3 kilometer-regel mag opgerekt worden naar 5 kilometer, tests tijdens Tour de France
foto: Cor Vos
woensdag 12 juni 2024 om 19:38

3 kilometer-regel mag opgerekt worden naar 5 kilometer, tests tijdens Tour de France

De UCI gaat bekijken of de 3 kilometer-regel soms opgerekt mag worden naar 5 kilometer. Wedstrijdorganisatoren mogen in de tweede helft van dit seizoen een aanvraag indienen om die ‘sprintzone’ op te rekken. Daarvoor is wel goedkeuring nodig van de UCI. In de Tour de France zal hier voor het eerst mee geëxperimenteerd worden.

Bij een valpartij, lekke band of pech in de laatste 3 kilometer (met uitzondering van een aankomst bergop) krijgt een renner dezelfde tijd als de groep waarin hij reed. Dit jaar gaat de UCI testen of die 3 kilometer-zone uitgebreid kan worden tot ‘maximaal 5 kilometer’, mits goedgekeurd voor aanvang van de wedstrijd.

De reden van deze wijziging is volgens de UCI het toenemende verkeersmeubilair op de openbare weg. Dat vormt een gevaar voor pelotons, stelt de wielerunie, en is niet altijd te ontwijken in aanloop naar een finishplaats. Door de 3 kilometer-regel uit te breiden, zal de druk op de renners verminderen in aanloop naar een massasprint.

Soepelere omgang met meten van tijdsverschillen in massasprints
In aanvulling op de mogelijke uitbreiding van de 3 kilometer-regel gaat de UCI ook een blik werpen op hoe tijdsverschillen gemeten worden tijdens massasprints. Ook dit als gevolg van discussies binnen de recent opgerichte veiligheidsorganisatie SafeR.

Op dit moment wordt er geen tijdsverschil gemeten als er minder dan 1 seconde verschil zit tussen twee renners. In 2018 werd een protocol opgesteld, waarbij een organisator een aanvraag kan doen om dit uit te breiden tot een gat van 3 seconden, maar dat geldt dan alleen voor het grote peloton.

SafeR doet nu een aanbeveling: dat tijdsverschil van 3 seconden toepassen op alle groepen in de koers, behalve als er duidelijk een kopgroep vooruit is. Als gevolg van deze regelwijziging wordt SafeR de berekening van tijdsverschillen makkelijker tijdens massasprints. Op die manier ervaren renners die niet meesprinten minder druk en hoeven zij geen onnodige risico’s te nemen. Een gat van 50 meter (3 seconden) is dan genoeg om in ‘dezelfde tijd’ te finishen, in plaats van 17 meter (1 seconde).

Tour de France 2024
Beide regelwijzigingen zullen tijdens enkele sprintetappes van de Tour de France 2024 getest worden. Pas na de testfase kunnen ook andere wedstrijden een aanvraag doen om deze regels te kunnen gebruiken.

RIDE Magazine
16 Reacties
12-06-2024 21:10
Maar als je niet lek rijd of pech hebt of valt moet je toch nog steeds vooraan zitten? Doe het dan goed en zeg op 5k nemen we de tijd op. De 5k is daarna alleen nog voor de winst.
12-06-2024 19:58
Ik weet het niet met deze regel, voorbeeld etappe 16 van de vuelta van 2022. Waar evenepoel gewoon niet mee kon en tijd ging verliezen en ineens 'lek' reed. En net binnen de 3km ging wisselen. Ik denk dat er veel misbruik van zal worden gemaakt.
    12-06-2024 20:12
    Daarom geldt deze regel in principe alleen voor sprintetappes met een vlak profiel. Die etappe was normaal gesproken ook een sprintersrit geweest, als Roglic niet elk mogelijk moment had gebruikt om aan te vallen.
    12-06-2024 20:49
    Zou wel wat zijn mocht Evenepoel deze regel 'gekraakt' hebben door simpelweg een lekke band te veinzen.

    Niet dus, die lekke band werd destijds geverifieerd door een jurylid op de motor.
    12-06-2024 22:05
    Is het ook gewoon mogelijk om niet in elke bericht Evenepoel te betrekken?
    En gewoon om de feiten even op te rakelen. Evenepoel zat gewoon in het peloton toen hij plat reed ( dus gewoon niet meekunnen is al bullshit) en hij kreeg achteraf gewoon die tijd (dus niet die op roglic) en zoals gezegd is het effectief bewezen dat hij echt plat stond...
12-06-2024 20:06
Maakt weinig uit, de chaos begint alleen nog wat eerder.
12-06-2024 20:28
Zullen we anders gewoon stoppen met het opnemen van tijden in vlakke ritten? Want daar komen we uiteindelijk toch wel terecht als ze die zone maar blijven oprekken.
Het is prima dat ze iets aan veiligheid willen doen, maar stel dan om te beginnen strengere eisen aan het parcours.
    12-06-2024 21:17
    Klopt… dit is eigenlijk toegeven dat ze de potentiele gevaarlijke situaties niet kunnen oplossen en daar maar een halve oplossing voor hebben. De sprinters en hun companen moeten evengoed door dat mijnenveld die de laatste km’s vaak zijn…
12-06-2024 21:10
Ben ik de enige die hier niet per se tegen is? De huidige regel is sowieso al alleen voor vlakke aankomsten en dit oprekken met nog 2 km betekent dat de klassementsploegen eerder voorin verdwijnen en dus finales veiliger zouden moeten zijn met alleen de sprintersploegen voor langere periodes.

3 of 5 km op ritten van 200 km, waar hebben het over.
    12-06-2024 22:17
    Hoezo verdwijnen ? Ze moeten wel in dezelfde tijd als hun rivalen aankomen…
    12-06-2024 22:49
    Verdwijnen als in dat ze niet meer met 80 man bij de voorste 20 proberen te zitten, zoals bij de huidige situatie. Vaak zat gezien dat een ploeg als INEOS of een andere klassementsploeg het peloton leidt in een sprintrit tot de 3 km en dan op 2,8 km zijn diezelfde renners ineens nergens meer te bekennen vooraan.
12-06-2024 22:09
“Bij een valpartij, lekke band of pech in de laatste 3 kilometer (met uitzondering van een aankomst bergop)”

Waarom eigenlijk alleen in deze situaties? Waarom niet gewoon überhaupt geen tijdverschillen opnemen in vlakke etappes waar die tijdverschillen er normaal gesproken toch nooit gaan zijn. Dan vanaf 5km voor de meet bolt iedereen behalve de sprinters plus een mannetje of 2-4 leadout rustig uit en gaan zij strijden om de ritzege. Zal toch al een pak schelen qua nervositeit in het peloton?
12-06-2024 22:25
Ik blijf tegen.

Inhkv veligheid ‘afvlaggen’ qua tijd bij koersen die onherroepelijk in een linke spurt gaan eindigen? Dat eerder.
12-06-2024 22:46
Compleet stoppen met die hele regel, geen 5 en ook geen 3, 2 of 1 km.
13-06-2024 07:58
Ben ik volkomen metb je eens.
Ze zouden ook in een bergetappe boven op de berg tijdwaarneming moeten nemen die meetelt voor het algemene klassement dan moeten de klimmers (potentiele winnars van de tour) ook vroeger aan de bak en kunnen ze niet wachten tot de laatste berg om dan onderling in de laatste 3 km het verschil proberen te maken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine