‘Alleen handtekeningen ontbreken voor Giro-start 2018 in Japan’
De Giro d’Italia kende een succesvol openingsweekend over de grens in ons eigen Nederland. Volgend jaar viert de Italiaans rittenkoers haar honderdjarig bestaan en is de verwachting dat die editie volledig in eigen land zal zijn. In 2018 lijkt organisator RCS Sport te willen stunten met de eerste start buiten Europa. Volgens het Italiaanse La Stampa ontbreken voor een Grande Partenza in Japan enkel nog de handtekeningen.
Kansrijke Japanse marktHet Italiaanse wielermedium meldt dat het gehele plan 35 miljoen euro bedraagt. Daarvan zou RCS Sport vijftien miljoen – €250.000 tot €500.000 per ploeg – willen uitkeren aan de teams, om hen tegemoet te komen in de kosten en de reis te verzachten. Hier ligt alleen nog een knelpunt, maar mogelijk schakelt de organisatie het bekende Japanse reclamebureau ADK in om de financiering rond te maken. RCS-directeur Mauro Vegni zou onlangs in Shizuoka met gouverneur Heita Kawakatsu de laatste plooien hebben gladgestreken. Het enige dat nog rest is de deal te beklinken middels het zetten van handtekeningen. De nationale Japanse televisie zendt de Giro al jaren dagelijks uit, waardoor Vegni de groeiende passie en de vele fans in dat land eer aan wil doen. Daarnaast spelen vooral belangrijke zakelijke belangen in de fietsindustrie een rol in een Japanse start.
Aankomst op de vulkaan Fuji
In totaal bedraagt het idee vier etappes in Japan, waarvan de laatste aan zou moeten komen op de vulkaan Fuji, de hoogste berg (3776 meter boven zeeniveau) in Japan. De Fuji ligt nabij Shizuoka. Na de trip in en door Japan, zou Vegni twee rustdagen willen invoeren om de renners enigszins te laten herstellen van veertien uur durende vlucht terug naar Italië. Daar wacht volgens La Stampa een slotweek door de Karnische Alpen, met de gevreesde Monte Zoncolan als meest befaamde scherprechter. Het contract met een Japanse start moet nog wel goedgekeurd worden door de UCI. Eerdere pogingen van Vegni’s voorgangers Angelo Zomegnan, Michele Acquarone en Paolo Bellino om de Giro te laten starten in New York, Washington of het Midden-Oosten, liepen op niks uit. Een aantal maanden geleden leek het er nog op dat de editie van 2017 al in Japan zou starten.
[poll id=”239″]
Het tijdsverschil is gewoon verschrikkelijk voor sommigen die last kunnen ondervinden van de jetlag. Dat is bij de een erger dan bij de ander. Starten in Europa, maximaal drie dagen en vervolgens een rustdag inplannen om dan weer in Italië te koersen is een geslaagde opzet. Haalbaar voor de renners en organisatie. De start in Japan schiet zijn doel gewoon voorbij. Vier dagen is wat mij betreft te veel, dan de reistijd en de twee rustdagen erbij.
Wielrennen mondiaal op de kaart zetten is goed, maar dit past niet bij de Giro. Lijkt mij onmogelijk dat renners dit toejuichen.
Dat is onzin Kwiat, een renner bepaald zelf mee te doen aan de Giro en in dit geval met in hun achterhoofd mogelijk een jetlag.
Ik vindt het zelf een tof concept! Als ze inderdaad ploegen tegemoet kunnen komen met bijdragen zou dit heel vet kunnen worden, tuurlijk kunnen zich er een hoop problemen voordoen maar ik denk dat daar veelal wel een oplossing voor gevonden kan worden, zo als idee ben ik voorstander!
Een renner bepaalt in overleg met de ploeg of hij gaat starten in een grote ronde. Een jetlag na de start van de Giro is onverantwoord. Een zware drieweekse ronde met zo'n behoorlijke reis erin alleen omdat het de organisatie goed uitkomt. Zo'n vliegreis hoort niet thuis in welke wielerwedstrijd dan ook.
En tja de jetlag. Het tijdsverschil bedraagt 8 uur en de vluchttijd 12 uur. Een tweedaagse rustdag en misschien een 'makkelijke' eerste etappe op Italiaanse bodem moet voldoende zijn.
Ik zeg doen!
Probeer dan een Tour/Giro tegenhanger te creëren genaamd Tour of the World
De onzin die aangehaald wordt om te legitimeren dat er zoveel mogelijk gecasht kan worden wordt gewoon eeuwig herhaald, ondanks dat iedereen vooraf al weet dat het niet zo gaat werken. Over 10 jaar zijn er nog steeds maar 5 verdwaalde Japanse wegwielrenners.
Wat een ongelooflijke crap.
De een kan niet goed overweg in de bergen, de ander niet over kasseien, weer een ander met koud weer, de vierde met media-aandacht, de vijfde met een jetlag. Ach, zo heeft iedereen wel iets wat hem niet aanstaat.
Ik vind het prima de wielersport te promoten, maar doe het dan op een andere manier.
De Giro hoort primair in Italie, waarbij uitstapjes binnen Europa logistiek nog enigzins haalbaar zijn en het competieve aspekt behouden blijft.
Ik vind dit juist wel een goed idee, al vind ik wel dat de sport en de renners zelf nog altijd voorop staan, het moet natuurlijk wel allemaal te doen zijn voor hen.
En sowieso zat dit er aan te komen, een start buiten Europa, als het in 2018 niet gebeurd dan wel een paar jaar later. Alleen dan is het misschien de Tour of Vuelta.
Japanners zijn trouwens dol op Keirin. Een soort Keirin proloog (met kleine groepjes tegen elkaar) op de weg om de 1e roze trui lijkt mij een heerlijk spektakel.