Agent ter plaatse over chaotische finale in Algarve: “Geen fout van organisatie, wel van peloton”
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 20 februari 2025 om 09:11

Agent ter plaatse over chaotische finale in Algarve: “Geen fout van organisatie, wel van peloton”

Het houdt de gemoederen flink bezig: de krankzinnige laatste kilometer in de openingsrit van de Volta ao Algarve. Terwijl de meeste renners naar de organisatie wijzen, werpt een politieagent die ter plaatse was een ander licht op de zaak.

“De renners kwamen afgereden en hier stonden de seingevers met hun rode en gele vlag”, doet politiecommissaris Luis Miranda bij Het Laatste Nieuws zijn verhaal. “Zij deden teken naar de renners om links aan te houden, zodat ze links zouden uitkomen. De renners keken echter niet op en sloegen rechts in. Toen ze opnieuw opkeken, hadden ze de afslag al gemist.”

“Aan het ronde punt zijn er ook aanduidingen die hen naar links stuurden”, aldus Miranda. “Ik denk dus dat het niet de fout is van de organisatie, maar wel van het peloton.”

Wie treft blaam?
Waar de meeste renners met een beschuldigende vinger wijzen naar de organisatie van de Volta ao Algarve, heeft Arnaud De Lie een andere kijk op wat er zich allemaal heeft afgespeeld in de laatste kilometer. Volgens de Belgisch kampioen moeten de renners vooral naar zichzelf kijken. “We wisten dat het naar links was”, zei de Belgisch kampioen na afloop tegen Het Nieuwsblad.

“We hadden de finale verkend en alles goed bestudeerd. Maar plots ging iedereen naar rechts. […] Het is de eerste renner van het peloton die de motor gevolgd heeft. Iedereen weet dat de motor niet tot aan de finish rijdt en dat die op een bepaald moment afdraait. De organisatie kan hier niet veel aan doen. We hebben als renners tegenwoordig zo veel tools om het parcours te verkennen. Dan mag dit niet gebeuren”, is De Lie van mening.

De organisatie heeft inmiddels ook van zich laten horen. “Volgens mij ging de televisiemotor als eerste in de fout”, citeert Het Nieuwsblad koersdirecteur Sergio Sousa. “Die motor reed te dicht bij de renners en de renners hebben de fout gemaakt om de motor te volgen. De organisatie is altijd verantwoordelijk, maar soms heb je niet alles in de hand.”


Meer over de finish in de Volta ao Algarve 2025

RIDE Magazine
15 Reacties
20-02-2025 10:40
Als iedereen de renner voor zich volgt hoeft er maar 1 verkeerd te rijden om het hele peloton de verkeerde kant op te sturen.

Ik vind het onmogelijk om hier iets nuttigs over te zeggen, ik weet niet wat de renners wel/niet konden zien bij de afslag, ik weet niet wat er wel/niet in het routeboek stond.
20-02-2025 09:24
"hier stonden de seingevers met hun rode en gele vlag”
Dit heb ik vooralsnog niet op beelden kunnen waarnemen. Niet op dezelfde plek als vorig jaar in ieder geval.
    20-02-2025 10:24
    Waarom zou de politie daar over liegen?
    20-02-2025 10:43
    Waarom is die vraag relevant?
    20-02-2025 10:44
    Jawel het is waar te nemen op de beelden. Alleen ze staan niet heel actief te zwaaien met hun vlag. Ze staan een beetje in een laxe houding te zwaaien.
20-02-2025 11:08
Wat mij betreft een perfect storm: onhandige afslag (renners moeten afbuigen ipv auto/motoren), wat onhandigd seingevers, onoplettende renners. Samen de schuld dragen en hier lering uit trekken. En klaar en door.
    20-02-2025 11:49
    Exact dat, zoiets is zelden aan 1 oorzaak toe te wijzen maar vaak een combinatie van factoren. Dit gebeurd ook niet ergens halverwege de koers maar in een volle sprint finale, waar de adrenaline hoog zit, de focus is op juist positioneren en op volle snelheid. Als organisatie moet je dan extra alert zijn dat renners geen verkeerde afslag kunnen nemen, gezien het hele hoge val risico. Dus de afslag die ze hebben genomen had beter afgesloten moeten zijn zodat er net een motor door kon nu leek die niet afgesloten. Seingevers moeten op zo’n moment in high alert toestand zijn en maar met 1 ding bezig zijn. Renners mogen zich ook goed voorbereiden. Er is gelukkig niets ernstigs gebeurd dus vooral lering uit trekken. Voor de renners, voor de organisaties van welke koers dan ook. Dat is het allerbelangrijkste, samen zorgen dat het verbetert, vingertje wijzen heeft nog nooit iets geholpen. Een pol houden zodat de mensen op de bank een verantwoordelijk kunnen aanwijzen is overigens volstrekt belachelijk.
20-02-2025 10:32
Verkeerd rijden is altijd de schuld van de renners. De renner moet het parcours kennen! Organisatie is verantwoordelijk voor afzetten op gevaarlijke punten en zorgen dat er geen verkeer op het parcours is.
20-02-2025 12:17
Goed om agent nog even aan het woord te laten, agent komt regelmatig met zinnige teksten en ook ik kan hier de lijn van agent goed volgen. In principe zit hij op hetzelfde spoor als mijn buurman en de loodgieter die hier onlangs was, is gewoon een fout van het peloton.
20-02-2025 09:27
Kan geen genoeg krijgen van dit onderwerp!!
    20-02-2025 16:04
    In de tijd met al die oninteressante opwarmkoersjes is er bijna elk traiinings ritje wel een incident. Leuk!
20-02-2025 12:32
Organisatie is hier uiteraard verantwoordelijk voor. Zij had het parcours beter, bijvoorbeeld met hekken moeten afzetten of actievere seingevers. Zeker omdat rechts de snellere logische route leek. Maar vooral ook, zoals zij zelf erkent, had de tv motor in een sprintfinish niet zo dicht op de renners mogen zitten. Als er een paar volgen kan de rest van de op hol geslagen meute bijna niet meer anders, zoals bleek. Onacceptabele en onverantwoordelijke gevaarzetting bovendien. Dikke gele kaart organisatie.
    20-02-2025 13:20
    @Pietspeed Ken je de regels of is dit gebaseerd op je eigen justitiële norm? De UCI regels geven aan dat de renner het parcours dient te kennen. Er is een duidelijk kaartje dat ze de rotonde linksom moeten nemen in de laatste kilometer. Er stond een seingever de juiste richting op te wijzen (los van zijn passieve of actieve houding). Er waren renners zoals Ganna die hun hoofd er bij hielden. Het gaat hier immers niet om een heel peloton dat verkeerd werd gestuurd.
    20-02-2025 14:15
    Chasse Patat, wie zet het parcours uit en af (ivm een voldoende veilige sprintfinish)? Wie is verantwoordelijk voor een te dicht op het pak rijdende tv motor? Hoe vaak zijn renners al niet verkeerd gereden terwijl een seingever de richting aan gaf, en moesten keren. Hadden ze toen ook het parcours moeten kennen? De organisatie moet bij elke aankomst voldoende duidelijk en veilig het parcours uitzetten. Zowel actief als inactief. Je moet er niet aan denken als het aanstormende pak a 60km/uur overstekend, argeloos publiek had geschept. Benieuwd hoe dan de reactie richting organisatie was geweest.
21-02-2025 04:45
Nog een andere lezing: Er is niets mis gegaan. De sponsoren willen aandacht van de media tegenover hun geldelijke inbreng. Uit die geldelijke inbreng worden de salarissen betaald. En de profs zijn prof geworden om er geld mee te verdienen.
Media aandacht genoeg.
Er kon er maar 1 winnen en die zou lang niet zoveel aandacht hebben gekregen als de hele heisa die nu ontstaan is

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine