Shanren DI-PRO fietscomputer – 4 dagen non stop fietsen dankzij crowdfunding
Foto's: Joris Knapen
vrijdag 8 februari 2019 om 10:15

Shanren DI-PRO fietscomputer – 4 dagen non stop fietsen dankzij crowdfunding

Zo nu en dan kom je online bijzondere projecten tegen die door middel van crowdfunding proberen van de grond te komen. Fietscomputers lenen zich hier prima voor. Deze markt wordt momenteel gedomineerd door een handvol grote merken. Stel, je hebt nu een fietscomputer met GPS van de gevestigde orde. Je hebt wel wat verbeterpunten, maar de logge organisatie achter het merk doet hier niets mee. Voor wie een fietscomputer zoekt met een lange batterij en geïntegreerd voorlicht, kan de Shanren DI-PRO een oplossing zijn.

Shanren wie?

Voor ons in Europa een onbekende naam, maar Shanren is al sinds 2012 bezig met het ontwikkelen van technologie gericht op gezondheid. Het bedrijf, deels gevestigd in China, heeft ook een ontwerpafdeling in Silicon Valley. De DI-PRO is hun tweede generatie fietscomputer.

Uitpakken zoals bij Apple

De Shanren DI-PRO is momenteel nog niet voor consumenten verkrijgbaar. De makers proberen door middel van crowdfunding het model op de markt te brengen. Wij hebben de hand weten te leggen op een sample model. Dit exemplaar werkt volledig en heeft alle functies aan boord. Zo kunnen we dus een goed beeld vormen van de fietscomputer.

Hoewel het product nog gefinancierd moet worden, ziet de verpakking er blits uit. Een keurig doosje waar de stuurhouder en laadkabel in opgeborgen zijn. Het geheel doet wat denken aan de manier waarop een grote techgigant uit Cupertino zijn spullen verpakt. Chique en functioneel zorgen voor een bijzonder uitpakmoment. Een stukje beleving naar de consument.

Sensoren koppelen, klaarmaken voor gebruik

De computer bevestig ik op de houder, een vlot en simpel klusje. Uit het doosje haal ik verder alleen de cadanssensor. Dit doe ik met een reden. Wordt mijn Garmin snelheidssensor herkend door de DI-PRO?

Nadat ik alle accessoires gemonteerd heb, zet ik de fietscomputer aan. Na wat zoeken en bladeren in de handleiding kom ik erachter hoe je de sensoren kunt koppelen. Dit is eenvoudig, maar het menu verschijnt niet direct. Als je ‘Set’ en ‘Mode’ tegelijk indrukt, kom je in een extra menu uit. Mijn snelheidscensor, de meegeleverde candanssensor en mijn hartslagmeter werden zonder problemen gevonden. Het apparaat is geschikt voor het koppelen van ANT+ en bluetooth sensoren. De sensoren van zowel Garmin als Wahoo werden vlekkeloos gevonden en gekoppeld.

De DI-PRO stelt je ook in staat om (zoals gebruikelijk bij fietscomputers) ook een vermogensmeter te koppelen. De sensor verschijnt in het rijtje en ook deze verbind ik met de Shanren. Simpel! Mocht je niet in het bezit zijn van een vermogensmeter, dan kun je de computer je vermogen laten berekenen. Dit doet denken aan de manier waarop Strava dit achteraf doet. Het getal is een schatting maar komt in mijn geval vaak in de buurt. Handig als je geen vermogensmeter hebt, maar wel geïnteresseerd bent in een indicatie van je vermogen.

Shanren heeft op korte termijn een unieke hartslagmeter in het assortiment. Deze geeft in de app een ecg-diagram weer. Een hartslagmeter met ECG is accurater en speelt beter in op fluctuaties in hartslag. Deze hartslagmeter is binnenkort te koop bij Shanren.

Op de weg vergelijken

Tijd om op pad te gaan! Nadat ik twee seconden ‘Set’ indruk, start de registratie. De tijd begint te lopen en ik begin te fietsen. De batterij is niet volledig opgeladen bij de start. Daarnaast is het behoorlijk koud, wat normaal gesproken een batterij vrij snel leeg trekt. Gelijk een goede test om het lange uithoudingsvermogen van het toestel te testen. Was ik in deze kou naar buiten gegaan met een ander merk, dan had ik mijn twijfels gehad. Nu durf ik vanwege de beloofde batterijtijd van 96 uur de uitdaging wel aan. Het betekent immers dat je vier dagen non stop zou moeten kunnen fietsen op een batterijlading. Indrukwekkend!

Ik rijd door de bossen en kom onderweg regen tegen. Ondertussen wordt het steeds kouder. Na mijn eerste ritje onder barre omstandigheden kom ik voldaan thuis en druk nogmaals twee seconden op ‘Set’. Mijn rit is klaar. Het valt mij op dat het synchroniseren naar de app eventjes duurt. In de Shanren app heb ik voor mijn fietstocht de koppeling met Strava gemaakt. Als ik na een verfrissende douche op de bank plof, zie ik mijn rit nog niet op mijn favoriete sportapp staan. Dit blijkt dus niet automatisch te gaan. Nadat je rit is opgeslagen, moet je deze handmatig uploaden naar Strava. Verbeterpuntje wat mij betreft.

De Shanren zit stevig in de houder en trilt niet los. Ik reed veel gravel, off-road en ook klinkertjes. Geheel volgens verwachting. De computer blijft keurig op zijn plek zitten, gehuisvest in de houder. Tijdens onze testen hebben wij gebruik gemaakt van de front mount. Deze beugel bevestig je met twee armen op je fiets en draai je aan met inbusboutjes. Je steekt de computer van voren in de beugel en klikt dan vast. Trek je het lipje onder het apparaat naar beneden dan schuif je hem naar voren om hem los te koppelen.

Over de batterij heb ik niets te klagen. Bij vertrek waren slechts twee van de vijf streepjes beschikbaar. Na de rit, het uploaden en het analyseren zijn er nog steeds twee over. Het opladen van de batterij neemt zo’n twee uur in beslag. Aan de onderkant van het apparaat vind je een rubber dopje. Hieronder kun je de computer opladen met de bijgeleverde USB-kabel. 120 minuten laden om vervolgens vier dagen feest te kunnen hebben. Mooi stukje techniek waarvan ik hoop dat de concurrentie het overneemt. Het is mij in meerdere lange ritjes niet gelukt om de batterij-indicator een streepje naar beneden te krijgen bij gebruik van de GPS.

Heeft deze lange batterijtijd dan zijn keerzijde? Het enige nadeel wat ik kan bedenken is het gewicht van de computer. Met 135 gram is hij flink zwaarder dan de concurrentie. Het is een afweging die je moet maken tussen lange batterijtijd met geïntegreerde lamp of een computer die lichter is maar die je veel korter kunt gebruiken.

Lampen

Deze fietscomputer is uitgerust met een voorlicht. Netjes weggewerkt zit vlak voor de houder een kleine afneembare lamp. Deze schijnwerper verlicht de weg met 260 lumen. Niet voldoende om een donker verlaten weggetje te verlichten, maar genoeg om gezien te worden door andere weggebruikers. De lamp is los te koppelen. Het vergt wat beleid, geduld en kracht maar uiteindelijk lukt het om de lamp naar voren te schuiven en los te maken van de GPS. Zet je tijdens het fietsen de lamp aan, dan gaat je batterij sneller leeg. Leuke feature: je kunt op de fietscomputer of via de app ook instellen dat de lamp feller wordt zodra je harder gaat.

Naast het reguliere voorlicht zit er in de kop van de GPS een soort gimmick verwerkt. Een strip ledjes heeft naast indicatie voor snelheid ook nog drie andere modi zoals knipperen en constant aan. In de Shanren app kun je deze lamp naar eigen behoeften instellen. De strip kan in alle kleuren van de regenboog ingesteld worden. Ik zou rood vermijden omdat het dan in het verkeer lijkt op een achterlicht. Dit is in Nederland verboden.

Uitgebreide analyse in de app

De bijbehorende app is uitgebreid en toont veel gegevens over je ritten. Je ziet de standaard statistieken zoals snelheid, cadans en power. Er bevindt zich in de app ook een analyse van je rit. Fraaie grafieken met data zie je hier keurig geordend terug. In deze app beschik je over net wat meer gegevens dan met een gratis Strava-account. Best handig want je hoeft voor een uitgebreide analyse van je data dus niet te betalen. Qua mogelijkheden komt de app overeen met de apps van concurrenten.

Misschien zit niet iedereen erop te wachten, maar na het koppelen met je smartphone is het mogelijk om notificaties ontvangen op je fietscomputer. Zo kan je op de fiets zien wanneer je gebeld wordt of een bericht ontvangt via Whatsapp. De optie zit erin, maar is uiteraard ook uit te zetten.

Scherm

Niet geheel onbelangrijk aan deze gadget; het scherm. De indeling van de vakken staat vast. Je kunt dus niet naar eigen inzicht datavelden aanpassen of verplaatsen. Er is in het 2,7 inch scherm een logische indeling gemaakt. Zo zie je je huidige snelheid, afgelegde afstand, bewogen tijd en gegevens over je hartslag en cadans. Bovenin zit een rijtje iconen waaraan je kunt zien of je sensoren gekoppeld zijn, wat de tijd is en of je via bluetooth verbinding hebt met je telefoon. Of je lamp aanstaat is ook zichtbaar in een icoontje.

Een groot gemis is wat mij betreft dat het momenteel nog niet mogelijk is om een in de app een route te maken en in te laden. Shanren wist mij te vertellen dat de uitgeleverde computers dit wel aan boord hebben. De computer is dan in staat om onderin het beeldscherm aanwijzingen te geven. ‘Over driehonderd meter naar links’, zie je dan verschijnen. Ons model krijgt dit ook zodra we de firmware bijwerken.

Er wordt helaas geen routekaart weergegeven en volgens Shanren komt deze optie er ook niet in de toekomst. Is dit een gemiste kans? Aan de ene kant wel omdat het nu puur een apparaat is dat data verzamelt en upload naar Strava. Aan de andere kant kost het berekenen en laten zien van een kaart veel stroom. Laat zuinigheid met energie nou net iets zijn waar deze fietscomputer sterk in is. Logisch dus dat ze daar niet op in willen leveren.

Conclusie

Het sterkste onderscheidende punt van deze Shanren DI-PRO is de batterij. Tijdens mijn ritjes door de kou heb ik geen streepje van de batterij afgereden. Tijdens mijn testen reed ik uren achter elkaar zonder de batterij op te laden. Tijdens deze koude periode is het mij niet gelukt om 96 uur op de fiets te zitten, maar ik ben wel overtuigd dat de batterij het lang uithoudt.

Zoals wel vaker bij crowdfunding, zijn er verschillende opties beschikbaar bij aankoop van het product. Ga je puur voor de fietscomputer plus houder dan ben je voor 119 dollar klaar. Ga je voor de ‘full package’ met sensoren die snelheid en cadans registreren, plus hartslagmeter, dan tik je 179 dollar af. Daartussen zijn er nog een aantal andere opties.

Ik ben van mening dat dit een goede prijs is voor wat je krijgt. De fietscomputer voelt degelijk aan. De sensoren zijn voorzien van zowel ANT+ als bluetooth en doen niet onder voor andere merken. Voor omgerekend een kleine 160 euro heb je een fietscomputer met alles erop en eraan. Mijn conclusie is dat dit lang niet slecht is als het vergelijkt met de concurrentie. Na een snelle blik in het huidige assortiment ben ik overtuigd. Zoek je een betrouwbare fietscomputer met geïntegreerd voorlicht én een lange batterijtijd dan is de Shanren DI-PRO een verstandige keuze.

RIDE Magazine
4 Reacties
8 februari 2019 19:14
Hoe accuraat is die qua hartslagmeter en GPS? Veel verschil met andere merken?
8 februari 2019 21:09
Ik heb er verschillende rondjes mee gefietst. Routes die ik vaker doe en dus precies weet hoeveel kilometer het is. Geen bijzondere afwijkingen gemerkt in afstand. Ook geen vreemde uitschieters op de kaart wat je wel eens ziet als je GPS het signaal verliest.

Over de hartslagmeter kan ik niet veel zeggen. Het model dat geleverd wordt bij de fietscomputer hebben wij niet getest. Wij mochten al de nieuwe hartslagmeter proberen waarin de ECG functie beschikbaar is.
9 februari 2019 08:46
Ben benieuwd hoe de routeaanwijzingen gaan zijn. Wat gaat hij aangeven als je een afslag mist, of de verkeerde neemt?


Wat mij betreft een nadeel om geen kaart te hebben, maar voor deze prijs moet je ergens op inleveren.
17 februari 2019 10:10
Juist een enorm gemis om geen kaartmateriaal of een simpel kruimelspoor aan te bieden icm een lange accuduur. Dat lijkt mij nu een voordeel tov de huidige fietscomputers

Om te reageren moet je ingelogd zijn.