‘Alleen handtekeningen ontbreken voor Giro-start 2018 in Japan’
foto: Marcel Koch
woensdag 11 mei 2016 om 09:39

‘Alleen handtekeningen ontbreken voor Giro-start 2018 in Japan’

De Giro d’Italia kende een succesvol openingsweekend over de grens in ons eigen Nederland. Volgend jaar viert de Italiaans rittenkoers haar honderdjarig bestaan en is de verwachting dat die editie volledig in eigen land zal zijn. In 2018 lijkt organisator RCS Sport te willen stunten met de eerste start buiten Europa. Volgens het Italiaanse La Stampa ontbreken voor een Grande Partenza in Japan enkel nog de handtekeningen.

Kansrijke Japanse markt
Het Italiaanse wielermedium meldt dat het gehele plan 35 miljoen euro bedraagt. Daarvan zou RCS Sport vijftien miljoen – €250.000 tot €500.000 per ploeg – willen uitkeren aan de teams, om hen tegemoet te komen in de kosten en de reis te verzachten. Hier ligt alleen nog een knelpunt, maar mogelijk schakelt de organisatie het bekende Japanse reclamebureau ADK in om de financiering rond te maken. RCS-directeur Mauro Vegni zou onlangs in Shizuoka met gouverneur Heita Kawakatsu de laatste plooien hebben gladgestreken. Het enige dat nog rest is de deal te beklinken middels het zetten van handtekeningen. De nationale Japanse televisie zendt de Giro al jaren dagelijks uit, waardoor Vegni de groeiende passie en de vele fans in dat land eer aan wil doen. Daarnaast spelen vooral belangrijke zakelijke belangen in de fietsindustrie een rol in een Japanse start.

Aankomst op de vulkaan Fuji
In totaal bedraagt het idee vier etappes in Japan, waarvan de laatste aan zou moeten komen op de vulkaan Fuji, de hoogste berg (3776 meter boven zeeniveau) in Japan. De Fuji ligt nabij Shizuoka. Na de trip in en door Japan, zou Vegni twee rustdagen willen invoeren om de renners enigszins te laten herstellen van veertien uur durende vlucht terug naar Italië. Daar wacht volgens La Stampa een slotweek door de Karnische Alpen, met de gevreesde Monte Zoncolan als meest befaamde scherprechter. Het contract met een Japanse start moet nog wel goedgekeurd worden door de UCI. Eerdere pogingen van Vegni’s voorgangers Angelo Zomegnan, Michele Acquarone en Paolo Bellino om de Giro te laten starten in New York, Washington of het Midden-Oosten, liepen op niks uit. Een aantal maanden geleden leek het er nog op dat de editie van 2017 al in Japan zou starten.

[poll id=”239″]

RIDE Magazine
57 Reacties
11-05-2016 13:26
Gaat het misschien om de Giro voor dames, gelet op de foto bij het artikel:):)
Dat zou pas een boost kunnen geven voor het wielrennen in Japan!
11-05-2016 13:42
Als je die Mount Fuji vanaf de goede kant neemt, heb je 2100 hoogtemeters op je bordje. Komt de Mont Ventoux aan met z'n kleine 1600...

Met een beetje pech is het klassement dan al in etappe vier vormgegeven...
11-05-2016 13:43
De provincie Friesland schijnt interesse te hebben om Luik-Bastenaken-Luik te organiseren. En Milaan-San Remo zou ook best eens een jaartje in Dubai kunnen.
11-05-2016 14:16
Klinkt natuurlijk belachelijk helemaal in Japan, maar ergens snap ik het ook wel weer. Het businessmodel van het wielrennen is eigenlijk gewoon erg slecht, en als de RCS, die het een stuk zwaarder heeft dan de ASO, hiermee een sloot geld mee kan binnenhengelen waardoor kleinere koersen die door ze georganiseerd worden kunnen blijven bestaan, prima.

Japan is verder natuurlijk een enorme, rijke afzetmarkt met veel fietsers en fietsfabrikanten.
11-05-2016 14:33
Qua tijdsverschil heb je het over 8 uur, de vuistregel is dat het lichaam een uur per dag kan goedmaken, dus 2 rustdagen en dan is er nog 6 uur over. Lijkt me in ieder geval dat ze er rekening mee kunnen houden met de start en eindtijden van de etappes, dus in Japan laat finishen (tegen 8 of 9 in de avond) en vervolgens de eerste ritten in Italie vroeg finishen, rond 3 uur in de middag. Volgens mij is het dan wel te doen, en laten we wel wezen: het moest er een keer van komen.

Hoewel een ronde van Japan op hoog niveau me dan ook wel een betere oplossing lijkt. Ik vind het overigens vreemd dat die er nog niet is.

Eigenlijk vind ik het al bij al wel een mooi plan.
11-05-2016 14:39
Ik snap het inderdaad prima vanuit financieel en business model. Daarnaast is het echt niet zo schadelijk voor de gezondheid van de renners. Enige gevolg is dat bepaade renners slecht zullen slapen, maar een directe consequentie is er niet voor de fysieke gesteldheid (los van heht feit dat vliegen zowiezo ongezond is ivm straling, maar dat terzijde want dat doen ze zo vaak).

Een tour du Mondial lijkt me meer wat als WT tour inderdaad. Heb je gelijk variatie aan locaties, maak er een 1-2 weekse ronde van. Dan zitten we mettertijd hopelijk ook wat minder spastisch vast aan frankrijk, spanje en italie. Uiteindelijk kan je dan zelfs gaan denken over een ronde in een land (1-1.5 week) en enkel 1 lange ronde, de Tour du mondial die 3 weken duurt en elk jaar in een ander land is.

Anyways ik ga niet stemmen op deze pol, te gemixte gevoelens.
11-05-2016 17:33
Als de renners het zien zitten vind ik het een mooi idee. Maar zolang er geen draagvlak in het peloton is lijkt het mij geen succesformule om grote rondes op een ander continent te laten starten. Dan kiezen ze wel voor het rijden van de Tour. Of je moet met aanzienlijke startpremies komen om toppers aan de start te krijgen.

Ik ben wel benieuwd hoe men er in het peloton over denkt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine