Aanstaand prof Harm Vanhoucke (20) lijdt aan bloedarmoede

Aanstaand prof Harm Vanhoucke (20) lijdt aan bloedarmoede

foto: Lotto Soudal

woensdag 30 mei 2018 om 10:28

Harm Vanhoucke last een lange rustperiode in omdat hij lijdt aan bloedarmoede. Dat geeft de 20-jarige Belgische renner aan op zijn Twitter. Vanhoucke komt momenteel uit voor de beloftenploeg van Lotto Soudal en maakt per 1 juli de overstap naar de profformatie.

Bij bloedarmoede zijn er te weinig rode bloedcellen in het bloed of werken de rode bloedcellen niet goed. Door dat symptoom stond Vanhoucke niet aan de start van de Ronde de l’Isard, een van de zwaarste rittenkoersen voor beloften, waarin hij een van de topfavorieten voor de eindzege zou zijn. “Ik rijd de Vredeskoers en de Giro d’Italia U23 niet en waarschijnlijk ook de Tour de Savoie niet”, schrijft hij. “Ik koerste het hele seizoen al onder mijn eigen verwachtingen en dit is de reden. Het is een grote teleurstelling.”

“Ik zal genoeg rust nemen en tijd om te herstellen, om dan weer te beginnen met trainen voor het volgende deel van het seizoen, als ik voor de profploeg van Lotto Soudal zal rijden”, aldus Vanhoucke, die een contract heeft getekend tot en met 2020 bij de ploeg van manager Marc Sergeant.

Dit artikel delen:

12 Reacties

roelieman2 30 mei 2018 om 10:59

Ja gewoon wat meer ijzerpillen nemen en rood vlees eten en weg is het probleem. Kijkend naar de oorzaak, dan kan het zo zijn dat het gewicht en de intake van voedsel hier een rol bij speelt.

kamiclan1 30 mei 2018 om 11:03

Lijkt me heel vervelend voor een neo prof sterkte harm!

Zou hij de hete adem van Remco Evenepoel al voelen ;)

dneddy 30 mei 2018 om 11:07

je hebt zo’n middel wat de aanmaak van rode bloed cellen bevordert. Weet zo de naam niet meer, was een tijdje terug erg populair in het peloton.

Moosje07 30 mei 2018 om 11:13

Een normaal mens zou nu gewoon wat echte bloed of bloedcellen toegedient krijgen. Helaas is hij een wielrenner en moet hij dus maar gewoon wachten tot zijn lichaam het oplost. De wereld is scheef

Steven_E 30 mei 2018 om 11:34

@Moosje07
De wereld is niet scheef, dit is topsport en daar worden mensen betaald om hun lichaam te gebruiken om het lichaam van anderen te verslaan. En dit zonder toevoeging van allerlei hulp van middeltjes. Ik vind het ook jammer dat ik geen prof ben, maar een lichaam dat trager spieren aanmaakt ga je toch ook geen groeihormonen oid geven omdat die persoon anders niet geschikt is voor topsport? Om deze reden had Messi ook nooit betaald mogen worden voor te voetballen.

reusjen 30 mei 2018 om 11:54

@Moosje
Dat is niet waar, een bloedtransfusie wordt alleen ingezet als de bloedarmoede echt ernstige vormen aanneemt. Dat lijkt hier niet het geval, bij lange na niet zelfs. Je kunt hierbij denken aan ernstig bloedverlies bijvoorbeeld. Zo'n geval als dit wordt, afhankelijk van de oorzaak, doorgaans opgelost met medicatie met bijv. ijzer, vitamines of een ander eetpatroon.

ikbenprocycling 30 mei 2018 om 13:11

Hij kan desnoods altijd nog proberen professor te worden, heet je ook prof.

Moosje07 30 mei 2018 om 13:52

@reusjen
Aah, ik dacht dat dit makkelijker ging, excuus. Ben niet heel medisch onderlegd.

vluggejapie 30 mei 2018 om 15:39

Gewoon even een attestje aanvragen voor EPO.

Handige Harry 30 mei 2018 om 18:53

StevenE snapt er duidelijk niks van.

Krentenbol 30 mei 2018 om 19:43

@Roelieman niet elke bloedarmoede is op te lossen met ijzer of wat meer rood vlees. Want niet elke vorm van bloedarmoede heeft met ijzer te maken. Zoals hierboven al genoemd wordt kan het ook te maken hebben met vitamines of een gebrek in het lichaam.

Steven_E 30 mei 2018 om 23:53

@Handige Harry
Enkele jaren terug was er ophef omtrent de opgave van Chavanel in de Tour. Na een bergrit kwam hij uitgeput binnen. Met een baxter met simpele zout-oplossing & voldoende suiker zou hij hersteld zijn en de volgende dag kunnen starten. Echter vanwege de no-needle policy was dit verboden en moest hij opgeven. Dat vonden velen (incl. zijn ploegdokter) scheef, en moest er een uitzondering worden toegestaan omdat elke normale mens in die status aan de baxter zou mogen, en omdat er in sé geen verboden middelen zouden worden toegebracht. Maar in mijn ogen was Chavanel z’n lichaam op dat punt dus gewoonweg uitgeput, terwijl dat bij de andere renners minder het geval was. Ik zie niet in waarom de zwaksten dan een “voorkeursbehandeling” mogen krijgen en hier hun boterham dan kunnen verdienen. Als hij de dag erna de rit wint tegen iemand die niet aan de baxter heeft gehangen, enkel omdat die frisser de vorige rit had beëindigd en dus geen attest voor een baxter kreeg, wat dan?

Maar neen, ik snap er dus echt niets van …

Headlines

Materiaalzone

Populair