Alejandro Valverde kampte na schorsing met depressie

dinsdag 17 september 2019 om 14:23
Alejandro Valverde kampte na schorsing met depressie

foto: Cor Vos

Alejandro Valverde kampte na zijn dopingschorsing enige tijd met een depressie, zo onthult de wereldkampioen in de documentaire ‘Een jaar als regenboog’, die vanavond te zien is op de Spaanse televisie. De renner van Movistar had onder meer last van angstaanvallen. “Alle spanning kwam er ineens uit”, zo vertelt een bijzonder openhartige Valverde.


Valverde werd in 2010 voor twee jaar geschorst vanwege zijn betrokkenheid bij Operación Puerto, de Spaanse dopingzaak rondom de omstreden arts Eufemiano Fuentes. De Murciaan ging na zijn schorsing vrijwel direct weer door met winnen, maar enkele maanden na zijn terugkeer raakte Valverde volledig de weg kwijt.

Het begon allemaal in maart 2012, vlak na een vrij succesvolle Parijs-Nice. Valverde werd in het zuiden van Frankrijk nog derde in het eindklassement, maar enkele dagen later kreeg hij plots last van duizeligheid, tintelingen en paniekaanvallen, zowel op de fiets als in het dagelijks leven. “Ik heb dit nog nooit eerder verteld”, aldus Valverde.

In therapie 
“De mensen zien topsporters als sterren, maar wij zijn ook mensen. Een sterrenstatus brengt extra druk met zich mee. Het is dan ook logisch dat je op een bepaald moment een terugslag krijgt.” Zo reed de klimmer tijdens de Amstel Gold Race van 2012 constant achterin het peloton. “Ik was bang om elk moment weer duizelig te worden.”

Valverde nam uiteindelijk een drastische beslissing: De Spanjaard ging naar een psychiater, die een lichte vorm van depressie constateerde. “Het lichaam heeft een enorm geheugen en slaat alles op. Ik werd jarenlang achtervolgd (doelt op de onderzoeken naar zijn betrokkenheid in de zaak-Fuentes), wat uiteindelijk heeft geleid tot een schorsing. Het kwam er opeens uit.”

Alejandro Valverde werd vorig jaar eindelijk wereldkampioen – foto: Cor Vos

“Ik had na het WK geen plezier meer in fietsen”
Valverde overwon echter zijn depressie en ging weer door met winnen. Zo won hij sinds 2012 meerdere rittenkoersen, klassiekers en werd hij vorig jaar eindelijk wereldkampioen in het Oostenrijkse Innsbruck. “Hierdoor had ik plots geen honger meer. Na het winnen van het WK had ik alles bereikt. Ik had lange tijd geen plezier meer op de fiets.”

“Ik voelde me alleen prettig tijdens trainingstochtjes met vrienden”, aldus Valverde, die nu weer hernieuwde motivatie heeft gevonden. “Het praten over mijn depressie was een soort bevrijding. Ik wilde er ook echt over praten. Nu heb ik minder last van mijn status als wereldkampioen”, zo besluit de nummer twee van de voorbije Vuelta.

Dit artikel delen:

47 Reacties

Scibby 17 september 2019 om 14:25

Het leven van een dopeur gaat niet over rozen

Panache 17 september 2019 om 14:27

In noordelijke delen van Europa noemen we dit "het geweten".

Maar zand er over. Valverde is relatief zwaar gestraft voor enkel het harde bewijs dat hij bloed heeft laten aftappen. Natuurlijk kan je doorredeneren, maar dat is geen overtuigend bewijs (enkel gezond verstand). Tientallen, misschien wel honderden sporters betrokken bij Puerto en slechts één kop heeft gerold. Wat mij persoonlijk betreft heb ik dat hem al lang vergeven.

wiebipedia 17 september 2019 om 14:34

Veel meer dan 1 kop heeft gerold. Echter heeft de Spaanse justitie er wel eigenhandig voor gezorgd dat de waarheid omtrent de succesjaren van de Spaanse topsport nooit in de openbaarheid komen.

AnderJ 17 september 2019 om 14:28

Op zich goed dat hij dit noemt, maar heeft een bijsmaak. Het roept namelijk de vraag op of Valverde in die documentaire ook de verantwoordelijkheid neemt voor de reden van zijn schorsing en voor zijn depressie…

Hollow Knight 17 september 2019 om 14:29

Ocharme de bedrieger. Ik heb er alleszins geen medelijden mee.

Ik heb trouwens zelf een depressie + angststoornis dus ik weet hoe het voelt.

Romāns Vainšteins 17 september 2019 om 15:50

tuurlijk

Fort 17 september 2019 om 17:50

Aha, dat verklaart je coping gedrag hier.

Hollow Knight 17 september 2019 om 21:22

edit wf: niet doen

nasibal 18 september 2019 om 09:39

Twee van mijn vrienden worstelen met angst en depressie stoornissen. Als ik zie wat dat met hun doet dan wens ik dat niemand toe. Zéker geen mensen die ik alleen vanuit de media ken. Het maakt levens kapot.

Ik had ergens gehoopt dat jij daar hetzelfde over zou denken, zeker als je er zelf mee om moet gaan op dagelijkse basis en derhalve exact weet hoe het voelt.

… of valt dat allemaal wel mee en doe je behalve interessant ook gewoon heel respectloos?

NumberSeventeen 17 september 2019 om 14:32

Ik zou er respect voor hebben gehad als hij het gewoon over zijn depressie zou hebben gehad. Het is altijd goed wanneer topsporters hier openlijk voor uitkomen.

Maar het dan op een schorsing gooien en dan zielig proberen over te komen omdat je bestraft bent geweest heeft een misselijke bijsmaak. Ik geloof direct dat het impact heeft gehad op zijn mentale gesteldheid. Maar nu komt het over alsof het niet zijn schuld was dat die een zware periode heeft gehad.

Lapjestrui 17 september 2019 om 15:29

Waar lees je dat?

Panache 17 september 2019 om 15:30

Inderdaad wat een opeenstapeling van aannames.

josi 17 september 2019 om 14:34

Het zou mooier zijn als we eens een bijzonder openhartige Valverde zouden horen over de periode vóór zijn schorsing, maar dat zal wel nooit gebeuren.

Onie 17 september 2019 om 17:26

Precies mijn gedachte. Goed dat hij het onderwerp depressie bespreekbaar maakt, maar vervolgens wel blijven zwijgen (over de aanleiding).

hjjanssen1973 17 september 2019 om 14:50

Heb een beetje een dubbel gevoel bij Valverde. Enorm veel respect voor wat hij op hoge leeftijd blijft presteren. Anderzijds argwaan. Hoe bestaat het dat iemand van 39 jaar 2e wordt in de Vuelta? Dat geldt trouwens ook voor 20-jarige supertalenten.

Doordrijver 17 september 2019 om 14:55

Doordat ze supertalenten zijn.
Of dacht je dat MVdP een uitzondering is?

ssj 17 september 2019 om 15:09

Of door een voetbal verleden? Zat voorbeelden van doping in die sport en nog steeds nauwelijks controle ;)

Emergo 17 september 2019 om 15:14

HJjanssen 1973 Een opmerking gemaakt met watten in de mond.

wielrenner 17 september 2019 om 15:43

Ik kan het met je eens zijn, bijna alle supertalenten uit het verleden hebben wel iets met doping. Teveel om op te noemen. En zouden de supertalenten van nu het ineens zonder kunnen? Zo ja dan is dat toch wel erg bijzonder….

nasibal 17 september 2019 om 17:01

@Wielrenner

De supertalenten die géén doping gebruikten konden niet opvallen tussen al dat stroperige bloed van de gevestigde orde. Hoeveel schone renners met enorme kwaliteiten zullen er in die tijd nooit doorgebroken zijn? Hoe zou dat nu zijn?

Brummel 17 september 2019 om 14:58

Goed dat zo’n boegbeeld dit onderwerp bespreekbaar maakt.

reusjen 17 september 2019 om 15:18

Misschien had hij gewoon eerlijk moeten zijn, zowel tijdens het dopinggebruik als erna. Bovendien is hij niet eens echt geschorst. Hij mocht geen wedstrijden rijden, dat was alles, hij trainde gewoon mee met de ploeg, bovendien is hij in Spanje nog gewoon een held. Nu lijkt het net of er externe factoren de oorzaak zijn van zijn depressie, oftewel Valverde is het slachtoffer.

VerstandOpNul 17 september 2019 om 15:38

In Nederland zou het toch ondenkbaar zijn dat er geen kritische vragen over dopinggebruik en veroordeling zouden worden gesteld.. Overigens is de documentaire op Movistar+..

wielrenner 17 september 2019 om 15:39

Zoals het hier op WF weergegeven wordt lijkt het alsof hij het slachtoffer is geworden door zijn schorsing. Tsja je staat even op een zijspoor en dan lijkt het me best confronterend dat je veel successen geboekt hebt op een oneerlijke manier. Vooral de trainingstochtjes met vrienden vond hij leuk, das logisch die confronteerden hem er niet mee. Hij boft maar met zo’n lichte depressie, dat in tegenstelling tot velen die hun hele leven eronder gebukt gaan…

Charlie33 17 september 2019 om 15:51

Als je een schoon geweten hebt, hoef je toch niet bang te zijn voor achtervolging?

kleomantre 17 september 2019 om 15:55

Ben vooral benieuwd of we Valverde meer leren kennen in de zin van ploeggeest en leidersrol.

Ik heb hier het beeld van een zeer geslepen, oude vos die eigenlijk geen tegenstand duldt en altijd wel een dolkje in de rug van een ploeggenoot durft te steken als die ook een concurrent is. Lijkt me in dat opzichtig geen aimabele man.

Een oordeel vooraf ga ik niet vellen over zijn depressie. Als hijzelf de schorsing gaat bestempelen als onterecht en dat als kapstok gebruikt om de depressie aan op te hangen, zal hij bij mij niet in achting stijgen. Dan krijg je van datzelfde gejank als Armstrong bij Oprah. Maar kan ook zomaar zijn dat het 'niet mogen rijden' in combinatie met een enorm verwachtingspatroon de kapstok zijn en dan is het verder heel menselijk. Dan mag hij de dopingschuld gewoon nog vermijden als topic.

Lapjestrui 17 september 2019 om 16:20

Een lap tekst met bevooroordeeld geneuzel. Terwijl je aangeeft geen oordeel te vellen. Ik heb hier het beeld van een psycholoog van ijskoude grond.

Japsie 17 september 2019 om 16:01

Toch wat minder koele kikker dan zijn uitstraling doet vermoeden. Een van de grootste coureurs van de afgelopen twee decennia. Groot geworden in een besmet tijdperk, nog groter geworden in het hier en nu.

Jasperdewaal11 17 september 2019 om 16:58

Kijk een slimme manier om de aandacht af te leiden van de movistar tactiek tijdens de val van Roglic in de vuelta.

Toch weer een beetje zielig doen om krediet weer op te bouwen haha…..

Jacco van Stierop 17 september 2019 om 17:45

Jouw reactie: dat is pas zielig.

Romāns Vainšteins 17 september 2019 om 18:37

Met dit type hersenspinsels mag een diep depressieve Valverde nog medelijden hebben.

Haanaf 17 september 2019 om 18:02

Ik moet denken aan het verhaal van Thomas Dekker.

Maar waar Thomas in de kroeg eindigde, ging Alejandro trainen.

Romāns Vainšteins 17 september 2019 om 18:39

Evenals Vino is Valverde natuurlijk een geboren coureur en Thomas Dekker dat nooit echt geweest. Heeft natuurlijk ook met talent te maken.

wiebipedia 18 september 2019 om 09:42

Je lijkt hier te suggereren dat Thomas Dekker niet over enorm veel talent beschikt!? Ik denk persoonlijk dat Dekker alleen over talent beschikte en als hij de rest iets serieuzer had genomen hij een nog mooier palmares kon voorleggen

Romāns Vainšteins 18 september 2019 om 09:50

Mijn mening is dat T Dekker over een pak meer uitstraling dan fietstalent beschikte wat in algehele zin tot overschatting geleid heeft. Wat al helemaal ontbrak bij hem was de ontembare drang om als eerste over de meet te komen, als je nou naar Valverde en Vino kijkt > op beide punten beter en daardoor wel even succesvol terug na schorsingen.

jessevdalen 18 september 2019 om 09:57

@romain zelden zo’n dom, ondoordacht antwoord gezien. Als je ziet waartoe Dekker op jonge leeftijd al toe in staat was. Kon klimmen en tijdrijden. Die had een gouden toekomst voor zich. En juist de drang zsm de besten te zijn hielp hem aan de doping. Dat hij later de mentaliteit niet had terug te komen en te stoppen staat daar los van

GroetjesThuis 17 september 2019 om 18:27

Heeft iemand een linkje waar we de documentaire “een leven als de regenboog” kunnen terugkijken? Ik ben erg nieuwsgierig!

DonQuijote 17 september 2019 om 18:52

Komt pas morgen, woensdag, uit.

Edit: En ik lees in de spaanse pers dat het een docu voor en door Movistar. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het een reclame film is. De oproer die het nu al teweeg brengt, natuurlijk perfect gedokterd door de marketing mensen van Movistar, door zijn depressie verhaal helpt om het vermoeden te versterken.

Martino87 17 september 2019 om 18:34

Ik vind het maar een warrig artikel.

KennyKlimmen 17 september 2019 om 19:11

Komt op betaalzender Vamos. Is dat van Movistar?
Anyway, een groot coureur en een veelwinnaar. Dat wordt je niet wanneer je alleen maar een keurige jongen bent… Depressie en (te) veel spotlights lijken wel enigszins bij elkaar te horen… It’s the price you pay, kennelijk…

skylimit 17 september 2019 om 20:06

De tendens is dat Valverde een "stoute jongen" uit het verkeerde tijdperk is en zijn successen behaalde/behaald op "illegale wijzen" of zou hij toch ook een "supertalent" zijn, net als die jonge gasten die dit jaar te pas en te onpas de gevestigde orde op een hoop rijden.
All credits to Valverde voor zijn langjarige toewijding zonder dat en talent zou hij niet zoveel jaren aan de top kunnen blijven staan. Benieuwd of die jonge gasten het ook zo lang vol gaan houden of lopen ze misschien eerder tegen de lamp, ach nee het zijn supertalenten met superketonen;)
Vamos!

Covadonga 17 september 2019 om 20:45

Ik vind het knap lastig om te oordelen, maar blijkbaar ging het niet goed met hem. Dat is vervelend, wie het ook betreft. Mooi voor Valverde is dat het nu beter gaat, nadat hij hulp heeft gehad.

AndriesW 18 september 2019 om 00:40

Mooie, eerlijke reactie waar ik me graag bij aansluit.

evos01 17 september 2019 om 21:42

Waarom komen ze hier nu mee?
Dat ie 2e is geeindigd?
Hij praat zo als het hem uitkomt.
Ik heb Valverde in deze Vuelta iets in zijn bidon zien doen,het zat in een klein flesje.
Ik bedoel maar…………

west 17 september 2019 om 21:50

Nog nooit zelf gefietst en een gelletje in je bidon gedrukt?

Valvuillerdemoz 18 september 2019 om 00:15

@evos01: kerel gefeliciteerd; zelden zoveel BS in vier regels gezien! Ik bedoel maar!

Fietsman 18 september 2019 om 07:18

Het is eigenlijk best wel knap dat hij na 2 jaar niet racen zo is teruggekomen. Helemaal als je bedenkt dat hij ook nog angstaanvallen en een depressie had. Dan is het best bewonderenswaardig dat hij de motivatie vond om nog door te trainen. Aan de andere kant weet ik ook niet zo goed wat ik van hem moet vinden. Hij is en blijft en renner uit de dopingperiode, en hij is nog betrapt ook.