De Col de la Loze: aanvoerder van een fietsstreek in opmars

De Col de la Loze: aanvoerder van een fietsstreek in opmars

Fietstoerisme Dit jaar maakt de Col de la Loze voor de tweede keer zijn opwachting in de Tour de France, als sluitstuk van de zeventiende etappe. Dat klinkt niet als een bijster indrukwekkende statistiek, maar dat is het wel als je in acht neemt dat de col pas iets langer dan vier jaar open is. Voorlopig lijkt het ook niet de laatste Tourverschijning van deze beklimming te zijn. WielerFlits werpt een blik op de bijzondere achtergrond van de Col de la Loze.

Het verhaal van de Col de la Loze begint officieel op 12 mei 2019. Het jaar ervoor is het fietspad tussen Méribel en Courchevel aangelegd en na de laatste afrondende werken in het voorjaar van 2019 wordt de klim met de nodige festiviteiten geopend.

Col de la Loze, Brides-les-Bains, France

• Distance: 21.5 km, Elevation: 1641 m, Avg. Grade: 7.7 %

Natuurlijk gaat er het nodige vooraf aan die opening. Het aanleggen van de weg staat dan namelijk al jaren op de planning van het lokale bestuur, als onderdeel van een ambitieus project om les Trois Vallées te verbinden met fietspaden. Die drie valleien (Les Bellevilles, Méribel en Courchevel) zijn vooral bekend als skioorden, met Val Thorens als bekendste bestemming. Maar, met de alsmaar korter wordende winterseizoenen, wordt ook het zomerse toerisme steeds belangrijker.

Daarom wordt er hard geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Fietsverhuur, mountainbikeroutes en hotels met speciale voorzieningen voor fietsers schieten als paddenstoelen uit de grond. De grootste investeringen gaan naar een assortiment aan fietspaden, met de Col de la Loze als bekendste.

foto: Ties Wijntjes

De Col de la Loze is namelijk niet het enige nieuwe fietspad in de streek, maar de eerste van een reeks. Zo is er een verbinding tussen Les Menuires en Val Thorens aangelegd die enkel per fiets toegankelijk is en wordt er ook werk gemaakt van een fietscol die Les Menuires en Méribel moet verbinden.

Die tweede fietscol leidt naar La Tougnète en is vanuit Les Menuires al geopend. Ook de weg vanuit Méribel zou al enige tijd geopend moeten zijn, maar protest in de lokale politiek en door milieuorganisaties heeft de aanleg van de weg vertraagd. Als alles volgens plan verloopt, gaat die weg volgende zomer open, waardoor er vanaf dan sprake is van de Col de la Tougnète.

Net als de Col de la Loze kunnen we de Tougnète met recht als monster betitelen. De klim leidt naar grote hoogte (2395 meter), kent een lange aanloop en heeft bovendien enkele gruwelijk steile stroken. Wij verkenden de klim vorig jaar alvast, meer over die kennismaking lees je hier.

Het uitzicht vanaf de top van de Tougnète, waar onder andere de Col de la Loze zichtbaar is – foto: Ties Wijntjes

Tour de France
De Col de la Loze maakte sinds de opening furore onder fietstoeristen en in het profpeloton. In 2019 werd er voor het eerst gekoerst op de klim, in de Tour de l’Avenir, terwijl het grote publiek in 2020 kennismaakte, doordat de col voor het eerst in de Tour de France was opgenomen. Dit jaar is de beklimming in die beide wedstrijden wederom opgenomen.

De Tougnète lijkt eenzelfde toekomst voor zich te hebben. Alhoewel de verbinding dus nog niet is afgerond, is Christian Prudhomme al op bezoek geweest bij de nieuwbakken beklimming. Destijds heeft hij tegen de lokale autoriteiten gezegd maar wat graag met de Tour de France langs te komen als de klim eenmaal open is. Zeker in combinatie met de Col de la Loze zal dat een loodzware finale opleveren.

López won de eerste finish op de loeisteile Col de la Loze – foto: Cor Vos

Bij dat laatste moet wel de kanttekening bij gemaakt worden dat de wegen als afdaling vrij gevaarlijk zijn, gezien ze smal, steil en erg bochtig zijn. Voorlopig lijkt dat echter geen obstakel te vormen: de zeventiende etappe finisht dit jaar niet óp de Col de la Loze, maar na zes kilometer in dalende lijn naar Courchevel. De lokale autoriteiten erkennen het gevaar daarvan wel en hebben daarom voor extra veiligheid valnetten geplaatst in die laatste dalende kilometers.

Zodra de weg naar La Tougnète vanuit Méribel is aangelegd, is de fietsverbinding tussen Les Trois Vallées compleet. Dat betekent niet dat er achterover geleund gaat worden in de streek, want het lokale toerismeverbond droomt al hardop over de volgende stap: een verbinding tussen le Vallée des Bellevilles en de Maurienne-vallei. Dat tracé zou mogelijk via de Col des Encombrés moeten gaan lopen, al is daarover voorlopig nog niks zeker.

Wat vaststaat, is dat er in Les Trois Vallées hard wordt gewerkt aan het fietstoerisme. Met de tweede verschijning van de Col de la Loze in de Tour wordt er een nieuwe mijlpaal bereikt, al is dit voorlopig ongetwijfeld niet het laatste wat we over deze rap groeiende fietsstreek zullen horen.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast

Om te reageren moet je ingelogd zijn.