WK 2018: Volg hier de wegwedstrijd voor mannen
zondag 30 september 2018 om 09:30 Volg in Google

WK 2018: Volg hier de wegwedstrijd voor mannen

Het is inmiddels een vertrouwd beeld: Peter Sagan in de regenboogtrui. De Slowaak kroonde zich de voorbije drie jaar tot wereldkampioen, maar de vraag is of Peter de Grote zijn titel vandaag nogmaals kan verlengen. Het parcours in Innsbruck is namelijk loodzwaar. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de wegrit voor mannen!

De start van het wereldkampioenschap vindt niet plaats in Innsbruck, maar in het meer noordoosten gelegen dorpje Endach, een stadsdeel van het grotere Kufstein. Van daaruit gaat het naar het plaatselijke circuit in Innsbruck. Voordat het peloton de finish een eerste maal passeert, moeten de renners al flink wat hoogtemeters overwinnen.

In de plaatjes Kirchbichl en Breitenbach am Inn staan er niet-categoriseerde klimmetjes op het programma. Hierna volgen passages door Kramsach, Strass en Schwaz, over – voor Oostenrijkse begrippen – relatief vlakke wegen. Net voorbij het uitrijden van Schwaz volgt het eerste kritieke punt van dit wereldkampioenschap met de Gnadenwald (2,8 km aan 11,5%).

Na het ronden van de top volgt een flinke duik naar beneden, waarna de renners na goed tachtig kilometer voor het eerst de meet in Innsbruck bereiken. Het WK is nu echt begonnen! Wat volgt, zijn zeven lokale rondes in en rond de stad. Zes daarvan hebben een lengte van 23,9 kilometer. De scherprechter is de beklimming van Igls (7,9 km aan 5,7%).

Met nog 31 kilometer te gaan klinkt de bel van de laatste ronde. Niet lang na het klinken van de bel wacht de zevende en laatste passage van de Igls. Eenmaal op de top rijdt men niet in een ‘rechte’ lijn naar de aankomststreep, maar maken ze een omweg van 7,1 kilometer, over de rivier de Inn.

Op elf kilometer van de finish volgt dé scherprechter van dit WK. De Gramartboden –  in de volksmond ook wel bekend als de Höll – is een beklimming van 2,8 kilometer aan maar liefst 11,5%. De zwaarste stroken volgen na 1,4 kilometer, met een absolute piek van 28%. Het zal voor veel renners ongetwijfeld kruipen betekenen, zeker op de vierhonderd meter lange passage aan 19,7%.

Vanaf de top is het nog acht kilometer naar de finish. De eerste zes kilometer gaan bergaf, terwijl de laatste twee kilometer lichtjes bergog lopen. Op de Rennweg mag de winnaar tussen 16.28 en 17.14 uur de handen in de lucht steken, wetende dat hij zich zojuist heeft gekroond tot de 85e wereldkampioen in de geschiedenis.

De start is al om 9.51 uur, terwijl de finish dus wordt verwacht tussen 16.28 en 17.14 uur. Sporza (afwisselend op één en Canvas) en Eurosport zijn er vanaf de start live bij. De NOS volgt later op de middag.

Links
Voorbeschouwing wegwedstrijd mannen (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (Organisatie)
Parcours

Liveticker
Live Timing (Tissot)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
351 Reacties
1 4 5 6 7 8 12
30-09-2018 15:37
Er zijn mensen die Kuss beter vinden dan Tolhoek.....
    30-09-2018 15:39
    Vandaag in elk geval niet :)
    30-09-2018 15:39
    Er zijn hier ook mensen (ik noem geen namen, maar hij heeft Bahamontes in zijn username) die Kuss beter vinden dan Mollema en Makja.
    30-09-2018 15:40
    Tolhoek zijnde zou ik me verder sparen tot de slotklim.
    30-09-2018 15:40
    Daar sowieso nu iets over zeggen voelt behoorlijk opportunistisch. Beide renners zijn nog aan het ontwikkelen; over een paar jaar weten we pas echt hoe ver hun kwaliteiten reiken.
    30-09-2018 15:42
    Op dit moment is Tolhoek veel verder dan Kuss. Dat is simpel zat. Maar de groei die Tolhoek dit jaar doormaakt kan Kuss ook zeker nog maken als je zijn prestaties dit jaar ziet.
    30-09-2018 15:47
    Er waren zelfs mensen hier die Kuss als kopman voor de Vuelta wilde zien ipv Kruijswijk en Bennett. Zelfs na 4-5 etappes nog.
    30-09-2018 15:51
    Kuss en Tolhoek is appels met peren vergelijken. Tolhoek is al een paar jaar prof. Kuss komt net kijken.
30-09-2018 15:38
Peloton bestaat nog uit 75 man ofzo. Da's flink, al gaat de uitdunning nu allicht snel zodra het even oploopt.

Edit: 65 inmiddels. Met 7 NL-ers, dus alleen Poels gelost.
30-09-2018 15:41
Koplopers lopen gewoon weer uit...
30-09-2018 15:42
Ik lach me een kriek als Weening straks wint met zo'n Zoetemelk-demarrage.
    30-09-2018 15:44
    Zou wel een goede manier zijn voor Roompot om volgend jaar wat extra wildcards in de wacht te slepen. ;)
30-09-2018 15:44
6 NL telde ik.

edit: Nee, toch 7!
    30-09-2018 15:44
    Ik 7.
30-09-2018 15:44
Spanje heeft geluk dat Landa aangaf niet mee te kunnen doen. Fraile is in deze rol de beste man die je op die positie kunt hebben.
30-09-2018 15:45
NL hangt er wat bij op Tolhoek na, wie zouden nu nog vooruit kunnen gooien joh ?
30-09-2018 15:45
Volgens mij gewoon nog 7 nl in peloton, alleen poels eraf.
    30-09-2018 15:46
    Klopt. Poels draait altijd vierkant als kopman, misschien dat hij daarom een carriere als knecht doorbrengt.
30-09-2018 15:45
Zo bekeken had Tolhoek mss als laatste man voor de 28 procent gespaard moeten blijven...
    30-09-2018 15:46
    Dat schreef ik vooraf al. Dit klim is op het lijf van Tolhoek geschreven.
30-09-2018 15:45
Tolhoek, Kruijswijk, Oomen, Weening, Kelderman, Dumoulin, Mollema

Kruijs en Oomen zagen er nog goed uit, Kelderman keek wat moeilijk en Mollema was aan het harken, nou harkt die altijd maar het bekkie hing flink open.
30-09-2018 15:46
Beste Nederlanders tot nu toe de knechten Tolhoek en Oomen.
30-09-2018 15:46
En respect ook voor de Spanjaarden. Dragen de koers so far.
30-09-2018 15:46
De Fransen, gaan die zo Pinot/Bardet spelen ..?.. Ik zou het dapper van ze vinden.
30-09-2018 15:47
Oranje opschuiven svp want het gaat gebeuren straks.
30-09-2018 15:49
Krijgt het peloton nu door dat het kopduo misschien toch een listig gevaar zou kunnen zijn?
    30-09-2018 15:52
    Denk dat je ze overschat, een ze moeten Igls nog een keer. Dit stuk was puur afdaling en dat red je wel op adrenaline. En dan de Höll, daar lopen ze echt wel letterlijk op een muur straks. Feit blijft dat ze door moeten trekken zo.
    30-09-2018 15:53
    Ja, dat bedoel ik. Nu moeten ze er nog een beetje rekening mee houde, normaal gesproken wapperen ze ver voor de bel terug.
    30-09-2018 15:59
    Die gaan nooit winnen. Als ze het al redden, die laatste klim gaan ze stil staan.
30-09-2018 15:51
Koplopers een gevaar? Never. Op de laatste klim wordt er zo gepoeft dat zelfs daar 2 minuten zo weg is.

Italianen gaan eraan beginnen, leuk.
30-09-2018 15:51
Tjongejonge. Het kan echt nog alle kanten op.
30-09-2018 15:52
Geen beste dag wordt dit voor Sky. Niet goed geprepareerd in deze landen wedstrijd.
30-09-2018 15:54
Italie sterk in blok met ook Pellizotti op zijn oude dag.
30-09-2018 15:54
De Italiaanse boevenbende. Rammen maar!
30-09-2018 15:55
Aha Mollema is wat van plan zo te zien.
30-09-2018 15:55
Nederland mag een move maken, nog 7 klimmers mee.
30-09-2018 15:56
Tolhoek Mollema, en Weening Dumoulin voor het eerst voorin vandaag.. moet het dan van hem komen...
Pellizotti kruipt omhoog..

Kwiat en Poels capituleren. wat een spanning.
30-09-2018 15:57
Hugh Carthy de laatste Brit die lost?
edit: Kennaugh en Hart (!) zouden er nog zitten.
30-09-2018 15:57
Met z'n allen naar de Cauberg, ehh nee de Höll en dan poef?
1 4 5 6 7 8 12

Om te reageren moet je ingelogd zijn.