Alpecin-Fenix beslist maandag over najaar Mathieu van der Poel

zaterdag 4 september 2021 om 09:49
Alpecin-Fenix beslist maandag over najaar Mathieu van der Poel

foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix bekijkt maandag of het WK in Vlaanderen en Parijs-Roubaix nog haalbaar zijn voor Mathieu van der Poel, die vanwege rugproblemen sinds de Olympische Spelen in Tokio niet meer in actie kwam. Naar verluidt is er geen beterschap merkbaar.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Het is Het Laatste Nieuws dat het nieuws over Alpecin-Fenix en Mathieu van der Poel meldt. De ploeg houdt maandag een overleg met de medische en sportieve staf. Op basis daarvan wordt bepaald of het WK wielrennen in Vlaanderen (op 26 september) en Parijs-Roubaix (3 oktober) nog haalbaar zijn voor de Nederlandse renner, of dat hij zijn wegseizoen vroegtijdig beëindigt. Naar het zich laat aanzien wordt de kans dat het dat laatste wordt, steeds groter.

Van der Poel kampte al voor de Olympische Spelen van Tokio met rugklachten, en zijn valpartij in de olympische mountainbikewedstrijd hebben de problemen verder verergerd. Volgens de krant is er geen beterschap merkbaar. De afgelopen dagen reed hij best grote afstanden, maar aan een lage intensiteit. Bezigheidstherapie, noemen ze het bij de ploeg. “Hij rijdt met de fiets, maar hij traint niet. Maar dat kan je niet blijven doen. Dat heeft geen zin”, klinkt het.

Dit artikel delen:

45 Reacties

WernerFranke 4 september 2021 om 09:57

Klinkt als einde seizoen. Wat jammer zeg net nu het WK zo op zijn maat is en weer geen hemelse strijd in Roubaix…

S'mon 4 september 2021 om 10:12

Die hemelse strijd in Roubaix kan er ook komen zonder Mathieu he. Wie weet stimuleert het zelfs de aanvalslust van enkele grote.

Turtlehead 4 september 2021 om 10:27

@S’mon: zonder MvdP blijft er nog maar één Grote over in PR….

vincenzo 4 september 2021 om 10:43

Einde seizoen en mogelijk zelfs einde carrière

S'mon 4 september 2021 om 12:27

@Turtlehead, wie zegt er dat een combinatie Mathieu-Wout een hemelse strijd oplevert? Ik bedoel maar: het kan ook een zeer mooie P-R worden zonder Mathieu. ;)

Romāns Vainšteins 4 september 2021 om 12:38

Vooralsnog staat zowel zijn aantal overwinningen als deelnames aldaar op 0, de hypothese dat zijn rug specifiek deze koers niet trekt en hij zich nog beter dan op Luik richt is niet uitgesloten.

Turtlehead 4 september 2021 om 15:18

@S’mon: ik bedoel: er zijn verder geen groten… ;)
Er kan evengoed strijd zijn, want de laatste jaren was meestal mooi en lang niet altijd de topfavoriet die won!

HSV 4 september 2021 om 10:12

Het is misschien toch wel te veel van het goede om drie disciplines op het hoogste niveau te willen combineren. En dan ook nog met betrekkelijk weinig rust telkens. Kijk van Aert nu eens lang uit competitie zijn ter voorbereiding op laatste deel seizoen. MvdP is nooit langer dan twee weken uit koers ongeveer.
Sagan zei ooit ook over MvdP dat hij eens zou moeten gaan kiezen. Het lijkt erop dat hij gelijk gaat krijgen.. Zou wel jammer zijn.

Wheely 4 september 2021 om 10:27

We weten alleen niet of het combineren van de disciplines en/of het drukke programma een oorzaak zijn van de rugklachten. Dat je op een gegeven moment rust moet pakken tijdens een jaar lijkt me wel evident al is het maar om weer op niveau te komen.

Magician 4 september 2021 om 10:38

We weten het niet, maar het is aan de andere kant de verklaring die wel het meest voor de hand ligt als er geen concrete oorzaak aan te wijzen is door Mathieu en zijn team.

Alfons Haavers 4 september 2021 om 11:31

Misschien is het niet de rug zelf, maar gewoon opgezwollen darmen van die 4gold-troep?

Reiger 4 september 2021 om 14:01

@Alfons Jij hebt wel vaker grapjes die het slappe aftreksel zijn van een origineel. Notitieboekje met titel “oud zeer” en Calimeroprint gepakt en gaan met die banaan?

Alfons Haavers 4 september 2021 om 14:58

He likes laughing along with the same old REV jokes,
But it’s not fookin’ original when Matje’s involved, he’s a

CALIMEROOOOO, Ca-li-me-ro

‘Don’t read it if you don’t like it’ but not when his own personal favourite is the subject

CALIMEROOOOO, Ca-li-me-ro

Hey how dare you mocking the wrong -Poel, you g’damn calimero!!

CALIMEROOOOO, Ca-li-me-ro

https://youtube.com/watch?v=PI_Jl5WFQkA

Reiger 4 september 2021 om 15:03

Je bewijst mijn punt. Dankje. Dit is ook al een keer gedaan hier. Verzin zelf eens iets Alfonske!

Turtlehead 4 september 2021 om 10:25

Jammer, maar nieuws dat je kon verwachten, gezien de aard van de (kennelijk al langer aanslepende) blessure. Klinkt niet als één van de gebruikelijke rookgordijnen.

Verder een herhaling van mijn pleidooi om in te zetten op herstel, te mikken op een top voorjaar op de weg en van daaruit terug te redeneren hoe de winter eruit ziet.

Magician 4 september 2021 om 10:31

Als de situatie is zoals HLN schetst kan je toch niet anders concluderen dan streep erdoor. Niet te doen om op niveau te komen voor WK/Roubaix.

Murcia 4 september 2021 om 10:53

Eens, hij komt niet toe aan trainingen laat staan wedstrijden dan is er dus stagnatie en verval van je lichaam als topsporter. Lijkt me dan dat de enige oplossing is een periode van echte rust.

Pietspeed 4 september 2021 om 10:57

Oef, vooraankondiging einde seizoen. Hakt er minstens ook mentaal erg zwaar in waar hij doelloos rondfietst en zijn maten koersen.
Sterkte en beterschap.

wimvl 4 september 2021 om 12:16

Dit zat er aan te komen. Overal in elke discipline de beste willen zijn blijft niet duren. Veel te weinig rust. Jammer, maar een beetje zelf de oorzaak van zijn problemen. Hopelijk snel beter en dan keuzes maken.

platteprijs 4 september 2021 om 12:46

Ik vind dit nog een foutere post dan al je andere bijdrages waarin je Evenepoel te kijk zet.

wimvl 4 september 2021 om 13:48

Platte prijs. Iedere zijn mening zeker. En die artikel gaat helemaal niet over RE

Mohorietsj 4 september 2021 om 16:50

Een beetje zelf?

-Laat afreizen (omwille van te weinig luxe)
-geen masker op luchthaven
-ongeïnteresseerd arrogant ligge slape op de briefing

een beetje veel zelf

kleomantre 4 september 2021 om 12:30

Het is jammer omdat er een WK is waar hij behoorlijke kans maakt (wel minder dan in Yorkshire) en er een keer een najaarseditie van PR komt. De rest van de koersen maakt het niks voor uit, das bijzaak.

Zou zelf opteren voor veel rust indien dat medisch gezien logisch is, keer een half jaar tot driekwart jaar noodgedwongen buitenspel staan kan wonderen doen zie Wout van Aert.

Romāns Vainšteins 4 september 2021 om 12:41

Ik denk dat MvdP vooral ervoor waken moet om met zijn hippe bakkes niet speelbal te worden van de vele belanghebbenden. Redheads, team NL, fietsen merk, 4gold, zwift, Alpecin, verjaardagen en partijtjes etc etc etc.

Mohorietsj 4 september 2021 om 14:07

De meeste zijn logisch maar die ZWIFT is echt… nee… voor een man die zich zo uitgesproken heeft over de saaiheid van stationair fietsen, dat het niet aan hem besteed was… Om dan een van de gezichten van Swift te worden (na Frodeno en Thomas)… Wat voor een karakter heeft zo iemand?

En dat genetisch gemanipuleerd voedselgeintje is een opportunistische kopie uit het eerste de beste management- en lifestyleboek. Mathieu is daar mede-oprichter van he. En geldschieter natuurlijk. Niet enkel gezicht.

"Hoe gaan we ons spul noemen jongens?"
" uih… uih…"
"…"

"ik vind goud wel mooi, gouwe grill enzo"
"naaaaajz"
"4GOLD!! Aja, want ik ga goud halen in Tokio op den mountenbike."

platteprijs 4 september 2021 om 12:49

Vreemd dat vrijwel iedereen hier denkt te weten hoe het zit met Van der Poel, maar in feite weten we maar heel weinig. Ik krijg het idee dat ze het bij Alpecin zelf nog niet zo goed weten. Dus ik zou even wachten met conclusies trekken. Al zal Van der Poel best een warm gevoel krijgen van alle welgemeende adviezen.

Pietspeed 4 september 2021 om 14:22

Meer valt er idd niet te zeggen. Of hij ‘er’ een warm gevoel bij krijgt, is te bezien. Als hij alle (sociale) media zou moeten volgen, komt hij al niet aan fietsen toe, laat staan herstel.
Een kring van professioneel, deskundig betrokkenen zullen hem begeleiden bij zijn herstel en zijn eventuele rentree.
That’s it.

rennerske 4 september 2021 om 13:05

Gaan we over een paar jaar concluderen dat het plankje de neergang van zijn carriere inluidde en dat hij daarna een goede renner maar nooit meer die exceptionele coureur is geweest?

Alfons Haavers 4 september 2021 om 13:19

Misschien, maar evengoed overspoelen de goatroepers volgend voorjaar weer in groten getale de site.

Het is een blessure, het hoeft niet meteen dramatisch te zijn. Even rustig herstellen ipv elke dag nog uren aan een stuk op de fiets te zitten kan misschien wel wonderen doen?

Kopinkas 4 september 2021 om 13:46

Merckx was na zijn val op de piste van Blois in 1969 (waarbij zijn gangmaker het leven liet) volgens zijn eigen woorden nooit meer dezelfde, moest zijn positie op de fiets aanpassen, maar reed alsnog een monsterpalmares bij elkaar. Geen paniek dus…

Reiger 4 september 2021 om 14:20

Nu was Merckx wel vaker een man met een eigen waarheid toch? Bijvoorbeeld de Tour van 1975 waar hij gewoon de mindere was van Thevenet en het gooide op de leverstoot. Of de Tour 1977 waar hij al tot op de draad versleten was en het uiteindelijk gooide op “ziek”. En het grootste probleem is al die jaren de Belgische pers geweest die alles slikte zonder in de verste verte een kritische noot te laten horen. Tot op de dag van vandaag.

Mohorietsj 4 september 2021 om 15:11

Boeehhh Belgische pers. Schenk ons alstublieft een pers die alles meteen boven water weet te halen.

Reiger 4 september 2021 om 15:21

Nee hoor. Hoeft niet meteen. Maar wanneer je meer dan 40 jaar de tijd hebt gehad en het niet eens zijdelings noemt ben je incompetent als pers. En wanneer zelfs de nationale zender dopingzondaars verbiedt aan te schuiven bij een programma, maar je laat wel Merckx regelmatig aan tafel, ben je dus hypocriet.

rennerske 4 september 2021 om 15:35

@Reiger
In 4 zinnen 40 jaar gehuichel geduid! Prima!.

Mohorietsj 4 september 2021 om 15:36

Wij hebben in België een heel andere filosofie om met wielrenners om te gaan. Dat zullen de calvinisten nooit begrijpen.

Reiger 4 september 2021 om 15:47

@Mohorietsj Dat begrijp ik helemaal en het zal ook waar zijn. Maar waarom moet een nationale zender dan opeens dopingzondaars uit het verleden weigeren om aan te schuiven bij extra time koers (Boogerd,Museeuw enz.)? En dat mogen ze doen van mij, maar dan moet je net zo goed Merckx weigeren om te komen praten want die is ook niet brandschoon geweest.

Mohorietsj 4 september 2021 om 17:09

Museeuw en Boogerd hebben hetzelfde probleem:
Verkeerde uitstraling.
Je krijgt doorsnee gelul maar met zo'n gezicht van: 'Dit is echt wel heel bijzonder.'
En één op de drie zinnen: "in mijn tijd…" "ik herinner me toen ik nog koerste…"

Iedereen krijgt heus wel een kans, vorig jaar hadden ze nog Dave Bruylants.

Reiger 4 september 2021 om 17:41

Je gaat totaal niet in op de strekking van mijn verhaal. Reageer dan gewoon niet of start een verse draad.

Mohorietsj 4 september 2021 om 22:06

Reiger
1. @Kopinkas wou het helemaal niet over doping hebben. Jij begint dus met zijn draadje te verzieken.

2. Ik weet ook niet waar je naartoe wil met je "Tot op de dag van vandaag." Ga je je beter voelen als we die oude man door het slijk halen? Met de kennis van nu is het makkelijk ja. Maar pakweg in '95 waren die feiten toch al lang verjaard, kom op, hij heeft niemand vermoord. Moeten we zoals in Duitsland doen? Altijd heiliger dan de Paus, maar wel sjoemelen met de software om het verbruik van je diesels te maskeren. Die Jan Ullrich, ja, die is er beter vanaf gekomen.

Trouwens, Museeuw, Boogerd en tal van andere dopeurs (zoals bv. Bruylants) hebben op hun tijd een podium gekregen in de Belgische media.

Wat ik aan je reptielbrein probeer duidelijk te maken is dat de bepalende variabele niet dope or no dope is… maar de uitstraling.

'Trekt de kijker zijn smoel?'

Reiger 4 september 2021 om 22:28

1. Calimerogedrag door te wijzen naar iemand anders.
2. Calimerogedrag door te wijzen naar een ander land en het gedrag van een “eigen” landgenoot krampachtig proberen af te zwakken. Zinloos. En slappe argumentatie trouwens.
En alvast een noot namens de redactie; schelden is niet nodig beste Mohorietsj

Mohorietsj 4 september 2021 om 22:57

ok vogel met grote bek, alleja Reiger.

Reiger 4 september 2021 om 23:03

We kunnen dit ook gewoon afsluiten door het eens te worden dat we het oneens blijven over dit onderwerp. Lijkt mij net zo makkelijk toch?

Luc La 4 september 2021 om 15:32

Hopelijk kan hij nog terug op niveau komen volgend JAAR DAN.

Heeft in zijn carrière tot nu toe denk ik teveel van zijn lichaam gevraagd en dat doe je niet ongestraft. Ik denk dan aan zijn omschakeling naar mtb, maar vooral hoe diep hij gaat. Zeges in Amstel, tirreno-adriatico dit jaar lijken me gewoon ongezond..

Daarnaast de vraag of hij wel dezelfde traingsload aankan van zijn concurrenten.. Willen maar mss lichamelijk niet kunnen

girardengo 4 september 2021 om 19:32

Vooralsnog niet te dramatisch over doen. Hopelijk geneest hij redelijk snel. Vraag is wel, wat hieraan ten grondslag ligt. Of het structurele overbelasting is, of te veel wisseling van houding op de fiets, of een zwakke plek. Of toch iets incidenteels.

DatWeetIkOokWel 5 september 2021 om 00:05

Ik zeg maar zo, “ik zeg even niets”.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair