Aanvallende Oomen: “Ik zat in de tang”

donderdag 16 mei 2019 om 18:43
Aanvallende Oomen: “Ik zat in de tang”

foto: Cor Vos

Sam Oomen mag zijn eigen kans gaan in de Giro d’Italia, nu kopman Tom Dumoulin er niet meer bij is. De 23-jarige klimmer zat vandaag dan ook mee in de vroege vlucht, maar wist het niet af te maken. “Ik baal op dit moment wel”, zo laat Oomen weten aan Eurosport. “Ik had waarschijnlijk wel de benen om mee te zijn met de koplopers.”


Oomen leek kans te maken op de ritzege, aangezien de kopgroep uit de greep wist te blijven van het peloton. De renner van Team Sunweb reageerde echter te laat op een aanval van Fausto Masnada en Valerio Conti. De twee Italianen streden uiteindelijk om de ritzege. En Oomen? Die finishte ‘slechts’ als elfde.

Val in de beginfase 
Toch kan de Brabander tevreden terugkijken op de zesde etappe, aangezien hij al vroeg in de rit ten val kwam. “Ik ben op mijn bakkes gevallen”, aldus Oomen. “Toen ik weer vertrok, moest ik toch even aan Tom denken. Mijn knie en pols voelden namelijk beurs, maar ik heb me kunnen herpakken.”

Wat heet: Oomen wist de finale mede te kleuren. “Ik denk dat ik de benen had om mee te zijn, maar de andere renners keken toch vooral naar mij. Ik zat in de tang. Alles wat ik deed, lukte niet echt. Daar baal ik wel van”, aldus de klimmer, die wel steeg naar de tiende plaats in de rangschikking.

Over uitvallen Dumoulin: “We kunnen nu vrijuit koersen”
De vraag is dan ook: gaat Oomen nu voor een klassement? “Geen idee”, is zijn eerste reactie. “Ik hoop vooral de Giro uit te rijden. We gaan kijken hoe het verder loopt. Het wegvallen van Tom was een harde klap, maar het opent ook deuren. We kunnen nu vrijuit koersen en dat is wel gaaf.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Man met de hamer 16 mei 2019 om 18:47

Hmm, en dan laatste worden van het clubje?

Fri Sch 16 mei 2019 om 18:47

Ik denk dat een top 10 plek nu goed mogelijk is voor hem.

pirazzi 16 mei 2019 om 18:50

Ja in het jongerenklassement.

Mwielerfan 16 mei 2019 om 18:53

Hoezo lukt het allemaal niet als je de benen hebt om mee te zijn?

xistnc 16 mei 2019 om 19:04
Quote:
Oomen wist de finale mede te kleuren

Mwah.

Romāns Vainšteins 16 mei 2019 om 19:07

Hij praat zichzelf wat extra moed in maar was duidelijk te bleu en niet sterk genoeg om hier voor de meet te gaan vechten. Ze keken ook echt niet allemaal naar hem hoor, c'mon. Wie weet verderop deze ronde nog eens een herkansing en ook qua AK staat het er significant beter voor, mocht het die kan op gaan.

Pieter Noordenbos 16 mei 2019 om 19:49

Op de Franse televisie zagen ze hem als favoriet voor de dagzege, dus hij wordt wel degelijk serieus genomen. Dit is echt een gemiste kans.

HoofdIsVrij 16 mei 2019 om 21:29

Edit: Geen vrije interpretatie. We baseren ons op het interview met Eurosport, en niet op het persbericht van Sunweb. Zoals gewoon in het artikel staat

Romāns Vainšteins 16 mei 2019 om 23:19

‘Toen ik weer vertrok, moest ik toch even aan Tom denken’

Dit hie tink of doe-moe-lèn orr not ?

Emergo 16 mei 2019 om 19:07

Flauwekul.

EddyB1958 16 mei 2019 om 19:12

Is hij zichzelf nu niet aan het overroepen?

Titaantje 16 mei 2019 om 19:17

Hij heeft niet de vorm voor top 10 AK

madeinstars 16 mei 2019 om 19:26

Ik raad iedereen aan voor ze commentaar geven even het interview op Eurosport zelf terug te kijken. Was heel realistisch en weet duidelijk nog niet hoe hij ervoor staat en waar hij aan toe is wat betreft het vervolg van de Giro. Enige dat ‘ie zeker weet, is dat ‘ie de Giro wil uitrijden.

jooprioolpijp 16 mei 2019 om 19:26

Boel glazen bollen hier. Oomen is niet iemand van de zwatelverhalen. Heeft veel kopwerk in de achtervolgende groep gedaan, logisch dat je aan het einde dan wat scherpte mist (als je geen Roglic heet).

Pieter Noordenbos 16 mei 2019 om 19:48

Jezus, hij had dus gewoon een minuut extra op Roglic & co kunnen pakken, maar hij bleef vooral maar kijken naar de rest. Dat hij de eerste ontsnapping miste was tot daaraan toe, maar hij had zijn karretje toch kunnen aanhaken toen het tweede clubje vertrok ? Hij heeft veel te afwachtend gereden, maar goed, de Giro duurt nog lang, dus ik hoop dat hij de komende dagen zijn huidige niveau kan doortrekken.

zipp404 16 mei 2019 om 21:04

Nee, want in het eerste clubje mochten alleen Italianen en in het tweede clubje alleen maar Spanjaarden. Sam is een Nederlander.

Wildebert 16 mei 2019 om 19:54

Sunweb moet er duidelijk nog even inkomen (hopelijk)!

debbie1998 16 mei 2019 om 19:55

Oomen heeft zich voorbereid op de Tour. Moest plots invallen voor de heer Kelderman, en komt nu gewoon iets tekort. Toch prima gereden.

LaurentJalabert 16 mei 2019 om 20:20

WoW rare reacties hier allemaal. Dit is nou toch niet per se een etappe waar Oomen het van moet hebben, met zo’n net niet klim en iedereen sprong de hele tijd op zijn wiel. Hij heeft die finesse voor zo’n vroege vlucht ook niet. Het moet gewoon echt zwaar zij en dat de sterkste wint, dan maakt hij meer kans.
Dit zijn etappes waar het gaat om op het juiste moment wegspringen en slim zijn. Niet per se wie de sterkste is.

Ik ben al lang blij dat hij niet gelijk nee zegt tegen een ak!

Thijs E 16 mei 2019 om 20:38

Prima vent, had het idee dat hij kon winnen, niet gelukt en legt dat ook bij zichzelf. Goede ervaring.

Herstellen van die val en per dag bekijken wat er te halen valt.

Veloburto 16 mei 2019 om 21:30

Hij werd compleet uit het wiel gereden door een bejaarde man, maar verder had ie goede benen…..

Jungle Man 16 mei 2019 om 21:46

Hopelijk gaat ie een lekker klassement rijden. Verleden jaar had ie een goede laatste week.

west 16 mei 2019 om 21:59

Wordt voornamelijk het gezegde “in de tang zitten” hier verkeerd gebruikt?

Tripodboom 16 mei 2019 om 22:40

Als hij zo rijdt als vandaag gaat hij nooit een etappe of koers winnen. Trouwens ik denk dat dat in heel zijn carrière heel erg moeilijk gaat worden. Prima renner maar totaal geen afmaker.

kjjl 16 mei 2019 om 22:50

Zal geen veelwinnaar worden denk ik.. maar dat hij serieus genomen wordt lijkt me terecht. Hij werd vorig jaar als knecht negende. Kun je wel iets minder in vorm zijn, maar dan ben je wel gewoon heel sterk. (Schijnt vorig jaar een nogal zware Giro te zijn geweest als je Pinot en Yates erover hoort..)

Gilberto 17 mei 2019 om 09:47

Serieus genomen door wie?

kielabokki 17 mei 2019 om 10:06

Ach alle veelwinnaars zijn op 2 handen te tellen. 10 jaar geleden was Sam Oomen nu al de held van NL geweest, maar we raken snel verwend.

joowii 16 mei 2019 om 23:19

Gewoon een prachtige reactie na de finish: enorm ontevreden over het resultaat en geen boodschap aan 10e plek klassement. Niet snel blij met zijn eigen prestatie, terwijl dit echt geen etappe was die op zn lijf geschreven is.
Ik wil het nog wel zien, als ie de tijdrit zondag een beetje behoorlijk doorkomt zie ik ‘m zeker top 10 rijden. Allemaal afhankelijk van hoe erg ongelukkig het omgooien van de voorbereiding geweest is uiteraard.
Ze zullen m voorlopig niet meer laten rijden in elk geval.

dikkechaap 17 mei 2019 om 11:11

Toch een aparte laatste 20 kilometer gisteren. Hij was logischerwijs teleurgesteld dat hij de rit niet kon winnen, maar hij zou achteraf nog wel eens spijt kunnen krijgen van zijn beslissing om niet vol door te rijden voor het klassement. Hij had denk ik niet goed door wat voor buitenkans dit was. Je gaat in de laatste week niet snel meer een extra halve minuut cadeau krijgen.

Jean Dumas 17 mei 2019 om 11:27

Goede uitleg over punch, maar als Conti gaat moet je koste wat kost rijden, en niet naar elkaar gaan kijken. Het duo vooraan heeft het goed gedaan, maar daarachter heeft men te lang getwijfeld.