Alessandro De Marchi furieus na bijna-ongeval tijdens trainingsronde

maandag 18 november 2019 om 11:30
Alessandro De Marchi furieus na bijna-ongeval tijdens trainingsronde

foto: Cor Vos

Alessandro De Marchi heeft furieus gereageerd nadat een automobilist hem gisteren tijdens een trainingsronde bijna van zijn fiets reed. De Italiaan lag dit seizoen lange tijd in de lappenmand na een valpartij in de Tour de France.


“Ik ben het echt zat. Ik heb nog steeds een zere keel van het schreeuwen naar de zoveelste automobilist na het zoveelste bijna-ongeval, waar ik bij betrokken was. Ik kan er niet meer tegen”, schrijft De Marchi op zijn social media. De Italiaan van CCC reed gisterochtend in de buurt van Buja op een oplopende weg, toen hij ingehaald werd door een auto. “Halverwege de klim hoorde ik eerst het geluid van een auto en daarna voelde ik de luchtstroom langs mijn elleboog. Een grote Audi, passeerde mij op slechts enkele centimeters, met drie keer mijn snelheid.”

“Zo werd ik uit evenwicht gebracht en belandde ik op de stoep. Toen heb ik zo hard mogelijk staan schelden tegen de bestuurder.” Een andere bestuurder had het zien gebeuren en nam het op voor de Italiaanse renner. De Marchi: “Van een afstand zag ik de bestuurders ruzie met elkaar maken. Toen ik aankwam bij de plaats waar de Audi stilstond, riep ik tegen de bestuurder dat hij me bijna gedood had, waarop hij antwoordde: ‘Ik raakte je niet aan, loop naar de hel!’ Ik kreeg niet eens de kans om te antwoorden, want hij begon opnieuw te schreeuwen.”

Even later zag hij de Audi doorrijden naar een kiosk, die de bestuurder binnenging. De Marchi heeft daarop foto’s gemaakt van de kentekenplaat, de auto en de bestuurder, terwijl die scheldend de wegliep. “Beste roekeloze bestuurder, je hebt me met je mooie metallic grijze Audi A6 bijna vermoord…om snel bij de kiosk te zijn. Ik haat je met heel mijn hart en ik hoop dat je dit leest, of dat iemand die je auto herkent je dit laat zien.”

Valpartij in de Tour de France
De Marchi stond dit seizoen maandenlang aan de kant, nadat hij in de Tour de France zwaar ten val kwam. Daarbij liep hij een longkneuzing en breuken aan sleutelbeen en rib op. Een lang en moeizaam herstelproces volgde, maar eerder deze maand liet de Italiaan weten dat het einde in zicht is en hij beter en sterker wil terugkeren. Hij richt zich komend seizoen op de klassiekers, de Tour en de Spelen in Tokio.

Dit bericht bekijken op Instagram

Sono stufo, letteralmente stufo e con i nervi a fior di pelle. Ho ancora male alla gola dal troppo urlare e inveire contro l’ennesimo automobilista durante l’ennesimo “quasi incidente” in cui sono stato coinvolto oggi. Non ce la faccio più. Mattina di oggi, domenica 17 novembre, qualche minuto alle 10. Parto da casa come ogni giorno e mi dirigo verso il centro di Buja, salendo verso la salita di “tonino 2” come è conosciuta qui. Salgo piano, sulla dx , senza intralciare. Circa a metà di questa percepisco prima il rumore di un auto e poi la sensazione di “sfioro” sul mio gomito e mano sx. L’auto, una grossa audi, mi passa, al triplo della mia velocità, sfiorandomi per una questione di cm, ripeto CENTIMETRI. Mi sbilancio, finisco sul marciapiede basso che segue la salita e con tutta la mia voce inveisco contro l’automobilista. Lo stesso viene fatto dall’auto che lo segue, una piccola jeep blu, che, avendo visto tutta la scena, a forza di clacson lo fa accostare . Da lontano vedo che l’automobilista della jeep discute con l’altro. Arrivo sul posto che l’audi è ancora ferma, gli grido che ha rischiato di ammazzarmi e mi viene risposto : “ Non ti ho mica toccato, vai a cagare !!!” Allibito non faccio in tempo nemmeno a replicare, che questo riparte sgommando. Riparte sgommando per fermarsi 200m dopo di fronte ad un’edicola! Arrivo giusto per fare la foto a targa, auto e guidatore (mentre scende per andare all’edicola ) e sentirmi ancora maledire dal soggetto. Caro automobilista ignorante, riguarda bene la mia faccia qui sotto nella foto, riguarda la faccia di quello che stavi quasi per ammazzare stamattina . Perché si, caro automobilista ignorante, il “toccarmi” di cui parlavi, nella migliore delle ipotesi mi avrebbe mandato dritto all’ospedale o su una carrozzina, nella peggiore dritto in una bara! Caro automobilista ignorante, oggi, con la tua bella Audi A6 grigia metallizzata, mi hai quasi ammazzato … per arrivare prima all’edicola! Caro automobilista ignorante ti odio con tutto me stesso e spero che tu legga queste righe o che qualcuno ricordando la tua auto pensi a te e te le faccia vedere.

Een bericht gedeeld door Alessandro De Marchi (@alessandro_demarchi) op

Dit artikel delen:

23 Reacties

Samlambeej 18 november 2019 om 12:33

"Fratelli d'Italia,
l'ITALIA s'è DESTAAAA!!"

het land waar nationale held Scarponi door een bestelbusje werd doodgereden.

Veloburto 18 november 2019 om 14:30

Lekker aan het provoceren?

Samlambeej 18 november 2019 om 20:46

en Nicky Hayden. :(

Panache 18 november 2019 om 12:49

Het zit hem hoog, dat is duidelijk. Wat er exact gebeurd is, daar kunnen wij natuurlijk niet over oordelen.

Pizzi 18 november 2019 om 12:52

Ik las Audi en ik snap het.

girardengo 18 november 2019 om 13:03

De getuige nam het voor hem op, dus zal het wel kloppen. Fietsers moeten van auto's gescheiden kunnen rijden. Dus meer fietswegen. Zeker met de toegenomen onwelwillendheid van automobilisten. De toekomst is aan gesloten circuits, de wielerbaan, het veld en het bos.

Domestique 18 november 2019 om 13:37

Begrijp hem heel goed, ook een enorme frustratie van me als ik ga fietsen…

Als je als fietser ervan uitgaat dat automobilisten gewoon de verkeersregels volgen, ben je binnen de 5 kilometer morsdood.

Onwaarschijnlijk hoe sommige automobilisten totaal blind zijn voor zwakke weggebruikers.

Ivanoviclover 18 november 2019 om 14:39

Dat geldt natuurlijk ook omgekeerd. Als je als automobilist ervan uitgaat dat fietsers de verkeersregels volgen…succes ermee.

Merlinappa 18 november 2019 om 14:41

@ivanovic
Verschil is natuurlijk wel, dat als je in de auto zit je zelf niet dood wordt gereden. Heel veel automobilisten vergeten helaas nog wel eens hoe kwetsbaar veel medeweggebruikers zijn.

illu 18 november 2019 om 15:02

Een groot probleem is ook de toegenome vijandigheid in de samenleving…

Kijk een keer op een website als dumpert. Daar wordt het bijna als een sport gezien om wielrenners doodt te rijden en elk filmpje waar een wielrenner in betrokken is wordt hard toegejuicht (en ja uiteraard is 80% niet serieus, maar 20% waarschijnlijk wel).

Ik rij zelf altijd netjes, stop voor rode stoplichten, geef voorrang etc en heb elke week minimaal 1 moment waarop ik zoiets heb van … oef, dat had anders kunnen aflopen, in 95% van de gevallen door automobilisten die niet even 2 seconden kunnen wachten op een beter overzicht om een fietser die 40Km/h fiets in te halen op een 50Km/h weg…

Utrecht19 18 november 2019 om 13:59

Ik kan niet oordelen over dit incident maar als fietser erger ik mij ook kapot aan al die dwazen in de auto. Hoe vaak je bijna een ongeluk hebt is niet normaal. Maar aan de andere kant ben ik ook automobilist en erger ik mij dood aan al die fietsers die de regels aan hun laars lappen en er maar vanuit gaan dat de automobilist wel aan de kant gaat.

Stelvio-fan 18 november 2019 om 14:40

Exact, en de prestatiedrang voor op Strava speelt ook mee, ik herken het zelf ook bij mezelf. Als ik een rondje een hoog gemiddelde rijdt, wil ik ook die laatste paar km goed doortrappen en duik ik soms in kleine gaatjes in het verkeer… Automobilisten blijken daar toch nog af en toe van te schrikken of je finaal over het hoofd te zien (ze verwachten je snelheid niet). Blijft een kwestie van opletten, vriendelijk blijven en vooral voorrang geven en alleen op plekken waar het echt kan, gas te geven

VerstandOpNul 18 november 2019 om 14:10

Jeetje, wat een boos gezichtje!

JPCoen 18 november 2019 om 14:53

Waar het hier om lijkt te gaan is het (nodeloos) heel krap inhalen. Heel herkenbaar en elke keer als het weer gebeurt schrik ik toch weer en besef dat een kleine slingerbeweging van mij, bijv. om een put te ontwijken, fataal had kunnen zijn. En na de schrik inderdaad de boosheid, want het is óf fietsertje pesten óf onverschilligheid. Misschien zou de Belgische en Franse verkeersregel dat je binnen de bebouwde kom minstens één meter tussenruimte moet hebben bij inhalen en erbuiten anderhalve meter een klein beetje helpen. In Frankrijk zijn mijn ervaringen wel een stuk beter dan hier.

Jungle Man 18 november 2019 om 16:34

Blijkbaar is het moeilijk voor sommige mensen zich te gedragen. Ook mij is het onlangs overkomen dat iemand bewust mij probeerde van de weg af te rijden omdat de person (lees idioot) in kwestie even niet in kon halen wegens tegemoetkomend verkeer. Is eignelijk een poging tot doodslag volgens de wet.
Je zou haast met een dashcam met de fiets de weg op moeten gaan om eea vast te kunnen leggen.
Is het nou zo moeilijk om respect voor een medemens op te bregen (geldt ook voor fietsers)

peervaneynthoven 18 november 2019 om 16:35

De huidige samenleving is voor het overgrote deel verziekt door egocentrisme en eigenbelang. Tijden zijn veranderd, helaas. Het recht van de sterkste krijgt almaar meer ruimte. Ook (en vooral) op de weg. Fietsen op de openbare weg wordt gevaarlijker en empathie met “zwakkere/kwetsbaarder” mede(weg)gebruikers is ver te zoeken. Mijn voorkeur is dan ook heerlijk op de mountainbike of crossfiets. Weg van de weg! De woede van De Marchi is volkomen begrijpelijk die, gezien zijn reactie lijkt mij, niet geveinsd is.

de nieuweMerckx 18 november 2019 om 17:45

Klopt. De Europese beschaving is dood en het begint hier dag na dag steeds meer op Afrika en Zuidoost-Azië te lijken (in elk mogelijk denkbaar opzicht overigens). Je merkt dat erg goed in het verkeer.

Panache 18 november 2019 om 18:46

Misschien een paar lessen geschiedenis volgen, in plaats van het ‘vroeger was het allemaal beter’ kulverhaal.

Samlambeej 18 november 2019 om 20:42

@peervaneynthoven @de nieuweMerckx
sjemig, het moet niet meevallen voor jullie zwartkijkers.
Als ik mijn eigen dorp bekijk tegenover 10 jaar geleden:
-70 werd 50km/u.
-veel nieuwe fietspaden op verhoogde berm
-gele lampen werden vervangen door glashelder LED

In Spanje werden de borden van 1,5m afstand geïntroduceerd.
Al rij je aan 15km/u zwalpend een oplopende weg van 70 op, dan nog blijft iedereen achter je tot ze in een wijde boog om je heen kunnen.

Josh 19 november 2019 om 09:08

Wat mij betreft alle automobilisten op cursus in Spanje. Echt fijn hoe voorzichtig zij daar rijden.

Dn Does 18 november 2019 om 20:23

Ik schat dat 95% van de automobilisten en van de wegwielrenners/toerfietsers zich normaal gedragen. Helaas verpest die 5% het. Denk niet in “wij en zij”. Ik sta niet in voor die fietsmalloten die rotondes links nemen, langs slingerende bejaarden knallen, verkeerslichten negeren, …
Het helpt echt hoor om even oogcontact te maken, te groeten, zelfs een dankjewel uit te spreken of een hand op te steken, Iemand eens galant voorrang geven, etc …
En als een ander een fout maakt, daar niet als een dolle op te reageren. Net als in het grote mensenleven kom je als wielrenners verder met stroop dan met azijn.
Strava zie ik in dit opzicht zeker een negatieve invloed hebben.
Bedenk ook dat we als groep maar blijven groeien en zeer herkenbaar zijn. Een goede voedingsbodem voor ergernis bij wie niet tot de groep behoort.

Kelder is de Man 18 november 2019 om 21:24

Zo is het en hoort het.

Panache 18 november 2019 om 21:54

Juist!