4 (!) gele kaarten voor Decathlon AG2R na wegblokkade en val Carapaz: “Dit was geen ongeluk”
Foto: Cor Vos
woensdag 28 augustus 2024 om 19:44

4 (!) gele kaarten voor Decathlon AG2R na wegblokkade en val Carapaz: “Dit was geen ongeluk”

De wedstrijdjury van de Vuelta a España heeft na afloop van de elfde etappe maar liefst vier leden van Decathlon AG2R La Mondiale bestraft met een gele kaart, vanwege het blokkeren van de weg. EF Education-EasyPost-renner Richard Carapaz kwam bij het voorval ten val, en dat heeft dan weer de nodige woede bij zijn ploegbaas Jonathan Vaughters opgewekt.

We nemen u even terug naar 92 kilometer van de aankomst. De renners van Decathlon AG2R La Mondiale – de ploeg van klassementsleider Ben O’Connor – vonden de strijd om de vroege vlucht van de dag welletjes geweest en legden het spreekwoordelijke blok op het peloton, zoals dat wel vaker gedaan wordt. Alleen deden ze dat wel erg agressief. Met z’n vijven probeerden de Decathlon AG2R-renners de weg voor nieuwe aanvallers te blokkeren, maar toen Richard Carapaz zich er nog voorbij wilde wringen, probeerde een AG2R-renner dat abrupt te verhinderen. De voormalige olympische kampioen kwam daarbij ten val.

Jonathan Vaughters – de ploegmanager van EF Education-EasyPost, de ploeg van Carapaz – sprak achteraf schande van het voorval op sociaal medium X, het voormalige Twitter. “Wel, dat was erg gemeen”, klonk het eerst. Twintig minuten later was hij feller: “Ongelukken gebeuren in de koers, dat weten we allemaal. Het is nu eenmaal een zware sport. Maar dit was geen ongeluk.”

De wedstrijdjury was het daar klaarblijkelijk ook mee eens, want na afloop kregen de renners Victor Lafay, Bruno Armirail en Geoffrey Bouchard – net als ploegleider Cyril Dessel – allemaal een gele kaart. Voor Lafay kwam daar ook nog een aftrek van 1 punt in het bergklassement, 6 punten in het bergklassement, 10 strafseconden in het algemeen klassement en een boete van 500 Zwitserse Frank bij. Voor ploegleider Dessel werd die boete opgetrokken tot 1000 Zwitserse Frank.

De reden voor de straf is volgens het juryrapport ‘de obstructie door een renner, om de beweging van een andere renner of voertuig te voorkomen of te vertragen’, waarmee duidelijk naar dit incident werd verwezen.

Momenteel betekenen die gele kaarten nog geen risico op een aanvullende straf voor de Decathlon AG2R-leden, omdat het systeem in een testfase zit. De (virtuele) kaarten worden uitgedeeld door commissarissen voor een overtreding die een risico kan vormen voor de veiligheid van de wedstrijd. Wel wordt aan het eind van het seizoen geëvalueerd hoe de gele kaarten bevallen. Vanaf 1 januari 2025 gaat het gele kaarten-systeem wel in, er worden dan schorsingen uitgedeeld op basis van uitgedeelde gele kaarten.

Leider Ben O’Connor verdedigde zijn ploeggenoten achteraf wel:

RIDE Magazine
34 Reacties
28-08-2024 19:56
Het over de hele breedte blokkeren van de weg is misschien wel de meest vuile vorm van het bederven van de sport die er bestaat. Nog een paar treetjes erger dan doping. Je ontneemt anderen letterlijk de mogelijkheid om de de sport te beoefenen.

Gaat nooit gebeuren natuurlijk, maar voor mijn part smijten ze de hele ploeg, inclusief O´Connor, uit de Vuelta. Dit soort praktijken kunnen niet hard genoeg bestraft worden.
    28-08-2024 19:57
    Volledig mee eens, of toch minstens de renners die de blokkade hebben uitgevoerd.
    28-08-2024 20:10
    Jezus altijd dat overdrijven, doe toch eens rustig.
    28-08-2024 20:17
    @wielerlover

    Een dag zonder hyperbolen is een dag niet geleefd.
    28-08-2024 21:04
    Precies, gewoon executeren. Standrechtelijk! Wat dat ook moge betekenen.
    Mac, gaat het weer een beetje?
28-08-2024 19:58
Gele kaart? Dat is een dieprode! Die idioot die Carapaz van de fiets rijdt dient direct uit koers gezet te worden, waar zijn die mafketels van de UCI jury toch mee bezig?
    28-08-2024 20:18
    Wel knap dat je dat ziet, terwijl op het moment suprême een boom het zicht belemmert.
    28-08-2024 20:23
    Al doen ze een pimpelpaarse met een goud randje, het betekent op dit moment nog precies niks dus je hebt er niks aan.
    Razend knap dat mensen hier kennelijk dwars die door die boom kunnen kijken en zien wat er precies gebeurde.
28-08-2024 20:20
Lompe actie van de Decathlon renner. Gelijk eruit halen. En dat heeft niets te maken met overdrijven!!
    28-08-2024 21:05
    Dan kun je die uitroeptekens beter achterwege laten!!
28-08-2024 23:51
Als Lafay de deur dicht doet, van zijn lijn afwijkt en daarmee iemand anders tegenhoudt, al dan niet bewust, dan begrijp ik dat daar een straf bij kan horen. Of hij dat daadwerkelijk deed, kan ik overigens niet goed beoordelen, maar daar ben ik ook niet voor.

Maar waarvoor worden Dessel, Armirail en Bouchard nu dan gestraft? Voor naast iemand te rijden die van de lijn afwijkt? Van Aert rijdt daar ook naast, waarom krijgt die geen straf dan? De regel dat je niet met te veel naast elkaar mag rijden ken ik niet en is ook al vaak overtreden.
28-08-2024 23:14
O’Connor moet ook nog ff leren wanneer hij z’n muil moet houden.
    29-08-2024 07:04
    Daarom heeft hij nu zijn twitteraccount verwijderd
28-08-2024 20:51
Wat een bullshit. Wat Decathlon doet doen uae en vlab ook in grote rondes. Decathlon is een kleine ploeg dus mogen ze het niet.
    28-08-2024 21:07
    Nee. Jury krijgt met loze gele kaarten een tool in handen om consequentheid in het peloton te krijgen. Hopelijk pakken ze door (ff afwachten in de wielerwereld) en klappen ze er volgend jaar echte straffen op.
    29-08-2024 01:41
    Decathlon is niet bepaald een kleine ploeg hoor. Het is een ferme WT ploeg.
28-08-2024 20:53
Je kan hier goed zien dat deze ploeg hier geen ervaring mee heeft. Wat mij betreft is dit een rode kaart voor de dader en de rest vrijuit. Gebeurd inderdaad in elke koers, maar dit is er wel over, al kan je het door de boom net niet 100% goed zien.
28-08-2024 21:26
Straf van niks. Destijds werden Tony Martin en geloof ook Luke Rowe voor blokkeren uit de Tour gezet. Had de renner van Decatlon nu ook moeten treffen.
28-08-2024 20:56
Hoeveel puntaftrek krijgt Lafay nu in het bergklassement? 1, 6, 7?
29-08-2024 06:26
Probleem is wel dat dit echt vrijwel altijd gebeurd. Dit zorgt er ook wel voor dat men een plaspauze enzo kan nemen. Maar van die intimidatietactieken is natuurlijk wel vrij bizar. Net als de plakbidon en nog x aantal andere praktijken zouden we hier echt op den duur van moeten afstappen. Afremmen van renners, onnodig remmen, weg afsnijden etcetera.
28-08-2024 21:33
Alleen al door Ben O’Connor zijn achterlijke reactie hoop ik dat hij mooi uit de leiderstrui gereden wordt. Gewoon erkennen dat het altijd gebeurd maar hier jammer genoeg misloopt en dat ze de straf aanvaarden.
29-08-2024 07:47
O’Connor heeft zo te zien zijn twitterprofiel offline gehaald.
29-08-2024 08:42
Door de boom is het moeilijk te zien of Carapaz echt van da weg gereden wordt. Ik zie weinig bewijs van een bewuste beweging.
Er mag van mij zeker,een regel komen die verbiedt dat een ploeg de eerste rij afzet om ontsnappingen te voorkomen. Maar zolang die regel er niet is kan je daar moeilijk renners voor straffen lijkt me.
Daarnaast moet je dan consequent altijd bestraffen en niet enkel als er een valpartij door zou veroorzaakt zijn.
28-08-2024 22:01
Logisch ook om strafpunten uit te delen in het bergklassement, voelt compleet random aan.
28-08-2024 21:03
Goed zo.
    28-08-2024 21:04
    Laat ploegen maar even wennen aan consequenter straffen. Prima om die gele kaarten er zo in te schuiven. En volgend jaar voor het echie.
28-08-2024 21:31
Om deze ‘straffen’ lachen de ploegen nog om. Als er echt consequenties aan vast zitten dan zal er op gelet worden. Maar ik zie het zo weer gebeuren dat als een van der Poel of Pogacar iets doet, dat er niet consequent opgetreden wordt…
29-08-2024 08:50
Volgens mij hoort het wegblokkeren ook gewoon bij het kat en muis spel in het begin van de rit. Je kan het een ploeg niet verbieden om met zijn allen vooraan te fietsen. Maar als je dan van je lijn afwijkt dan is een straf zeker op zijn plaats.
Als je trouwens niet wil dat een ploeg de weg blokkeert dan moet je maar vooraan fietsen en dat proberen te voorkomen. Of je een straf moet krijgen voor het passeren via de berm, moet ik nog even laten bezinken. Dit kan gevaarlijk zijn voor toeschouwers, maar ik vind het ook wel mooi om te zien dat iemand op deze manier de blokkade probeert te verstoren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine