Amendement ingediend om 215.000 euro vrij te maken voor KNWU en motorbegeleidingsteams
Kamerlid Inge van Dijk (CDA) heeft met steun van mede-kamerleden Mohamed Mohandis (GroenLinks-PvdA) en Michiel van Nispen (SP) donderdag een amendement ingediend om de benodigde financiële middelen vrij te maken voor de KNWU, ten behoeve van een landelijke richtlijn burgermotorverkeersregelaars bij wielerkoersen. Dit is met spoed nodig.
De KNWU is al enige tijd bezig om meer motorbegeleidingsteams (MBTs) op te leiden. De laatste jaren heeft de politie haar inzet bij wielerwedstrijden fors verminderd en dat zal komend jaar door de NAVO-top bijna het gehele seizoen zelfs geen enkele inzet zijn. Kamerlid Van Dijk heeft haar amendement ingediend voor de vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Een amendement is een voorgestelde wijziging of toevoeging aan een wetsvoorstel, regelgeving of een ander officieel document. Men dient deze vaak in tijdens een debat of discussie om wijzigingen aan te brengen. Meestal stemt de kamer over amendementen.
Van Dijk, Mohandis en Van Nispen schrijven dat ze eenmalige financiële middelen willen vrijmaken, zodat de KNWU snel een landelijke richtlijn kan ontwikkelen voor de inzet van burgermotorverkeersregelaars bij wielerkoersen. Het amendement klinkt als volgt:
“Deze richtlijn moet duidelijk maken hoe deze verkeersregelaars ingezet moeten worden, aan welke eisen zij moeten voldoen en welke competenties zij nodig hebben. Voor de ontwikkeling van deze richtlijn is een eenmalig bedrag van € 215.000 nodig. Vervolgens is er jaarlijks € 40.000 nodig om de kosten te dekken die organisatoren maken voor de inzet van deze verkeersregelaars. De indieners verzoeken het kabinet om ook deze structurele financiering mogelijk te maken.
De indieners pleiten al jaren voor het faciliteren en continueren van wielerwedstrijden. Zij vragen al geruime tijd om duidelijkheid over de voorwaarden waaronder burgermotorrijders kunnen worden ingezet als vervanging voor motoragenten, die door capaciteitsproblemen bij de politie steeds minder beschikbaar zijn. Deze oplossing is nu extra urgent, aangezien er vanwege de organisatie van de NAVO-top in juni 2025 gedurende acht maanden niet of nauwelijks motoragenten beschikbaar zijn.
De resultaten van het onderzoek naar de voorwaarden voor de inzet van burgermotorrijders als vervanging voor politiemotards zijn eind november 2024 bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat er onder bepaalde voorwaarden meer mogelijkheden zijn voor de inzet van burgermotorverkeersregelaars. Een van die voorwaarden is dat de KNWU een richtlijn ontwikkelt, waarvoor dit amendement de benodigde financiële middelen regelt. De dekking voor dit amendement wordt gevonden binnen de nog vrij te besteden middelen op artikel 6, sport en bewegen.”
Het amendement komt komende maandag 2 december al in behandeling tijdens het Wetgevingsoverleg Sport. “We zijn deze Kamerleden erkentelijk voor hun steun aan de Nederlandse wielersport en rekenen erop dat dit amendement breed gesteund zal worden”, schrijf de KNWU in een korte reactie.
NAVO-top legt bom onder Nederlandse wielerkalender
Woensdag bracht de bond naar buiten dat de politie bekendgemaakt heeft van 1 januari tot 31 augustus geen enkele inzet te kunnen doen bij wielerwedstrijden. Dit heeft alles te maken met de NAVO-top, die op 24 en 25 juni 2025 plaatsvindt in Den Haag. Politiebegeleiding van wielerwedstrijden is doorgaans een harde eis voor burgemeesters en gemeenten om een vergunning voor een koers af te geven. Het besluit van de politie legt dan ook een bom onder de nationale wielerkalender van komend seizoen, waarbij zelfs een wedstrijd als de Amstel Gold Race niet buiten schot blijft.
Joost van Wijngaarden (Manager Sport bij de KNWU) liet donderdag aan WielerFlits weten dat wedstrijden komend jaar twee opties hebben: of hun parcoursen voor tenminste één jaar ombouwen tot een lokale omloop, of hun wedstrijd in handen geven van motorbegeleidingsteams (MBTs). Dit laatste is wel een enorme kostenpot voor organisatoren, maar is wel een mogelijkheid om wedstrijden van A naar B te laten gaan. Er zitten wel haken en ogen aan dit verhaal (op dit moment hebben MBTs niet dezelfde bevoegdheid als politiemotards), maar Thijs Rondhuis liet met de Betcity Elfstedenrace zien dat het wél kan.
Reacties zijn gesloten.