Achterband vliegt eraf in volle sprint en zorgt voor akelige crash in Ster van Bessèges
foto: Cor Vos
vrijdag 7 februari 2025 om 10:17

Achterband vliegt eraf in volle sprint en zorgt voor akelige crash in Ster van Bessèges

De tweede etappe van de Ster van Bessèges kwam al in het nieuws door een automobilist die bijna frontaal het peloton in reed en ternauwernood een massale valpartij veroorzaakte, maar ook in de massasprint gebeurde iets bijzonders. Marc Brustenga van Equipo Kern Pharma ging namelijk akelig onderuit in volle sprint en daarbij viel het op dat zijn achterband leek te ontploffen.

Brustenga sprintte mee rond de tiende plaats in een spurt die uiteindelijk gewonnen werd door Søren Waerenskjold. Maar op volle snelheid ging de Spanjaard plotseling hard onderuit. Op tv-beelden was te zien dat er iets explodeerde bij zijn achterwiel, waarna Brustenga de macht verloor en onderuit ging. Zijn fiets ving wel de impact op bij de botsing tegen het hek, waarna de sprinter al lopend de finish kon passeren. Achteraf bleek hij er zonder al te erge verwondingen vanaf te komen.

Magnus Bäckstedt gaf in de tv-uitzending van Eurosport aan dat de valpartij te maken heeft met tubeless banden. “Het gebeurt nogal vaak met die banden dat bij een grote impact, zoals bij een botsing met een hek of zoals nu, dat dan de velg breekt. Als dat gebeurt, dan gaat alles ervan af. Er was veel negativiteit over de set-ups met tubeless banden, omdat die snel eraf gaan, maar dat komt omdat iets kapot gaat waardoor er niet genoeg spanning meer is om de band erop te houden”, zegt de oud-coureur.

“De laatste jaren werden veel banden in de velg geplakt, dan bleef het op die manier wel zitten. Toen zag het er niet slecht uit”, gaf Bäckstedt aan. “Maar nu is tubeless sneller en de technologie is verbeterd.”

RIDE Magazine
16 Reacties
07-02-2025 11:00
Bäckstedt deed voorkomen alsof de klap tegen het hek de reden was voor de kapotte band, maar het was duidelijk te zien dat het andersom was: de band klapte midden in z'n sprint kapot en daarom vloog ie het hek in.
07-02-2025 12:12
Dat eeuwige verwarren van tubeless en hookless... Het eerste is echt wel heel veilig zonder de combinatie met het tweede.
Verder wel zeuren op de organisatie als een renner zit te slapen en daarom achterin op het peloton inrijdt op het moment dat het peloton moet vertragen voor een wagen die van een oprit rijdt (waar de organisatie weinig aan kan doen), maar dan wel met bewezen gevaarlijk materiaal gaan koersen (ja ik weet het, het zijn niet dezelfde ploegen)
    07-02-2025 13:27
    Zou er een baan beschikbaar zijn bij de UCI waarbij elke valpartij in een profwedstrijd genoteerd en gecategoriseerd word? Ik merk dat ik vrij simpel word van het whataboutisme en het aanstippen van hypocrisie. Kunnen we gewoon valpartijen - impact - oorzaak - evt. Diepere oorzaak gaan bijhouden. Dan zien we na een paar maanden wel wat echt het gevaarlijkst is
    07-02-2025 13:34
    @Baukema zie dit bericht van gisteravond: https://www.wielerflits.nl/nieuws/safer-maakt-gevaar-inzichtelijker-vier-op-tien-valpartijen-schuld-van-koersorganisatie/
07-02-2025 11:22
Als veiligheid dan een ding is moeten ze tubeless maar op de ban doen, doet het UCI het niet dan moeten de ploegen het maar onderling afspreken dat ze terug voor sterkere velgen en misschien tragere banden gaan.
    07-02-2025 11:30
    Ik ga er niet vanuit dat Tubeless het probleem is, met of zonder binnenband rijden zal het verschil niet maken. Equipp Kern Pharma rijd met Cadex wielen en die zijn allemaal hookless, dat lijkt mij in dit geval het probleem. Bij velgen met een haakje blijft je band gewoon zitten als ineens leegloopt, maar bij velgen zonder dat haakje is er niets wat de band tegenhoud. En dan vliegt hij er dus af, over hookless zijn wel eerder discussies geweest, ook hier op Wielerflits. Het lijkt mij goed om dat soort wielen te verbieden
    07-02-2025 11:57
    De combinatie tubeless hookless werd door Thomas de Gendt van de week in de Rode Lantaarn ook nog eens genoemd als 1 van de gevaarlijkste ontwikkelingen in de sport. Lijkt me ook zeker goed om naar een verbod te kijken
    07-02-2025 17:14
    @GekkeHenkie, renners rijden niet met binnenbanden dus dat is niet zo relevant natuurlijk. En een band met binnenband kan er evengoed aflopen met een velg met haakje, dat weet ik uit ondervinding, maar bij mij was dat niet zo erg want het was op een gewone fiets en niet zo snel :-P Ze kunnen die mousse voor in tubeles verplicht maken in combinatie van wat je zegt, hookless verbieden. Dat geeft hetzelfde nadeel voor iedereen dus dan boeit het minder...
    07-02-2025 19:08
    Ik doelde met mijn commentaar over binnenbanden er vooral op dat men wel met binnenbanden zou gaan rijden als tubeless verboden wordt, maar dat dit geen verschil zal maken zolang je nog steeds hookless velgen gebruikt. (Daarnaast reden Bora en Quickstep iig begin vorig jaar nog met binnenbanden: https://www.cyclingweekly.com/products/why-are-specialized-sponsored-worldtour-teams-still-using-inner-tubes)

    Je band kan inderdaad ook met haakje van de velg lopen, maar de kans dat dit gebeurt als je gewoon rechtdoor rijd is een stuk kleiner dan met een hookless velg.
07-02-2025 12:00
Tubes gingen natuurlijk ook wel eens van de velg maar bij lekken kon je, weliswaar trager, verder rijden…
Bij banden en vooral tubeless gaat de hele band op de vlucht en blokkeert dan uiteraard brutaal de wielen. Een werkpuntje toch voor de industrie…
Dit gaat een keer goed fout…,
    07-02-2025 16:09
    Niet bij tubeless. Bij hookless.
07-02-2025 13:51
Kan iemand me uitleggen waarom er überhaupt zoiets als hookless velgen bestaat? Heeft dit met het gewicht te maken? Want het lijkt me toch wel duidelijk dat gewone velgen een band beter op zn plek houden? Tubeless of niet doet hier niet ter zake. Dit was dan nog op een rechte asfaltweg maar ik mag toch hopen dat je met zoiets toch niet de kasseien op duikt? Over veiligheid gesproken.
    07-02-2025 14:04
    Waarom hookless? Gewoon, omdat het goedkoper te produceren is.

    Dat de fabrikanten er een marketingdraai aan geven en ze even duur verkopen als hooked velgen is natuurlijk gewoon mooi meegenomen voor die fabrikanten.

    Geen enkele voordelen en tegelijkertijd gevaarlijk. Maar… goedkoper. Dus er zal wel een lobby komen tegen een verbod.
07-02-2025 13:48
Hookless hoort gewoon niet thuis in wegwielrennen.
07-02-2025 13:54
Gevalletje hookless velgen lijkt me zo . Als ze die nu eens verbieden, niet de eerste keer dat zoiets voorvalt!
07-02-2025 15:32
Ik zie ineens weer een Rudy Dheanens,
met z'n Vitorria Corsa CX tube, welke ineens niet meer om z'n achtervelg zit...
Lullig, met zo'n fikse voorsprong de laatste bocht in, naar een Tour-etappe overwinning die je "onmogelijk" nog kan ontgaan...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine