Adrie van der Poel kritisch voor Wout van Aert: “Grootste fout die hij kan maken”
Wout van Aert vertelde een tijdje geleden dat hij in de toekomst meer de kat uit de boom wil kijken in de koers. Adrie van der Poel heeft nu aangegeven dat hij dat geen goed idee vindt. Dat vertelt de Nederlander in gesprek met Greg Van Avermaet en José De Cauwer bij Het Nieuwsblad.
“Als je ziet welke aanval Mathieu op zijn beste dagen in huis heeft, lijkt het voor niemand een goeie tactiek om met hem mee rond te draaien want op een bepaald moment word je toch achtergelaten. Niet alleen ik, maar ook andere kopmannen zullen voortaan de kat uit de boom kijken en hem laten doen. Ik heb al vaak gehad dat mijn enthousiasme wordt afgestraft door Mathieu”, aldus Van Aert bij Het Laatste Nieuws twee maanden geleden.
Van der Poel senior heeft zijn mening over de uitspraken van Van Aert. “Ik heb gelezen dat hij zijn koersgedrag wil aanpassen. Dat is de grootste fout die hij kan maken. Dan gaat hij tegen zijn natuur in gaan koersen.” Gespreksgenoot Van Avermaet is het eens. “Ik zou in zijn plaats niks veranderen. Er gaat een jaar komen dat het wel allemaal op zijn plaats valt.”
-
Lees ook Wout van Aert trekt lessen uit nederlagen tegen Van der Poel: "Meer kat uit de boom kijken"
Puntjes van kritiek
Verder had Adrie ook zijn bedenkingen bij twee momenten. Ten eerste over Gent-Wevelgem, waar Van Aert de zege schonk aan ploeggenoot Christophe Laporte. “Iedereen mag doen wat hij wil, maar voor de wielersport zag dat er niet goed uit”, aldus Adrie. Tot slot had de oud-renner ook de EK-finale op de VAM-berg anders aangepakt. “Als Wout daar aantrekt voor De Lie, wint die de koers met vijftien lengtes voorsprong. Dan zou ik als bondscoach durven gokken: Ik neem alle shit op mij, maar we draaien de rollen om: Van Aert voor De Lie. Wat de tegenstand ook niet verwacht.'”
Niet zo netjes dat jullie de volledige reactie van Whyze Katje wegvegen, want het ging wel over wat meer dan dat ene zinnetje dat jullie nu toegevoegd hebben.
Een link naar Het Nieuwsblad artikel in jullie stuk zelf zou trouwens ook niet misstaan.
Ik heb ook gewoon liever dat iedereen met open vizier koerst, dat vdp dan 80% van de tijd wint is een logisch gevolg met zijn versnelling na een lange koers.
Meer eens qua dat EK maar het is natuurlijk wel wat moeilijk in te schatten en eerder een boodschap richting die Vanthourenhout. Straks op de OS krijg je hetzelfde weer: wijs aub geen kopman aan en de koers uitwijzen hoe en wat.
Ben het met veel wat je schrijft eens, maar niet dat Kuss en Roglic achter Vingegaard gevangen zaten.
De afspraak daar leek heel duidelijk: je mag je eigen koers rijden, zolang je maar geen concurrenten naar je teamgenoot meesleept.
Op het moment dat Vingegaard gaat zie je ook dat Mas en/of Ayuso probereren te volgen, maar het tempo niet kunnen of willen volgen.
Dit in tegenstelling tot de aanvalspogingen van Kuss en Roglic.
Niet meer controleren en de koers ‘hard maken’ om Van Aert af te zetten in de diepe finale voor een man-tegen-man-gevecht tegen VDP en Pogi. Wel om beurten aanvallen en de andere ploegen in het defensief drukken. Daar zijn ze nog maar amper in geslaagd, maar hebben ze met Laporte, Van Baarle, en nu ook Jorgenson en eventueel Benoot gewoon de mannen voor.
Van Aert zelf moet ook zeker aanvallen en vooraan proberen te rijden. Alleen moet hij niet meer vol meerijden met VDP of Pogacar als ze met 3 op weg zijn naar een laatste keer Oude Kwaremont of Le Tolfe, want dan is hij gezien. Dán moet je naar de bijen achter je wijzen en in het wiel kruipen.
Man tegen man lijkt het gewoon moeilijk in koersen als de Ronde van Vlaanderen, maar bv. ook Strade en misschien MSR. Dan zijn er andere mannen explosiever.
Bijna altijd is het zo geweest dat Van Aert een aanval beantwoordt van VDP of Pogi en dan vol meerijdt met die mannen. Neen dus, hij moet ofwel zelf vroeger aanvallen, ofwel zorgen dat er een ploegmaat vooraan zit.
Eigenlijk moet hij dus niet defensiever maar juist offensiever koersen. Maar wel slimmer zijn in de inspanningen, in de wetenschap dat hij op de hellingen de lichtere mannen niet kan volgen. Niet zijn energie steken in ronddraaien, wel in zelf prikken. En als dat niet lukt, ploegmaten laten wegrijden.
Als je individueel niet de sterkste bent maar wel collectief, is dat pure wielerlogica.
Op papier een logische tactiek, maar ik denk dat er op onconventionele wijze mee om wordt gegaan. Iets doet mij vermoeden dat MvdP en Pogacar dan om beurten demarreren en Van Aert dwingen het gat dicht te rijden. Ze worden dan tot zo'n verbond gedwongen.
Maar de sterkte van TJV ligt in het collectieve, en niet bij Van Aert in een rechtstreeks duel met VDP en Pogi als er heuvels in de finale liggen. Zij hebben als enige ploeg zoveel favorieten aan boord (Laporte, Van Baarle, Jorgenson, Kooij…) en zetten daar dan ook beter op in dan nog maar een keer te hopen dat Van Aert de besten dit keer wel kan volgen op een explosieve helling.
Om binnen jouw voorbeeld te blijven: in een ideaal scenario zit Van Aert in het wiel bij Pogi en VDP maar rijdt er wel nog een TJV-ploegmaat vóór, waardoor ze allebei wel moéten doorrijden.
Verder is het natuurlijk altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan, want al die andere renners in het peloton willen natuurlijk ook VDP en Pogacar verslaan en komen vaak niet eens zo dicht in de buurt als Van Aert.
Ik denk dat de kunst hem eerder gaat zitten in het ploegenspel. Proberen om niet in de man tegen man tegen man strijd uit te komen. Maar om tactisch het voordeel te kunnen hebben door een ploeggenoot voorop. Alleen is het daarvan weer de vraag of de anderen dit laten gebeuren.
Maar passief rijden is denk ik niet de route naar succes voor hemzelf.
Wout rijdt op zijn best wanneer Matthieu niet meedoet.
Zelfs op een explosieve helling is Van Aert nog altijd beter dan 99% van het peloton, alleen zijn er daar op dit moment 2 (in het verleden ook Alaphilippe) nog beter in. Toen Van Aert wegreed op de Paterberg in de E3 of de Bosberg in de Omloop vorig jaar of op de Kemmelberg dit jaar, waren de 2 anderen er gewoon niet bij. Dus evengoed waren Pogi en VDP daar misschien nog van hem kunnen wegrijden.
In de grote koersen die hij won, waren VDP en Pogi er vaak niet bij (Amstel, Gent-Wevelgem, E3 '22, Omloop, Plouay) of wat minder (Strade en MSR 2020). Dan lijkt het misschien of Van Aert blokkeert maar zijn er gewoon 2 fysiek nog iets sterker.
Dit jaar kon Van Aert ze wel kloppen in de E3, maar zei hij achteraf dat hij het gevoel had een 'laffe coureur' te zijn omdat hij veel in het wiel had gezeten. Maar die koers won hij dus wel. In die zin snap ik Adrie wel, want Van Aert moet echt afstappen van de renner die hij van nature is en leper, sluwer gaan koersen als hij ze toch wil verslaan. Na de pijn van al die 2de plekken, denk ik dat hij daar wel stilaan klaar voor is.
In Roubaix zou je ze eventueel naast elkaar kunnen zetten, hoewel Van Aert veel meer kans heeft als ze met een groepje naar de meet gaan. In alle andere koersen is Van Aert van een niveau hoger. In koersen als Amstel, Strade, Luik, enz. mag je Van Aert zelfs 2 trapjes hoger zetten.
Vooral te hopen dat Van Baarle volgend jaar wat meer kan doorwegen op het koersverloop, want buiten de Omloop en zijn knechtwerk in de rondes kwam hij totaal niet uit de verf in zijn eerste jaar bij TJV.
En bij De Lie moeten we ook nog afwachten of hij volgend jaar 2 stapjes hogerop kan zetten, want in de grote koersen was hij in '23 vrij onzichtbaar.
On topic. De fascinatie van Van der Poel senior met Van Aert is toch wel bijzonder. En snap Van Aert ook wel. Wil je winnen vab Van der Poel junior dan moet je krachten sparen. Als dat betekent wieltjes zuigen, so be it. Gewoon in de achterwiel van Van der Poel junior hangen. Beetje a la Pozzato en Boonen.