Aerodynamica-expert ziet ’tot vijf seconden winst’ met nieuwe tijdrithelmen Visma | Lease a Bike
Foto: Visma | Lease a Bike
Niels Bastiaens
dinsdag 5 maart 2024 om 07:45

Aerodynamica-expert ziet ’tot vijf seconden winst’ met nieuwe tijdrithelmen Visma | Lease a Bike

Interview De nieuwe tijdrithelmen die Visma | Lease a Bike gebruikt in de openingstijdrit van Tirreno-Adriatico blijven de wielerwereld beroeren. Op sociale media klinkt massaal commentaar op het futuristische hoofddeksel, de Aerohead 2.0 van de fabrikant Giro. Een enkeling is positief, velen maken grappen. Maar aerodynamisch gezien is het vooral een slimme zet, vindt Bert Blocken, professor bouwfysica aan de KU Leuven met specialisatie aerodynamica.

Hoewel Blocken van 2017 tot vorig jaar de vaste adviseur van Jumbo-Visma op vlak van aerodynamica was, praat hij in dit gesprek in eigen naam. “Ik was niet bij het testen van deze helmen betrokken. Eind vorig jaar is onze samenwerking in goede verstandhouding gestopt. Ik ben naar Schotland verhuisd, maar ben intussen wel in gesprek met andere ploegen om samen te werken.”

Over de bewuste tijdrithelmen van Jonas Vingegaard en co, toont Blocken zich enthousiast. “Het design is, al dan niet bewust, gebaseerd op de helmen die gebruikt worden in het speedskiën. Daar heeft men hele grote helmen, die niet alleen het hoofd, maar ook de schouders en een deel van de rug bedekken. De bedoeling van dit soort ontwerpen, is om te streven naar een cocon.”

“Het is wel een groot verschil met de traditionele tijdrithelmen, die zich eigenlijk vooral op het hoofd richten, en soms een klein beetje de aansluiting met de rug. Maar hier zit je met een zodanig grote helm, dat die veel meer volume omvat dan het hoofd zelf. In het speedskiën bestaat dat al een tijdje. Dan kom je tot een vrij gelijkaardig ontwerp, met voorin een soort punt. Een beetje spaceshuttle-achtig.”

Niet helemaal nieuw
Helemaal nieuw is dit ontwerp niet in de wielerwereld. “Dit is denk ik de verbeterde, meer verfijnde versie van de POC-helm, waar EF Education First-EasyPost al een tijdje mee rijdt. Voor zover ik weet waren zij de eersten met dit idee. Het heeft vrij lang geduurd vooraleer er nog een team kwam. Er is toen veel over gelachen, het valt natuurlijk op omdat hun ontwerp nog iets meer bij het speedskiën aanleunt. Maar er zit wel degelijk grote wetenschap achter. Het lijkt me een zeer goed idee om deze techniek te gebruiken, en volgens mij is het duidelijk dat de Giro-helm daarop is gebaseerd.”

Cian Uijtdebroeks tijdens de tijdrit – foto: Cor Vos

Het ontwerp lijkt wel zeer massief. Brengt dat dan geen extra, onnodig gewicht met zich mee? “Ik verwacht van niet. Het is een dunne schel, daar zit alleen maar wat isolatiemateriaal in, wat schokabsorberend is. Op die manier blijft de helm zeer licht. Wat je wel hebt met zo’n helm: je gaat voelen dat het je hoofdbeweging belemmert. Dat er mee aansluitingspunten zijn dichtbij de schouders, dichtbij de rug. Maar dat is juist positief. Het helpt om je hoofd in de positie te houden waarin het moet zitten volgens de windtunneltesten. Ik denk dat ze daar ook over hebben nagedacht, en dat als bijkomend voordeel zien. Het voelt wat stroever, maar in een ideale tijdrit moet je hoofd ook niet bewegen.”

“Ik zag op X wel dat mensen zich afvroegen: wat met zijwind? Natuurlijk gaat die helm iets meer zijwind vangen. Maar vooraleer je echt last hebt van zijwind, ook wat betreft het volle achterwiel, moet het al stevig waaien. Ik zie niet meteen nadelen aan dit soort helm”, geeft Blocken mee.

Aanzienlijk verschil
De technologie is nog nieuw, en op sociale media wordt er bij momenten wat lachwekkend op gereageerd. Maar is dit nu het nieuwe normaal, het ontwerp waar in de toekomst alle grote ploegen hun wagonnetje bij moeten aanhaken? “Dat zou kunnen. Je moet die helmfabrikanten meekrijgen. Ik denk dat het afwachten is wat de UCI gaat doen. Als zij het gewoon gaan toelaten, dan verwacht ik dat geleidelijk aan andere helmfabrikanten hier ook op gaan springen. Het kost natuurlijk wel veel ontwikkelingstijd. Je gaat dat niet in de Tour de France al bij andere teams zien. In die ontwikkeling gaat al snel enkele jaren tijd zitten. Je wil ook niet dat je ontwerp identiek gelijk is aan dat van een andere fabrikant. Heel snel zal het niet gaan, maar het kan zijn dat we steeds meer zulke helmen gaan zien. En misschien nog wat meer alomvattend.”

Hoeveel winst dit type helmen opleveren, durft Blocken niet met zekerheid te zeggen. “Dat zijn geen tientallen seconden die men daarbij zal winnen. Maar het zal wel aanzienlijk zijn. Het is een mooie stap die men heeft gezet, aerodynamisch ziet het er goed uit. Het zou me niet verbazen als het drie, vier of vijf seconden winst kan opleveren in een tijdrit van vijftien kilometer. Die grootteorde lijkt me realistisch.”

De speedskiërs waar Blocken het over heeft

RIDE Magazine
23 Reacties
04-03-2024 16:52
Met andere woorden, Vingegaard zou anders nog 4 seconden trager geweest zijn.
04-03-2024 16:24
In elk geval genoeg kliks weer voor WF 4 artikelen over DE helm
    04-03-2024 17:07
    Vijf intussen. Over een helm die 'tot vijf seconden' winst oplevert. Net genoeg voor Vingegaard om Arensman voor te blijven, tel uit je winst!
04-03-2024 18:01
“Wij van wc -eend”
04-03-2024 19:30
Wil hij ons nu wijsmaken dat Uijtdebroeks met een normale helm nog slechter rijdt?
04-03-2024 16:04
De veiligheid van een helm is blijkbaar van geen tel meer ... Zet dan een kap op je stuur, dat helpt nog beter tegen de wind.
    04-03-2024 16:15
    Want jij weet uit testen hoe veilig het wel of niet is. Graag je bron.
    04-03-2024 17:53
    Als
04-03-2024 16:32
Hij zat er dus 27 seconden naast.
04-03-2024 17:21
Dit gaat het wielrennen niet helpen. Je kunt nu al de renners amper herkennen, laat staan met dit soort helmen. Weg ermee. Gewoon één helm voor alle toepassingen en klaar. Moge de sterkste winnen.
04-03-2024 17:54
Als je hiermee op je aangezicht valt wordt je nek verplicht achteruit te plooien. Kan toch niet gezond zijn lijkt me? De testen focussen mogelijk enkel op de schedelimpact?
04-03-2024 19:24
Ik verbaas me sowieso over de verschillende filosofieen qua helmen. Van de sokhelm van Specialized (wat mij betreft het lelijkste wat de helmenwereld gemaakt heeft), tot aan de helmen met losse zonnebril van DSM. En alles wat er tussen zit.

Terwijl de wetten van de aerodynamica volgens mij voor iedereen hetzelfde zijn. Behalve natuurlijk voor die renner wiens blote huid sneller is dan een speedsuit!
05-03-2024 00:00
5 seconden op 15 km? Als renner zou ik zeggen: "Laat maar zitten joh"
    05-03-2024 00:05
    Dan ben jij waarschijnlijk geen renner.

    Dat verschil had voor Ben O'Connor afgelopen UAE-tour de winst opgeleverd. Ga hem maar eens vragen of hij het ervoor over gehad zou hebben...
    05-03-2024 08:18
    @De Zeboe van de Zoncolan ...ik ga het hem niet vragen en ik ben geen renner, maar als ik er een was, zou ik zo niet durven buiten komen
04-03-2024 19:36
Ploegen hebben ook te maken met leveranciers/sponsors. En wil een ploeg meewerken/ denken aan ontwikkelen van een product. En wil een leverancier dat een ploeg zich gaat bemoeien met hun product. Van deze helmen gaan er namelijk geen miljoenen van verkocht worden terwijl ontwikkelen van zo’n helm wel erg veel geld kost. Podcast met Heijboer over ontwikkeling van toen de Bianchi tijdrit fiets is wel aardig om te luisteren. Van de broers Zeeman.
    04-03-2024 21:03
    Precies daarom moeten ze bij de UCI nu een halt toe roepen aan dit soort onzin. Doen ze dat niet, riskeren ze de F1 weg in te slaan, waar de auto al net zo belangrijk, of zelfs nog belangrijker is dan de piloot. Dit kun je in het wielrennen echt niet maken.Je gaat naar een sport waarin de teams met het meeste geld gaan winnen, en niet langer automatisch de beste renners. Voor wie dit niet gelooft. Zet Verstappen in een Haas of een Alpine, en hij zal nooit nog een race winnen. Is er echt iemand die zo een wielersport wil? Volgens Bert Blocken win je met zo een helm 10 tot 15 sec per 10km. Volgens Paul Martens zelfs nog meer. En ja idd vandaag viel daar niet veel van te merken, maar dit was dan ook geen typische tijdrit van pakweg 30km met lange rechte stukken in.
    04-03-2024 21:15
    Hoe is dit gecompliceerder dan je runt simulaties - knalt een paar opties die er goed uit zien in een 3D printer voor testen in een windturbine voordat je het ding pas voor het echie laat maken.

    Ik twijfel er echt aan dat hier een megabudget achter zit, mede ook omdat het alleen wordt verkocht omdat het aan UCI reglementen moet voldoen.
    05-03-2024 08:09
    @rode Rick. Als Martens in een interview op HLN zelf zegt dat er enorm veel tijd, geld en middelen aan de ontwikkeling vooraf gegaan zijn, dan weet je het wel toch ? De dag dat het belang van het materiaal de bovenhand neemt op het belang van de benen, is dichterbij aan het komen op die manier. Dit kan écht niet.
04-03-2024 21:46
Die speedskieers gaan 250+. Vergelijking gaat mank. Maar ja, 't zal nog wel maffer kunnen, zolang je d'r maar in gelooft.
    05-03-2024 10:35
    En belangrijker, rechtdoor naar beneden, dus dat ze beperkt worden qua bewegen van hun hoofd maakt niet zoveel uit. Dat ze dan gewoon wat extra bochten in een parcours steken, dan zijn diegenen met zo'n gedrocht in het nadeel omdat ze moeten vertragen om uit hun houding te komen en te kunnen kijken...
04-03-2024 23:48
Risico is dat mensen tegen de renners gaan praten, in de veronderstelling dat ze met een ANWB praatpaal te maken hebben... ( vrij naar Lubach)
05-03-2024 11:08
Hiermee krijg je de jeugd vast warm om ook aan deze sport te beginnen. Dit ziet er als wel vaker gewoon echt niet uit.

Gewone fiets en gewone helm zou nog het beste zijn. Geen grote verschillen tussen de grotere en kleinere teams wat betreft investeringen in het tijdritmateriaal. En gewoon man tegen man (of vrouw tegen vrouw) op een fiets.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine