‘Merendeel WorldTour-profs gebruikt temperatuursensor’
woensdag 20 maart 2024 om 21:00

‘Merendeel WorldTour-profs gebruikt temperatuursensor’

Materiaalzone Core heeft bekendgemaakt dit seizoen met tien profteams samen te werken en aan nog eens 150 atleten hun lichaamstemperatuur-sensoren te verstrekken. Daarmee zou het merendeel van het WorldTour-peloton van de sensoren gebruik maken, zo stelt het Zwitserse bedrijf.

Core is een sensor die op non-invasieve wijze de interne lichaamstemperatuur meet. Dat wil zeggen dat men de lichaamstemperatuur kan meten zonder iets in het lichaam in te moeten brengen. De producent claimt dat het de meest accurate sensor op de markt is.

Om het product verder te ontwikkelen werkt het bedrijf met enkele profploegen samen, waaronder BORA-hansgrohe, INEOS Grenadiers en Lidl-Trek. Daarnaast voorziet het merk nog eens 150 andere profs van hun sensoren, waardoor 2/3e van het WorldTour-peloton gebruik zou maken van het meetinstrumentje. Vermoedelijk behoort onder andere Tadej Pogacar tot dat rijtje, want op foto’s is te zien dat hij tijdens Strade Bianche gebruik maakte van de sensor.

Tadej Pogacar tijdens Strade Bianche, met de sensor zichtbaar onder het shirt, op zijn zij – foto: Cor Vos

Temperatuurregulatie is al jarenlang een belangrijk performance-thema, maar het bewustzijn daarover lijkt nu dus verder te groeien. “De beste coureurs en ploegen weten dat als de interne lichaamstemperatuur stijgt, ze vermogen verliezen. Een onderzoek toonde zelfs een vermogensverlies van maar liefst 5% per graad dat de interne lichaamstemperatuur stijgt”, stelt Ross McGraw, voormalig proftriatleet en tegenwoordig baas van Core.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
7 Reacties
21-03-2024 13:33
Het verschil met de bloedsuikermetertjes is dan dat deze wel invasief zijn?
    21-03-2024 14:09
    Correct. Waarom die precies verboden zijn heeft de UCI nooit duidelijk gemaakt, maar het is vermoedelijk omdat ze gebruik maken van een naald. Of om heel precies te zijn: een filament.
    21-03-2024 14:15
    Vraag is ook wie de gegevens real-life te zien krijgt. Gaan ze naar de auto, of naar de cockpit van de renner?

    Inmiddels kun je zo'n beetje alles aflezen op de Garmin. Van wat er aan beklimmingen nog komt, tot wanneer je moet eten en drinken. En waarschijnlijk ook gekoppeld aan je suikerspiegel en lichaamstemperatuur.

    Misschien een idee om alle tellertjes overboord te gooien? Toch zeker in de wedstrijden? Of, zoals Mollema, in de achterzak ipv op zijn stuur.
21-03-2024 13:42
En wat doen ze er dan tegen als je temperatuur te hoog wordt en je vermogen verliest ?
    21-03-2024 14:14
    Ik vraag me af of ze de data al ín koers gebruiken, of dat ze het achteraf analyseren. Op papier kan je aansturen op betere verkoeling (ijs in de nek, etc.) als de temperatuur te ver oploopt, maar ik vermoed dat ze het nu vooral gebruiken om achteraf lering uit de data te trekken.

    Daar komt bij dat het praktisch onuitvoerbaar is de data tijdens de koers naar de ploegleiders te sturen. De sensor verbindt je namelijk met een fietscomputer. Op papier zou dat een fietscomputer in de ploegleiderswagen kunnen zijn, maar met de afstand tussen ploegleider en renner zal dat praktisch onuitvoerbaar zijn. Dat zou dus betekenen dat een coureur het tijdens koers zelf in de gaten moet houden, wat tijdens een maximale inspanning ook lastig is.
    11-04-2024 13:23
    Het lijkt me vooral belangrijk in trainingsperiodes. Voor wedstrijden als de tour en de vuelta is het belangrijk dat je goed kunt presteren in de hitte. Met zo'n sensor kun je in specifieke hittezones trainen, zonder dat het gevaarlijk wordt. Je kunt ook opvolgen hoe hitteresistenter je wordt. En je kunt trainen op het koelen van je lichaam en welke technieken het best voor jou werken.

    In wedstrijden zal het eerder voor de analyse achteraf zijn. Maar misschien ook om een soort van early alert te krijgen wanneer je lichaamstemperatuur begint te stijgen, zodat je voor prestatieverlies kunt beginnen koelen met bv water of ijs. Je voelt zelf ook wel wanneer je het te warm hebt, maar mogelijk is dit al te laat.
21-03-2024 18:14
Zie het zelfs al in het amateur peloton

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine