Arkea-Samsic in 2020 op Canyon

donderdag 14 november 2019 om 10:05
Arkea-Samsic in 2020 op Canyon

Nairo Quintana rijdt de komende twee jaar op fietsen van Canyon. De Duitse fietsenfabrikant heeft namelijk bekendgemaakt dat het volgend seizoen de fietsen gaat leveren van zijn nieuwe werkgever Arkéa Samsic. Afgelopen seizoen reden de renners van de Franse formatie nog op fietsen van BH Bikes, dat in de zomer van 2018 het aan de kant gezette Look verving.

Canyon leverde in 2019 fietsen aan Quintana zijn huidige ploeg Movistar, Katusha-Alpecin en Corendon-Circus. De renners van Arkea-Samsic gaan volgend seizoen gebruikmaken van aerofiets Aeroad, klimfiets Ulimate en tijdritfiets Speedmax. De Canyon zijn afgemonteerd met Shimano Dura Ace en de banden komen van Continental. Regerend Frans kampioen Warren Barguil krijgt een speciaal exemplaar in de kleuren van de Franse vlag.

Arkea-Samsic – dat in 2019 Barguil en de naar Israel Cycling Academy vertrekkende André Greipel als voornaamste speerpunten kende – heeft zich voor volgend seizoen stevig versterkt. Naast Quintana rijden ook zijn broer Dayer (Neri Sottoli-Selle Italia-KTM), Nacer Bouhanni (Cofidis), Diego Rosa (Team Ineos), Daniel McLay (EF Education First), Thomas Boudat (Direct Energie), Winner Anacona (Movistar), Łukasz Owsian (CCC), Benjamin Declercq, Christophe Noppe (beiden Sport Vlaanderen-Baloise) en de Fransen Donavan Grondin en Matis Louvel in 2020 voor de Franse formatie.

Dit artikel delen:

21 Reacties

havana 14 november 2019 om 11:50

Afgelopen jaar stapte Arkea in juni over van Look naar BH. Naar verluidt waren de renners niet te spreken over de fietsen van Look.

Edit redactie: Bedankt, is toegevoegd.

Samlambeej 14 november 2019 om 12:02

Beide verkopen eig alleen goed in FR resp. ES. Het zijn geen internationaal geslaagde merken en fabrikanten.

Samlambeej 14 november 2019 om 12:03

De Ultimate is in mijn ogen hun mooiste model. Zeker in deze super deluxe uitvoering.

west 14 november 2019 om 13:59

Goeie fietsen, vraag me alleen altijd af als een merk drie of vier teams sponsort, of er dan niet één team is dan ondersneeuwt?

04398 14 november 2019 om 16:57

Alle ploegen rijden op hetzelfde materiaal, alleen in een andere kleursamenstelling.

vanSpringel 15 november 2019 om 09:39

De tijd dat zowel Sky als Movistar op Pinarello's rondreden was Movistar altijd het ondergeschoven rennertje bij Pinarello. De vernieuwingen die Pinarello doorvoerde op hun frame's/fietsen kwamen alleen ten goede aan Sky. Dat was ook de reden dat Movistar daarna voor Canyon koos. Dus het klopt @west dat er ook bij Pinarello een ondergesneeuwd team rondreed. De renners van Movistar brachten ook geen verbeterpunten aan de frames/fietsen naar voren, waarmee Pinarello de kwaliteit nog verder omhoog kon schroeven. Sky deed dat wel, en die eisten dan ook dat de verbeterpunten alleen op hun frames/fietsen werden aangebracht, en niet op het materiaal van de concullega's.
Jouw veronderstelling is juist.

Baik-Baik 14 november 2019 om 14:10

Hierdoor lijkt de kans vrij groot dat Israël cycling volgend jaar niet op Canyon rijdt.

west 14 november 2019 om 14:18

Die reden toch al op De Rosa?

Samlambeej 14 november 2019 om 14:35

@west
Baik-Baik ging ervan uit dat Canyon meeging met de Katusha-Israël fusieploeg. Ze blijven op De Rosa. Is meteen ook een antw. op jouw vraag: Canyon sponsort nu 2 procontis en 1 WT.

havana 14 november 2019 om 14:48

Toch lijkt me kans klein dat een merk als DeRosa de WT kan betalen.

west 14 november 2019 om 15:41

@sam
Snap ik. Ik vraag het me dan nog steeds af. Een team als Katusha dat systematisch slecht gepresteerd heeft; hoeveel prioriteit kregen die uiteindelijk bij Canyon? En waren ze ergens anders niet beter afgeweest? Ga je achteraf natuurlijk nooit weten.

Samlambeej 14 november 2019 om 21:55

@west
Kan te maken hebben met het Duitse Alpecin. (Zuig ik dan uit mijn duim) De wereld is klein. Toen ze instapten stond Katusha er nog goed op toch? Afin, momenteel zit Canyon helemaal op rozen met Mathieu van der Poel als uithangbord voor 3 verschillende fietsen.

p.s. Terechte opmerking van @havana. Ik ben in geen geval zeker dat De Rosa sponsor/fietsleverancier blijft van de Katusha-Israël fusieploeg.

Zjoske 14 november 2019 om 16:06

Heb ooit gelezen dat er een kleine Colombiaan was die op de Endurace reed. Weet iemand wie dat was?

SteelHorseCowboy 14 november 2019 om 16:15

edit wf: bedankt, aangepast

Cochise 14 november 2019 om 19:44

In verband met de klachten over de Look-fietsen: Barguil is eigenaar van twee fietswinkels in zijn thuisregio. Nadat hij er eerst Giant verdeelde wilde hij ook de exclusieve verdeler van Look zijn in zijn regio, iets wat Look weigerde (je kan geen winkels die al jaren jouw merk verdelen plots opzij schuiven). Barguil heeft zich gerevancheerd door openlijk kritiek te spuien op de Look-fietsen.
Of de rest van de ploeg er ook ontevreden over was is niet duidelijk, Barguil is de enige die op een ander kader (argon-kader met look-stickers) is beginnen rijden. Maar dat kan evengoed met persoonlijk budget te maken hebben.

Benieuwd of er binnekort Canyons in zijn winkels staan!

Samlambeej 14 november 2019 om 22:02

@Cochise
Bedankt voor het leuke weetje.

Ik meen mij toch nog andere negativiteit aangaande Look te herinneren. Kan nu niet meteen zeggen wat. Zo erg zal het dus niet geweest zijn maar neem nu hun vlaggenschip de LOOK 795, hoe pas je de cockpit (balhoofd, stuurpen, stuur) aan naar de noden van de renner?
Ik vind het er ook niet zo fraai uitzien. Je kan er voor zijn, maar het lijkt een beetje op de nek van van een giraf. Of een Okapi. Of gewoon een geit.

Samlambeej 14 november 2019 om 22:04

btw Greg Van Avermaet nam (samen met Rik Verbrugghe) de BMC Concept Store te Eke over van BMC zelf. Inclusief de voorradige BMC- en Bergamont elektrische fietsen (ook nog een paar andere fietsen.
Wel nu is de winkel volledig ingericht met het Giant-assortiment.

JVD 15 november 2019 om 08:29

Verkoopt Canyon niet alleen rechtstreeks, zonder tussenhandel?

Samlambeej 15 november 2019 om 14:48

@JVD
klopt

Look566 20 november 2019 om 11:40

@Samlambeej
Delko reed afgelopen seizoen op Look en heeft het contract verlengt voor 2020.
Overigens fietsen de Delko mannen op de 795 Blade, die heeft niet het cockpit probleem wat jij stelde.
Ten tijde van Arkea (Fortuneo) reden de meeste renners, waaronder ook Barguil op de 785 Huez, ook met een reguliere cockpit.

Cochise 14 november 2019 om 22:59

Klopt. Look staat niet bekend om z’n topkaders, maar BH ook niet meteen. Die hebben ook nog nooit langer dan 2 jaar een deftige ploeg mogen voorzien (zaten oa 2 jaar bij Cofidis en Direct Energie). Alleen Lapierre en FDJ blijft een geslaagd huwelijk. Lapierre heeft blijkbaar een uitstekende tt-fiets ontwikkeld ondertussen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.