Álvaro José Hodeg spurt naar ritwinst in Tour Colombia

woensdag 13 februari 2019 om 18:26

foto: Cor Vos

Álvaro José Hodeg heeft de tweede etappe van de Tour Colombia op zijn naam geschreven. In La Ceja was de Colombiaan van Deceuninck-Quick Step de snelste in de massasprint. Martin Laas eindigde op de tweede plaats, Juan Sebastián Molano werd derde. Hodeg neemt tevens de leiderstrui over van Rigoberto Urán.


Fernando Gaviria legde zijn ploeggenoten kort voor de start van de tweede etappe nog eens uit hoe de laatste kilometers eruit zouden zien. In de streek waardoor de renners vandaag reden, groeide de Colombiaan immers op en daarom kende hij de route dan ook op zijn duimpje. Er was hem immers veel aan gelegen dat zijn teamgenoten ook goed op de hoogte waren, want op papier zou deze rit uitmonden in een massasprint en Gaviria gold dan ook als torenhoge favoriet.

Zes renners vormden de vlucht van de dag met daarbij ook een oude bekende; Óscar Sevilla is met zijn 42 jaar een van de nestors van het peloton en haakte zijn karretje aan bij de Zwitser Simon Pellaud en de Colombianen Luis Felipe Laverde, Jose Tito Hernandez, German Enrique Chavez en Steven Cuesta. De geroutineerde Spanjaard was tevens de best geplaatste renner in het klassement (23e op 40s) na de keurige zesde plaats van Medellín in de ploegentijdrit.

Pellaud-Sevilla nog even vooruit
De voorsprong van de zes vluchters bedroeg maximaal vier minuten, maar daarna begon het peloton de marge terug te schroeven. Bij het ingaan van de laatste twintig kilometer bedroeg die nog maar 55 seconden, waardoor langzaam werd toegewerkt naar een massasprint. Voor Pellaud en Sevilla ging het voorin niet snel genoeg en dus lieten zij hun medevluchters achter. Het was echter nog een flink stuk naar de finish en ze hadden al heel wat kilometers in de benen.

Het koppel Pellaud-Sevilla hield nog even stand, maar in de laatste kilometers viel het doek. Daarop was het aan de sprintploegen om het peloton naar de finish te leiden. Deceuninck-Quick Step zette Álvaro José Hodeg uitstekend af voor de eindsprint en de Colombiaan stelde niet teleur. Hij hield de Est Martin Laas af en pakte zo zijn eerste zege van het seizoen, de vijfde seizoenszege alweer voor zijn Belgische werkgever.

Thuisrijder Gaviria kwam door nog onduidelijke redenen niet aan sprinten toe. Namens UAE-Team Emirates nam zijn ploeggenoot Juan Sebastián Molano de honneurs waar in de sprint en daarin eindigde de Colombiaan op de derde plaats.

Dit artikel delen:

19 Reacties

HSV 13 februari 2019 om 18:29

Het loopt alweer lekker bij Quickstep.

lander luypaert 13 februari 2019 om 18:30

gaviria niet eens top10!!

Stenalic 13 februari 2019 om 18:34

Molano 3e blijkbaar

Retro Lex 13 februari 2019 om 18:36

Bernal 9e !!

ivo001 13 februari 2019 om 18:40

Richeze weer met een fantastische leadout. Molano in het wiel van Hodeg en die probeert vervolgens dwars door Richeze te fietsen

KimJungPoels 13 februari 2019 om 18:48

Inderdaad hele vreemde move van Molano. Leek eigenlijk prima op snelheid te komen, en ik dacht even dat hij misschien nog uit de slipstream van Hodeg kon komen maar kiest er dan voor om niet buitenom te sprinten, maar vol tussen de uitzakkende Richeze en Hodeg door.

Verder waren er nauwelijks beelden en moest het met de vaste camera’s gedaan worden, dus waarom Gaviria er niet bij zit kon niet uit de beelden opgemaakt worden.

vincenzo 13 februari 2019 om 18:42

Veel aandacht in het artikel voor de torenhoge favoriet, maar geen melding van of verklaring voor zijn afwezigheid in de sprint? Pech, Molano deze etappe kopman, …?

Greg4ever 13 februari 2019 om 18:54

Haha t stukje tekst aan het eind wordt voortdurend gewijzigd. Eerst niets over Gaviria, dan dat ie niet mee kon sprinten en vervolgens dat dat om vooralsnog onduidelijke redenen is… dynamische redactie hoor :-)

DorHer 13 februari 2019 om 18:55

Ziek.

KimJungPoels 13 februari 2019 om 18:56

Lees net dat Gaviria ziek is.

IlPirata 13 februari 2019 om 19:00

Opvolger van Gaviria al in huis dus. Eerst maar waar maken natuurlijk.

Retro Lex 13 februari 2019 om 19:06

Een boze Juan volgens mij : #TourColombia2019 los expertos deben hacer el análisis acerca de quién es el responsable por la pesima transmisión ? ESPN ? Sabato ? La FCC ? Condiciones contractuales ? Sacrificaron calidad x $$$ … no nos olvidemos que aquí hay recursos públicos que son de todos nosotros !!

koos verrek 13 februari 2019 om 19:07

Hodeg tegen tja… Z’n ploegmaat richeze en Bernal enige twee om serieus te nemen in top 10

Romāns Vainšteins 13 februari 2019 om 19:11

Hé, Laas 2e !

*rolt over de grond*

Polleke 13 februari 2019 om 20:48
richieportefan 13 februari 2019 om 19:13

lekker hoor. loopt alweer lekker bij quick step!

Verweggistan 13 februari 2019 om 19:13

Mooie uitslag voor Laas.

Mischa 14 februari 2019 om 07:15

Sprinten bij Lefevere gaat altijd net iets beter.

Scott Sunderland 14 februari 2019 om 15:47

Martin Laas is sowieso de beste renner van Team Illuminate. Niet de bekendste. Dat is Chris Horner. Maar die rijdt hier nog niet mee.