensen weer direct inzetten om wedstrijden begeleiden,
    15-01-2025 22:02
    We zijn in NL afgezakt tot een mini wielerculltuur dat zoals de overheid het nu wil meer dan voldoende is. Oplossing is vooral koersen op omlopen van 15 a 20km met opgeleide prive motards
16-01-2025 10:22
Goed nieuws!! Vier is meer dan nul.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine