Colnago presenteert Y1RS: nieuwe aero-bike voor Pogacar
foto: Colnago
maandag 9 december 2024 om 11:02

Colnago presenteert Y1RS: nieuwe aero-bike voor Pogacar

Materiaalzone Afgelopen week lekte er al beelden van wat leek op een nieuwe aero-bike van Colnago, maar nu is die fiets officieel uit de doeken gedaan. Het is geen opvolging van de V4RS, maar een volledig nieuwe aero racer: de Y1RS.

Waar steeds meer merken kiezen voor een all-round racer, maakt Colnago juist een stap in de andere richting, met de introductie van een aero racer. Die komt naast de V4RS te staan, de lichtgewicht fiets van het Italiaanse merk wat met Tadej Pogacar de huidige wereldkampioen in hun gelederen heeft.

De Y1RS zou even stijf zijn als de V4RS, maar significant beter presteren op het gebied van aerodynamica. Zo zou hij 20 watt sneller zijn dan de V4RS bij een snelheid van 50 kilometer per uur en zou hij volgens Colnago zelfs de snelste fiets in het profpeloton zijn, waarbij hij de beste concurrent met 1 watt verslaat.

Blijven we bij de voorkant, dan is er ook een uiterst opvallende cockpit: de CC.Y1. Met zijn Y-vormige stuur doet deze eveneens wat denken aan de Cervélo S5 met zijn ’triangelstuur” maar ook aan het eveneens Y-vormige stuur van de Bianchi Oltre RC. Het ‘gevleugelde’ profiel van het stuur is volgens Colnago bewust zo ontworpen, al noemen ze geen cijfers over de aerodynamische winst die dit op zou leveren.

Nog opvallender is de samenkomst van de zadelbuis en de staande achtervork, waar ook een radicaal nieuw design mogelijk was dankzij nieuwe UCI-regelgeving. Dit zou enerzijds voor meer verticale demping zorgen, waardoor de gebruiker langer een agressieve, aerodynamische houding aan kan houden. Anderzijds zou de nu naar voren gerichte zadelbuis zorgen voor betere aerodynamica, omdat de luchtstroom hier makkelijker langs kan glijden.

Tot slot zijn er nog aerodynamische, semi-geïntegreerde, bidonhouders. Deze zijn ontwikkeld, op verzoek van UAE Emirates, om zo aerodynamisch mogelijk te zijn met ‘gewone’ ronde bidonnen. Alles bij elkaar genomen zou de fiets voor Tadej Pogacar 7,45 kilo gaan wegen, inclusief pedalen en bidonhouders. Dan is de fiets verder afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2 en ENVE ses 4.5 wielen.

Dat komt ook met een prijskaartje, want die fiets kost maar liefst €16.200,-. Er is zelfs nog een iets duurdere variant, afgemonteerd met Campagnolo Super Record Wireless en Campagnolo BORA Ultra WTO wielen van €16.500,-.

foto: Colnago

RIDE Magazine
18 Reacties
09-12-2024 11:26
Wat een leuk en trendy design bij deze bike en net zoals zijn eigenaar, qua
opdruk van de regenboog, heel bescheiden.
09-12-2024 11:09
Lelijke fiets, zal vast snel gaan

gr a3
    09-12-2024 11:37
    En wat vind Patrick ervan?
    09-12-2024 13:19
    Patrick had de fiets liever in goud gezien..

    En Patrick vraagt zich af of de fiets wel bereik heeft in Belgie

    Gr A3 (ook namens Patrick)
09-12-2024 11:21
Mooie fiets, zal vast snel gaan

gr dt
09-12-2024 13:09
Ik weet niet eens wat ik er van vind. Het is een redelijk emotieloze ingenieursfiets. Hartstikke slim allemaal, maar het doet me niets.

Als ik dit soort fietsen zie, ben ik steeds happier dat ik de omgekeerde weg heb bewandeld en mijn SL7 heb verkocht en voor een custom made titanium fiets ben gegaan.
    09-12-2024 15:13
    Welk titanium frame/fiets heb je gekocht? Ik heb een Titanium Gravel frame via Planet X en zoek nu ook een wegframe titanium en zit een beetje tussen alle budgetten in: niet goedkoop, niet duur. De Blackheart Road Ti lijkt mij wel cool maar ik wil eigenlijk niet uit uit de VS bestellen…
    09-12-2024 16:02
    @Knightbiker: ik heb een BinghamBuilt gekocht. Unieke frames, want alleen op bestelling gemaakt en wereldwijd het beste laswerk. Helaas vallen ze een beetje buiten het middensegment
    09-12-2024 22:25
    @duiven - thnx! interesting niet wat ik in gedachte had.
09-12-2024 14:06
Een gedrocht, vooral het stuur/stuur pen heeft zo te zien nauwelijks mogelijkheden om aan te passen en moet op lengte en hoogte en breedte gemaakt worden in alle increments die er bestaan. Zo mogelijk nog minder aanpasbaar dan de Cervelo of Bianchi varianten…
De zit buis/zadelpen moet waarschijnlijk ook in verschillende maten geleverd worden gezien wielrenners vaak op fietsen zitten die 1 of 2 maten kleiner zijn dan waar de normale consument op fietst. Trek heeft wellicht een zelfde probleem… ik denk wel dat de constructie sterker is dan die van Trek, maar wellicht teveel van links naar rechts beweegt in plaats van op en neer, zoals Trek hem ontworpen heeft.
Misschien prima voor professionele wielrenners, maar als consument zou ik mijn geld hier niet aan uitgegeven: te veel beperkingen mbt to afstellen en aanpassen.
09-12-2024 12:07
Hoe fonkelend ook, het ding blijft natuurlijk "old school", volgens Tom Boonen.
09-12-2024 13:00
Nog harder en sneller op je bakkes bij valpartijen.
09-12-2024 13:20
"Voor Pogacar"
Ik denk het niet dit is een standaard frame gemaakt in Taiwan. Iedereen die met de (over)hype mee wil kan dit kopen.
Het zou pas van Poga zijn als ze hem een frame op zn lichaam laten maken. Want zoals hij nu met zn knieën tegen zn stuurpen aan zit ziet er heel onnatuurlijk uit.
Buiten het budget is dit gewoon " 1 van de hoogte maten " die je kunt bestellen. Niks meer Niks minder.
09-12-2024 12:45
20 watt sneller...?
09-12-2024 13:36
7,45kg, wat een bak gewicht joh voor een gloednieuwe fiets. Ik heb een fiets met schijfremmen uit 2019, geeneens top of the line, en die weegt grofweg hetzelfde. Ongetwijfeld minder aerodynamisch, maar toch.
    10-12-2024 13:59
    7,45 idd niet schokkend.

    Hier idem een fiets uit 2018, helaas is die vent die er op zit beetje te zwaar haha ;)
    https://archiv.cube.eu/nl/2018/179200
09-12-2024 14:24
Het zou mooi zijn als alle nieuwsredacties een lijn trokken en zouden zeggen 'Leuk dat jullie iets willen presenteren, maar lever dan ook foto's aan waarop je de volledige fiets daadwerkelijk kunt zien'.
Die voor een groot deel zwarte fietsen in een matig verlichte studio tegen een zwarte achtergrond, daar zijn we onderhand wel een beetje klaar mee toch?
09-12-2024 16:57
het ziet er enorm aerodynamisch uit maar het lijkt me dat met dit gewicht Pogacar en co deze fiets in de bergetappes wel op de ploegleidersauto laten staan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.