Alaphilippe: “Hoe dichter bij Parijs, hoe vaker ik mezelf de vraag stel”

zaterdag 20 juli 2019 om 18:34
Alaphilippe: “Hoe dichter bij Parijs, hoe vaker ik mezelf de vraag stel”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe koerste vandaag in de veertiende Touretappe tegen zijn limieten aan, maar uiteindelijk wist hij stand te houden en zijn gele trui opnieuw te verdedigen. Hoe dichter hij bij Parijs komt, des te meer gaat hij zich afvragen of hij de trui kan behouden.


“Het gaat tot dusver buitengewoon. Ik ga mijn trui zo goed mogelijk verdedigen”, reageerde de Fransman na afloop van de etappe met aankomst op de mythische Tourmalet. “Vandaag zag ik geweldige renners zich opblazen en dat motiveerde me om door te gaan. Maar de Tour is nog lang niet ten einde. Ik blijf de dingen dag per dag nemen. Nog een dag in het geel, ik had me niet meer kunnen wensen.”

“Dit was een korte, maar zware rit. Ik zat tegen mijn limieten aan om te kunnen aanhaken. Dus toen Thibaut aanviel dacht ik er wel aan om mee te springen, maar ik wilde niet alleen. En ik vond het mooi om iemand te zien winnen die ik waardeer, mijn doel was slechts de trui te behouden. Ik wilde Thomas, Bernal en Kruijswijk zoveel mogelijk in het oog houden, maar uiteindelijk heb ik niet echt naar ze gekeken. Ik wilde gewoon zolang mogelijk bij de eersten blijven.”

Fraaie strijd
“Hoe dichter we bij Parijs komen, des te meer ga ik me afvragen of ik de gele trui kan behouden. Hoe dan ook, het was een fraaie strijd vandaag”, aldus de Fransman. In het klassement verdedigt hij na vandaag een voorsprong van 2:02 op Geraint Thomas. Steven Kruijswijk staat derde.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Gebruikersnaam 20 juli 2019 om 18:42

Alaphilippe gaat er nog keihard doorheen zakken. Net zoals Carapaz in de Giro.

den OPQS 20 juli 2019 om 18:46

u redenering klopt niet want carapaz won de giro

maar ik denk inderdaad dat hij er nog doorzakt, hij kan dit soms hebben de ene minuut er goed uit zien en de volgende er volledig doorzakken.

trouwens moet ik wel zeggen dat hij vandaag zeer verstandig en rustig reed. ook op het einde want ik denk dat hij zou gevolgd zijn maar dat ze uit de volgwagen zeiden rustig aan en bij het groepje blijven

Gilberto 20 juli 2019 om 18:51

OPQS is niet bekend met sarcasme?

NCK17 20 juli 2019 om 18:47

Carapaz was het jaar daar voor al 5de geworden in de giro. Als Alaphilipe het 3 weken vol weet te houden is dat op zijn minst zeer verrassend.

Gebruikersnaam 20 juli 2019 om 19:07

Morgen lijkt een ideale, explosieve rit voor hem. Nimes en Gap worden in principe geen probleem. Valloire eindigt met een heel lange afdaling, kolfje naar zijn hand. Tignes eindigt ook niet heel zwaar, dan moet ze al beginnen op de Iseran en daar lijken weinigen het lef voor te hebben. Gezien zijn explosiviteit zie ik hem eerder nog extra boni’s pakken in die ritten.

Kortom, het zal vooral op Val Thorens moeten gebeuren en daar zie ik hem wel buigen, maar het zou me niet helemaal verbazen indien zijn voorsprong dan domweg te groot is om dan nog te breken en hem de eindzege af te nemen. Wat komt is nog heel zwaar, maar wel het type zwaar dat Alaphilippe het beste ligt. Geen rit met verschillende cols buiten categorie of 6 cols in totaal.

NDI22 20 juli 2019 om 23:19

Valloire, etappe 18, is de koningenrit. 1 van de zwaardere ritten van de afgelopen jaren zelfs. 200km+, 4000+ hoogtemeters en 3x naar boven de 2000 meter (2x HC). Maar omdat het eindigt met een afdaling is het makkelijk voor Alaphilippe? Zie hem deze etappe wel inzinken en zeker op de galibier veel tijd verliezen.

Gras 21 juli 2019 om 09:43

Sorry, maar als Alaphilippe niet heel snel implodeert, dan klopt er iets niet. Hoe vaak hebben we niet gezien dat renners die een heel jaar goed zijn dat met verboden middelen doen? Anders kan dat gewoon niet. De zogenaamde ‘menselijke maat’ is totaal verdwenen bij deze man. Superman beter gezegd. Ik snap niet waarom geen enkele journalist hier geen kritische vragen over stelt, terwijl Froome, die niet een heel jaar zo kon rijden, werd afgebrand door de Fransen.

Ja, hij kan etappes winnen. Ja, hij kan een tijdrit rijden. Maar hij kan niet alles tegelijk altijd en overal. Je ziet gewoon dat dit niet klopt en iedereen slikt het nog. Nooit hoger dan 41e geëindigd. En nu onaantastbaar. Opeens de sterkste in het hooggebergte. Want ja, ondanks dat theater was hij zichtbaar de beste. Iedereen zag je lijden, maar hij was energiek en alert.

hartstikkebedankt 20 juli 2019 om 18:49

Voordeel voor hem zou kunnen zijn dat Mas vandaag toch behoorlijk tijd heeft verloren en misschien bewogen kan worden wat werk voor hem op te knappen (?)

dikkechaap 20 juli 2019 om 18:56

Denk eerder een nadeel voor hem, nu hoeven Kruijswijk en co niet (vroeg) op Mas te reageren. Op anderen zal Flip zelf ook moeten reageren als hij wil winnen.

Peter Lippens 20 juli 2019 om 18:53

Kan best dat hij er nog doorzakt, dat verwacht iedereen al meer dan een week maar ondertussen zit hij steviger dan ooit in het geel. En hij bevestigd hier toch maar mooi dat hij het gunde dat Pinot hier won ….. verdeel en heers …. ;-)

Polleke 20 juli 2019 om 19:03

We zijn nog ver van Parijs en ik stel me ook veel vragen Ju(s) Ju(s)

re-cycle 20 juli 2019 om 19:09

De kadootjes zullen terugbetaald worden deze tour. Weer slim van deceuninck quickstep.

TIOBRIO 20 juli 2019 om 19:17

Waar en?

TIOBRIO 20 juli 2019 om 19:22

Wie gaat 2’ dictfietsen

BenderBeach 21 juli 2019 om 02:04

Superman stevie!

TeamNL 20 juli 2019 om 19:35

Doet die gewoon… het gehele jaar top rijden en straks zonder specifieke voorbereiding de Tour winnen. Froome, Thomas, Dumoulin, Roglic etc staan voor lul, alles richten op grote rondes en niet winnen. Waarom is dat nog nodig… Back to 1998!

LutsenkoFan 20 juli 2019 om 20:08

Ik hoorde vandaag ergens, kan een commentator zijn geweest, niet zeker.

maar misschien heeft hij zich wel gewoon hierop voorbereid na zijn voorjaar zagen ze natuurlijk ook wel dat hij meer in zijn mars had. Hij is ook zeer lang op hoogtestage geweest met Devenys.
Dat ze ons stiekem allemaal voor de gek houden, stuk voor stuk die van Quickstep.

rennerske 20 juli 2019 om 20:17

“ Julian, hier Patrick, heb het zojuist met Madiot op een akkoordje gegooid. Wanneer Pinot demarreert houd jij je benen stil. Heb je dat begrepen Julian?”

deux-vitesse 20 juli 2019 om 20:18

geweldig dat zo’n topcoureur komt bovendrijven als klassementsrenner. Pinot ook zeer gegund. Kruiswijk goed papieren want enige vd top5 vandaag die zich in 3 weken bwezen heeft

Romāns Vainšteins 20 juli 2019 om 21:42

Alaphilippe die als ronderenner mee kan is natuurlijk leuk voor de wielrennerij.

SprintMaster 20 juli 2019 om 22:41

Denk nog steeds dat het drieluik in de Alpen en de opeenvolging van zware en lange klimmen hem uiteindelijk gaan breken.