Review: de Giant Defy Advanced SL 0, een uitgebalanceerde allrounder
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
woensdag 25 oktober 2023 om 17:30

Review: de Giant Defy Advanced SL 0, een uitgebalanceerde allrounder

Materiaalzone Dit najaar lanceerde Giant de vijfde generatie van de Defy. De endurance racer geniet al jaren populariteit onder een breed publiek en is zelfs meermaals tijdens Parijs-Roubaix gebruikt door de profs. Is ook de vernieuwde uitgave van de Defy weer zo’n comfortabele alleskunner? WielerFlits neemt de proef op de som.

Lichter, stijver, comfortabeler en betere aerodynamica: het zijn bij vrijwel alle nieuwe racefietsen de kernwoorden om te omschrijven wat er veranderd is ten opzichte van zijn voorganger. Zo ook bij de Giant Defy, al ligt de focus duidelijk op het lage gewicht en comfort.

Om de vijfde generatie van de Defy net weer wat beter dan zijn voorganger te maken, zijn er verschillende technologieën gebruikt, al wilde Giant daarbij geen gebruik maken van schokdempers, veringen of andere bewegende technieken. Reden daartoe was het behoud van gebruiks- en onderhoudsgemak en het lage gewicht wat de ontwikkelaars zich ten doel stelden.

Daarom maakt de Defy gebruik van een serie onderdelen die Giant de afgelopen jaren ontwikkelde en eerder ook al introduceerde op andere modellen: zogenaamde D-Fuse onderdelen. Dit zijn D-vormige carbon buizen die neerwaartse flexibiliteit bieden, maar de opwaartse stijfheid vergroten. In andere woorden: ze absorberen wegtrillingen, terwijl er bij inspanningen uit het zadel juist sprake is van betere krachtoverdracht.

Onder andere de D-Fuse carbon zadelpen is voorzien van deze technologie, terwijl hij naast de demping ook nog ongeveer 7 millimeter flex zou moeten bieden voor nog meer comfort. De Contact SLR D-Fuse stuurpen zou daarnaast maar liefst 40 procent meer flexibiliteit moeten leveren in vergelijking met de vorige generatie.

De D-Fuse zadelpen, die met 7 millimeter een stevige portie flex biedt

Ook zijn er enkele aanpassingen aan het frame zelf gedaan om het rijcomfort te vergroten: de verlaagde achtervork moet aan de achterzijde extra schokdemping bieden, terwijl aan de voorzijde de voorvork trillingen uit het wegdek moet filteren.

Naast al die wijzigingen die het comfort ten goede moeten komen, is er gefocust op lager gewicht. Het topmodel uit de Defy-reeks, de Advanced SL welke ik test, is met zijn 785 gram (maat M) 293 gram lichter dan zijn voorganger, wat neerkomt op een verbetering van bijna 20%. Ook de voorvork, welke 350 gram weegt, is 15 procent lichter geworden. Een flinke gewichtsreductie dus.

Daarmee houdt het niet op met alle wijzigingen. Zo zou de extra grote balhoofdbuis bij dragen aan stijfheid en daarmee reactiviteit in het stuurgedrag, terwijl het stuur met een flare van 8 graden extra controle biedt. De nieuwe stuur-stuurpencombinatie zou tevens enige aerodynamische winst opleveren doordat de kabels weggewerkt zijn, al gaat dat vermoedelijk slechts om een paar watt.

Even wennen
Ik test dus de Giant Defy Advanced SL 0, het vlaggenschip van de Defy-lijn, welke is afgemonteerd met een SRAM RED eTap AXS groepset, Cadex 36 Disc wielen en D-Fuse onderdelen. Daar hangt ook een behoorlijk prijskaartje – correctie: een prijskaart – aan, van €11.999,-. De Defy is beschikbaar als frameset en nog eens zes andere modellen, vanaf €2.799,-.

Sommigen zien de endurance racer als een laatste redmiddel, als met het vorderen van de jaren het lichaam – om het netjes te zeggen – wat minder soepel wordt. Dat is niet de insteek van de Defy en zo ziet de fiets er ook absoluut niet uit. Het frame oogt erg strak, met simpele maar uiterst mooie buisvormen. Zeker in de chromatische kleurstelling van de fiets welke ik mag testen, ziet de Defy er erg goed uit.

Eigenlijk heb ik op de looks maar één ding af te dingen: de wat logge stuurpen en de grote spacers eronder vallen een klein beetje buiten de toon op de verder zo elegante fiets. Een detail, maar gezien het prijskaartje had een geïntegreerde cockpit niet misstaan. De keuze voor een los stuur en stuurpen maakte Giant overigens vanwege het onderhoud wat hierdoor een stuk makkelijker wordt door de betere toegankelijkheid van de bekabeling.

Als ik voor het eerst op de fiets stap, merk ik gelijk dat hij een wat meer ontspannen geometrie heeft. De wielbasis is duidelijk wat langer, terwijl ook de zithouding wat minder agressief is. Eerlijk is eerlijk: ik moet er in het begin behoorlijk aan wennen, want persoonlijk houd ik wel van een compacte houding waarbij je dicht op het stuur zit. Een kwestie van persoonlijke voorkeur, wat waarschijnlijk ook komt doordat ik een relatief kort bovenlichaam heb.

Dat maakt dat het ook even wennen is aan het stuurgedrag van de fiets, al is de Defy heel makkelijk in de omgang. Het is even zoeken naar de grenzen, maar de fiets biedt eigenlijk vanaf de eerste meters een stevige portie vertrouwen. De Defy snijdt bochten makkelijk aan en stuurt gecontroleerd, zonder daarbij enige nervositeit te tonen.

Dat gevoel wordt er met het vorderen van de kilometers niet minder op maar kenmerkt de fiets juist. Daarmee betaalt de wat luiere geometrie zich al uit, want het geeft de Defy een heel ontspannen rijstijl. Tegelijkertijd betekent dat ook dat de fiets wat tekort komt als je op hoge snelheid door bochten wil; écht agressief insturen doet de Defy simpelweg niet. Niet gek en zeker ook niet erg voor een endurance racer.

Evenwichtige racer
Wat betreft het comfort is de Defy met recht een endurance racer: de fiets biedt namelijk een mooi evenwicht aan stijfheid en schokabsorptie. De lange zadelpen biedt overduidelijk enige vering, terwijl ook aan de voorkant merkbaar is dat behoorlijk veel trillingen in de fiets en niet in je lichaam verdwijnen. De 32 millimeter Cadex Classic tubeless banden waarmee de Defy standaard wordt geleverd, dragen daar absoluut aan bij.

Wat dat evenwicht mooi onderstreept, is dat de fiets desalniettemin erg reactief is. Dat wil zeggen: even staan uit het zadel en de fiets heen en weer wiegen of een snelle stuurcorrectie gaat erg soepel. Ook een korte aanzet of sprint gaat de fiets goed af, al merk je daar wel dat het bij echt intensieve inspanningen net aan wat trapasstijfheid ontbeert. Wederom: niet gek en zeker ook niet erg voor een endurance racer.

Eén kenmerk van de Defy wat wel enigszins atypisch is voor een endurance racer is het lage gewicht. Met zijn 7,5 kilo (maat M) kruipt dit model al redelijk dicht naar de lichtere wegfietsen, wat bijdraagt aan de vlotte en soepele omgang van de fiets. Daar moet wel de kanttekening bij gemaakt worden dat we dan spreken over het topmodel van de Defy line-up.

De Cadex 36 Disc wielen zijn bijzonder reactief

Dat lage gewicht en de bijbehorende reactiviteit en soepele omgang komt mede door de chique Cadex 36 wielset, die met hun 1306 gram behoorlijk licht zijn. Dit zorgt ervoor dat de fiets makkelijk te controleren is en hij bovendien goed en efficiënt reageert op stuurbewegingen. Tevens trekt de fiets makkelijk op door het lage gewicht van de wielen.

Endurance racefietsen hebben wellicht een wat stoffig imago, maar de Giant Defy ontdoet zich daar met gemak van. De soepele rijstijl, het comfort en een behoorlijke portie reactiviteit maken deze Defy met recht een bijzonder fraaie allrounder, die voor nagenoeg iedere wielrenner wat te bieden heeft.

Geen poespas, maar gewoon een enorm goede alleskunner; dat is de beste beschrijving van de Giant Defy. Voor de fanatiekste racers mist de Defy net dat laatste stukje agressiviteit, maar verder is dit een fiets die niet alleen op vrijwel alle soorten verhard terrein goed uit de voeten kan maar dat ook nog eens op erg plezierige wijze doet.

Giant Defy Advanced SL 0

Frame: Giant Defy Advanced SL-Grade Composite
Voorvork: Giant Defy Advanced SL-Grade Composite
Groep: SRAM RED eTap AXS 12s
Wielen: Cadex 36 Disc WheelSystem (36mm)
Banden: Cadex Classic, tubeless (32mm)
Cockpit: Giant Contact SLR AeroLight stuur (40cm) en Giant Contact SLR AeroLight stuurpen (90mm)
Zadel: Giant Fleet SLR
Zadelpen: Giant SLR D-Fuse
Prijs: € 11.999 ,-


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Giant is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine
2 Reacties
24 oktober 2023 17:53
Een vanaf-prijs was op zich wel prettig geweest om één en ander in het juiste perspectief te zetten. Een test van het instap-model nog veel prettiger. Hoeveel van deze fietsen worden er nu op jaarbasis weggezet (serieuze vraag)? Je geeft zo’n bedrag toch in geen 12.000 jaar uit aan een fiets?
    25 oktober 2023 13:50
    In dit geval was dit het enige model dat beschikbaar was om te testen in de juiste maat. Wij vragen regelmatig instapmodellen op om te testen, maar in de realiteit is de beschikbaarheid vaak beperkt.

    Vanaf-prijs is toegevoegd. Een antwoord op je vraag over verkoop van high-end fietsen moet ik je verschuldigd blijven maar ga ik proberen een antwoord op te vinden en kom ik hopelijk op terug!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.