Vuelta 2015: Volg hier de vijftiende etappe
zondag 6 september 2015 om 12:32 Volg in Google

Vuelta 2015: Volg hier de vijftiende etappe

Deel twee van het drieluik voor de rustdag staat de renners vandaag te wachten in de Vuelta a España. Ditmaal is de Alto de Sotres (eerste categorie) het eindpunt van een rit over 175,8 kilometer. Onderweg ligt een klim van tweede categorie, maar dat is slechts een veredelde warming-up voor de steile slotklim. Kan Tom Dumoulin de schade beperkt houden, of krijgt hij weer een klap te verwerken van zijn concurrenten? Volg op WielerFlits het verloop van de etappe.

De Alto de Sotres is twaalf kilometer lang met een gemiddelde van acht procent stijging. Deze komen voort uit enkele vlakke kilometers en een zeer steile slotfase, waarin de hellingĀ niet onder de tien procent komt.

Het vertrek is om 12.47 uur in Comillas. Tussen 17.30 en 18.00 uur verwacht men de winnaar op de eindstreep. De tv-uitzending begint getrouw omstreeks 16.00 uur op Sporza en Eurosport. DeĀ NOS zorgtĀ via de website voor een livestream en zal ook op NPO1 schakelen met de koers.

Links:
Voorbeschouwing etappe 15

Website organisatie
Deelnemerslijst Vuelta 2015
Parcoursinformatie etappe 15

Livestream (NOS)

Liveticker (Sporza)

Liveticker organisatie
Twitter organisatie

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
158 Reacties
06-09-2015 15:11
En verder houden ze vandaag de vluchters zo mooi binnen handbereik dat het wel eens heel mooi zou kunnen worden. Of hoop ik dat alleen maar?
06-09-2015 15:23
Dag voor dag bekijken jongens. (en meisjes). De tijdrit is nog heel ver weg. Net zoals Madrid.
06-09-2015 15:24
Spruch en Goldfinger: Ik denk dat het ook meer de vraag is wat voor tijdrit Dumoulin gaat rijden. Ook nog nooit gereden met 2,5 week volledige inspanning. Het zou dus logisch zijn dat Dumoulin minder tijd wint op dat soort mannen dan 'normaal'.
06-09-2015 15:26
Een lijsje van vlakke tijdritten van Aru:
Etappe 14 Giro 2015: verloor 3 minuten over 60 km op Kiryienka (een beetje heuvelachtig)
Etappe 7 Ronde van Polen 2015: verloor 1. 36 over 25 km op Bialoblocki (1.34 op Kiryienka)
Etappe 12 Giro 2014: verloor 2.55 over 42 km op Uran (een beetje heuvelachtig)
Etappe 10 Vuelta 2014: verloor 2.03 over 36 km op Martin (een beetje heuvelachtig)
Etappe 21 Vuelta 2014: verloor 1.41 over 10 km op Malori
Etappe 7 Ronde van Polen 2014: verloor 2.40 over 25 km op Vandewalle
Etappe 4 Tour de San luis 2013: verloor 3.22 over 19 km op Tuft
Etappe 8 Giro 2013: verloor 2.44 over 55 km op Dowsett
Etappe 7 Ronde van Oostenrijk 2013: verloor 2.02 over 24 km op Cancellara

Al met al denk ik dat Aru zo'n 3 minuten gaat verliezen op Dumoulin, omdat dit parcours compleet vlak is.
06-09-2015 15:30
Op welk schema rijden ze? Hoelaat aankomst?
06-09-2015 15:32
Dumoulin is dan weer beter in geaccidenteerde tijdritten dan in vlakke. Ik denk dat hij 2-3 minuten op Aru, Purito, Quintana pakt mits hij fris genoeg is. Dat lijkt voor allevier de renners de hamvraag.
06-09-2015 15:32
Dumoulin: "I was really tired yesterday. But I feel better this morning."
Fijn.
06-09-2015 15:37
@ditisdavid
In een vlakke tijdrit is het voordeel van Dumoulin t.o.v. Aru natuurlijk groter dan in een geaccidenteerde.
06-09-2015 15:40
@Purito
Inderdaad!

Als jij trouwens moest kiezen tussen Dumoulin en Rodriguez voor de eindoverwinning. Wie kies je dan?

Edit: Mooie reactie van Azevedo

Het ideale scenario? Dat Rodriguez de tijdrit kan aanvangen met een bonus van 2 minuten op Dumoulin.
JOSƉ AZEVEDO (PLOEGLEIDER KATJOESJA) KIJKT VOORAL NAAR DUMOULIN
06-09-2015 15:46
Rodriguez en zijn ploegleider geven het ook aan, er is minimaal een voorsprong van 2 minuten nodig op Dumoulin voor de tijdrit. Natuurlijk is er daarna nog de rit van zaterdag maar met 4 vrij geleidelijke klimmen en een afdaling om te eindigen, is dat niet de meest gunstige rit om tijd te pakken op Dumoulin. Kortom, het kan nog, Dumoulin speelt nog altijd mee om Vuelta-winst. En zakt hij erdoor dan is het erg waarschijnlijk dat hij de komende jaren het laatste stapje gaat zetten om wel de laatste week door te kunnen komen. Zeker ook in de Tour bijv waar de tijdritten over het algemeen een grotere rol spelen en de beklimmingen geleidelijker zijn, en dus meer op maat voor de tijdrijder-klimmers. Een mooi vooruitzicht, lijkt me.
06-09-2015 15:51
De Vuelta, de grote ronde waar de saaie etappes de bergritten zijn.
06-09-2015 15:55
@ditisdavid
Dat is het nadeel als je teveel bergetappes in een grote ronde stopt. Je ziet het wel vaker bij de Vuelta en de Giro, op die manier gaan renners afwachtender koersen om maar niet hun kansen te verspelen. Meer bergetappes wil dus echt niet zeggen meer spektakel zoals vaak wordt gedacht.
06-09-2015 16:00
Het domme is ook dat de organisatoren niet leren. De Tour daarentegen heeft gemiddeld spannendere etappes door de korte bergrit op het eind, meer heuveletappes etc. dan een paar jaar terug.
06-09-2015 16:07
Zijn er meer volgers zenuwachtig ;-)
06-09-2015 16:10
@'Wilco Kelderman'

Je vergeet er eentje, in de ronde van Polen reed Aru een zeer behoorlijke tijdrit.
06-09-2015 16:10
Jazeker TeamNL. Ben benieuwd wat de dag gaat brengen voor Tom =]
06-09-2015 16:16
Die Been is echt irritant! Gaat ze anderen verbeteren, terwijl ze zelf continue fout zit
06-09-2015 16:16
Sjit, krijg ik ineens de oude earwurm 'canto a Galicia' in mijn hoofd door die beelden https://www.youtube.com/watch?v=7pB0fKhimBI

@Bazzz, gewoon lekker gaan genieten van prof. Ducrot en sidekick.
06-09-2015 16:25
Me like Sporza!
06-09-2015 16:28
Dit bericht is verwijderd
06-09-2015 16:30
Heb ook gezapt :). Thanks
06-09-2015 16:33
@klootje kriekeljon
Dat is te makkelijk. Het moet op z'n minst een spuit EPO zijn die in de bidonhouder zat, anders gelooft het internet het niet.
06-09-2015 16:38
Vuelta saai? De Giro? Door de vele bergetappes? Da's dus een mening die ik niet deel......
06-09-2015 16:38
@TeamNL
Purito natuurlijk.

Maar buiten Purito is Dumoulin de renner die ik ook graag de Vuelta zie winnen.
06-09-2015 16:39
Boy van Poppel er weer af. Als het op is: lekker afstappen jongen, niet te gek doen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.