Ambitieus Movistar zet vol in op duurzaamheid

dinsdag 30 juni 2020 om 19:53
Ambitieus Movistar zet vol in op duurzaamheid

foto: Cor Vos (archief)

Het Spaanse Movistar bekommert zich om het milieu en heeft daarom een plan gepresenteerd om in de toekomst de eerste volledig duurzame wielerploeg te worden. Zo zal de formatie in de nabije toekomst overstappen op hybride auto’s.

De WorldTour-ploeg van Alejandro Valverde, Enric Mas en Marc Soler zal deze zomer al de eerste stappen zetten naar een duurzamer beleid. Movistar committeert zich aan de Sustainable Development Goals (zeventien kerndoelen op weg naar een duurzame wereld) van de Verenigde-Naties, zo valt er te lezen in een persbericht.

De wielerploeg hoopt voor 2030 volledig duurzaam te opereren, onder meer door 100% duurzame energie te gebruiken in het hoofdkantoor in Pamplona en het plaatsen van zonnepanelen bij het hoofdkwartier. Men hoopt op die manier zelfvoorzienend te zijn wat betreft energiegebruik. De ploeg kiest verder voor zuinigere hybride-auto’s.

“We willen uiteindelijk een voorloper worden op het gebied van duurzaamheid”, zo klinkt het. “De wielersport werd altijd al beschouwd als een groene sport, maar het wielrennen is tegelijkertijd een energievretende sport. Wij willen het wielrennen nu nog duurzamer maken.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

rahimns 30 juni 2020 om 20:02

Voor 2020 hopen ze volledig duurzaam te opereren, dan mogen ze wel opschieten ;)

Arie den Blanken 30 juni 2020 om 22:27

Ik zie 2030 in het artikel.

Rawolf 30 juni 2020 om 20:04

Goed nieuws! Ik vraag me al tijden af waarom we niet meer hybride/elektrische voertuigen in het peloton zien. Voor de renners zijn al die uitlaatgassen ook geen pretje.

LB108 30 juni 2020 om 20:08

Hybride auto’s; snelheid is bijna altijd te hoog om elektrisch te rijden…
Elektrisch: omdat je met een volgeladen auto (DS, Mek., coolbox, regenzakken,..) + fietsen op het dak niet aan finish geraakt vanwege de nog steeds te kleine rijbereik…

McBaksteen 30 juni 2020 om 20:18

Een beetje tesla(als ploegwagen) rijd met gemak 325 km. Als je een statement maakt dan ga je niet zeggen om in de toekomst met hybride te rijden. Een longe range doet gemakkelijk 450 km. Dat red je echt wel bij Max 250 km etappes

LB108 30 juni 2020 om 20:27

Google maar even EF Education heeft het geprobeerd met tesla, is niet gelukt..
Ze hebben hem uiteindelijk moeten gebruiken om de verzorgers mee rond te rijden en de skodas terug in koers..
Onderschat vooral de luchtweerstand van die fietsen niet.. en het gewicht binnen is ook niet te onderschatten.. en een range op papier is nooit wat het in werkelijkheid is, ik hoop dat u dat zelf ook weet/beseft

Rawolf 30 juni 2020 om 21:02

Er was in de Tour of Norway of ergens anders in scandinavië… toch al een succesvolle pilot met elektrische voertuigen?

Het gaat ook niet alleen om de ploegleiderswagen he, daar moet je niet blind op staren. Het wagenpark is groter.

Je zou tenminste in tijdritten en korte etappes het al kunnen gebruiken.

LB108 30 juni 2020 om 21:04

Akkoord maar wat ga je voor een TT een extra wagen meenemen? Moet logistiek beetje realistisch blijven he jongens, laat ons eerlijk zijn. Als de auto’s verder evolueren en die hebben een groter rijbereik is dit zeker een to do

Rawolf 30 juni 2020 om 21:33

Mwa aan t begin moet t ook een beetje showen zijn, Bahrein reed toch ook met een Mclaren achter Nibali in de Giro TT (:

Maar een elektrische wagen kan sowieso wel mee om de verzorgers naar hun plek te brengen en renners van finish naar hotel etc. Die kan dan tijdens enkele etappes echt in koers gebruikt worden.

Derierre de la course 1 juli 2020 om 14:57

Ik ben enorm voorstander van elektrische auto's maar ik snap dat een tourettappe op dit moment nog net niet kan met de huidige actieradius van een afgeladen auto met fietsen op het dat en zeer dynamische rijstijl. Kwestie van nog een jaartje of 2 wachten.

Andere optie is een uitbreiding van het batterijpakket in de kofferbak oid. Maar denk niet dat dat al bestaat.

Hybride is dan een goede 2e optie. Elektrisch rijden zolang het kan en je hebt een buffer met je brandstof. Niet de auto eenmalig opladen voor de eerste etappe en dan de 3 weken op bezine rijden.

Ondanks dat is een duurzaam wielerteam natuurlijk pure commerciële bullshit. De CO2 uitstoot van al die vliegbewegingen kan geen bos tegenop.

McBaksteen 30 juni 2020 om 20:16

Wat een rare titel. ‘Duurzaam opereren’ is een super relatief begrip. Hoewel een goed streven vind ik ‘hopen voor 2030’ alles behalve ambitieus. Wellicht wel voor Spaanse begrippen?

Ik vind zo’n streven niet bijzonder maar meer het nieuwe normaal nietwaar?

Een zonnepaneel hier en een hybride (zeker niet het meest duurzaam) hier lijkt mij eigenlijk een onvoldoende als ik persbericht met zoveel bombarie als deze lees.

Maar dat is mijn mening :)

Verweggistan 30 juni 2020 om 20:22

Valverde gaat inderdaad al lang mee. Heel duurzaam.

AWestie 30 juni 2020 om 20:50

Ongelooflijk vaag nog dit. Deed DQS het toch wat beter in januari (grappig dat ik daar dan geen nieuwsbericht over teruglees bij jullie): https://www.deceuninck-quickstep.com/en/news/4245/deceuninck-quick-step-to-become-carbon-neutral-cycling-team

tvm 30 juni 2020 om 21:22

Ze koersen in ieder geval al duurzaam: zuinigjes.

n92 30 juni 2020 om 21:59

Team Sunweb doet al sinds 2010 compenseren voor hun CO2 uitstoot. Die waren hun tijd blijkbaar al ver vooruit zullen we maar zeggen.

LB108 30 juni 2020 om 22:12

De sunweb vakanties co2 uitstoot?

Arie den Blanken 30 juni 2020 om 22:30

Laat ze maar eens beginnen met voedingsverpakkingen en bidonnen niet meer in de natuur te smijten maar terug te steken in hun shirtzakken of terug brengen naar de volgwagen.

Polleke 30 juni 2020 om 22:33

Pr larie… binnenkort zien we de ploegbussen en vrachtwagens met hun zware dieslmotoren weer de parkings opdraaien…

SteelHorseCowboy 30 juni 2020 om 23:31

Tips voor duurzaam fietsen:
-geen carbon
-zo min mogelijk vliegen
-wedstrijdprogramma zo indelen dat er zo min mogelijk gereisd hoeft te worden

Bram93 1 juli 2020 om 07:29

Heeft een carbon fiets hogere emissies dan een aluminium fiets?

the student 1 juli 2020 om 11:29

Het grote probleem van carbon is dat het een niet goed hernieuwbaar materiaal is. Het materiaal uit Aluminium, titanium en stalen fietsen kan je makkelijk recyclen. Carbon verdwijnt nu vooral op de vuilhoop. Er is nog geen grootschalige toepassing voor carbon vezelschroot.

SteelHorseCowboy 1 juli 2020 om 18:37

Tja ik heb nog eens gekeken wat ik erover kon vinden. Schijnt dat de productie van een carbon fiets toch maar ca. 35% van de energie kost van de energie die nodig is voor een aluminium frame. En titanium (waar ik zelf op rijd) heeft een smeltpunt dat nog eens 1000 graden hoger ligt. Staal (of tenminste ijzer) heeft een ruim 2 keer zo hoog smeltpunt als aluminium. Hoe precies werkt bij verschillende legeringen weet ik niet.

Dus qua energie is carbon misschien nog niet eens zo gek.

Recyclen en het gebruik van een hoop chemicaliën is wel een probleem bij carbon.

vanSpringel 1 juli 2020 om 12:40

Wat is er duurzaam aan E-auwtoo’s ?

Arie den Blanken 2 juli 2020 om 10:35

Niets.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair