Specialized S-Works Roubaix: Niet alleen voor kasseien
foto's: Joris Knapen
dinsdag 5 mei 2020 om 12:00

Specialized S-Works Roubaix: Niet alleen voor kasseien

Deze periode zonder koers, doet ons weemoedig terugdenken aan de tijden dat over kasseien dokkerende renners ons voorjaar kleurden. Twaalf maanden geleden trotseerde Philippe Gilbert nog de Hel van het Noorden en triomfeerde hij in Parijs-Roubaix. Wij kregen een replica van zijn Specialized S-Works Roubaix te leen en ontdekten wat deze allrounder in zijn mars heeft.

Ervaren kasseivreter

De Specialized Roubaix is niet aan zijn eerste proefstuk toe. Grote namen als Fabian Cancellara, Tom Boonen, Niki Terpstra en Peter Sagan wisten op dit model al te triomferen in de meest aansprekende klassieker op de kalender. Vorig jaar kwam er een nieuwe versie uit, waarop Philippe Gilbert prompt de Helleklassieker won. Een test met deze fiets, dat doe je natuurlijk niet op een veilige klinkerstrook in een Hollands dorp. We trokken zuidwaarts om op de gevreesde stroken van de Hel van het Noorden deze fiets eens goed aan de tand te voelen.

Wie verwacht dat deze fiets het gedokker op de kasseien op magische wijze omtovert tot een genot, moeten we teleurstellen. Ook met de Specialized S-Works Roubaix is het Bos van Wallers een ware marteling. Op de stenen van Carrefour de l’Arbre vraag je jezelf nog steeds af wat je in hemelsnaam aan het doen bent. Voordeel is wel dat je er sneller vanaf bent. Als de beroemde quote van Greg Lemond – “It never gets easier, you just go fast” – over een fiets ging, dan zou hij zomaar over de Specialized S-Works Roubaix kunnen gaan.

Specialized Roubaix

Noord-Franse kasseien

Laten we beginnen met de prachtige omgeving waar we deze fiets getest hebben. We begonnen in het onder wielerliefhebbers bijna mythische Bos van Wallers-Arenberg. Een prachtige naam voor een vreselijk stuk weg. Op televisie ziet het er door het vele publiek en de renners die er met zestig kilometer per uur induiken altijd spectaculair uit.

Toen we afgelopen zomer naar Frankrijk trokken, was het prachtig weer. Korte broek, korte mouwen. Anders dan in april, wanneer Parijs-Roubaix wordt verreden. Ook van publieke belangstelling was geen sprake. Het Bos lag er maar verlaten bij. Het zonnetje scheen, maar toch was het een plek waar je niet snel naartoe zou gaan. Gezellig is het er in ieder geval niet. Maar daarvoor zijn we er niet. We zijn er om de fiets, die dit jaar de beste was, uitgebreid te testen.

De eerste meters over de kasseien zijn een ware martelgang. Niet wetende hoe hard je erover heen moet gaan, voel je alles stuiteren. Kasseien in Drenthe, Brabant of Zeeland zijn perfecte asfaltwegen vergeleken met deze strook. Zelfs de kasseien in Vlaanderen voelen goed aan als je het vergelijkt met wat er hier is neergelegd. Alles in je lichaam schreeuwt erom dat je de fiets zo snel mogelijk recht naast de kasseien stuurt.

Dat doen we dan ook maar, om het vervolgens nog een keer te proberen. De banden waren te hard, de vering stond vast, een valse start. Nog een keer dan, banden ver onder de vier bar, vering helemaal open en een flinke aanloop. Met een snelheid van zo’n 40 kilometer per uur sturen we de Specialized Roubaix Het Bos in. Al is sturen van ondergeschikt belang, je moet gewoon keihard rechtdoor rijden.

De snelheid zorgt ervoor dat je daadwerkelijk vliegt over de kasseien. De licht aflopende strook zorgt ervoor dat je de snelheid goed kan vasthouden en je merkt dat de fiets er minder moeite mee heeft. De fiets is zo gebouwd dat de vering in de zadelpen en het stuur de klappen grotendeels opvangt. Natuurlijk doet het nog steeds pijn en voel je het door je hele lichaam, maar je gaat wel hard vooruit en dat is de bedoeling met deze fiets.

Stabiel en robuust

Na de strook is één ding zeker. Ik kom hier nooit meer terug om met mijn eigen fiets over deze stenen te rijden. Dit kan niet goed voor een fiets zijn. De stenen liggen zo slecht dat het voelt alsof je continu een stoeprand op en af rijdt, zonder je fiets ook maar een beetje op te tillen.

Om die klappen zo goed mogelijk op te vangen, heeft Specialized ervoor gekozen een aantal belangrijke onderdelen aan de fiets toe te voegen. Zo reden we met tubeless 28mm banden om stootlekken te voorkomen. En dat lukte, want lekke banden zijn ons bespaard gebleven. Ook hoefde we na de stroken geen onderdelen bij elkaar te rapen en wat misschien nog het mooiste was: de fiets rammelde niet. Iets wat het fietsplezier alleen maar groter maakt.

Om de fiets zo goed mogelijk voor de kasseien te maken, heeft Specialized gebruik gemaakt van twee soorten vering. Zo wordt er gebruik gemaakt van de Pavé-zadelpen. Volgens Specialized is dit de eerste zadelpen die zowel demping heeft als aerodynamisch is. Voor ons gaat het nu vooral om die demping. Wat je namelijk vaak ziet, is dat de zadelpen te ver en ongecontroleerd beweegt waardoor je constant het gevoel hebt dat je achterband leegloopt. Specialized wilde het gevoel van vering veranderen en hebben dat door een simpele doch treffende oplossing voor elkaar gekregen. Het mechanisme waarmee de zadel vast zit, ligt wat dieper in de zadelbuis. Hierdoor is het gedeelte van de zadelpen kan bewegen langer en daardoor vloeiender. Als je erop gaat zitten zal de zadelpen niet heel erg buigen, maar zodra je vanuit de fiets klappen krijgt dan beweegt die vloeiend mee. Door middel van een rubber kapje is het systeem netjes weggewerkt. Zelfs de schroef waarmee je de zadelhoogte kan instellen is niet meer te zien.

Smoother is faster, dat is de lijfspreuk die van toepassing is op deze fiets. Niet alleen de zadelpen, maar ook in het stuur zijn de nodige aanpassingen gemaakt om de strijd met de kasseien zo vloeiend mogelijk te maken. Onder de stuurpen (bovenop het balhoofd) is de zogenoemde Future Shock 2.0 gemonteerd.

Zeven op vijftien

Om die 2.0 uit te leggen moeten we even teruggaan in de tijd. De cijfers spreken voor zich. In de afgelopen vijftien edities van de kasseienklassieker kwam maar liefst zeven keer een renner op een fiets van Specialized als winnaar over de streep. Drie keer was het Tom Boonen. Fabian Cancellara, Niki Terpstra, Peter Sagan en Philippe Gilbert kwamen allen één keer winnend op een Specialized over de streep.

2019 Philippe Gilbert Specialized
2018 Peter Sagan Specialized
2017 Greg van Avermaet BMC
2016 Mathew Hayman Scott
2015 John Degenkolb Giant
2014 Niki Terpstra Specialized
2013 Fabian Cancellara Trek
2012 Tom Boonen Specialized
2011 Johan Vansummeren Cervelo
2010 Fabian Cancellara Specialized
2009 Tom Boonen Specialized
2008 Tom Boonen Specialized
2007 Stuart O’Grady Cervélo
2006 Fabian Cancellara Cervélo
2005 Tom Boonen Time

Toch is er wat betreft de fietsen een groot verschil tussen pak ‘m beet de overwinning van Terpstra (‘14) en die van Sagan(‘18). Beiden reden ze op de Specialized Roubaix, maar toch zijn het totaal andere fietsen. Terpstra won de koers op een Roubaix met de zogenoemde ‘Zert Viscoelastic Insert’, de rubberen delen die in de voorvork achtervork zijn gebouwd. Dit zorgde voor een soort van vering, waardoor de mate van comfort groter werd.

Future Shock 2.0

In 2017 werd alles anders. Specialized bracht een nieuwe Roubaix op de markt met daarin een hypermodern veringsysteem. Het Future Shock-systeem moest ervoor zorgen dat het stuur onafhankelijk van het frame kon bewegen. Dit zorgde voor extra vering zonder dat het ten koste ging van snelheid. Er was goed over nagedacht en het veerde goed, maar de renners waren niet zo enthousiast. Verhalen gaan rond dat Zdenek Stybar, mede dankzij dit systeem Parijs-Roubaix heeft verloren. In de sprint tegen Greg Van Avermaet moest hij sprinten met een stuur dat bewoog. Volgens de ploeg hielp dat zeker niet in het verslaan van de Olympisch kampioen.

Een jaar later kwam Specialized met de Future Shock 2.0. De grootste verandering was dat je deze vering kon instellen. In Le Samyn, een aantal weken voor Parijs-Roubaix, werd het systeem getest en al snel was iedereen positief. In Roubaix gingen de renners van start met Specialized-fietsen met dit nieuwste systeem. En niet zonder succes, want Peter Sagan won deze editie van de Hel van het Noorden door in een sprint Silvan Dillier te verslaan. Niki Terpstra, ook op een Specialized Roubaix, werd derde.

Het Future Shock 2.0-systeem is een geavanceerd systeem om een vering in het stuur te bouwen. We moeten stuur zeggen, want het is alles behalve een geveerde voorvork. Het voorwiel veert namelijk niet ten opzichte van het frame, wat ervoor zorgt dat er geen enkel krachts- en snelheidsverlies is. Zoals Specialized het noemt: Suspend the rider, not the bike. Het enige wat dus kan bewegen is het stuur ten opzichte van het frame. Dit zorgt voor minder klappen op de polsen, armen en schouders.

Een stuur dat heen en weer gaat is fantastisch als je over een slecht wegdek rijd, maar een hel wanneer je ermee gaat sprinten. Aangezien het alweer een aantal jaar geleden is dat de winnaar van Parijs-Roubaix solo over de streep kwam (Niki Terpstra 2014), is het van groot belang dat er ook gesprint kan worden op de Specialized S-Works Roubaix. Om ervoor te zorgen dat je stuur gewoon strak op je frame blijft en je dus vol overgave aan je stuur kan trekken, zit er tegenwoordig een ronde knop op de Future Shock. Hiermee kan je de vering instellen. Je kan deze niet aan of uit zetten, maar heel strak of juist heel los zetten. Zodra de strak staat, veert die nauwelijks en kan je er flink mee sprinten. Zodra die los zit veert het allemaal goed zodat je minder klappen op hoeft te vangen met je polsen.

De vering bestaat niet alleen uit een veer in het balhoofd. Een hydraulisch systeem zorgt ervoor dat deze ontzettend vloeiend blijft. Niet alleen het naar beneden gaan, maar ook het weer omhoogkomen voelt heel geleidelijk aan. Maar zodra je over echte stroken aan het rijden bent, zie je dat het stuur snel heen en weer gaat om de klappen op te vangen. Specialized heeft geleerd van 2017 en levert nu een van de beste veermechanismes die er zijn af.

Draadloos en direct

Na een passage door Het Bos gaat het via een brede asfaltweg richting de strook bij Pont Gibus. Via een spoorwegovergang rijden we over Wallers à Hélesnes. Deze strook staat beter bekend als Le Pont Gibus, vernoemd naar oud-winnaar Gilbert Duclos-Lassalle. De volgende hindernis is Carrefour de l’Abre, de strook waar dikwijls de beslissing valt. Extra moeilijkheidsgraad aan deze strook is de bocht. Na de bocht schakel je op en rijd je in één ruk naar het café aan het eind van de strook.

Hier kan het voor komen dat je hier moet schakelen. Laat dat op kasseien geen sinecure zijn. Je ketting danst alle kanten op en het is niet evident om te schakelen zonder dat je ketting er moeite mee heeft. De Specialized Roubaix die wij getest hebben was uitgerust met SRAM Red eTap, de nieuwste groep van de Amerikaanse onderdelenbouwer. We kunnen zeggen dat die nieuwste onderdelengroep zijn werk goed deed. Ondanks dat je op een ruig wegdek geneigd bent om voor mechanisch te kiezen, hebben we het niet voor elkaar gekregen om deze onderdelen van de wijs te brengen. Het schakelde wanneer het moest schakelen en dat deed het ook nog eens razendsnel.

Het detail waar wij het meest van onder de indruk zijn was de ketting, die helemaal aerodynamisch is gemaakt. Dit onderdeel was aan de bovenkant namelijk helemaal recht, wat het voor het oog nog mooier maakt. Verder was het weer even wennen dat je schakelt met SRAM. Dit betekent namelijk dat je met links lichter schakelt en met rechts zwaarder en je de shifters tegelijk moet indrukken om de voorderailleur te bedienen.

SRAM Red eTap is draadloos en dat maakt de fiets ontzettend mooi. Nergens zie je nog kabels naar de derailleurs gaan. Dit zorgt voor de mooi uiterlijk en (de twee remkabels naar de schijfremmen uitgezonderd) voor een clean look.

Specialized Roubaix

De schijfremmen werken goed en in combinatie met de steekassen merk je dat de wielen erg strak in het frame zitten. Om de onderdelengroep helemaal af te maken hebben ze een Quarq DZero Powermeter in de SRAM Red-crank gebouwd. Even koppelen met je fietscomputer en je bent klaar om te gaan. Wat we natuurlijk nog moeten bespreken is de 12-speed, want bij deze groep heb je twaalf kransjes achter tot je beschikking. Het kleinste tandwiel is tien tandjes groot. Wat betekent dat je in principe een nog zwaardere versnelling kan trappen. Dat klopt dan weer niet helemaal, want ook de kettingbladen aan de voorkant zijn iets kleiner. Wel heb je door twaalf verschillende tandwielen achter tal van mogelijkheden. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk op ieder moment wel een ‘fijne’ versnelling kan vinden.

Uiteraard hangt hier ook een prijskaartje aan. De schakelgroep zorgt er mede voor dat de fiets boven de magische grens van 10.000 euro uitkomt. De adviesprijs is namelijk 11.199 euro. Daarvoor krijg je wel het topmodel van deze Specialized S-Works Roubaix. Een model met SRAM Red eTAP 12-speed, Roval CLX 32 Carbon wielen en voor afgemonteerd met high-end S-Works onderdelen.

Specialized Roubaix

Ook ver buiten Roubaix te gebruiken

Hoewel de naam wellicht anders doet vermoeden, is deze Specialized Roubaix niet enkel geschikt voor de helse kasseistroken in Noord-Frankrijk. Ook voor de verschillende mogelijkheden die de Lage Landen in petto heeft, is dit een prima keuze. Wij hebben deze fiets ervaren als een veelzijdige allrounder, een prima alternatief tussen de aerodynamische Venge en de complete Tarmac.
Na ons bezoek aan Noord-Frankrijk, reden we nog enkele maanden in eigen land met dit model. Wat ons daar vooral opviel, is dat de Roubaix extra deuren opent. Of jouw rit je nu brengt over het veilige fietspad, een stukje bospad of een off-road gravelstrook, deze fiets kan dit allemaal aan. De brede banden en de vele ruimte tussen het frame en de wielen zorgt er zelfs voor dat je bij slecht weer ook een goede ‘mud-clearance’ hebt. Voor singletracks in het bos zouden we gewoon de MTB pakken, maar voor de rest kom je met deze fiets overal wel doorheen.
De Specialized Tarmac mag dan wel het beste gedijen op asfalt, de Specialized S-Works Roubaix is tot ver buiten Roubaix te gebruiken.

Voor onze test hebben wij gebruik gemaakt van de uitvoering afgemonteerd met SRAM Red ETap. Voor de prijsbewuste fietser is er vanaf € 2.299 een uitvoering met 10-speed Shimano Tiagra beschikbaar, die onder meer ook over Future Shock en de Pavé zadelpen beschikt.

Specialized S-Works Roubaix

Specialized S-Works Roubaix

Frame: S-Works Roubaix
Kleur: Satin Carbon-Tarmac Black Black Crystal Black Reflective
Voorvork: S-Works Roubaix
Achterderailleur: SRAM Red eTap AXS 12-Speed
Voorderailleur: SRAM Red eTap AXS 12-Speed
Shifters: SRAM Red eTap
Remmen: SRAM Red eTap AXS
Crankstel: SRAM Red eTap AXS 12-Speed
Powermeter: Quarq DZero
Bracket: SRAM
Ketting: SRAM CN Red 12-speed
Velgen: Specialized Roval CLX 32
Naven: Specialized Roval
Banden: Specialized Turbo Cotton 28 mm
Stuur: S-Works Carbon Hover Drop
Stuurpen: S-Works Future Stem
Zadelpen: S-Works Pavé
Zadel: S-Works Power
Adviesprijs: € 11.199

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen. Het artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits

RIDE Magazine
3 Reacties
5 mei 2020 22:35
Wat is het grootste verschil tussen de Roubaix en de Diverge? En welke van de twee is de beste all rounder?
    6 mei 2020 18:09
    De Diverge is de volgende fiets die we gaan testen, dus deze vragen nemen we zeker mee in de volgende review.
29 mei 2020 23:30
Leuk artikel. Maar. Ik twijfel er niet aan dat die voorvering goed werkt, maar de opgegeven reden kan niet kloppen: "Het voorwiel veert namelijk niet ten opzichte van het frame, wat ervoor zorgt dat er geen enkel krachts- en snelheidsverlies is." Kracht- en snelheidsverlies worden veroorzaakt door demping en deining, wat beide niks te maken heeft met waar de vering zit. Verder is het comfort en de kwaliteit van demping maximaal als het ongedempte gewicht minimaal is t.o.v. van het totaalgewicht. Daarom zit in een auto de vering in de wielophanging en niet in stoel+stuur. Weet iemand de echte reden voor dit Specialized-ontwerp?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.