‘Meer fietsers gewond of overleden, maar fietsen niet per se onveiliger’
Beeld ter illustratie - foto: Fotopersburo Cor Vos

‘Meer fietsers gewond of overleden, maar fietsen niet per se onveiliger’

Fietstoerisme Het aantal ernstig gewonde en overleden fietsers in Nederland blijft toenemen. Dat blijkt uit het nieuwe rapport De Staat van de Fietsveiligheid 2025 van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Toch is de conclusie opvallend: fietsen is niet structureel onveiliger geworden.

Het onderzoek komt gelijktijdig uit met een onderzoek naar sociaaldemografische en gezondheidskenmerken van fietsers. Uit die twee onderzoeken blijkt dat er steeds meer slachtoffers zijn van fietsongelukken, maar dat het algehele gevaar van fietsen niet groter wordt. Volgens de SWOV is de belangrijkste verklaring dat Nederlanders tot op steeds hogere leeftijd blijven fietsen en meer kilometers maken dan vroeger. Oudere fietsers lopen een groter risico op ernstig letsel, simpelweg omdat de gevolgen van een valpartij of aanrijding zwaarder zijn naarmate de leeftijd stijgt.

Bijna de helft van alle fietsslachtoffers is inmiddels 70-plus. Toch benadrukken onderzoekers dat dit ook een positief signaal is: ouderen blijven actief, mobiel en sociaal betrokken dankzij de fiets. De onderzoekers wijzen daarnaast op tekortkomingen in de infrastructuur. Er is nog te vaak onvoldoende scheiding tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer. Ook het toenemende aantal grote en zware auto’s maakt de verkeerssituatie minder vergevingsgezind.

De SWOV pleit voor gerichte maatregelen om de stijging van het aantal fietsslachtoffers af te remmen. Zo roepen ze om te investeren in betere, ‘vergevingsgezinde’ fietsinfrastructuur met duidelijke scheiding tussen auto en fiets en pleiten ze voor maatregelen tegen steeds zwaarder en groter wordende auto’s. Daarnaast zou het gebruik van een helm onder oudere fietsers gestimuleerd moeten worden en afleidingen in het verkeer beperkt moeten worden.

Terwijl ouderen juist meer fietsen, doen jongvolwassenen (18-29 jaar) dat steeds minder. De elektrische fiets blijft daarentegen aan terrein winnen in alle leeftijdsgroepen, vooral onder mensen met een lager opleidingsniveau of een chronische aandoening.

5 Reacties
11:59
Zelf ben ik groot voorstander om electrische fietsen van mensen boven de 70 op 15 of desnoods maximaal 20km/h te begrenzen. Zoals hierboven ook aangegeven, de helft van de dodelijke slachtoffers op de fiets is tegenwoordig 70+. Dit komt veelal doordat ze hun snelheid totaal verkeerd inschatten en daarmee niet meer snel genoeg kunnen reageren op gevaarlijke situaties. Dit ook omdat het reactievermogen bij 70+ sterk afneemt.
    12:07
    Laten we 70-plussers de fiets afnemen! Veel veiliger. Dat er relatief meer uit deze leeftijdscategorie overlijden, ligt niet aan de snelheid. Ik fiets zelf veel en de onveilige situaties ontstaan toch hoofdzakelijk door jongeren, want die rijden veel te hard en kunnen echt niet sturen.
    13:40
    @Platteprijs bijna het overgrote deel van de ongelukken waarbij oudere fietsers overlijden zijn geen jongeren betrokken. Het zijn veel eenzijdige ongevallen, of ongevallen waarbij de fietser zelf als schuldige word aangewezen. Het is dus totale onzin dat de ouderen dodelijk verongelukken doordat jongeren onveilige situaties veroorzaken.

    En ik zeg nergens dat je ze het fietsen moet afnemen ofzo. Maar net als met het invoeren van een helmplicht bescherm je door een gereduceerde snelheid oudere fietsers. Riep jij ook bij het invoeren van de gordelplicht, laten we iedereen de auto afnemen? Ik heb zelden een post met zo'n slechte onderbouwing gezien.
    14:27
    Matje ik zeg toch helemaal niet dat jongeren de dodelijke ongelukken van ouderen veroorzaken. Ik zeg enkel dat ik zelf weinig tot geen last heb van ouderen maar juist wel van jongeren.
12:08
Ik ga voor mijn veiligheid en minder verkeersagressie tegenwoordig steeds vaker het bos in.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.