‘Alleen handtekeningen ontbreken voor Giro-start 2018 in Japan’
foto: Marcel Koch
woensdag 11 mei 2016 om 09:39

‘Alleen handtekeningen ontbreken voor Giro-start 2018 in Japan’

De Giro d’Italia kende een succesvol openingsweekend over de grens in ons eigen Nederland. Volgend jaar viert de Italiaans rittenkoers haar honderdjarig bestaan en is de verwachting dat die editie volledig in eigen land zal zijn. In 2018 lijkt organisator RCS Sport te willen stunten met de eerste start buiten Europa. Volgens het Italiaanse La Stampa ontbreken voor een Grande Partenza in Japan enkel nog de handtekeningen.

Kansrijke Japanse markt
Het Italiaanse wielermedium meldt dat het gehele plan 35 miljoen euro bedraagt. Daarvan zou RCS Sport vijftien miljoen – €250.000 tot €500.000 per ploeg – willen uitkeren aan de teams, om hen tegemoet te komen in de kosten en de reis te verzachten. Hier ligt alleen nog een knelpunt, maar mogelijk schakelt de organisatie het bekende Japanse reclamebureau ADK in om de financiering rond te maken. RCS-directeur Mauro Vegni zou onlangs in Shizuoka met gouverneur Heita Kawakatsu de laatste plooien hebben gladgestreken. Het enige dat nog rest is de deal te beklinken middels het zetten van handtekeningen. De nationale Japanse televisie zendt de Giro al jaren dagelijks uit, waardoor Vegni de groeiende passie en de vele fans in dat land eer aan wil doen. Daarnaast spelen vooral belangrijke zakelijke belangen in de fietsindustrie een rol in een Japanse start.

Aankomst op de vulkaan Fuji
In totaal bedraagt het idee vier etappes in Japan, waarvan de laatste aan zou moeten komen op de vulkaan Fuji, de hoogste berg (3776 meter boven zeeniveau) in Japan. De Fuji ligt nabij Shizuoka. Na de trip in en door Japan, zou Vegni twee rustdagen willen invoeren om de renners enigszins te laten herstellen van veertien uur durende vlucht terug naar Italië. Daar wacht volgens La Stampa een slotweek door de Karnische Alpen, met de gevreesde Monte Zoncolan als meest befaamde scherprechter. Het contract met een Japanse start moet nog wel goedgekeurd worden door de UCI. Eerdere pogingen van Vegni’s voorgangers Angelo Zomegnan, Michele Acquarone en Paolo Bellino om de Giro te laten starten in New York, Washington of het Midden-Oosten, liepen op niks uit. Een aantal maanden geleden leek het er nog op dat de editie van 2017 al in Japan zou starten.

[poll id=”239″]

RIDE Magazine
57 Reacties
11-05-2016 11:01
Destijds op het WK in Japan was het tijdsverschil een belangrijke factor, dat zal nu weer zo zijn als dit plan doorgaat. Twee dagen, waarvan eentje in het vliegtuig, lijkt me niet genoeg om in Italië weer fris aan de start te staan. Da's wel een flink nadeel en ik denk dat menig topper het risico niet zal willen nemen dat hij door jetlag niet optimaal presteert.
11-05-2016 11:14
Belachelijk idee. De renners worden gebruikt als speelbal door de organisatie. Met grof geld worden de belangen van de coureurs opzij geschoven.

Het tijdsverschil is gewoon verschrikkelijk voor sommigen die last kunnen ondervinden van de jetlag. Dat is bij de een erger dan bij de ander. Starten in Europa, maximaal drie dagen en vervolgens een rustdag inplannen om dan weer in Italië te koersen is een geslaagde opzet. Haalbaar voor de renners en organisatie. De start in Japan schiet zijn doel gewoon voorbij. Vier dagen is wat mij betreft te veel, dan de reistijd en de twee rustdagen erbij.

Wielrennen mondiaal op de kaart zetten is goed, maar dit past niet bij de Giro. Lijkt mij onmogelijk dat renners dit toejuichen.
11-05-2016 11:33
Wat een belachelijk plan. Als het er doorkomt hoop ik dat de renners gaan eisen dat ze minimaal een week rust krijgen om te herstellen van de reis.
11-05-2016 11:34
[quote]De renners worden gebruikt als speelbal door de organisatie. Met grof geld worden de belangen van de coureurs opzij geschoven.[/quote]

Dat is onzin Kwiat, een renner bepaald zelf mee te doen aan de Giro en in dit geval met in hun achterhoofd mogelijk een jetlag.

Ik vindt het zelf een tof concept! Als ze inderdaad ploegen tegemoet kunnen komen met bijdragen zou dit heel vet kunnen worden, tuurlijk kunnen zich er een hoop problemen voordoen maar ik denk dat daar veelal wel een oplossing voor gevonden kan worden, zo als idee ben ik voorstander!
11-05-2016 11:41
Goed idee de Giro op wereldreis
11-05-2016 11:50
@TiesW

Een renner bepaalt in overleg met de ploeg of hij gaat starten in een grote ronde. Een jetlag na de start van de Giro is onverantwoord. Een zware drieweekse ronde met zo'n behoorlijke reis erin alleen omdat het de organisatie goed uitkomt. Zo'n vliegreis hoort niet thuis in welke wielerwedstrijd dan ook.
11-05-2016 11:55
Lijkt me een voorbeeld van een goedbedoelde en ook hoognodige poging om wat aan het verdienmodel van het wielrennen te doen. En inderdaad, het moet niet ten koste van de gezondheid van de renners gaan. Maar dat is een gesprek wat je gewoon kan gaan voeren met afgevaardigden van het peloton en met experts. Als je dan tot een zorgvuldig besluit komt zie ik verder niet in waarom dit niet een briljant feest kan worden.
11-05-2016 12:01
Gaaf en leuk idee! Prima dat er nagedacht is over een vergoeding voor de teams. Verder zie ik tal van commerciele kansen voor de teams, sponsoren en organisatie.

En tja de jetlag. Het tijdsverschil bedraagt 8 uur en de vluchttijd 12 uur. Een tweedaagse rustdag en misschien een 'makkelijke' eerste etappe op Italiaanse bodem moet voldoende zijn.

Ik zeg doen!
11-05-2016 12:09
Ik ben voor mondialisering van de sport, maar niet op deze manier.

Probeer dan een Tour/Giro tegenhanger te creëren genaamd Tour of the World
11-05-2016 12:11
Waardeloos idee. Start in NL met vliegtuigverplaatsing slaat eigenlijk nergens op. Investeer dan in een WT waardige etappe koers in Japan. Europe is nu eenmaal het 'wielercentrum' van de wereld. Logisch dat daar ook de meeste wedstriiden plaatsvinden met traditie. Traditie kopen of kunstmatig toe eigenen is helaas de nieuwe trend bij de groten der aarde geworden.
11-05-2016 12:17
Het WK voetbal zou ook een boost geven aan het voetbal in Amerika.

De onzin die aangehaald wordt om te legitimeren dat er zoveel mogelijk gecasht kan worden wordt gewoon eeuwig herhaald, ondanks dat iedereen vooraf al weet dat het niet zo gaat werken. Over 10 jaar zijn er nog steeds maar 5 verdwaalde Japanse wegwielrenners.

Wat een ongelooflijke crap.
11-05-2016 12:25
Belachelijk idee.. maar wel een mooie foto.
11-05-2016 12:29
Dit gaat echt (letterlijk) te ver.
11-05-2016 12:38
Leuk idee. En over die jetlag:
De een kan niet goed overweg in de bergen, de ander niet over kasseien, weer een ander met koud weer, de vierde met media-aandacht, de vijfde met een jetlag. Ach, zo heeft iedereen wel iets wat hem niet aanstaat.
11-05-2016 12:42
Sportief gezien grote waanzin, commercieele belangen gaan zoals gebruikelijk weer voor het welzijn en het sportieve aspect van de renners.
Ik vind het prima de wielersport te promoten, maar doe het dan op een andere manier.
De Giro hoort primair in Italie, waarbij uitstapjes binnen Europa logistiek nog enigzins haalbaar zijn en het competieve aspekt behouden blijft.
11-05-2016 12:43
Tja, je hebt mensen hier op WF die zeggen dat de sport mondialer moet worden (en dat klopt) om vervolgens te zeggen dat dit geen goed idee is.

Ik vind dit juist wel een goed idee, al vind ik wel dat de sport en de renners zelf nog altijd voorop staan, het moet natuurlijk wel allemaal te doen zijn voor hen.

En sowieso zat dit er aan te komen, een start buiten Europa, als het in 2018 niet gebeurd dan wel een paar jaar later. Alleen dan is het misschien de Tour of Vuelta.
11-05-2016 12:49
Ligt me bij dat dit eerst in 2017 al het plan was. Gelukkig gaat dat niet door zeg. De 100e Giro vindt wat mij betreft geheel in Italië plaats. Eventueel met een uitstapje naar het buitenland voor wat extra malle beklimmingen.
11-05-2016 12:53
De etappes in Japan zo veel mogelijk (in Japan) 's avonds houden. Dat heft het tijdsverschil en de jetlag voor de renners al weer een beetje op.
Japanners zijn trouwens dol op Keirin. Een soort Keirin proloog (met kleine groepjes tegen elkaar) op de weg om de 1e roze trui lijkt mij een heerlijk spektakel.
11-05-2016 12:57
Denk niet dat veel toppers interesse zullen hebben in een dergelijke opzet. Dat wordt dan een gedevalueerde Giro.
11-05-2016 13:00
Even off-topic bij de foto : De dames zijn zeer goed geselecteerd bij de specifieke truitjes ! De bergtrui is zeer terecht in het bezit gekomen van die linker dame.
11-05-2016 13:02
Fantastisch!
11-05-2016 13:08
Wat een onzinnig plan! Maak dan de Tour of Japan oid populair. Ik vind zelfs -hoe leuk ook- een start in Nederland al te ver van Italia af.
11-05-2016 13:08
Het lijkt mij handig dat Vegni de ploegen en de rennersvakbond raadpleegt!
11-05-2016 13:11
Is het niet een idee dat de UCI sommige wedstrijden per toerbeurt WT laat zijn?
11-05-2016 13:25
Kunnen ze niet beter de ronde van Japan in Italië doen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine