De Merida Scultura Endurance 6000 ontleed

De Merida Scultura Endurance 6000 ontleed
Door Rodrick de Munnik
zondag 31 oktober 2021 om 21:33

Merida voelde de tijdgeest goed aan met de introductie van de Scultura Endurance 6000. Een echte allrounder op het snijvlak van lange ritten en lekker gravelen.

Dat ons leven nogal is veranderd, heb je het afgelopen jaar wel op Strava kunnen zien. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt wel gefietst. Van ritten van 300 kilometer kijkt niemand meer op en af en toe even een stukje gravel hoort er ook bij. Hartstikke mooi, want dat fietsen is zo’n mooie sport als je alles een beetje loslaat. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Allrounder

Geen betere tijd dus om een echte allrounder in de markt te zetten dan het heden. Die tijdgeest begreep Merida maar al te goed, toen ze halverwege vorig jaar de Merida Scultura Endurance 6000 introduceerden. Zelf heeft men het over adventure bikes en dat is een accurate omschrijving van de fiets. De racer begeeft zich op het snijvlak van lange ritten en lekker gravelen en vormt daarmee de ultieme bijna-alleskunner. De beste reisgenoot voor je ritten die je voeren waar de weg je leidt.

De Scultura Endurance is tussen de Scultura CF4 en de Silex in geplaatst. De eerste is een volbloed racefiets, de Silex de crosser van Merida. De geometrie is daarop aangepast, met een liggende achtervork die net zo lang is als de crossfiets. Ook de afstand van het bracket naar het wegdek ligt tussen de twee fietsen in. De racefiets is wat hoger, de crosser wat lager. Prima voor een lange tocht; het verlaagde zwaartepunt maakt de fiets stabiel en de hoogte heb je toch niet nodig als je geen criteriumbochtjes hoeft door te rammen.

Tussen de vorken is ruimte voor een flinke band. Merida levert de fiets af met een 32 mm band, zo’n beetje dezelfde maat als waar de profs de kasseien op afraffelen straks. Er past meer in dan dat, al hebben we niet precies de limiet opgezocht. Maar een mooi gravelbandje van ongeveer 35 mm gaat wel passen, al is dat niet conform de aanbeveling van Merida. Je begrijpt vast uit de beschrijving dat de fiets alleen met schijfremmen wordt geleverd. Dit formaat banden passen niet tussen de oude velgremmen.

Nokjes

Wat ook eigenlijk wel aangeeft dat de Scultura Endurance echt een fiets is waarmee je op avontuur kan, is de aanwezigheid van allerhande nokjes. Zo kun je eenvoudig spatborden monteren, waarmee je avontuurlijke rit een beetje comfortabel blijft als het weer verandert. Het achterspatbord monteer je trouwens op een vorkbrug die je eventueel zou kunnen verwijderen.

De Endurance-serie, want er zijn meer modellen, maakt gebruik van de Ultegra-groep van Shimano. De weggroep dus, en niet de gravelgroep. Laat je daardoor niet afschrikken, want in het veldrijden rijden de renners al jaren met die groep. Trouwens, we hebben het wel de hele tijd over de 6000, maar je kunt kiezen uit drie uitvoeringen van de Scultura Endurance. Het verschil tussen de drie modellen is de uitvoering van Ultegra en verdere afmontage. De 5000 is heeft iets eenvoudiger wielen en de 7000 heeft elektronisch schakelen aan boord.

Zo evaluerend komt de vraag op waar de grens van de Scultura Endurance ligt. Aan de ene kant van het spectrum ligt het hardcore racewerk. Ik zou er geen criteriums mee rijden, daar doe je de fiets geen recht mee. Ook zou ik er niet de Trans Atlas mee gaan rijden. Maar een Green Divide? Zeker wel. Wat dat betreft maakt de fiets zijn beloftes waar: geen enkel Nederlands avontuur gaat hij uit de weg.

Scultura Endurance 6000


Frame: Scultura Endurance CF3 Mat carbon
Voorvork: Scultura Endurance CF3 Disc Mat carbon
Groep: Shimano Ultegra Disc
Crank: Ultegra 50-34
Cassette: Ultegra 11-34
Ketting: KMC X11
Rotors: Shimano RT800 160mm
Wielen: Fulcrum Racing 700 DB
Banden: Maxxis Detonator 700x32c
Stuur/Stuurpen/Zadel/Zadelpen: Merida Expert
Adviesprijs: € 2.900,-

Dit artikel verscheen eerder in het Najaarsnummer van RIDE, dat naast verhalen over het profielrennen vol staat met artikelen over de laatste fietstrends en de mooiste fietsavonturen. RIDE is online te bestellen en te koop bij meer dan 2.000 verkooppunten.

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.