Alpecin-Fenix geeft data Van der Poel uit Strade Bianche vrij
Alpecin-Fenix heeft verschillende gegevens vrijgegeven over het optreden van Mathieu van der Poel in Strade Bianche. De ploeg publiceerde onder andere het gemiddelde vermogen waarmee de Nederlandse kampioen naar de winst in Siena sprintte.
Van der Poel legde de 186 kilometer lange koers af met een gewogen gemiddelde (Normalized Power) van 389 Watt, waarvan het laatste anderhalf uur met een gewogen gemiddelde van 439 Watt. In tegenstelling tot het ‘normale’ gemiddelde dat het gemiddelde is van alle vermogens die je trapt, is het gewogen gemiddelde meer een relatieve waarde waarin zwaardere inspanningen meer doorwegen.
Op de sector Le Tolfe, de elfde en laatste onverharde strook op de route, haalde de Nederlandse kampioen over zestig seconden een gemiddeld vermogen van 738 Watt, terwijl hij op dat moment al ruim 170 kilometer in de benen had. Daarna konden alleen Julian Alaphilippe en Egan Bernal aansluiten. In de eindsprint naar Siena, op de Via San Caterina, bereikte hij over twintig tellen een gemiddelde van 1004 Watt.
Op het account van Van der Poel in de trainingsapp Strava staan nog meer gegevens.
Wasn’t @mathieuvdpoel's #StradeBianche win just impressive? We believe it was! And now we have the numbers to go with it. 🔥 pic.twitter.com/tZoCTqCfHo
— Alpecin-Fenix Cycling Team (@AlpecinFenix) March 8, 2021
MvdP is een ander type atleet. Kampioen interval. Vrijwel alle doping waarmee je een verschil maakt zorgt voor extra zuurstof. Voor een inspanning van 20 seconden heb je geen zuurstof nodig.
Ten tweede als Pogacar verdacht is in deze omdat ie zo jong de Tour won, waarom spreek je dan niet over Bernal het jaar ervoor? Die kwam van plek 12 naar plek 1 op een jaar tijd in de Tour.
Mathieu reed dus ong. 6 W/kg het laatste anderhalve uur over een geaccidenteerd parcours (de afdalingen tellen minder mee in dat gemiddelde als ik het goed begrijp) en Pogacar zou in een vlakke tijdrit met aankomst bergop over 55 min 6,7 W/kg getrapt hebben? Dat vind ik gezien de verschillende parcours/duur eigenlijk niet erg verschillend, maar een inspanningsfysioloog ben ik (en - correct me if I'm wrong - jullie) allerminst.
Pogacar reed trouwens ook als 19-jarige mannetje al lekker mee met de WT-profs nog vóór hij bij UAE reed: https://www.procyclingstats.com/race/tour-of-slovenia/2018/gc
Zo zou ik ook wel eens willen weten hoe e.e.a. rond Hirschi zit. Sunweb brak met hem omdat ze een aantal onbeantwoorde vragen hadden. Ik kan me niet voorstellen dat UAE daar totaal niets over had opgevangen toen ze Hirschi een contract aanboden. Ze dachten waarschijnlijk: 'we zien wel' of 'so what?' Dat geeft aan dat de ploeg bereid is om dit gebied meer risico's te nemen dan andere ploegen. In ieder geval meer dan Sunweb.
Genoeg om iemand te veroordelen? Nee, natuurlijk niet. Daarvoor moet zijn schuld eerst bewezen worden. Maar op een forum kan je er best vraagtekens bij zetten.
Gianetti is andere koek. Hij liet Mayo een Ferrari inslikken en voerde de Cobra op tot niveau grote ronde winnaar. Gianetti zelf rommelde met PFC wat het een IC opname en drie dagen coma opleverde. Niet vergelijkbaar met de strapatsen uit de jaren '80.
Of als je rijdt voor een ploeg daar. De reacties op de monumentale zeges van pakweg Fuglsang zijn - niet enkel op dit forum - heel hypocriet als je kijkt hoe Vdp of Van Aert verafgood worden.
2. Er is geen verschil, het is het nationalisme dat preveleert boven alles hier.
We vergeten alleen dat bv Museeuw, Boogerd en vele mannen meer uit de Lage Landen net zo hard pakten....
Wattage is gewoon indicatie van hoeveel kracht je op de pedalen zet.
Welke snelheid je vervolgens rijdt is natuurlijk wel volledig afhankelijk van al deze factoren.
Als je 1000W zit te trappen in een vlakke sprint zal je eerder 60+ km/h gaan.
Op een muur in Siena zit je waarschijnlijk richting 25 km/h.
Standaard bij auto meten ze het toerental van de wielen. Aangezien deze dezelfde maat hebben ( en slijtage minimaal is) is dit direct gelinkt aan snelheid.
Idem met wind tegen lijkt het makkelijker een consistent een hoog wattage aan te houden dan wind mee. Omstandigheden spelen dus wel mee, en vertalen zich ook niet 1 op 1 uit in snelheid.
Ook zullen er sprinters zijn met een enorme piek maar die het slecht een paar seconden kunnen volhouden. Mathieu trekt zijn sprint consistent door met +1000 watt voor 20 seconden. Dat is meer waard dan 1 seconden 2000 wat me dunkt...
Wel is het zo dat het wat vaker in context gezet mag worden. De prestaties van van Aert vorig jaar zijn niet direct te vergelijken met MVDP dit jaar omdat de omstandigheden anders zijn. (40c destijds) wat dat betreft geld als eerste over de streep komen nog steeds als Het ultieme meet moment.
Maar als amateur krijg je een wat beter beeld wat er voor nodig is om zo’n koers te rijden of zelfs te winnen.
Even voor de kenners hier. Wat is het verschil tussen normalized power en gemiddeld?
Wordt bij normalized de 0 waardes weg gelaten? Dus als er geen kracht geleverd wordt, bijvoorbeeld in afdaling.
Normalized power is ooit geïntroduceerd door Trainingspeaks om de intensiteit/zwaarte van een activiteit te bepalen. Een simpelweg gemiddelde is namelijk alleen representatief voor de zwaarte van een inspanning bij bijv een vlakke tijdrit. En dan nog heb je te maken met een marge. Normalized power trekt als het ware de pieken en dalen van een inspanning gelijk. Het houd rekening met het principe dat een mens beter 1 uur lang 300 watt kan trappen dan een half uur 400 watt en een half uur 200 watt. Dit is ook waarom bijv zo’n keutenberg veel gemener is dan een camerig.
Uiteindelijk kun je met normalized power dus veel beter zien hoeveel pk’s je nou echt hebt geleverd, en voor trainers is dat handig. Die krijgen dan geen vertekend beeld na bijv een zware Ardennen training. Ze kunnen dan beter zien hoe zwaar de inspanning is geweest en weten dan of er de dag daarna weer getraind kan worden.
Dus als je losjes een omwenteling maakt in de afdaling wordt een waarde van bv. 80w geregistreerd.
Kun je nagaan wat die hoger dan 440 trapt in echte inspanning om tot een gemiddelde van 440 te komen over 1,5 uur?
Het lijkt inderdaad indrukwekkend om Bernal en alaphil zo uit het wiel te rijden, maar deze renners hadden dan al een zware koers achter de rug natuurlijk.
Renners van de tweede lijn die 'frisser' nog die muur opkletsen voor een ereplaats hebben sneller/even snel gereden.
Desalniettemin indrukwekkende cijfers
Quinn Simmons eindigt als 54ste op meer dan 7min. Wat een sukkel!
Als je de gegevens van Alaflip ernaast legt zullen die niet heel veel slechter zijn (behalve in Siena zelf: toen verloor ie meteen heel veel); aan de streep was het verschil een handjevol secondes. Wat je moet onthouden zijn die twee versnellingen waarin ie met schijnbaar gemak iedereen achterliet.
In een massasprint haal je hier a 74kg geen 60 km/u mee tenzij je gebracht wordt aan 59.
Hoe je echter 440w haalt over 90min met een kopgroep van 4.5 man(?) is mij eerder een raadsel. Ik dacht steeds dat waarden boven de 6 W/kg dopingverdacht waren. Met dien verstande dat ze dan alleen en bij voorkeur bergop gemeten werden.
Overigens is het pas boven de 6,6/6,7 w/kg echt verdacht. Wat bijvoorbeeld Poga trapte in de tijdrit in de tour; een vrij bizar wattage als je bedenkt dat hij al bijna 3 weken daarvoor heeft gekoerst. Ook als je er nog eens bij bedenkt dat hij op het vlakke even hard (!!) reed als een specialist zoals Dumoulin, terwijl Poga ook nog minimaal 5kg lichter is.
Wat Mathieu hier doet is buitengewoon maar niet fenomenaal. Het zit er bij Mathieu vooral in dat zijn recuperatievermogen extreem snel is; iets wat op een parcours als de Strade natuurlijk perfect in zijn hand speelt.
Als je naar de massasprinters kijkt ga je richting de 1050-1200W op 15-20sec (met absolute piek van 1200-1500W). Dus met deze waarden had hij wel zijn mannetje gestaan in een massasprint.
Die 440W is inderdaad nog indrukwekkender, daar ga je inderdaad richting die 6W/kg.
Natuurlijk is het parcours wel op en neer ( en hierbij ook hogere wattages bergop en lager bergaf) en zit je in een groep waardoor je wat 'rust' hebt in het wiel. Hierdoor kun je dus regelmatig het melkzuur wel weg krijgen.
Op pakweg Alpe d'huez kan je dit niet, waardoor je je inspanning veel beter moet inschatten.
Hoe zwaar is van der Poel? Bij 70 kg is die 440w duidelijk meer dan 6W/kg en dan over 1,5 uur ...
Die 440w over 90 min is voor mij veel indrukwekkender dan die hoge wattages over korte tijd. Zeker voor een explosieve renner als van der Poel!
Inderdaad is het feit dat het hier Normalized power (op een heuvelachtig parcours) betreft, wel een noodzakelijke relativering.
@Merlinpappa: Dat door jou genoemde recuperatie-vermogen blijkt ook mooi uit de hartslaggrafiek op strava. Als je ziet hoe snel die iedere keer na een topinspanning (hartslag rond 170/180) iedere keer weer terug is rond de 150 ..
Wat de sprinters betreft, deze laten echt wel hogere waarden dan 1200w noteren (cav en ewan vermoedelijk niet, de bonkige types echt wel), niet na dergelijke zware koers, akkoord.
Kortom, eens met al het bovenstaande. Maar met de bedenking dat de hele wielerwereld zich verkijkt op een vermoeide Alaphilippe. De slotklim was ronduit impressionant maar niet van die aard dat hij 'du jamais vu' is.
Wat is trouwens het gewicht van een VDP? Ik hoor vaak 77, zelfs 80. Maar dat kan ik me feitelijk niet voorstellen, ondanks zijn musculatuur zou ik eerder 73-74 zeggen. Iemand die het wéét?
Fris of na een hele dag in het peloton kan het dus.
Maar de kopgroep had al 1,5 uur op hun omslagpunt gereden en alles daarvoor...
Dat maakt deze waarden behoorlijk onwaarschijnlijk.
Daarnaast is 20s 1000watt niet heel boeiend; ik ben een matige amateur renner (ik rij dus wedstrijden) en ik haal dat ook wel als ik nog enigszins fris ben. Dat Mathieu dat na 4 uur nog haalt vind ik niet heel verwonderlijk.
Pogacar en Roglic zijn eerder renners waarbij twijfels kunnen zijn. Niet alleen hun entourage, maar ook dat ze nog niet zo heel lang actief zijn int wielrennen, spreekt in hun nadeel (vwb evt verdachtmakingen). Bovendien is de grens tussen wat wel en niet als doping wordt aangemerkt niet bepaald groot.