‘Als Van der Poel geen Wereldbekers rijdt, is dat een dikke middelvinger naar de UCI’
foto: Cor Vos
woensdag 13 november 2024 om 20:00

‘Als Van der Poel geen Wereldbekers rijdt, is dat een dikke middelvinger naar de UCI’

Special Het is elke winter het geval, maar ook nu blijft het op de veldritten een van de meest gestelde vragen: wanneer beginnen Wout van Aert en Mathieu van der Poel aan hun crosswinter? De drie- en zesvoudige wereldkampioen lijken iedere winter wel een groot mysterie van hun plannen te maken, en juist dat leidt tot veel speculatie in de marge. Wij bespraken de mogelijke pistes met crosslegendes Bart Wellens, Mario De Clercq en Niels Albert.

Eerst even herhalen wat we al weten: HLN onthulde eerder deze maand al dat Wout van Aert zeker niét voor het einde van de stage van Visma | Lease a Bike in actie komt. Vorig jaar pikte hij voor die bewuste stage nog de cross in Essen mee, om nadien nog zeven andere afspraken tijdens de kerstperiode en de Wereldbeker van Benidorm op zijn programma te zetten. Van Aert liet wel het WK links liggen. Ook voor deze winter sprak Van Aert – die tijdens zijn wegseizoen enorm veel pech kende – de ‘goesting’ uit om zich weer in de debatten te mengen. Ten vroegste vanaf de Wereldbekers van 21 en 22 december in Hulst en Namen, dus.

Over de plannen van zijn grote concurrent, Mathieu van der Poel, is nog meer mist gespuid. In zijn entourage klinkt al weken dat er pas na zijn vakantie een beslissing zou vallen, maar de eerdere uitspraken van Van der Poel in RIDE Magazine dat hij ook eens een winter niet zou willen crossen, zinderen ook na. “Hij heeft wel crossplannen, maar het is de vraag of het past”, zei bondscoach Gerben de Knegt ons vorige maand nog. “Ik snap zijn gedachte om eens een crosswinter over te slaan. Hem kennende wil hij liever niet twee of drie crossen en dan het WK doen. Als hij gaat crossen, wil hij er wel meer doen. Dan wordt het toch weer druk en dan zet dat toch je wegvoorbereiding weer onder druk. Die afweging zal hij moeten maken.”

Toch is er bij de analisten die we spreken werkelijk niemand die twijfelt of we de twee terug in het veld zullen zien. “Ik denk wel dat ze allebei eind december terug zullen crossen”, klinkt het bij Mario De Clercq (Pauwels Sauzen-Bingoal). “Ze kunnen toch ook geen hele winter niets doen? Dat is volgens mij nooit aan de orde en dat gaan ze nooit willen.”

Van Aert won zijn crossen vorig jaar – foto: Cor Vos

Drievoudig wereldkampioen De Clercq vindt het bovendien logisch dat die keuzes op dit moment nog niet definitief zijn. “Nu is nog het moment dat ze aan het wachten zijn op de recuperatie van hun lichaam, en dat zal vanzelf wel uitwijzen wanneer ze terug klaar zijn om iets intensiever te gaan trainen. Even later kunnen ze misschien hier en daar een korte crosstraining doen. Eens ze dat onder de knie hebben, zullen ze beslissen om een cross te rijden. Dat zag je ook de voorbije winters.”

Het is iets wat Bart Wellens (Charles Liégois Roastery CX) zou toejuichen. “Heel veel crossen zullen ze nooit kunnen doen. Als ze in het weekend van Hulst beginnen, dan ben je snel aan de kampioenschappen. Zeker als je weet dat de meeste ploegen in januari nog een extra stage doen. Ik vind dat wel een beetje jammer, maar ze zijn altijd welkom in onze sport. We hebben hen voor een deel ook nodig.”

“Trouwens, als ze zo weinig gaan crossen – of stel: Van der Poel doet alleen het WK – dan flikt hij de UCI gewoon. Zij hebben de Wereldbeker speciaal zo compact gemaakt voor die twee. Als iemand als Van der Poel een groot deel van die crossen links laten liggen, dan is dat een dikke middelvinger naar de UCI. Dat is zijn volste recht, en het is knap dat je die topper bent die überhaupt kan zeggen: ik ga dit jaar niet crossen. Dan sta ik daar ook helemaal achter. Maar ze hebben nu wel heel het seizoen op hen georiënteerd. Als zij dan zeggen: ‘we komen niet’, dan moet je het hebben van je nieuwe toppers zoals Thibau Nys. En die hebben ze nu wel in het nadeel gesteld met die nieuwe Wereldbeker-kalender. Ze beginnen al vermoeid aan het WK, en zelfs fris had het al lastig geweest om mannen als Van der Poel of Van Aert in dat kampioenschap te kloppen.”

Tweevoudig wereldkampioen Niels Albert denkt vooral aan de Belgische folklore in de volle decembermaand, die zou floreren bij de komst van de Grote Twee. “Je kijkt toch nog altijd uit naar Van Aert en Van der Poel. Dat zijn twee wereldvedetten en die zie je gewoon graag aan het werk. Het is ook altijd leuk dat die mannen een bepaalde sfeer met zich meenemen naar de cross. Maar voor mij hoeft het ook niet altijd een van hun twee te zijn die wint.”

Mathieu van der Poel werd voor de zesde keer wereldkampioen veldrijden in Tabor – foto: Cor Vos

Voor Albert is dé hamvraag die we ons nu moeten stellen: wordt het alleen de kerstperiode of ook de kampioenschappen voor Van Aert? “Voor het WK was er vorig jaar geen ruimte in zijn opbouw naar de voorjaarsklassiekers, maar was zijn wegseizoen van nu dan zo veel gunstiger? Je mag niet vergeten dat het weer een lange en drukke zomer voor hen was, met én de Olympische Spelen én de Tour de France. In dat opzicht denk ik dat ze het allebei ook wel verdienen om rust te pakken. En uiteindelijk zullen ze allicht ook een beetje hetzelfde doen qua programma.”

Welke periode is één ding, maar hoeveel crossen zouden de twee meepikken? Van der Poel ging de vorige winter bijvoorbeeld nog voor de volle veertien. “Idealiter worden het er vijf à zeven. Dat kan sowieso geen kwaad als je aan de weg denkt, want ze zijn in die periode sowieso hard aan het trainen”, zegt De Clercq. “Dat uurtje crossen in het weekend, kan er dan wel bij. Zeker als het er zo weinig zijn. Eigenlijk moeten we ook eerlijk zijn: voor die mannen telt er nog maar één cross en dat is het WK. Zeker voor Van der Poel. Dat record ligt te dichtbij en dat is het enige wat voor hem nog te behalen valt in deze sport.”

Al ziet zandspecialist Albert nog één ander punt. “Ze komen allebei uit de cross, dat is hun verleden en de basis van hun carrière geweest. De cross is ook een fijne, familiale sport om in te zitten. In dat opzicht denk ik dat ze nog graag crossen. En dat ze toch elke winter weer even dat gevoel willen opsnuiven.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
23 Reacties
12-11-2024 19:10
Als mijn tante wieltjes had was het een kinderwagen
12-11-2024 20:10
Ieder jaar weer dat oeverloze naar binnen gerichte gewauwel over de veldritkalender, de grote namen en weet ik veel wat. In potentie is dit echt een fantastische sport, maar van alle wielersporten heerst bij deze nog wel de meeste folklore.
    13-11-2024 00:10
    Inclusief het oud-vlaamsche bier gooien en velgtrappen!
12-11-2024 20:31
Kan niet wachten op de eindeaarslijstjes.... o wacht, toch wel, ik hoef ze niet te zien, nul interessant.

Op zich is het wel leuk om te lezen hoe drie oud-crossers kijken naar het "gedrag" van de twee top-crossers van de laatste 10-15 jaar. Wat ze alleen lastig vinden om te begrijpen is het feit dat het wegwielrennen voor hen vele malen belangrijker is. Ja, in de cross leg je een goede basis (techniek) voor het wegrennen. Maar het is geen noodzaak. Volgens mij hebben Evenepoel, Roglic en Pogacar zelden een cross gereden.

Kortom, voor Van Aert en Van der Poel is het een extraatje geworden. Geen doel op zich. Dat was het aan het begin van hun carriere wel, nu niet meer. Blijkbaar is dat voor een aantal mensen lastig te accepteren.
    12-11-2024 21:15
    Het verschil is natuurlijk ook dat deze drie jongens enkel op hun veldrit-inkomsten konden teren en daarom ook deze schijnwerpertjes nodig hebben om relevant en vooral "in the picture" te blijven. Kan je hen natuurlijk ook niet kwalijk nemen.
    12-11-2024 21:55
    Blijkbaar heb je het artikel nauwelijks gelezen want tenminste deel geĂŻnterviewde geeft blijk dit wel te snappen
    13-11-2024 08:43
    Nu zijn Evenepoel en Roglic niet de meest sterke voorbeelden van mensen die geen profijt gehad zouden hebben aan wat veldrit (techniek) ervaring. En volgens mij heeft Pogi in het begin ook veld gereden, niet op het niveau van Wout en Matje, maar zorgt echt wel voor een technische basis.
    13-11-2024 12:21
    Pogi is nationaal kampioen CX geweest in 2019 van Slovenië:
    https://www.instagram.com/p/BrDSkHLlK88/?igsh=MXJ1OTI2OHJ6eGQxOA==
12-11-2024 19:43
Het Laatste Nieuws.........meer hoeven we niet te weten!
13-11-2024 02:42
een dikke middelvinger naar de UCI.....
ze zijn daar ook wel gek op ruzie en gedonder.
Als het er niet is dan wordt men onrustig
13-11-2024 09:54
'De drie- en zesvoudige wereldkampioen lijken iedere winter wel een groot mysterie van hun plannen te maken, en juist dat leidt tot veel speculatie in de marge.'

Laat dit dan asjeblieft in de marge en wijt er geen hoofdartikel aan.
13-11-2024 10:10
En dus weten we nog steeds niets over hun planning, wacht nou toch gewoon af zeg. Over een week of 2-3 zullen we het wel weten lijkt mij.
13-11-2024 10:51
Als van der Poel dit of dat …gelukkig is hij zelf de baas en niet al die zeikers die 24 uur over van der Poel en over zijn konte likker hebben.
13-11-2024 10:11
“Trouwens, als ze zo weinig gaan crossen – of stel: Van der Poel doet alleen het WK – dan flikt hij de UCI gewoon. Zij hebben de Wereldbeker speciaal zo compact gemaakt voor die twee. Als iemand als Van der Poel een groot deel van die crossen links laten liggen, dan is dat een dikke middelvinger naar de UCI.

Was ook een dikke vinger naar de andere crossen die een vaste plek dan wel fijne plek op de kalender hadden. En officieel zouden WBs geen startgeld mogen geven, wat bij de anderen zo'n 15-20k zou zijn. Het niet alsof de WB nou direct veel aantrekkelijker zijn.
    13-11-2024 20:46
    Prima toch, de uci heeft toch uiteindelijk niks met de wielersport alleen maar met geld en macht.
13-11-2024 20:05
Matje moet alleen het WK rijden. Voor bier, tuf, schelden, boe geroep hoeft hij toch niet naar de cross te komen. Als fan vind ik dat jammer maar begrijp het wel.
12-11-2024 20:30
Benieuwd hoeveel echte duels we ooit nog in het veld krijgen tussen Van Aert en Van der Poel op het toppunt van hun kunnen.

Als het er meer dan 10 zijn ben ik al gelukkig.
    13-11-2024 07:22
    Simpel: geen. Van Aert is zijn toppunt voorbij.
    13-11-2024 08:28
    Helaas denk ik dat de 10 halen al wensdenken is, maar laten we het tegengestelde hopen en het liefst met wat andere renners erbij.
    13-11-2024 10:17
    Dat wva zijn toppunt voorbij is kan je toch niet weten, hij lag steeds op het asfalt dit seizoen toen hij in vorm leek te geraken. Maar zelfs in wva zijn topjaren als die zogezegd al gepasseerd zijn was het een hele opgave om mvdp te kloppen, toch zeker in de cross.

    Echte duels tussen die twee heb ik eigenlijk enkel gezien in het seizoen van '16-'17 en '22-'23, voor de rest was het voornamelijk of vdp die er ver bovenuit stak of sporadisch wva die minuten wegreed als er wat teveel in de modder moest geploeterd worden. Gezien mvdp zijne motor wel wat groter geworden is door op de weg te rijden is het zelfs in modder crossen denk ik moeilijk voor wva om te domineren zoals vroeger.

    Ik vraag mij eigenlijk ook af of wva nog echt wakker ligt van de cross, als je zijn vorm vorig jaar bekeek was hij ook niet echt bezig om een cross tegen mvdp te winnen, andersom kan ik mij echt niet inbeelden dat mathieu met een mindere vorm het veld zou induiken (dan bleef hij gewoon weg).
    13-11-2024 13:30
    Misschien was het WK 2023 wel het sportieve hoogtepunt..
13-11-2024 09:01
tuurlijk gaat ie wel crossen, dat is gratis geld en overwinningen, gaat weinig kosten voor de wegvoorbereiding voor het voorjaar. Maar hij houdt graag wout in onzekerheid:)

Reacties zijn gesloten.