Actie Nicole Frain zorgt voor commotie: “Ik dacht een gaatje te zien”

dinsdag 26 juli 2022 om 10:09
Actie Nicole Frain zorgt voor commotie: “Ik dacht een gaatje te zien”

Nicole Frain - foto: Cor Vos

Nicole Frain kreeg na de finish van de tweede etappe van de Tour de France Femmes behoorlijk veel over zich heen. De Australische kampioene van Parkhotel-Valkenburg reed op goed 25 kilometer van de aankomst in Provins hard in op Marta Cavalli. De Italiaanse, een van de topfavorieten voor de eindzege, moest niet veel later de strijd staken.

De tweede rit van de Tour de France Femmes werd ontsierd door enkele zware valpartijen. Zo gingen meerdere rensters met nog goed 25 kilometer te gaan tegen de vlakte, met als grootste slachtoffer Marta Cavalli. De Italiaanse leek de dans eerst te ontspringen, maar ze werd vervolgens vol in haar rug geraakt door Nicole Frain en klapte zo hard tegen het asfalt. Frain kwam zelf ook op hoge snelheid ten val, maar wist wel de finish te bereiken.

Cavalli moest duidelijk bekomen van haar zware klapper, maar stapte uiteindelijk toch weer op de fiets. Niet veel later werd ze uit veiligheidsoverwegingen echter uit koers gehaald. Ze werd vervolgens afgevoerd naar het ziekenhuis, waar de artsen een hersenschudding constateerden. Ook liep de nummer twee van de voorbije Giro d’Italia Donne een rugtrauma op.

Excuses 
Na afloop kwam Frain voor de camera van Eurosport met een opvallend verhaal. “Ik kwam net terug van een eerdere valpartij en reed aan een vrij hoge snelheid terug naar het peloton, toen er opnieuw werd gevallen. Ik dacht een gaatje te zien. Ik kon er wel doorheen, dacht ik, maar dat bleek toch niet te kunnen. Ik heb de valpartij niet gemist”, aldus Frain, die zich verder niet leek te bekommeren om Cavalli.

De Australische liet enkele uren later opnieuw van zich horen, ditmaal via Instagram. “Het ging vandaag niet zoals gehoopt. Het was hectisch en ik voelde me de hele dag al niet op mijn gemak. Ik heb geprobeerd de valpartij te vermijden, maar ik had geen kant om op te gaan. Natuurlijk was dit niet mijn intentie en het spijt me voor de rensters die erbij betrokken waren.” Inmiddels heeft Frain ook haar excuses aangeboden aan FDJ-SUEZ-Futuroscope, de ploeg van Cavalli, zo meldt Cyclingnews.

Dit artikel delen:

50 Reacties

roburger 26 juli 2022 om 10:15

Bizarre kamikaze actie dit. Ook al zou er een "gaatje" zijn, dan is dit nog zeer onbegrijpelijk. Dit hoort echt niet in een peloton te gebeuren…

0
dikkechaap 26 juli 2022 om 11:15

Normaal probeer ik altijd de nuance te zoeken in dit soort gevallen, maar hier begrijp ik niks van. De actie zelf is echt bizar, zelfs als er een gaatje was dan rem je toch in ieder geval gedeeltelijk af? Ze reed met zo’n enorm snelheidsverschil door die groep, dan heb je echt geen gevoel voor de veiligheid van anderen. En de nasleep van actie getuigt ook van weinig reflectie of inlevingsvermogen. Ik heb de beelden uitgebreid teruggekeken, ze gunt de renster die ze net als een bowlingpin omver heeft gekegeld werkelijk geen blik waardig.

0
Navardauskas 26 juli 2022 om 13:31

volledig eens met Dikkechaap.

Voorlopig uit koers nemen, en op een hele lange veiligheidscursus die meid.
Dit is zo onacceptabel.

0
Ronellenfitsch 26 juli 2022 om 10:15

En de UCI is druk bezig met soklengtes en een onderzoek of Alexander Geniez nu thuis z’n vrouw geslagen heeft, maar deze aanslag in koers is blijkbaar niet de moeite waard voor actie …

0
Monsieur Bendy 26 juli 2022 om 10:30

Echt he? Ik had gehoopt dat er uit de horrorcrash van Jakobsen en de daarop volgende schorsing van Groenewegen, een daadkrachtiger UCI zou opstaan die niet alleen mensen schorst wanneer de gevolgen zwaar letsel of IC-opnames zijn. De incidenten met Gaviria in de Giro, Sagan in de Tour en vooral deze krankzinnige actie vertellen echter, dat de UCI niets geleerd heeft en dat Dylan’s schorsing, hoewel terecht, puur voor de buhne was.

0
Brabander 26 juli 2022 om 12:47

Volledig eensch met jullie. Ze schitteren wederom door afwezigheid en hebben blijkbaar dus NIETS geleerd

0
Txirrindularitza 26 juli 2022 om 10:18

"aldus Frain, die zich verder niet leek te bekommeren om Cavalli."

Ouch… Je kunt nog zoveel proberen om de koers veiliger te maken, maar tegen iemand die er zo blind invliegt en blijkbaar gewoon niet goed oplet, is geen kruid gewassen natuurlijk. Roekeloos.

0
TheBFG 26 juli 2022 om 10:20

Als je daar een gaatje denkt te zien dan zou je niet met andere mensen om je heen moeten mogen rijden.

0
F. SHRAM 26 juli 2022 om 10:21

Eens met Thijs Z. : Meteen eruit kieperen dit soort idioten.

0
Merlinappa 26 juli 2022 om 10:25

Echt bizar, die mag wat mij betreft meteen uit koers worden gehaald. Zelfs als je denkt dat je een gaatje ziet duik je daar niet met 50 per uur in: dat heb ik echt nog nooit gezien. En misschien nog wel schokkender zijn de twee verklaringen, waarin ze bij de tweede het zo probeert uit te leggen alsof ze het niet bewust deed.

0
Alfons Haavers 26 juli 2022 om 10:25

Als je de beelden ziet vraag je je toch af waar ze dat gaatje precies gezien had haha.

0
Jacco van Stierop 26 juli 2022 om 10:44

Er was een piepklein gaatje op de rechter weghelft, recht voor Cavalli tussen twee gevallen rensters. Je had daar alleen op hele lage snelheid doorheen kunnen sturen. Door een valpartij heen proberen te rijden op die snelheid is krankzinnig, Frain heeft gewoon niet goed opgelet en heeft als een blinde op haar fiets gezeten. De lichaamstaal van Frain nadat ze weer was opgestaan, en het interview waarin ze glimlachend haar relaas deed over het incident zijn onthutsend. Indien ze niet gestraft wordt door de UCI of de wedstrijdorganisatie zou het haar ploeg sieren als die haar een sanctie oplegt.

0
Poeksel 26 juli 2022 om 10:29

Het subtiele commentaar van Ellen van Dijk op Twitter: "We’re racing @LeTourFemmes AVEC @GoZwift. Not ON Zwift. Let’s hope the peloton will remember we can’t ride through people here "

En van Cordon-Ragot (computervertaling uit het Frans): "It's her first race in Europe for a while, she made me fall at the start of the race at the foot of the GPM I immediately understood who I had to deal with and I avoided her the whole race then."

0
bas-j 26 juli 2022 om 10:29

Haar bericht op insta gaat ook vooral over hoe zwaar ze het zelf heeft en had en 1 zinnetje over de schade die ze heeft veroorzaakt bij anderen.

0
LeoR 16 26 juli 2022 om 10:33

Goed dat we dit jaar die 'Tour de France Femmes' hebben. Kan alleen maar helpen om het niveau bij de dames wat op te krikken, zodat we enerzijds wat meer nivellering aan de top zien (het verschil tussen Vos en de rest deed gisteren wat pijn aan de ogen) en anderzijds ook de mindere rensters fysiek en mentaal verder een groeiproces doormaken mbt in een peloton rijden, stuurvaardigheid, omgaan met stress etc.

Groei gaat nu eenmaal met vallen en opstaan (helaas soms letterlijk), dat was in het mannenpeloton 50 a 100 jaar geleden echt niet anders.

0
martini151 26 juli 2022 om 10:51

Voor een groot gedeelte ben ik het met jou eens.

Echter, zondag zag ik Jasper Philipsen ook met 3 lengtes verschil winnen. Vorig jaar reed Pogacar op Le Grand Bornand iedereen op minuten achterstand. Oftewel, ook bij de mannen zie je soms een enorme overmacht.

0
Maillot à Pois 26 juli 2022 om 10:58

Er rijden in deze Tour de France inderdaad kleinere ploegen met onvervaren rensters mee die (vooralsnog) het niveau en de ervaring missen die nodig zijn.
De top is wat mij betreft echter al een stuk breder dan een aantal jaar geleden, dat zie je ook wel aan de uitslagen van de klassiekers en WT races dit jaar, waar toch meer ploegen, nationaliteiten en rensters aan de bak komen.

0
Japiejo 26 juli 2022 om 11:56

Nou, als ik de (vrouwelijke) analisten zo hoor mag je vooral niet benoemen dat er nog wat progressie in het peloton nodig is. Als er wordt gewezen op de toch wat onhandig ogende acties is de reactie ‘Bij de mannen vallen ze net zoveel.’. Vond het zelf af en toe toch echt wat knullig ogen, met als absoluut dieptepunt de actie van deze Frain.
Hopen dat het snel naar elkaar toe groeit.

0
Brabander 26 juli 2022 om 12:52

‘Knullig’ vind ik nou niet echt een juist woord hier.

0
Maillot à Pois 26 juli 2022 om 14:30

@japiejo
Marijn De Vries gaf gisteren zelf aan bij Vive le Vélo dat er een aantal (Franse) ploegen van een lager niveau aanwezig zijn, met onervaren rensters. Dus ze erkent wel degelijk dat dat ook een factor is, naast de nervositeit die ook in de mannen-Tour aanwezig is.

0
Japiejo 26 juli 2022 om 14:58

@Brabander, haha scherp!
Die opmerking van Marijn heb ik gemist, was toen alweer afgehaakt denk ik. En eens dat er wat onervaren meiden rond rijden. Maar wat mij betreft was een valpartij in de laatste kilometer erg exemplarisch voor wat ik bedoel, hier
https://www.youtube.com/watch?v=l3GVn6eIcTI op 2:09 de val van Evita Muzic. Schitterend in beeld gebracht en dit soort valpartijen bedoel ik; van die klungelige momenten. Dit keer gewoon van iemand van FDJ. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vaker van dit soort momenten zijn bij de vrouwen.
Doet me denken aan mijn stayerwedstrijden bij triatlon (bij de mannen); ook daar zijn de mensen veel minder gewend in groepen te rijden en krijg je van die lullige valpartijen.

0
LeoR 16 26 juli 2022 om 15:17

Denk dat je ook niet mag onderschatten hoeveel groter de exposure is in deze wedstrijd. Zelfs vrouwen die al jaren in het peloton meedraaien kunnen last hebben van de bijkomende druk en stress.
Misschien overschat ik dat ook, omdat dit voor mijzelf de eerste keer is dat ik een rittenwedstrijd van de vrouwen volg, maar toch. Heb het gevoel dat ik naar iets historisch aan het kijken ben. :)

0
Jacco van Stierop 26 juli 2022 om 15:19

@Maillot à Pois
Er doen 24 ploegen mee: 14 WT-teams en 10 continentale teams, de categorie direct onder de WT. Van de 10 continentale teams zijn er 4 met een Franse licentie, waaronder Cofidis en Arkea. Er zijn 2 Nederlandse continentale teams aanwezig. Van de 4 Franse continentale ploegen doen 6 rensters mee voor het jongerenklassement, van de 2 Nederlandse continentale ploegen zijn er maar liefst 8 rensters die opgenomen worden in het jongerenklassement.
Wijzen naar Franse continentale ploegen als het gaat om gebrek aan ervaring en niveau vind ik derhalve weinig overtuigend.

0
Maillot à Pois 26 juli 2022 om 15:42

@Jacco
Stade Rochelais en St Michel-Auber zijn toch wel de teams die het minst vaak op dit niveau actief zijn. Maar je hebt uiteraard gelijk dat er ook bij andere continentale teams minder ervaren rensters rijden.
Marijn noemde het dan ook maar als één van de dingen die meespelen, en ik ben het met haar eens.

0
De Siepel 26 juli 2022 om 10:42

Er is nog een plekje vrij voor haar in het vliegtuig terug naar Australië.

0
KnarfTX 26 juli 2022 om 11:00

Weet iemand toevallig of dit dezelfde Nicole Frain is? Zelfde voornamen, zelfde leeftijd. https://www.abc.net.au/news/2015-12-01/tas-driver-gets-suspended-sentence-for-fatal-crash/6991264 Als het zo is, dan vind ik het extra stuitend dat iemand die een dodelijk ongeval heeft veroorzaakt nu zo koeltjes reageert na deze crash.

0
bas-j 26 juli 2022 om 11:15

Ik denk het wel, aangezien ze in de periode na dat ongeval op al haar foto’s met een nekbrace staat.

0
JumbowintdeTour 26 juli 2022 om 12:16

Goede vondst! Leeftijd klopt ook.

0
madeinstars 26 juli 2022 om 11:01

https://www.abc.net.au/news/2015-12-01/tas-driver-gets-suspended-sentence-for-fatal-crash/6991264

Als dat dezelfde Nicole Louise Fraine is…. Verklaart een hoop.

0
Merlinappa 26 juli 2022 om 11:20

Oei, ik hoop voor haar dat zij dat niet is..

0
dikkechaap 26 juli 2022 om 11:30

Die kans is zeer groot, ze is ook Tasmaanse. Al weet ik niet wat het precies verklaart.

0
makkelijk 26 juli 2022 om 13:44

Sportieve Tasmaanse van dezelfde leeftijd dus dat zal kloppen ja. Je weet nooit wat er allemaal wel en niet klopt aan zo’n verhaal.

0
storm-biker 26 juli 2022 om 11:15

De beelden van achter laten wel een beter beeld zien. Haar ploeggenote heeft een iets betere reflex en stuurt naar de berm, maar gaat ook keihard onderuit, ondanks dat ze keihard remt.
Ook al had Frain geprobeerd een volledige noodstop te maken, was de uitkomst hetzelfde geweest.
Dat Frain blijkbaar al geen beste stuurvrouw is, helpt haar nu niet.

Verder eens met LeoR16.

0
Maillot à Pois 26 juli 2022 om 11:17

Maar dan was ze toch niet aan diezelfde snelheid langs achter op Cavalli ingereden?

0
dikkechaap 26 juli 2022 om 11:20

Nee, de uitkomst was absoluut niet hetzelfde geweest. Het maakt nogal een verschil of je met 40km/h tegen iemand aanrijdt of met 20km/h. Daarnaast kwamen ze niet met zn tweeën maar met zn drieën aanrijden, en de derde remde wel gewoon ruim op tijd af. De val van haar ploeggenote zag er spectaculair uit, maar dat was vooral doordat de berm zo schuin afliep daar en ze over een liggende fiets over de kop sloeg. Die remde ook niet vol af, maar dacht door de berm er langs te kunnen.

0
Marlin 26 juli 2022 om 12:28

Onzin, ze was dan hooguit met een veel lagere snelheid nog gevallen. Maar dit was werkelijk gekkenwerk.

0
Maillot à Pois 26 juli 2022 om 11:15

Bij dat interview na de finish kan je nog denken dat ze niet helemaal beseft wat er gebeurd is, de beelden nog niet gezien heeft en niet echt doorheeft wat voor een impact haar doldwaze actie gehad heeft.
Maar dat statement op Instagram/Twitter nadien… Je vraagt je dan ook af of er bij Parkhotel Valkenburg niemand is om zo’n verklaring op te stellen/na te lezen.
Iemand met een beetje communicatieskills en media-ervaring weet toch dadelijk hoe slecht zo’n statement als ze gisteren maakte overkomt.

0
stephano 26 juli 2022 om 11:26

Waarom is ze niet uit de wedstrijd gehaald? Ik snap hier echt helemaal niets van.

0
Olly 26 juli 2022 om 11:59

Op het filmpje zie ik haar ook niet kijken of Cavelli überhaupt nog beweegt, ze is daar totaal niet mee bezig. Ze zal na zo’n crash toch wel door hebben gehad dat dit meer oplevert dan een geschaafde knie. Zeker als het doelwit blijft liggen nota bene.

0
de adelaar 26 juli 2022 om 12:02

Haar ploeg moet haar uit koers halen.

0
Olly 26 juli 2022 om 12:45

@Adelaar: Dat lijkt mij voor alle partijen de beste beslissing.

0
thorsen 26 juli 2022 om 12:11

Je kunt een gaatje zien, maar om dan met volle snelheid door een crash heen te rijden…dan spoor je echt niet.

0
Brabander 26 juli 2022 om 12:55

De jury en de UCI lijken de enigen die niet met dit voorval bezig zijn zo onderhand

0
Topsor 26 juli 2022 om 13:05

Ongelooflijk, wat een crash. Meteen uit de koers halen deze dame.

0
Navardauskas 26 juli 2022 om 13:44

Parkhotel zou er goed aan doen om Frain uit de koers te halen. Verantwoordelijkheid nemen, want zij snapt het allemaal nog niet helemaal.

Eerst eens op algemene veiligheidscursus, leren rijden in een peloton, en dan een kijken of een wedstrijd voor haar geschikt is.

Misschien heeft ze tijd nodig en komt het ooit goed, maar ik zou er ook niet naast willen fietsen nu.

0
Steven Woest 26 juli 2022 om 13:50

Dramatische actie. Als je dit in het verkeer doet met je auto dan mag je de rest van je leven betalen. En hier durft de UCI niet eens te bestraffen.. Ongekend

0
KnarfTX 26 juli 2022 om 14:23

Frain heeft in 2015 in Australië een dodelijk ongeval veroorzaakt nadat ze achter het stuur van haar auto in slaap was gevallen. Toen was ze volgens het verslag in de krant (zie mijn reactie ergens hierboven) wel heel schuldbewust, waardoor haar straf relatief mild was, al weet ik niet hoe ze dit soort zaken in Australië normaal gesproken bestraffen. Met die voorgeschiedenis vind ik haar gedrag en reactie van gisteren echt onbegrijpelijk.

0
Marik 26 juli 2022 om 14:05

10 maanden schorsen en aanklagen lijkt me de enige juiste optie.

0
Bahamontes Fanclub 26 juli 2022 om 14:33

Zij wist duidelijk de ‘frein’ niet goed staan…

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone