Addy Engels: “Normaal gezien gaat Roglic morgen nog Landa voorbij”

zaterdag 1 juni 2019 om 19:16

Aangeslagen, maar hoopvol stond ploegleider Addy Engels WielerFlits te woord na afloop van de laatste bergetappe in de Giro d’Italia. Engels zag Primoz Roglic zijn derde plaats verliezen aan Mikel Landa en een tijdstraf van tien seconden krijgen: “Ik ben over allebei teleurgesteld, maar normaal gezien als Primoz morgen een goede tijdrit rijdt, gaat hij Landa nog voorbij.”

“Als hij morgen op negen seconden strandt, dan gaan die tien seconden anders aanvoelen dan nu. Voor het moment denk ik als hij gewoon goed is, dan moet het gewoon gaan. En ik kan ook niet zeggen dat de tijdstraf onterecht, hoewel ik het niet heb gezien. Hij kan er niks aan doen”, aldus een eerlijke Engels.

“We moeten ons zo goed mogelijk voorbereiden voor morgen. Als de verhoudingen in de tijdrit tussen Roglic en Landa blijven zoals ze zijn, dan moet het wel goedkomen. Maar het moet natuurlijk eerst nog gebeuren”, eindigt de Nederlander.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

20 Reacties

koos1 1 juni 2019 om 19:22

De beste vorm heeft Roglic duidelijk niet meer, maar die 23 seconden moet hij zelfs met een wat mindere tijdrit nog kunnen goedmaken Landa die totaal geen tijdrijder is.
Volgend jaar waarschijnlijk wat minder koeren in aanloop naar de Giro (of de Tour), dan is hij ‘gewoon’ weer een van de favorieten.

skylimit 1 juni 2019 om 20:21

Denk niet dat het zo zeer aan de vorm van Roglic ligt, naast zijn maagproblemen, pech en een valpartij, komt hij deze Giro in de bergen net iets te kort.
Op kortere steile beklimmingen en etappes met minder lange beklimmingen lijkt hij beter uit de voeten te kunnen.
Inderdaad zou je ook de conclusie kunnen trekken dat 3 weken achtereen op topniveau acteren en om te winnen nog net een stap te ver is.

Joram 2 juni 2019 om 01:38

Skylimit, podium rijden als eerste keer kopman (zonder de 2 beste knechten) … En dan zeggen dat 3 weken te lang is voor hem?

Zijn eerste tour 4e worden… 3 weken te lang?

Denk dat je de lat veel te hoog legt dan.

Witte Trui 1 juni 2019 om 19:25

Zou best kunnen dat de focus voor deze Giro, met 3 tijdritten, iets teveel op het tijdrijden heeft gelegen in de voorbereiding. Bergop oogt Roglic minder dan in de Tour van vorig jaar. Tegen een Bernal had hij het hier ook moeten afleggen.

rahimns 1 juni 2019 om 19:34

@Koos1 nog minder koersen ?? Hij had maar 20 koersdagen in de benen. Nee hoor… prima zo, ik zie echt liever een Roglic die in elke koers ervoor gaat en dan 3e wordt in de Giro dan op halve kracht de rest van het seizoen rijden om alleen maar te pieken in een grote ronde. Ik kan hier prima mee leven.

Peterh14 1 juni 2019 om 19:45

Ja precies! Hij wint dit jaar wel gewoon ‘even’ 3 WorldTourkoersen. Tuurlijk spreekt de UAE niet direct aan, maar Tirreno en Romandië + derde in Giro vind ik wel echt indrukwekkend.

Dat vergooien omwille van, wat zal het zijn, 10% meer kans op Girowinst (ik noem maar een getal) zou ik zonde vinden.

Wheely 1 juni 2019 om 20:21

Maar Romandië winnen in aanloop naar de Giro was er misschien wel even te veel aan. Die zou ik de volgende keer niet combineren.

rennerske 1 juni 2019 om 20:23

Ik ook Rahimns. Deze Roglic is op deze wijze een sieraad voor zowel de fan als de wielerliefhebber.

Joram 2 juni 2019 om 01:40

Helemaal mee eens Rahims!

Deel Koeper 1 juni 2019 om 20:10

Misschien toch interessanter om in de Giro echt vólledig voor het klassement te gaan en hier ook Bennett én/of Kruijswijk in te zetten (dan komt het verlies van De Plus minder hard aan) en straks in de Tour volledig voor Groenewegen te gaan, met dan wat klimmers als vrijbuiters die vooral voor ritten gaan.

Ineos, Movistar of Astana kunnen hun vedetten spreiden over grote rondes, als Jumbo dat doet, dan wordt de spoeling veel sneller dun. Als je dan serieus wil concurreren met die blokken, is 't misschien beter om al je kaarten in één keer in te zetten. Uiteraard is 't risico groter, maar dat geldt ook voor de kans op succes.

Gilberto 1 juni 2019 om 21:38

Zal een eeuwige, en ook redelijk zinloze, discussie blijven.
Je hebt nx geen zekerheid dat je met andere voorbereiding en prioriteit wel zo’n grote ronde wint. Ik vind het echt veels te riskant om alles op maar 1 ding te zetten. Primoz moet ook vooral de kleinere rondjes blijven doen. Dan rij je gewoon een heel mooi palmares bij elkaar. Doet volgend jaar ook gewoon weer mee voor een overwinning in de grote Rondes. Ik vind het echt lachwekkend dat er nu alweer lui zijn die roepen dat hij gewoon tekort komt voor een grote Ronde en er dus nooit 1 zal winnen. Waar hebben we het over joh, doorgeslagen waan-van-de-dag mafkezen

KennyKlimmen 1 juni 2019 om 21:53

Kan zeker een grote ronde winnen. Maar klom deze giro gewoon niet naar zijn beste vermogen. Net zoals Yates btw…

Joromy 1 juni 2019 om 22:59

Vond Roglic goed rijden hoor, en de 3e plaats dat kan hij best nog wel halen.
Kortom een leuke eerlijke Giro gezien behalve deze tijdstraf natuurlijk.
Carapaz verdiende winnaar en weer genoten van een Nibali die ook dik verdiend 2e wordt.

Spurter 1 juni 2019 om 23:04

Roglic te vroeg gepiekt. Als ‘ie mee wil doen voor de winst, zal dat toch anders moeten.

En eigenlijk moet ‘ie dan ook een andere ploeg zoeken met iets meer body in de bergen en een ploegleider die niet in de finale gaat pissen.

Denk dat dat laatste zwaarder weegt dan die 10 seconde tijdstraf.

Sephiroth 2 juni 2019 om 07:01

Weinig ploegen zijn in de breedte sterker volgens mij hoor. Op de hele grote teams na.

Als tolhoek op niveau had gepresteerd had het ook al aardig wat gescheeld.. en zoals ik al eerder zei als je bei movistar en Bahrein hun top knecht(amador en pozzi) wegneemt dan is het ook een stuk minder. Ineos was trouwens niet veel beter deze Giro. Aanklampen met hun mega talenten ging, maar veel meer ook niet.

Dus ja roglic zelf was niet goed genoeg, had de pech van de plus die uitviel(en gesink) en een tolhoek (en kuss) die niet het verwachte Niveau halen. Dus of een andere ploeg zo snel de oplossing is…

west 1 juni 2019 om 23:06

Dit is de eerste keer dat Roglic echt echt, vanaf dag één, voor een klassement gaat. Dat wordt denk ik een beetje vergeten. En al is het zijn tweede klassement, een keer vierde en nu derde* zijn gewoon resultaten die er toe doen. Dat in combinatie met geen De Plus en geen Gesink denk ik dat het gewoon heel aardig ging. Niet uitzonderlijk, gewoon goed.
Hij heeft op zijn Spilaks/Izagirres een paar rondjes van een week gewonnen maar we weten allemaal dat dat helemaal niks zegt over een Grand Tour.
En hij heeft de pech gehad dat hij ontzettend gehyped is omdat hij, voor we ook maar één berg zagen, met twee tijdritzeges een bak tijd won.
Leezer, Van Emden, Martens en Bouwman hebben het gewoon goed gedaan, maar als Roglic ooit wil winnen moeten daar gewoon drie hele goede, in topvorm verkerende, klimmers bij.

Sajarano 1 juni 2019 om 23:57

Volgens Gilberto is dat laatste helemaal niet nodig hoor, en hij kan het weten. Froome, Nibali en alle anderen doen het ook allemaal zelf ;-)

Corné 't Glansarm 2 juni 2019 om 02:14

Allemaal leuk die rondjes van een week, maar je naam in de geschiedenisboeken schrijven doe je als wielrenner door grote rondes, klassiekers, een WK of OS te winnen. Alleen in grote periodes van droogte tellen podiumplaatsen of wanneer de droogte aanhoudt top 10 klasseringen in grote rondes.

Mooi palmares door die rondes van een week, mwah… Niet echt, misschien voor joiw fans, maar niet voor dè wielersport.

Sajarano 2 juni 2019 om 14:32

Helemaal mee eens. Alleen winst in grote rondes telt en heeft eeuwigheidswaarde. Al het andere is leuk, maar klein bier. En met een paar dramatisch verlopen finales (Vuelta 2015 en m.n. Giro 2016) nog vers in het geheugen wordt de urgentie voor ons Nederlanders en Nederlandse ploegen alleen maar groter, na een extreem lange periode van droog staan. Jammer dat dat nu weer niet lukt na alle verwachtingen die vantevoren gewekt zijn.

west 2 juni 2019 om 22:26

Niet iedereen is gebouwd om een drieweekse ronde te winnen. Dan kan je op z’n Richie Portes ieder jaar alles op alles blijven zetten, of je kan jezelf een dikke boterham toebedelen door alles te winnen wat los en vast zit en dan maar te zien hoe zo’n Giro uitpakt? Noem het dom of noem het zelfkennis, het blijft allemaal een gok.