Vuelta 2018: Volg hier de twaalfde etappe
donderdag 6 september 2018 om 12:00 Volg in Google

Vuelta 2018: Volg hier de twaalfde etappe

Op het oog gaan de renners een gemakkelijke rit tegemoet in de Vuelta, maar het wordt vermoedelijk een verraderlijke dag; het gaat in de slotfase namelijk op en af en het is continu draaien en keren. Ook is er flinke nattigheid voorspeld. Vallen er slachtoffers in het klassement en wordt dit wel een massasprint? Volg hier het verloop van de rit op WielerFlits.

Vergeleken met de gemiddelde Vuelta-etappe is de etappe vlak, maar toch schuilt er het nodige gevaar in de finale. De laatste dertig kilometer zijn pittig en worden geïntroduceerd met de Alto de San Pedro, een klim van 7,7 kilometer aan 5,1%. Daarna volgen nog zes korte, venijnige heuvels die pijn doen aan de kuiten. In de laatste kilometers liggen ontzettend smalle en bochtige wegen richting de vuurtoren van Estaca de Bares, het meest noordelijke puntje van Galicië.

Op drie kilometer van de finish volgt er een korte afdaling met een gevaarlijke bochtencombinatie. Daarna gaat het via een strook bergop van 400 meter (3%) de laatste licht dalende kilometer in. Ook hier ligt nog een linke doordraaier naar rechts. De laatste 700 meter gaan recht naar de finish, aan de voet van de vuurtoren.

Het startsein voor de elfde etappe wordt gegeven om 12.17 uur. De finish wordt verwacht tussen 16.55 en 17.27 uur. De koers is rechtstreeks te volgen op televisie vanaf 14.30 uur bij Eurosport en vanaf 15.00 uur bij Sporza op één.

Links
Vuelta 2018: Voorbeschouwing etappe 12

Website organisatie
Informatie parcours etappe 12
Deelnemerslijst Vuelta 2018

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
56 Reacties
06-09-2018 12:08
Dit gaat gwn een sprint worden. Viviani pakt z'n 3de.
    06-09-2018 12:12
    @TomVD
    Ik denk dat we op de 1e klim al gelijk een grote groep gaat vertrekken en dat ze dat moeilijk dicht gaan krijgen. Geloof dat Bennet zei dat ze gisteren "volle bak achter Pinot aanreden maar echt niet zo maar dichter bij kwamen"
    06-09-2018 12:34
    Dit gaat echt geen sprint worden. Viviani wordt er afgereden vandaag
06-09-2018 12:47
Dat Boom niet in de ontsnapping zit met zijn kwaliteiten is onbegrijpelijk...
    06-09-2018 13:01
    Is dit een rennende haha ?
    06-09-2018 13:49
    Marcel is op vakantie dus ik neem zijn taak waar.
06-09-2018 12:47
Door de lastige laatste kilometers is er geen goede mogelijkheid om de koers te controleren. Ik verwacht een aanval vanuit een vluchtgroep in de laatste 3 kilometers. Bijvoorbeeld een actie van Nibali, Benoot of De Gendt.
06-09-2018 12:50
Iets voor Pöstlberger, lijkt me.
06-09-2018 12:57
Dit pakketje blijft wel weg. Bijna iedere ploeg heeft een mannetje mee
Behalve tlj (boom of leezer had wel gekund) dus Quick step rijdt niet bora ook niet...
06-09-2018 13:02
De 18 leiders:

Vincenzo Nibali, Mark Padun (Bahrein-Merida), Alexandre Geniez (AG2R), Dylan Teuns (BMC), Davide Formolo (Bora-Hansgrohe), Victor Campenaerts, Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Dries Devenyns (Quick-Step Floors), Amanuel Gebregziabher (Dimension Data), Tiago Machado (Katjoesja), Dylan van Baarle (Sky), Gianluca Brambilla (Trek-Segafredo), Valerio Conti (UAE), Pablo Torres (Burgos-BH), Jonathan Lastra, Lluis Mas (Caja Rural-Seguros RGA), Jesus Herrada (Cofidis) en Mikel Bizkarra (Euskadi-Murias).
06-09-2018 13:05
Ik vind dat Teuns goed bezig is met zich terugknokken als wielrenner, elke dag mee die knakkert. Hup hem.

En een prima kopgroep weer, straks genoeg namen om in hindsight-mode de '.... hoefde maar 1 wiel te volgen, dat van ....' aan vast te knopen.
    06-09-2018 13:24
    Waar doel je op met terugknokken als renner?
06-09-2018 13:18
Jetze Bol had beter in Mexico kunnen blijven, met manzano reed hij nog weleens voorop. Totaal onzichtbaar zover. Voor de komende ruim 100km zit de etappe op slot en is het de vraag hoeveel voorsprong deze groep krijgt.
Mitchelton hoopt alweer op hulp van Movistar...
06-09-2018 13:28
Oef LTJ en Sunweb weer geen mannetje mee... Dit was toch wel iets geweest voor Lindeman en Geschke/Tusveld, Jammer.
    06-09-2018 13:36
    Zo oef hé wat erg.. beide ploegen hebben podium kandidaten bij. TLJ zelfs 2 en 1 sprinter.. maar wat erg dat ze deze overgangetappe niet mee zitten. Heb jij de etappes van komend weekend gezien? Denk dat ze daar hun mannen wel goed kunnen gebruiken. Daarnaast wat hadden Gescke, Tusveld en Lindeman in hemelsnaam kunnen bereiken in deze kopgroep?
    06-09-2018 13:36
    Beiden spelen, net als Movistar, Sunweb en Mitchelton alles op het klassement. Geen noodzaak op dit moment. Er komen nog behoorlijk zware etappes aan. Er kan er maar een winnen en nu rijden ruim 20 man zich het snot voor de ogen van die groep.
    06-09-2018 13:47
    Lindeman of bijv Boom lijken mij niet echt een rol te kunnen spelen in de bergen. Kuss en de Tier zijn hiervoor meer geschikt. Sprintersritten gaan er toch voorlopig niet meer zijn dus het zou mooi geweest zijn als ze een mannetje mee hadden gestuurd. Kopgroep is idd erg sterk, maargoed de sterkste wint niet altijd (zie Mollema).
06-09-2018 13:52
@Super Marco

Nee, maar beiden kunnen wel een rol spelen in eventueel Danny op tijd binnen krijgen.
    06-09-2018 14:05
    Over Danny gesproken, was vandaag wel een mooi dagje voor hem geweest in de kopgroep :)
06-09-2018 13:53
Lekker dat Bauke er niet bij zit. Sparen voor triptiek.
    06-09-2018 14:24
    Bauke gaat op die steile aankomsten echt niet de beste zijn. Die moet het al hebben van de mindere goden in de semi-bergritten.
06-09-2018 14:07
Astana ook niet mee - verrassend. Bang dat Lopez moet lossen?
06-09-2018 14:10
Zie niet hier wie deze vlucht gaat terughalen. Of Movistar en MS zullen de handen ineen moeten slaan, maar Movistar heeft gisteren al een hoop werk gedaan. Ik denk dus dat deze groep om de zege gaat strijden en MS het zelfs niet erg zal vinden om de rode trui weg te geven.
06-09-2018 14:21
https://twitter.com/NOSwielrennen/status/1037675040282693632

Zo te zien geen plaats voor een sprint.
    06-09-2018 14:39
    Gaaf, zo'n pad!
    06-09-2018 14:59
    Hier de bewegende beelden: https://www.youtube.com/watch?v=DO8eRBnqPvg&feature=youtu.be
06-09-2018 14:31
Herrada gaat een sprong maken in het klassement!
Voorsprong kopgroep: +9:30
klassement Herrada op +5:45
06-09-2018 14:37
Laf koersen van MS. Bagger ploeg zo! Kunnen niet eens verantwoordelijkheid nemen!
    06-09-2018 14:42
    Volgens mij vinden ze het gewoon best als Herrada even het rood overneemt.
    06-09-2018 15:21
    En waarom zouden ze hun verantwoordelijkheid nemen? Geeft alleen maar extra stress die rode trui. De komende dagen gaat ie toch weer terug naar de klassementsmannen.
06-09-2018 14:43
Waarom zo'n groep 10minuten geven, om je daarna weer het snot voor de ogen te moeten fietsen om er een minuut of 5-6 af te rijden?
06-09-2018 14:59
Een stukje copy/paste van In de leiderstrui:
Er is na de elfde etappe onenigheid ontstaan tussen Movistar en Mitchelton-Scott. In de media halen de kopmannen flink naar elkaar uit. Het lijkt de ploeg van Nairo Quintana en Alejandro Valverde niet lekker te zitten dat Mitchelton-Scott, naar hun mening, te weinig op kop reed in die elfde rit.

Dus ik verwacht dat movistar vandaag helemaal geen handje gaat helpen om dat gat te dichten.....
06-09-2018 15:00
Zou wel leuk zijn mocht Herrada hier een *ook zo'n Spaanse 10 vd prijs van 7,5 naam*-je gaan doen.
    06-09-2018 15:04
    Mijn kennis van de Spaanse gewoonten schiet even tekort.. wat bedoel je?
    06-09-2018 15:24
    Pereiro Sio?
06-09-2018 15:27
[i]edit wf: ontopic svp. [url=https://www.wielerflits.nl/nieuws/lottonl-jumbo-superieur-in-ploegentijdrit-tour-of-britain/]Verslag Britain staat hier[/url][/i]
    06-09-2018 16:06
    Heeft een eigen volgtopic en een eigen bericht. Waarom de behoefte om dat hier te posten? Beetje overbodig.
06-09-2018 15:32
2 km voor de finish die bocht naar links na de afdaling het smalle pad op gaat voor problemen zorgen. Daar moet je van voren zitten.
06-09-2018 15:45
Tsja, als het alternatief voor Sky is dat er geen enkele ploeg meer durft te rijden ga je toch bijna terugverlangen naar Sky. ;)
06-09-2018 15:51
en Contador. Sky zonder Froome, Thomas, Poels en Bernal is ook een drama.
Maar ja, de Vuelta is nog lang, het kan niet elke dag feest zijn voor alleen de klassementsmannnen.
06-09-2018 16:02
Mag lijden dat MS met Herrada een Pereiro Siotje om de oren krijgt, met al die onzin die ze ventileren de afgelopen weken.
    06-09-2018 16:05
    Welke van de twee?
    06-09-2018 16:16
    Welke welke van de 2? Yates of Herrada?
06-09-2018 16:07
Van Baarle rijdt heel zuinig, is zelden in beeld. Heel slim - of kan hij niet beter?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.