Colnago presenteert Y1RS: nieuwe aero-bike voor Pogacar
Materiaalzone Afgelopen week lekte er al beelden van wat leek op een nieuwe aero-bike van Colnago, maar nu is die fiets officieel uit de doeken gedaan. Het is geen opvolging van de V4RS, maar een volledig nieuwe aero racer: de Y1RS.
Waar steeds meer merken kiezen voor een all-round racer, maakt Colnago juist een stap in de andere richting, met de introductie van een aero racer. Die komt naast de V4RS te staan, de lichtgewicht fiets van het Italiaanse merk wat met Tadej Pogacar de huidige wereldkampioen in hun gelederen heeft.De Y1RS zou even stijf zijn als de V4RS, maar significant beter presteren op het gebied van aerodynamica. Zo zou hij 20 watt sneller zijn dan de V4RS bij een snelheid van 50 kilometer per uur en zou hij volgens Colnago zelfs de snelste fiets in het profpeloton zijn, waarbij hij de beste concurrent met 1 watt verslaat.
Blijven we bij de voorkant, dan is er ook een uiterst opvallende cockpit: de CC.Y1. Met zijn Y-vormige stuur doet deze eveneens wat denken aan de Cervélo S5 met zijn ’triangelstuur” maar ook aan het eveneens Y-vormige stuur van de Bianchi Oltre RC. Het ‘gevleugelde’ profiel van het stuur is volgens Colnago bewust zo ontworpen, al noemen ze geen cijfers over de aerodynamische winst die dit op zou leveren.
Nog opvallender is de samenkomst van de zadelbuis en de staande achtervork, waar ook een radicaal nieuw design mogelijk was dankzij nieuwe UCI-regelgeving. Dit zou enerzijds voor meer verticale demping zorgen, waardoor de gebruiker langer een agressieve, aerodynamische houding aan kan houden. Anderzijds zou de nu naar voren gerichte zadelbuis zorgen voor betere aerodynamica, omdat de luchtstroom hier makkelijker langs kan glijden.
Tot slot zijn er nog aerodynamische, semi-geïntegreerde, bidonhouders. Deze zijn ontwikkeld, op verzoek van UAE Emirates, om zo aerodynamisch mogelijk te zijn met ‘gewone’ ronde bidonnen. Alles bij elkaar genomen zou de fiets voor Tadej Pogacar 7,45 kilo gaan wegen, inclusief pedalen en bidonhouders. Dan is de fiets verder afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2 en ENVE ses 4.5 wielen.
Dat komt ook met een prijskaartje, want die fiets kost maar liefst €16.200,-. Er is zelfs nog een iets duurdere variant, afgemonteerd met Campagnolo Super Record Wireless en Campagnolo BORA Ultra WTO wielen van €16.500,-.

foto: Colnago
opdruk van de regenboog, heel bescheiden.
gr a3
En Patrick vraagt zich af of de fiets wel bereik heeft in Belgie
Gr A3 (ook namens Patrick)
gr dt
Als ik dit soort fietsen zie, ben ik steeds happier dat ik de omgekeerde weg heb bewandeld en mijn SL7 heb verkocht en voor een custom made titanium fiets ben gegaan.
De zit buis/zadelpen moet waarschijnlijk ook in verschillende maten geleverd worden gezien wielrenners vaak op fietsen zitten die 1 of 2 maten kleiner zijn dan waar de normale consument op fietst. Trek heeft wellicht een zelfde probleem… ik denk wel dat de constructie sterker is dan die van Trek, maar wellicht teveel van links naar rechts beweegt in plaats van op en neer, zoals Trek hem ontworpen heeft.
Misschien prima voor professionele wielrenners, maar als consument zou ik mijn geld hier niet aan uitgegeven: te veel beperkingen mbt to afstellen en aanpassen.
Ik denk het niet dit is een standaard frame gemaakt in Taiwan. Iedereen die met de (over)hype mee wil kan dit kopen.
Het zou pas van Poga zijn als ze hem een frame op zn lichaam laten maken. Want zoals hij nu met zn knieën tegen zn stuurpen aan zit ziet er heel onnatuurlijk uit.
Buiten het budget is dit gewoon " 1 van de hoogte maten " die je kunt bestellen. Niks meer Niks minder.
Hier idem een fiets uit 2018, helaas is die vent die er op zit beetje te zwaar haha ;)
https://archiv.cube.eu/nl/2018/179200
Die voor een groot deel zwarte fietsen in een matig verlichte studio tegen een zwarte achtergrond, daar zijn we onderhand wel een beetje klaar mee toch?