‘Merendeel WorldTour-profs gebruikt temperatuursensor’
Materiaalzone Core heeft bekendgemaakt dit seizoen met tien profteams samen te werken en aan nog eens 150 atleten hun lichaamstemperatuur-sensoren te verstrekken. Daarmee zou het merendeel van het WorldTour-peloton van de sensoren gebruik maken, zo stelt het Zwitserse bedrijf.
Core is een sensor die op non-invasieve wijze de interne lichaamstemperatuur meet. Dat wil zeggen dat men de lichaamstemperatuur kan meten zonder iets in het lichaam in te moeten brengen. De producent claimt dat het de meest accurate sensor op de markt is.Om het product verder te ontwikkelen werkt het bedrijf met enkele profploegen samen, waaronder BORA-hansgrohe, INEOS Grenadiers en Lidl-Trek. Daarnaast voorziet het merk nog eens 150 andere profs van hun sensoren, waardoor 2/3e van het WorldTour-peloton gebruik zou maken van het meetinstrumentje. Vermoedelijk behoort onder andere Tadej Pogacar tot dat rijtje, want op foto’s is te zien dat hij tijdens Strade Bianche gebruik maakte van de sensor.

Tadej Pogacar tijdens Strade Bianche, met de sensor zichtbaar onder het shirt, op zijn zij – foto: Cor Vos
Temperatuurregulatie is al jarenlang een belangrijk performance-thema, maar het bewustzijn daarover lijkt nu dus verder te groeien. “De beste coureurs en ploegen weten dat als de interne lichaamstemperatuur stijgt, ze vermogen verliezen. Een onderzoek toonde zelfs een vermogensverlies van maar liefst 5% per graad dat de interne lichaamstemperatuur stijgt”, stelt Ross McGraw, voormalig proftriatleet en tegenwoordig baas van Core.

Inmiddels kun je zo'n beetje alles aflezen op de Garmin. Van wat er aan beklimmingen nog komt, tot wanneer je moet eten en drinken. En waarschijnlijk ook gekoppeld aan je suikerspiegel en lichaamstemperatuur.
Misschien een idee om alle tellertjes overboord te gooien? Toch zeker in de wedstrijden? Of, zoals Mollema, in de achterzak ipv op zijn stuur.
Daar komt bij dat het praktisch onuitvoerbaar is de data tijdens de koers naar de ploegleiders te sturen. De sensor verbindt je namelijk met een fietscomputer. Op papier zou dat een fietscomputer in de ploegleiderswagen kunnen zijn, maar met de afstand tussen ploegleider en renner zal dat praktisch onuitvoerbaar zijn. Dat zou dus betekenen dat een coureur het tijdens koers zelf in de gaten moet houden, wat tijdens een maximale inspanning ook lastig is.
In wedstrijden zal het eerder voor de analyse achteraf zijn. Maar misschien ook om een soort van early alert te krijgen wanneer je lichaamstemperatuur begint te stijgen, zodat je voor prestatieverlies kunt beginnen koelen met bv water of ijs. Je voelt zelf ook wel wanneer je het te warm hebt, maar mogelijk is dit al te laat.