Review Elite Drivo II – Veelzijdige en solide trainer

Door , vrijdag 21 december 2018 om 09:30

foto's: Joris Knapen

Winter miles, summer smiles. Het is een keiharde wielerwet dat wielrenners die in de zomer top willen zijn, daarvoor de basis leggen in de winter. Wanneer het Nederlandse winterweer niet uitnodigt om de fiets te pakken, is binnen trainen een welkom alternatief. Om erachter te komen waar fietstrainers vandaag de dag tot in staat zijn, starten we deze week met het testen van een serie Direct Drive trainers. We trappen af met het topmodel van Elite: de Drivo II.

De Elite Drivo II is een direct drive trainer. Dat betekent dat je je fiets direct met ketting op de cassette plaatst. De achterkant van je fiets maak je vast met de meegeleverde snelspanner of je steekas. Wiel eruit, fiets op de trainer en klaar. Hoewel ik deze tijd van het jaar kan genieten van een tocht in de buitenlucht, ben ik ook een fervent Zwifter. Hoe zal deze trainer het doen in de virtuele fietswereld?

Stevig pakket

Voordat het zover is, staat er een stevig pakket op mij te wachten. Eenmaal uit de doos valt mij het formaat van de trainer op. Het is een best apparaat. Het klaarmaken kost even tijd, maar de uitgebreide handleiding helpt mij op weg. Om stabiel te kunnen fietsen, moet je eerst twee poten monteren. Met het juiste gereedschap heb ik de Elite in een half uur waterpas staan. De installatie vergt even wat inspanning, maar zorgt er wel voor dat de trainer rotsvast staat. Bijkomend voordeel van deze constructie, is dat je aan het einde van de winter deze poten kunt inklappen, waardoor de trainer minder opbergruimte in beslag neemt.

Vervolgens monteer ik de cassette. Houd er rekening mee dat je die er nog los bij moet kopen, want deze zit er niet bij. Zodra het rijtje tandwielen is aangedraaid, plaats ik de fiets op de trainer. Met gemak maak ik deze vast met de snelspanner. Hij staat als een huis.

Een smarttrainer is in feite een kleine computer en draait op software. Voordat ik daadwerkelijk op de fiets spring, check ik nog of er een software update beschikbaar is. De meest recente software staat al geïnstalleerd. Hierna gebruik ik de app om de trainer te kalibreren. Hier loop ik tegen een kleine uitdaging aan. Wanneer ik de kalibratie uitvoer, crasht de app. De supportafdeling van Elite helpt mij uit de brand. Zij raden aan om de app op Engels in te stellen. Nadat ik de Nederlandse taal ingeruild heb, werkt kalibratie via de app prima. Elite brengt begin 2019 een update van de app uit waarin dit probleem verholpen is.

Solide koersen

Tien minuutjes warmdraaien, kalibratie uitvoeren in de app en de Elite en ik zijn er klaar voor. Mijn eerste rit op Zwift met de Drivo II is aanstaande. Omkleden, bidon vullen en handdoek erbij. Fietsen en zweten maar.

In het configuratiescherm selecteer ik de Drivo II als power source en controllable trainer. De Elite is snel gevonden en binnen een paar seconden kan ik verder. De trainer stelt zichzelf voor de wedstrijd automatisch in op simulatiemode. Dat houdt in dat je kunt schakelen en je vermogen variabel is. Rijd je een heuvel op met een stijgingspercentage van 5%, dan vertaalt de trainer dit dankzij de geïntegreerde vermogensmeter in de weerstand op je pedalen. Met andere woorden; je voelt dit wel degelijk. Net als buiten schakel je terug op het binnenblad en zorg dat je cadans in orde blijft. Dan kom je ook virtueel makkelijker omhoog. Wanneer je jezelf tot het uiterste wil testen, kan de Drivo II stijgingspercentages tot 24% aan.

Ready, set, GO! Wie wel eens een wedstrijd op Zwift gereden heeft, herkent het vast. De start is altijd keihard. Het kaf wordt direct van het koren gescheiden. Mijn fiets staat stevig en voelt solide aan. Voor mijn gevoel heb ik iets meer kracht nodig om de pedalen rond te krijgen in vergelijking met andere trainers. Als de weg vals plat omhoog loopt, dan voel ik meer weerstand dan ik gewend ben. Of dat echt zo is, kan ik niet onderbouwen met cijfers. Uiteindelijk moet je toch je wattages draaien. Vermoeidheid en vorm van de dag spelen ook een rol.

Ik houd een goede indruk over na de eerste rit op de Drivo. Hij staat als een huis. Het licht zoemende geluid dat de trainer tijdens het fietsen maakt, ervaar ik niet als storend.

Zoals gezegd fiets ik graag binnen. Voor mij is het in de winter vaste prik om iedere vrijdagavond op de trainer te stappen voor een sociaal rondje. Beetje Zwiften en kletsen met een gezellige groep voordat ik het welverdiende biertje opentrek. Het ritje duurt ongeveer een uur. Tijdens dit soort rondjes doet de Drivo 2 het perfect. Toeren en wattages leveren gaat super. Een korte uitdagende klim of een lang stuk vlak? De Elite laat je de wattages draaien en je benen voelen de weerstand.

Blokken pakken

Een van de grote voordelen van een indoor trainer, is dat je er gericht en gestructureerd mee kan trainen. Het bij de profs bekende “blokken pakken”.  Ik waag mij aan een training om mijn duurvermogen op peil te houden. Tachtig minuten fiets ik variabele blokken in D1. Hierbij stelt de trainer zich in op ERG-mode. Dit houdt in dat het apparaat jouw wattage bepaalt. Moet je een blok pakken van 10 minuten op 150 watt, dan zorgt de Elite ervoor dat jij die 150 watt blijft draaien. De smarttrainer moet dus constant corrigeren als je een hogere cadans draait of even iets harder op de pedalen duwt.

De training begint met de warming-up om rustig op te bouwen en lekker de beentjes te laten draaien. Ik merk dat de Drivo 2 moeite heeft met ERG. Als ik een cadans draai van 90 komt de trainer niet onder de 150 watt, terwijl ik 135 watt moet fietsen tijdens de warming-up. Ook als ik flink gas geef, heeft de trainer het lastig om snel naar het gewenste wattage te corrigeren. Tijdens langere blokken is het voor de Elite een uitdaging om het aangegeven wattage vast te houden. Zelfs als ik de cadans gelijk houd.

Dit kan opgelost worden door middel van de app. Verbind deze via bluetooth met je trainer. Kies vervolgens bij ‘Advanced configuration’ voor ‘Power smoothing’. Zorg dat je tijdens het instellen blijft trappen en zodra je een groene duim krijgt is de instelling doorgevoerd. Nieuwsgierig klim ik weer op de fiets om te kijken wat het effect is van deze instelling. Ik selecteer dezelfde training en kijk hoe de trainer het er nu van afbrengt. Deze verborgen instelling biedt het gewenste resultaat. Dit voelt velen malen beter. Bij langere blokken weet de trainer prima het gewenste wattage vast te houden. Er zijn veel minder fluctuaties in vermogen waardoor het veel fijner fietsen is tijdens een training in ERG. Het blijft lastig zodra het wattage in een ERG-sessie onder de 135 watt komt. Dan heeft de Drivo II moeite om strakke lijnen te maken. Dit voel je terug aan de wisselende weerstand op je benen. De output van je geleverde wattage is nauwkeurig maar het gevoel in de benen laat te wensen over. Naar aanleiding van onze bevindingen hebben we contact opgenomen met Elite. Zij wisten ons te vertellen dat er op het moment een nieuwe firmware in ontwikkeling is. De update zal bovengenoemde problemen moeten verhelpen.

Zoemend zonder overlast

Op de avonden dat ik op de trainer spring, liggen er een etage lager twee kleine dames in dromenland. In het begin ben je wat huiverig. Je zit immers op een fiets. Je schakelt en plaatst op het einde een splijtende demarrage of kneiterharde sprint. Ze worden gelukkig niet wakker als ik mijn virtuele rondjes op Watopia draai. Tijdens mijn testen met een app die decibel meet komt de trainer bij normaal gebruik rond de 60 dB uit. Doe je een sprint dan schiet hij kort naar de 70 dB. Hoewel er veel variabelen zijn bij een meting van geluid, was mijn omgeving verder stil. De telefoon met app hield ik in mijn hand op de fiets. Dichtbij de trainer dus. Het zoemende geluid dat de trainer produceert is niet storend en beneden in de slaapkamers blijft alles rustig.

Wat daarnaast fijn is aan deze Elite, en dit zie je niet bij elke direct drive, is de ingebouwde cadanssensor. Nadat je bent ingelogd in je favoriete trainingsapp kun je zowel de Elite powermeter als cadanssensor selecteren. Dit werkt simpel en vlot. De losse cadanssensor voor binnen is nu verleden tijd.

De MyETraining app – wattages in je smartphone

Eerder in het artikel noemde ik al de app, waarmee je onder meer de instellingen kan wijzigen. De MyETraining app beschikt over meer mogelijkheden. Deze is bij aanschaf de eerste 36 maanden gratis. Hiermee kan je bijvoorbeeld gepersonaliseerde powertrainingen laten maken. Er zit ook een mogelijkheid in de app om video’s van routes af te spelen. Terwijl je in je garage zit te zweten, waan je je in een ander continent en rijd je over virtuele wegen. Bovendien niet onbelangrijk voor datafreaks: zodra je de koppeling gemaakt hebt, stuurt de app al jouw data door naar Strava. Laat die kudos maar komen. In de app kun je ook een FTP test doen en een trapanalyse uitvoeren. Best uitgebreid en na de 36 maanden voor twee tientjes per jaar niet duur.

Samenvatting

De trainer en ik hebbende de afgelopen weken 450 virtuele kilometers gemaakt, waardoor ik een goede indruk heb kunnen krijgen van de mogelijkheden. Nadat de poten en cassette gemonteerd zijn, staat mijn tweewieler als een huis. De fiets maakte ik met een snelspanner vast en dit voelt solide aan. Achterwiel eruit, ketting op de cassette en klaar. Ik heb zonder angst voor mijn fiets of evenwicht mij volle bak uit kunnen leven.

Wil je gerichte trainingen gaan doen, dan moet je ervoor zorgen dat je in de app de power smoothing optie aanzet. Dankzij deze instelling is de trainer beter in staat om de gevraagde wattages vast te houden.

Rijd je om je conditie op peil te houden zonder gerichte training, dan doet de Drivo 2 perfect waar hij voor bedoeld is. Hij is stil en heeft ook een handige cadanssensor aan boord. Koppelen in Zwift ging bij zowel de trainer als de cadanssensor erg soepel.

De Elite Drivo II is verkrijgbaar voor iets minder dan 1.000 euro. Vergeet niet om de juiste cassette erbij te bestellen en je bent klaar om tijdens de winter warm en knus jouw basis voor een mooie fietszomer te leggen.

Verantwoording:
Shimano is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. De keuze voor het onderwerp is gemaakt door WielerFlits en het artikel is geschreven door een van onze redacteuren. We hebben de fietstrainer na afloop geretourneerd.

Dit artikel delen:

4 Reacties

Sandervs76 21 december 2018 om 09:50

Zag hem op bike24.de net boven de 900,=. De eerste Drivo flink in de aanbieding trouwens.

FondriestTF3 26 december 2018 om 13:08

Ik wil niet flauw doen, maar misschien is het een idee om technisch iets meer onderlegde redacteur de recensies te laten doen. Dat je met een trainer van 1000 euro kunt zwiften, snapt iedereen.

Cassette ondersteuning is relevant. De oude elite had geen campa ondersteuning. De nieuwe wel? Vrij relevant of een extra adapter nodig is.

Misschien handig om te beoordelen hoe de cordless optie werkt. Vrij relevant voor mogelijk opwarmen bij tijdritten. Werkt dat goed?

Hoe goed is de wattage meting? Je kunt er een srm naast gebruiken en dan weet je ook of de cijfers die je ziet, goed zijn. Je betaalt er genoeg voor dus wil je weten of die cijfers kloppen. De trainers zijn niet altijd gelijk.

Power smoothing is het softwarematig strak trekken van de wattages op je display. De variabiliteit van vermogen is enorm, dat 'compenseert' een trainer niet live. Dus dat je met een software truc smoothing toepast, is geen plus. Eerder een rookgordijn voor degenen die liever mooie strakke lijntjes zien dan de werkelijke vermogens.

"Dankzij deze instelling is de trainer beter in staat om de gevraagde wattages vast te houden."

Nee dus. Klopt niks van die tekst. Tenzij je in sprookjes gelooft.

Bastiaan Gaillard 31 december 2018 om 17:50

Hi FondriestTF3,

Dank voor je feedback. Hierbij mijn reactie:

Campa kan wel maar dan heb je een adapter nodig. Werkt dus niet zo makkelijk als SRAM en Shimano. Neem ik bij de volgende review mee.

Cordless heb ik geprobeerd, je hebt voldoende weerstand om warm te rijden. Dit heb ik echter niet beschreven.

Elite claimt de accuraatste trainer op de markt te hebben op dit moment. Maximale afwijking van 0,5%. Wij hebben momenteel geen SRM apparatuur die als referentie kan dienen. Wellicht wel iets wat wij in de toekomst willen gebruiken.

Het stuk over power smooting geldt wanneer ERG gebruikt wordt. Tijdens een training met ERG mode actief, moet de trainer dicteren en de fietser volgen. Nadat power smoothing was aangezet ging het beter. Ik snap je stuk over strakke lijnen maar het gaat ook om het gevoel ik de benen. Als ik 10 minuten 180 watt moet fietsen wil ik dat ook terug voelen. Geen fluctuaties, de trainer moet constant corrigeren. Daarom ook de regel dat de trainer de wattages beter weet vast te houden.

Mocht meer vragen hebben dan hoor ik het graag.

Fijne jaarwisseling.

Groet,

Bastiaan

FondriestTF3 31 december 2018 om 19:11

Punt is: de vermogens fluctueren enorm. Altijd.

Deze optie (wahoo en Tacx hebben m ook, vaak staat ie standaard aan) negeert die fluctuaties. De trainers doet niets anders (daar gaat je analyse mis), hij laat gewoon het doelvermogen zien waar de erg mode op stuurt. Je trapt het niet constant maar de trainer doet alsof het wel zo is.

Ik heb een linkje voor het gevonden: doe er je voordeel mee.

https://www.smartbiketrainers.com/myth-smooth-power-lines-3490

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.