Alvarado wereldkampioen na gevecht met Worst en Brand

Door , zaterdag 1 februari 2020 om 15:53
Alvarado wereldkampioen na gevecht met Worst en Brand

foto: Cor Vos (archief)

Ceylin del Carmen Alvarado is de nieuwe wereldkampioen veldrijden bij de vrouwen. De Nederlandse raakte in Dübendorf verwikkeld in een interessant gevecht met Annemarie Worst en Lucinda Brand, die zij pas in de laatste meters in haar voordeel besliste.

Kan Sanne Cant de vier Nederlandse topfavorieten Ceylin del Carmen Alvarado, Lucinda Brand, Annemarie Worst en Yara Kastelijn verrassen op het wereldkampioenschap veldrijden voor vrouwen in Dübendorf? Dat was een vraag die vooraf veel werd gesteld, maar achteraf met een duidelijke “nee” beantwoord kon worden.

Cant stelt teleur, Nederlandse dames doen dat niet
Dat werd in de eerste ronde snel duidelijk. De vier Nederlandse dames hadden hun start duidelijk niet gemist en sloegen direct een kloof met de rest van het deelnemersveld.

Katherine Compton, Ellen van Loy en Evie Richards hikten als eerste achtervolgers na de eerste ronde al tegen een achterstand van vijftien seconden aan, terwijl Cant op meer dan dertig seconden volgde. Een nieuwe wereldkampioene was daarmee in de maak.

Kastelijn haakt af
Maar wie van de vier Nederlandse dames zou de regenboogtrui voor zich opeisen? De daaropvolgende rondes gaven meer duidelijkheid. Na een versnelling van Alvarado in de tweede ronde moest Kastelijn afhaken, terwijl Brand op kraken stond. Kastelijn kreeg meteen twintig seconden aan haar broek, maar Brand kon met pijn en moeite het wiel houden.

Lucinda Brand, Ceylin del Carmen Alvarado en Annemarie Worst strijden om de titel – foto: Cor Vos

Brand in de achtervolging na zadelbreuk
Later bleek waarom: de Nederlandse had een zadelbreuk, waardoor ze in de derde ronde van fiets moest verwisselen en een gat van tien seconden dicht moest rijden met Alvarado en Worst. Dat deed Brand met veel bravoure én met dank aan een kleine wapenstilstand vooraan, waardoor de drie dames samen aan de slotfase van de cross begonnen.

Alvarado, Worst en Brand blijven over
In de laatste twee rondes hing Brand constant aan het elastiek. Alvarado en Worst waren de beteren, maar zolang zij Brand nog in hun kielzog hadden, was nog niks beslist. Met zijn drieën stevenden zij op de streep af. Op de laatste brug moest Brand definitief een gaatje laten, waardoor Worst en Alvarado in een sprint-a-deux voor de wereldtitel mochten gaan.

Alvarado is wereldkampioen
Alvarado bleek in deze sprint over het meeste overschot te beschikken, waardoor zij zich in Dübendorf  tot de nieuwe wereldkampioen bij de vrouwen kroonde. Worst en Brand zorgden op de plaatsen twee en drie voor een volledig Nederlands podium. Cant kwam pas drie minuten na Alvarado over de streep: zij is haar wereldtitel definitief kwijt.

Het podium in Dübendorf – foto: Cor Vos

flag-ch Wereldkampioenschap veldrijden 2020
Uitslag elite-vrouwen
flag-nr1 flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado in 45m20s
flag-nr2 flag-nl Annemarie Worst op 1s
flag-nr3 flag-nl Lucinda Brand op 10s
4. flag-us Katherina Compton op 1m
5. flag-nl Yara Kastelijn op 1m26s
6. flag-gb Evie Richards op 1m44s
7. flag-it Eva Lechner op 2m25s
8. flag-be Ellen Van Loy op 2m46s
9. flag-be Laura Verdonschot op 2m52s
10. flag-fr Marlene Petit op 3m06s

Dit artikel delen:

108 Reacties

xistnc 1 februari 2020 om 15:55

Wat was dit een heerlijke koers, dames bedankt en gefeliciteerd!

Franco Ballerini 1 februari 2020 om 16:42

Ja, een inderdaad een heerlijke koers. Ik heb drie kwartier op het puntje van mijn stoel gezeten. Leukste cross in jaren.

Apemantus 1 februari 2020 om 15:56

Wat een thriller was me dat…

Brabander 1 februari 2020 om 15:58

Wat een prachtig gevecht zeg. Gewoon prachtig. Wat een laatste ronde. Op het puntje van de bank. Wat zijn die 3 goed zeg. Hier kijk je cyclocross voor. Ik heb genoten. Eerst de tegenstand compleet elimineren en het dan onder elkaar uitvechten.

Thijs E 1 februari 2020 om 15:58

Zoveel spanning en dan nog zo’n finish, dit is een instant klassieker.

Brand die keer op keer terugkomt, Worst die huilt omdat ze tweede is en CDCA die een jaar lang nog breder gaat grijnzen.

En iemand bij Alpecin die een dikke bonus gaat krijgen omdat hij het beste shampoo-sportgezicht van Europa heeft gecontracteerd.

KnightBiker 1 februari 2020 om 16:45

Lijkt me dat Alpecin een product is dat op mannen gericht is… Ik bedoel, ik zie haar graag, en ze heeft een geweldige kop met haar, maar ik vermoed dat ze geen met caffeine verrijkte shampoo voor mannen die bang zijn om kaal te worden gebruikt… (maar verder is ze een fantastisch uithangbord)

horsm 1 februari 2020 om 15:58

Prachtige koers gezien. Mooie winnares.

Gilberto 1 februari 2020 om 15:58

Mooie strijd gezien hoor! Ik was voor Brand, en die andere 2 meiden hadden wel veel lef om haar er maar weer terug bij te laten komen, maar voelden zich beiden wel sterker denk. Was van net iets te ver voor Worst, super voor Alvarado, hoe die dat laatste gat nog ff wegwerkte, zo sterk

leegloper 1 februari 2020 om 16:07

Volgens haar coach Wellens had ze juist al in de bocht moeten aanzetten ipv wachten op laatste rechte stuk.

josemanuelfuente 1 februari 2020 om 15:59

Zullen we het dan maar niet meer over het parkoers hebben?

Gilberto 1 februari 2020 om 16:01

Die 3 dames hebben het parcours wel gered natuurlijk

Brabander 1 februari 2020 om 16:01

De 3 tenoren hebben de cross gemaakt natuurlijk

ChefSpijker 1 februari 2020 om 16:25

Zo slecht is het parcours toch ook niet? In alle categorieën wordt er flink verschil gemaakt. Zeker geen simpel parcours. En daar komt morgen wellicht nog een zooi modder bovenop als de weergoden dan wél meezitten.

Peter Lippens 1 februari 2020 om 16:31

het parcours ziet er niet uit maar is wel zwaar, zeker voor de dames, omdat het zo slecht bolt, maar goed tot hiertoe 3 verwachtte en verdiende winnaars, dus niet echt een loterij waar voordien wel voor gevreesd werd

KnightBiker 1 februari 2020 om 16:53

Valt mee, het is geen parcours om van te houden maar het Parcours waar Boom destijds kampioen werd was een autostrade… dit is een saai maar zwaar lopend parcours met een paar puntjes waar hoe de tegenstander in de fout kan dwingen. Laat ik het zo zeggen, we krijgen door het parcours in iedergeval een eerlijke wedstrijd.

(Het is ook zo’n beetje het enige type parcours waar ik zelf goed op zou rijden..)

Jokke 1 februari 2020 om 17:20

Zolang er maar voldoende op onverhard terrein wordt gereden, is het een waardig parcours. Dat is in Dubendorf het geval. Het zal ook wel zwaar genoeg zijn want ik zie in alle categorieën tot nu toe aanzienlijke tijdsverschillen.
Het WB- en WK- parcours van Koksijde, waar Belgen en Nederlanders op kicken, wordt door andere nationaliteiten ook niet positief onthaald.

Dolfy 1 februari 2020 om 15:59

Zoals verwacht, als het tempo hoog ligt gaat de titelstrijd tussen de Nederlandse rijders. Goed gereden door ze. Sterke sprint van Alvarado, knap om meteen het WK te winnen. Compton mooi vierde.

Cant 12e uiteindelijk, slechte start en nooit in het tempo geraakt. Hoeke door val uit de top 15 gevallen, 19e zo. Sterke start van Hoeke wel.

Krakowic 1 februari 2020 om 15:59

Heerlijke laatste ronde. Vond de rest van de koers dat er toch wat voorzichtig gereden werd. Niemand die echt risico wilde nemen zoals ze dat in de laatste ronde wel deden.

Mooi dat de keuze om bij de elite vrouwen mee te doen zo heeft uitgepakt!

freire93 1 februari 2020 om 16:01

Die move van ceylin op het einde om zo brand voorbij te gaan, wereldklasse!
ik ben fan!

Gefeliciteerd Ceylin!

Gilberto 1 februari 2020 om 16:04

Dat was echt heel sterk! Leek zo duidelijk, dit is voor Worst, maar dan die jump van Alvarado, jeetje. Maar als Worst 3 meter later aangaat, had die gewoon gewonnen, ze ging meteen aan

Deel Koeper 1 februari 2020 om 16:09

Worst had net sneller moeten aangaan

Gilberto 1 februari 2020 om 16:13

Nee tuurlijk niet. Ze is de betere explosievere sprinter, maar Ceylin houd dat dus langer vol

Deel Koeper 1 februari 2020 om 16:28

Worst houdt in, Alvarado doet dat niet, zit met meer snelheid in het wiel en komt er daarom vlot over. Als Worst nog langer wacht, dan eindigt ze op 10 meter.

KnightBiker 1 februari 2020 om 20:33

Worst had eventueel voor de laatste bocht kunnen inhouden… na de bocht was het Mano a Mano en kon Alvarado op snelheid uit het wiel komen.
Het was ook een sprint die nauwelijks voorkomt in de cross.

HoofdIsVrij 1 februari 2020 om 16:02

Mon bon dieu wat een fantastische finale met de bijbehorende emoties na de finish. Bijna tot tranen geroerd hier in huize Hoofd Is Vrij.

Ainu 1 februari 2020 om 16:02

Dat laatste stuk van Alvarado was zeer indrukwekkend. Hoe ze Brand voorbij vliegt, Worst terugpakt en haar klopt in de sprint, vanuit een volledig geslagen positie eigenlijk. Dan ben je oververdiend wereldkampioene. Maar ook de andere twee verdienen veel lof, ze hebben er een spektakel van gemaakt.

Peter Lippens 1 februari 2020 om 16:32

zo verloren positie was dat niet, ze zat perfect in het wiel van Anna in tegenstelling met vorige sprinten die ze verloor omdat ze te ver achte zat of van te ver op kop vertrok.

Jokke 1 februari 2020 om 16:54

Ze liet bewust een gaatje om ongehinderd dat laatste bergje te kunnen oprijden wat haar ook gelukt is.

Fritsie 1 februari 2020 om 16:04

Mooie driestrijd, bizar contrast met de rest van het veld

Jokke 1 februari 2020 om 17:03

Wordt hier iets gesuggereerd?
Laura Verdonschot deed dit ook al in TV-interview na de wedstrijd – “ik begrijp niet hoe Alvarado, die vorig jaar nog ongeveer op hetzelfde niveau zat als mij, op 1 jaar tijd ineens 20% beter is geworden.”

Valvuillerdemoz 1 februari 2020 om 16:05

Mooie kop. Ook die boven het artikel: Een gevecht met worst en brand. Klinkt als een goed feest!

xistnc 1 februari 2020 om 16:07

Of als een mislukte bbq?

Jokke 1 februari 2020 om 17:05

Toch geen mislukte bbq want een gaaf gebruind vrouwtje wint.

Romāns Vainšteins 1 februari 2020 om 20:58

Je zal wel heel euforisch zijn, dat je zoiets vreemds opschrijft ?

VerstandOpNul 1 februari 2020 om 16:05

Afgezien van het podium toch een mooie, internationale rangschikking..

Piet Lut 1 februari 2020 om 16:05

Titel kan ook zijn: USA en Zwitserland kapen twee medailles weg op eerste dag open NK Veldrijden

Romerike 1 februari 2020 om 16:07

Prachtige koers, schitterend om te zien dat Brand nooit wilde opgeven terwijl ze keer op keer dat gaatje dicht moest rijden. Worst met een paar heel mooie versnellingen.
En een verdiende winnares op het einde.

xistnc 1 februari 2020 om 16:09

Drie keer tranen op het podium. Ceylin van geluk, Annemarie van teleurstelling en Brand (ingehouden) die terugdenkt aan vorig jaar.

Gilberto 1 februari 2020 om 16:12

Heel begrijpelijk hoor, die houding van Worst, maar ze verziekt wel de foto bij de huldiging met die chagerijnige kop :)

xistnc 1 februari 2020 om 16:15

Zo’n foto vertelt juist prima het echte verhaal van de koers.

Gilberto 1 februari 2020 om 16:18

Op die manier wel ja

Groningen 1 februari 2020 om 16:09

Schitterend. Echt genieten. Beetje jammer dat er geen buitenlandse voorin meedeed, dat maakt het nog wat spannender omdat ik dan doorgaans een duidelijke favoriet heb, maar zelfs nu ik het ze alledrie gunde een superspannende strijd gezien.

Jokke 1 februari 2020 om 17:07

Alvarado is dan wel officieel een Nederlandse m

Jokke 1 februari 2020 om 17:09

Sorry, te vroeg op “reageren” gedrukt, ik herhaal:

Alvarado is dan wel officieel een Nederlandse maar zorgt wel voor exotisch tintje op het podium.

Martino87 1 februari 2020 om 16:10

Maar wat was nou het plannetje van Cant?

vanSpringel 1 februari 2020 om 16:23

Ik heb er nog niets van gehoord. Ben nog steeds zeer benieuwd.

Jokke 1 februari 2020 om 17:12

Het plan was om de trend van gans haar seizoen door te trekken op WK zodat we een waardig wereldkampioene zouden krijgen. Fairplay toch?

Gilberto 1 februari 2020 om 16:10

Ceylin heeft nu wel een patatje ketchup en 2 kroketten verdient!

Barry Batsbak 1 februari 2020 om 16:10

Jammer dat Kastelijn eraf moest. De doorkomst met 4 oranjedames en een nog lege finishstraat erachter was bijna surrealistisch. Goede wedstrijd.

Pizzi 1 februari 2020 om 16:13

Mapei-achtig. Schitterend!

tendam 1 februari 2020 om 16:16

De gedroomde winnares, en op een hele knappe manier. Ze heeft een paar keer geparkeerd gestaan achter Brand, maar kwam telkens terug. En die sprint had Worst normaal gesproken altijd gewonnen. Dus was Alvarado duidelijk de beste vandaag.

Gilberto 1 februari 2020 om 16:21

Mijn gedroomde winnares was Brand 4-3-2-… en ook haar reactie nu zojuist weer, leuke, lieve, nuchtere meid, had ik het zo gegunt, maar ik ben alle 3 de dames zeer erkentelijk! Je zou het liefst de klok een jaartje verder zette :)

leegloper 1 februari 2020 om 16:22

Stel je voor dat dat hek omvalt tijdens de wedstrijd…

Michelangelo 1 februari 2020 om 16:22

Denk dat dit het definitieve einde van het tijdperk “Cant” gaat zijn. Ik zie de afgaande lijn. Vorig jaar enkel zichzelf overtroffen op het WK, dit jaar het hele seizoen weggereden. Met dit WK als dieptepunt.

Ik zie haar volgend jaar niet de stap terug zetten naar de top. Op Alvarado zit nog veel rek, Worst is ook constant goed, net als Brand als ze in het veld meedoet. Tel daarbij op wat er nog aankomt of niet bij is. Van Anrooy, Vos, Kastelijn. En ook de jonge Britse rijdster Anna Kay.

Het is de laatste 2 tot 3 jaar geen opgaande lijn bij Cant. Enkel steeds minder overwinningen, en ook steeds verder van de winnaars af.

DonQuijote 1 februari 2020 om 16:26

Bij heet eerste camerabeeld was het al duidelijk: Alvarado nog met dr mond dicht en Cant al hijgend.
Die heeft wat onder de leden ofzo lijkt het.
Maar het kan ook zijn wat jij zegt.