Alex Dowsett valt op 12 december werelduurrecord van Victor Campenaerts aan

dinsdag 10 november 2020 om 15:00
Alex Dowsett valt op 12 december werelduurrecord van Victor Campenaerts aan

Op zaterdag 12 december valt Alex Dowsett in Manchester het werelduurrecord aan. De 32-jarige Brit, die dit jaar de kleuren van Israel Start-Up Nation vertegenwoordigt, moet meer dan 55.089 meter afleggen als hij Campenaerts wil onttronen.

Een maand geleden won Dowsett nog de achtste rit in de Giro. In de etappe van Giovinazzo naar Vieste was hij in de finale de sterkste van een kopgroep. Nu plant hij dus een aanval op het werelduurrecord van Victor Campenaerts. Dowsett was in 2015 al eens houder van het werelduurrecord, maar moest dat amper een maand later afstaan aan Bradley Wiggins.

“In 2015 had ik na afloop het gevoel dat ik nog meer in de tank had”, zegt Dowsett in een persbericht. “Achteraf gezien frustrerend. Ik zag nu in december een kans om het nog een keer te proberen en uiteraard wil ik dat record breken. Ik wil zien waartoe ik in staat ben. Maar ik besef dat de lat deze keer extreem hoog ligt”, verwijst hij naar de 55.089 meter die Campenaerts vorig jaar afmaalde in Mexico.

Sinds zijn terugkeer uit de Giro volgt Dowsett een minutieus trainingsschema ter voorbereiding. Vooral in de windtunnel wordt wat afgetest. “De wind is de grootste hindernis”, zegt hij. “Hoe efficiënter je door de lucht klieft, hoe gemakkelijk je de 55+ km/u kan vasthouden. De enige variabele buiten onze controle is de atmosferische druk, dus we hopen op een ideale luchtdruk die dag.” 

Dowsett leidt aan een ernstige vorm van hemofilie A. Dat is een erfelijke, aangeboren ziekte, waarbij het stollingsvermogen van het bloed is verminderd. Met zijn werelduurrecordpoging wil de Brit ook de liefdadigheidsinstellingen Little Bleeders en The Haemophilia Society ondersteunen. Dowsett is zelf oprichter van Little Bleeders, dat een veilige sport wil introduceren bij jonge hemofiliepatiënten.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Yeez 10 november 2020 om 15:05

Het record wordt pas een magisch nummer als Ganna nu perfect voorbereid in Mexico (de ideale baan) een poging doet. Die zie ik wel over de 57 trappen

Peetvader 10 november 2020 om 15:49

Ik zie die inderdaad het record breken.
Maar ineens over 57… Dat zou bijna onmenselijk zijn.

VerstandOpNul 10 november 2020 om 16:15

Totdat Remco daar nog fluitend overheen gaat…

Pizzi 10 november 2020 om 16:34

https://kaireus.nl/project-56000/

Kai Reus gaat 56+ halen. Dat je het even weet.

Merlinappa 10 november 2020 om 17:20

Denk dat een uur te lang is voor Ganna.

AWestie 10 november 2020 om 15:16

Lijkt mij bijna onhaalbaar op een laaglandbaan

Gitan 10 november 2020 om 17:27

Beetje vreemde poging inderdaad. Dan moet hij al beter gaan doen dan Wiggins, die (als hij er zich echt op toelegde) een uitzonderlijk tijdrijder was en ook nog eens 1 van de allerbeste pistiers ooit.

De enige manier om de afstand van Campenaerts te kloppen (die enkel beter kon doen dan Wiggo omdat hij de omstandigheden tot in de perfectie optimaliseerde), is om het net in diezelfde omstandigheden te doen.

Denk zelfs dat niemand van de huidige toptijdrijders op een laaglandbaan aan de afstand van Wiggins komt.

thorsen 10 november 2020 om 15:17

Niet eens op hoogte #amateuristisch ;)

re-cycle 10 november 2020 om 15:20

hopelijk zijn zijn prestaties bloedstollend

Wheely 10 november 2020 om 15:47

Dowsett verloor een halve minuut op Campenaerts in de vlakke slottijdrit van de Giro. Weet niet of dat veel zegt maar denk wel dat Vocsnor over het algemeen een betere tijdrijder is. Ik wens Alex desondanks veel succes.

Jos84 10 november 2020 om 15:49

Lijkt me niet mogelijk op een laaglandbaan

Marik 10 november 2020 om 15:58

Toch leuk als dit met regelmaat gebeurt, dan krijgt dit specifieke onderdeel ook meer lading.

Melkzuur 10 november 2020 om 16:17

Ik denk niet dat Dowsett het record kan pakken, om het even op welke baan. Ganna, Dennis en Evenepoel hoogstwaarschijnlijk wel, van Aert en Dumoulin misschien.

hartstikkebedankt 10 november 2020 om 17:14

Nog een paar namen dan:
– Küng zou het misschien wel in zich hebben.
– De Gendt als hij zich er op toelegt, juist door de langere duur.
– En Thomas zou het wellicht kunnen, leuke klus om zich aan het einde van zijn carrière nog eens naar toe te motiveren (zie dat niet echt gebeuren overigens).

Wheely 10 november 2020 om 17:36

-Cavagna zie ik het ook nog wel doen.

girardengo 10 november 2020 om 16:31

Die poging is moedig maar bijna niet te doen in Manchester (tegenover Mexico). Het lijkt me overigens al moedig om met zijn hemofilie wedstrijden te fietsen. Ganna zou in Mexico een hoge barrière kunnen gaan neerzetten voor andere kandidaten.

Veloburto 10 november 2020 om 16:44

Net als Wiggins even wat motoren over de baan laten rijden van te voren

Veloburto 10 november 2020 om 16:45

Ik zie Evenepoel wel de 70 halen in Mexico

Michelangelo 10 november 2020 om 16:54

70 rondjes dat moet inderdaad wel lukken in een uurtje….

Michelangelo 10 november 2020 om 16:56

Ik denk dat het record van Campenaerts best wel scherp staat. Je moet van redelijk goede huize komen om dat te breken. Want ik denk dat Victor nergens iets heeft laten liggen, en dat je dus simpelweg een betere renner moet zijn om kans te maken.

En wie dat zijn… denk dat hier al wat namen gevallen zijn. Sluit me aan bij de namen van Melkzuur.

Cochise 10 november 2020 om 19:09

Qua marginal gains en voorbereiding heeft hij heel weinig laten liggen. Maar qua talent komt hij niet in de buurt van toppers als Ganna. Die trappen vlotjes 50W meer. Dus als die er zich op toeleggen zie ik het zeker sneuvelen.

(Dowsett reken ik daar niet bij overigens, zeker niet in Manchester. Extra aandacht om nog ergens contract te versieren zeker?)

lander luypaert 10 november 2020 om 19:41

Dowsett heeft reeds al ergens 2 jaar getekend.

Massimo Bataille 10 november 2020 om 20:47

Ik vermoed dat het zelfs meer dan 50W zal schelen. Maar ik heb ook een vermoeden dat aerodynamica nog iets belangrijker is bij het uurrecord dan in gewone TT.
Bij een TT zit je buiten met weer/wind, bochten, remmen, optrekken, omhoog, omlaag allemaal dingen die je ritme verstoren en waar je (zeker bij optrekken en omhoog rijden) met vermogen een groot voordeel hebt.
Bij het uurrecord is dit allemaal weg en is het puur een combinatie tussen power en aero.
Ganna zie ik het zeker wel verbeteren, Dennis heeft ook wel potentie.
De echte powerhouses zoals Cavagna of Van Aert geef ik dan wat minder kans.

boenk 11 november 2020 om 01:33

Campenaerts trapte +/-100 watt minder dan Wiggins, en was een pak sneller. Dus Ganna, die nog meer weegt en breder is dan Wiggins, komt er niet als hij maar 50 watt meer trapt.

boenk 11 november 2020 om 01:28

Campenaerts is sowieso al een betere tijdrijder dan Dowsett. Vorig jaar zat Campenaerts dan nog eens in de vorm van zijn leven. En deed hij het met een maniakale voorbereiding + op hoogte.

Kans op succes: 5%?

Headlines

Materiaalzone

Populair