Amazon stapt als nieuwe sponsor in fusieploeg Jumbo-Visma
De nieuw op te zetten fusieploeg van Jumbo-Visma heeft voor de komende jaren een eerste nieuwe belangrijke sponsor aangetrokken. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon, dat gevestigd is in Seattle, stapt als een van de nieuwe geldschieters in de wielerploeg. Dit heeft de Nederlandse marketeer Chris Woerts bevestigd in het televisieprogramma Vandaag Inside.
Volgens bronnen van WielerFlits wordt Amazon niet, zoals Woerts aangeeft, een van de titelsponsors van de ploeg, maar zal het als co-sponsor van het team instappen.
Sinds 2022 werkt Amazon al nauw samen met Jumbo-Visma. Vorig jaar werd voor het eerst de serie ‘All-in team Jumbo-Visma’ over het reilen en zeilen van de wielerploeg voor de streamingdienst Prime van Amazon gemaakt. Een serie die dit jaar een vervolg krijgt en met de eindzeges van Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Sepp Kuss in respectievelijk Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España een bijzondere reeks zal worden.
Afgelopen zondag werd bekend dat Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step al sinds juli aan een fusieploeg werken. Visma en Soudal zijn vanaf het begin in de gesprekken betrokken en zijn de belangrijkste kandidaten om de naamsponsors van het nieuwe superteam te worden.
Ook fietsconstructeur Specialized wordt als een van de belangrijkste partners/sponsors van de ploeg gezien. HLN meldde vandaag dat er begin deze week in Breda een meeting was tussen een kaderpersoon van Jumbo-Visma en een delegatie van Specialized.
Alles draait dan om vertrouwelijkheid en een deal is pas gedaan als de handtekening staat, zou niet de eerste keer zijn dat één van de partijen ter elfder ure wegloopt vanwege zo’n lek
Amazon maakte in 2022 ook een reeks over de Wolfpack, en Evenepoel die de Vuelta won.
Als de fusie nog steeds doorgaat onder deze voorwaarden en Soudal Quickstep wordt opgeslurpt dan is dat het verlies van het klassieker team bij uitstek en er zijn maar een paar winnaars:
Ineos en Roglic.
Evenepoel zit evt in de tang bij Vingegaard maar krijgt wel het team wat hij nodig heeft en bij de fusie ploeg is het mantra van #samenwinnen ineens niets meer waard omdat je ondanks alles toch zomaar buiten het team kan belanden.
Wellicht is de hele fusie rel bedoelt als een motivatie om potentiële sponsoren to actie te dwingen. Een 4D chess game als het ware.
https://www.telegraaf.nl/financieel/1215195/amazon-betreedt-nederlandse-markt
En om nou blij te zijn met Amazon, zodat de oliedollars buiten de deur worden gehouden? Amazon is het voorbeeld van een bedrijf dat de werknemersrechten op alle mogelijke manieren met de voeten treedt.