Achterband vliegt eraf in volle sprint en zorgt voor akelige crash in Ster van Bessèges
De tweede etappe van de Ster van Bessèges kwam al in het nieuws door een automobilist die bijna frontaal het peloton in reed en ternauwernood een massale valpartij veroorzaakte, maar ook in de massasprint gebeurde iets bijzonders. Marc Brustenga van Equipo Kern Pharma ging namelijk akelig onderuit in volle sprint en daarbij viel het op dat zijn achterband leek te ontploffen.
Brustenga sprintte mee rond de tiende plaats in een spurt die uiteindelijk gewonnen werd door Søren Waerenskjold. Maar op volle snelheid ging de Spanjaard plotseling hard onderuit. Op tv-beelden was te zien dat er iets explodeerde bij zijn achterwiel, waarna Brustenga de macht verloor en onderuit ging. Zijn fiets ving wel de impact op bij de botsing tegen het hek, waarna de sprinter al lopend de finish kon passeren. Achteraf bleek hij er zonder al te erge verwondingen vanaf te komen.
Magnus Bäckstedt gaf in de tv-uitzending van Eurosport aan dat de valpartij te maken heeft met tubeless banden. “Het gebeurt nogal vaak met die banden dat bij een grote impact, zoals bij een botsing met een hek of zoals nu, dat dan de velg breekt. Als dat gebeurt, dan gaat alles ervan af. Er was veel negativiteit over de set-ups met tubeless banden, omdat die snel eraf gaan, maar dat komt omdat iets kapot gaat waardoor er niet genoeg spanning meer is om de band erop te houden”, zegt de oud-coureur.
“De laatste jaren werden veel banden in de velg geplakt, dan bleef het op die manier wel zitten. Toen zag het er niet slecht uit”, gaf Bäckstedt aan. “Maar nu is tubeless sneller en de technologie is verbeterd.”
🚴🇫🇷 | Marijn van den Berg probeert het in de laatste bocht, maar is te vroeg. Søren Wærenskjold wint de sprint en daarmee etappe 2! 🙌🇳🇴 #EDB2025
📺 Stream koers op HBO Max pic.twitter.com/DgwXyU7ji1
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) February 6, 2025
Verder wel zeuren op de organisatie als een renner zit te slapen en daarom achterin op het peloton inrijdt op het moment dat het peloton moet vertragen voor een wagen die van een oprit rijdt (waar de organisatie weinig aan kan doen), maar dan wel met bewezen gevaarlijk materiaal gaan koersen (ja ik weet het, het zijn niet dezelfde ploegen)
Je band kan inderdaad ook met haakje van de velg lopen, maar de kans dat dit gebeurt als je gewoon rechtdoor rijd is een stuk kleiner dan met een hookless velg.
Bij banden en vooral tubeless gaat de hele band op de vlucht en blokkeert dan uiteraard brutaal de wielen. Een werkpuntje toch voor de industrie…
Dit gaat een keer goed fout…,
Dat de fabrikanten er een marketingdraai aan geven en ze even duur verkopen als hooked velgen is natuurlijk gewoon mooi meegenomen voor die fabrikanten.
Geen enkele voordelen en tegelijkertijd gevaarlijk. Maar… goedkoper. Dus er zal wel een lobby komen tegen een verbod.
met z'n Vitorria Corsa CX tube, welke ineens niet meer om z'n achtervelg zit...
Lullig, met zo'n fikse voorsprong de laatste bocht in, naar een Tour-etappe overwinning die je "onmogelijk" nog kan ontgaan...